Jump to content

Ha77e

Forumdeltagare
  • Posts

    14
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Fields

  • Locost-status
    Locost-intresserad
  1. Hej, Bilen byggs av en jobbar-kompis, och den är inte klar. På undersidan ett färdigt "bok-bygge" men med Saab-turbo, MYCKET välbyggd. Skalet i handformad alu är ju ett väldigt kunskap/tidskrävande jobb, och jag tror det är "vilande". /Hasse
  2. Är man inte så kinkig med utseendet finns godkända små lampor för H4 med lamphus i svart plast för lastfordon tex volvo-lastare. Tror mina kostade ca 250-300kr/st.
  3. Tack för era positiva kommentarer! Det känns väldigt bra att få börja köra lite nu, men annat avgassystem, lackning av plasten till svart och lite trimmning hoppas jag klara under kommande vinter. Funderar också på om en liten vindavvisare är vettigt? /Hasse
  4. Tackar! Trots eminent instruktion lyckades jag ej bifoga bild, så jag har mailat några bilder till Acke för assistans. /Hasse
  5. Slank igenom reg.besiktningen igår med "blankt papper" så jag är väldigt nöjd just nu. Efter mycket strul med bromsfördelning och anliggande trummor bak var det skönt att se att bromsprovsnålarna var skapligt "synkade". En till locost "by the book" med 1600X-flow väntar nu ivrigt i Tullinge på reg.skyltar. Ca 540kg "torrvikt" stannade vågen på utan speciell fokus på låg vikt under bygget. Om nån är vänlig och instruerar mig om hur man infogar en bild så skall jag göra ett försök. Mvh Hasse
  6. Tjeena, Finns det någon som kan tipsa mig lite om mina bromsproblem? Jag blev nyligen underkänd på min andra byggbesiktning pga otillräcklig bromsverkan bak. Jag hade medvetet valt en storlek mindre på bromscylindrarna för att få en lite lägre bromsverkan bak, men det blev tydligen lite väl litet. Framhjulslåsning vid 0.77G, krav min 0.8G? Jag har nu bytt upp till orginal 19.05mm nya cylindrar, nya backar, nya trummor. De tycks nu bromsa bra, men..... själjusteringen tycks justera upp så mycket att jag får en liten kvarstående bromsverkan som hettar upp trumman ORDENTLIGT. Det går fortfarande att sjuta bilen för hand, men det går klart tyngre. När jag tar isär så backarna gått ut så pass att viss anliggning blir kvarstående. Jag har försökt bromsa lite försiktigt för att nöta in delarna mot varandra, men problemet kvarstår. Nu är mina nya trummor vacker blåanlöpta invändigt. Jag tror att backarna sitter rätt och att alla fjädrar är på rätt ställe. Har någon råkat ut för detta och har lösningar? (Övriga besiktningsanmärkningar var bagateller och lätt fixade) /Hasse
  7. Tack för era förslag! Nya huvudcylindern, Volvo 340, är dia 20 medan Escorten är dia 19. Båda dock avsedda för skivor fram och trummor bak. Den större diametern bör väl ge lite mer flöde och kräva mer kraft, men kraften till bromsanliggning käns ok. Svampkänslan kommer efter bromsanliggningen. Oken fram är fabriksrenoverade, skivorna begagnade men i bra skick, nya belägg. Cylindrarna bak och backarna är nya. Slangarna nya. Ny DOT4 vätska. Själv tror jag mina problem finns bak. Kanske jag trots allt fortfarande har luftfickor någonstans? Skall prova att lufta med bilen ordentligt upplyft i brant vinkel. (Om man tittar i en bakcylinder ser det inte ut som man är helt säker på att avluftningshålet är den absolut högsta punkten). Att sätta systemet under tryck en längre tid har jag också hört från annat håll. Intressant, men hur fungerar det, och hur utnyttjar jag det vid luftning? /Hasse
  8. Hoppas på lite hjälp: I min numera körbara bil, ej besiktad dock, är bromskänslan kass. Jag har de "vanliga" Taunus skivorna fram och en standard Escort mk2 axel med trummor bak. Jag har provat med Escort huvudcylinder och just nu med Volvo 340, men med samma dåliga resultat. Bilen bromsar ok, men pedalen blir ej stumm, men bottnar inte heller. Bromsslangarna tycks inte flexa särskilt mycket. Systemet luftat flera gånger, verkar ok. Jag har egenkonstruerat stående pedalställ med ca 6:1 bromsutväxling. Har fått tipset att trummorna bak sviktar under trycket, och att detta ej är helt ovanligt på bilar med trummor. Synpunkter? Har också fått tipset att utväxlingen är för hög och att man därmed blir "överstark" vilket då kan ge den svampiga känslan. Har någon av er haft liknande problem eller kan tipsa om lämpliga åtgärder? Tack på förhand. /Hasse
  9. Hej, Nedanstående svar bygger på uppgifter från kollegor och den engelska "locostsiten", och inte på så mycket egna erfarenheter ännu, fast jag har kopplat själv som nedan: Jag tror du kan skippa den slangen som ansluter till baksidan av vakumklockan till insugningsröret och enbart behålla den "vanliga" slangen till förgasaren, med motiveringen att "baksideslangen" senareställer tändpunkten vid motorbroms som "avgasrening". Vevhusventilationen kan/bör kopplas till nytt uttag i ventilkåpan och ytterligare nytt uttag i ventilkåpan kopplas till "catchtank". Tanken kan sedan ventileras med slang till luftfiltret eller ut i "fria luften". Tyvärr verkar det som dessa gammla X-flow-motorer producerar en hel del vevhusgaser så det kommer att ryka ur catchtanken. Som sagt, detta är kanske inte 100% riktigt, men kan tjäna som ett tips. /Hasse
  10. Ha77e

    Tullinge!

    Tjeena, Jag kommer gärna med och kollar lite, även om min "lågkostnads7:a" troligen inte är körbar förrän fram mot hösten. Jag bor i Tullinge så platsen kan inte vara bättre för min del. Har du tänkt dig att även "åskådare" är med och betalar del i hyran, som ett "inträde", eller endast körande deltagare? /Hasse
  11. Resonemanget gällde ett så ENKELT kablage som möjligt, utan att riskera kabelbrand. (Jag har själv tillämpat resonemanget, men visst kan man gå upp i storlek). En "normal" 7:a har väldigt få större elförbrukare som är känsliga för spänningsfallet. Normalt är ljuset mest kritiskt, men även här får man ca 0.1V sp.fall över 2 meter 1.5mm2 ledning till en 55W halv/helljuslampa, om jag inte räknar fel? Dessutom: Hur bra ljus får du ändå? Hur bra strålkastare har du? Hur ofta kör du i mörker. /Hasse
  12. Angående ledningsdimmensioner: Förslag, använd för enkelhetens skull 1.5 mm2 ledning till "allt" utom 10mm2 från startmotor till generator och 16-25mm2 från startmotor tiill batteri. Använd maximum 20A säkring till 1.5mm2 ledning. Detta kommer i värsta fall ge en temp stegring av 30 grC i ledningen ( + omgivningstemperaturen) precis innan säkringen löser ut, (vid 25-28A). Undvik temperaturer över +90 grC på normal PVC-bil-ledning. /Hasse
  13. Hej, Är det någon som vet var man kan köpa kantskydd och kantlister i Sverige? Skulle behöva en list som kan täcka toppen av skyttelplåten in mot sittbrunnen. Jag har utfört denna på enklaste sätt som en 1mm aluplåt som ej är dubbelvikt, utan nu behöver en list. Helst silverfärgad (= alu-färg). Även mellan skärmarna bak och alutäckningen behövs en list. Har sett adresser för "trimmings" i England, men det vore behändigare att kuna handla i Sverige. /Hasse
  14. Hej, Jag hörde att det kan bli problem vid besiktningen med att ha batteriet placerat invid tanken bak. Är det någon som känner till om det finns några regler kring detta? Och i fall att man ej får ställa batteriet invid tanken, vad är resonemanget mot detta? /Ha77e
×
×
  • Create New...