Jump to content

Frena

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    1,041
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    29

Posts posted by Frena

  1. Har visst glömt bort att svara.

    Tycker bara det blivit mer olja än när jag köpte bilen, det torde rimligen ha blivit mindre då jag numera även ventilerar ventilkåpan. Tidigare var det ingen ventilering alls i kåpan.

    Funderar på en catchtank också, men om jag inte skall strypa flödet som är blir det svårt. Slangen från vevhusvent på blocket är riktigt kraftig.

  2. Tiden springer iväg.

    Dags att byta olja och filter inför säsongen.

    Har en del olja i slangen som går från vevhusvent på blocket till luftfiltret. Vad kan anledningen vara till att det blir mkt olja där? Det hänger väl ihopa med ovanstående antar jag.

    Ventilerar vi ventilkåpan också, så för högt tryck vetifan om det är.

  3. Satan vad tiden går. Över ett halvår sedan förra inlägget. 
    Har inte varit superväder så inte blivit jättemycket kört. Igår blev det dock en rejäl tur. 
    Jag och @Rikard Larssonkörde Lergökarallyt som avslutades på Vallåkraträffen där vi mötte @Göran Nilsson.
    Rolig dag!
    Det blev väldigt inspirerande körning under dagen, framför allt på hemvägen.

    När jag i morse kom ut i garaget upptäckte jag en rätt stor pöl med olja. Långt fram på bilen dessutom. Fanken var oljefilterförflyttaren, men den var snustorr.

    Det visar sig att det verkar komma från dumpventilen, sedan droppat ner på luftfiltret, ner på batteriet och vidare neråt.

    Att det är lite oljedimma i rören borde inte vara så konstigt, men att det skulle bli de här mängderna. Efter 25-30 mil.

    Motorn går fint, ingen konstig rök från den.

    Kan det vara så att jag satt O-ringen på dumpventilen fel? Kan det var så enkelt att jag har för mycket olja i motorn? (Bilen står på pallbockar nu, så kan inte kolla).

    För den som minns så gjorde @Rikard Larsson en nippel i ventilkåpan, så det ventileras där med. Där ventilerar jag till en catchtank som verkar vara tom. Kan det vara så att jag "förstörde" mer än jag gjorde nytta med ventilering via ventilkåpan? Det är helt öppen ventilation....

    Någon med några teorier?
    Skall tilläggas att jag inte haft läckage där tidigare säsonger. Varit snustorrt kring dumpventilen.

    Bilden på motorn är innan ventilkåpan ventileras.

    IMG_0871.JPG

    IMG_0811.JPG

    IMG_0810.JPG

    IMG_8679.jpg

    • Like 3
    • Sad 1
  4. On 2023-08-09 at 22:19, Benny Gustafsson sade:

    Då var registreringsbesiktningen avklarad, bara en liten incident med belysning, Man får inte kunna ha kombinationen fram strålkastare tända men inga bak lysen,,, hade ju satt två knappar en till position och parkering, och en till huvudstrålkastarna,

    summa blev att man kunde ha halvljusen tända men inga bak ljus,,, så fick man inte ha, men det var ju lätt ordnat.

    så nu är det bara att vänta på skyltarna och ut och köra!!!

    Tack för alla idéer och stöd I detta forum!

    IMG_7514.jpeg

    IMG_7509.jpeg

    IMG_7510.jpeg

    Grattis!

  5. 45 minuter sedan, vedde sade:

    PeÅ kan bocka med sin hydrauliska bockmaskin. Kolla med honom, finns utanför Uppsala.
    @PeÅ

    Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
     

    Tack tipset, men lite långt att åka för att bocka rör...

    • Like 1
  6. Hej,

    Skall kanske påbörja ett litet projekt och då behöver jag böja fyrkantsrör, 16x16 eller 20x20.
    Det finns alternativet att snitta upp och böja rören, med det är rätt tidskrävande och det behöver inte bli 100% bra. Sandfylla och värma känner jag också till. 

    Har kikat lite på böjare på Vevor och andra sajter.
    Någon som testat liknande?

    https://www.vevor.com/pipe-tube-bender-c_10843/manual-bench-bender-7-dies-1-3-pipe-bender-telescoping-slip-roll-mountable-p_010915431526

     

    Vet att röret blir lite deformerat, men det gör inget.

    Andra tips som är enkla? 

    • Like 1
  7. On 2023-02-04 at 20:56, Christer J sade:

    Jag körde Nankang NS-2R på min bil. TW180 skrek som sparkade grisar på banan. Körde sönder två av dom andra sommaren och köpte samma i TW120. Lite bättre men inte alls som Toyo 888 som jag hade sen. 

    På vägen okej, men det skiljde ett par tre sekunder på banan. 

    Blir AR-1 på min nya bil

    Tack för input!

  8. Hej,

    I jakten på lätt begagnade R-däck dök jag på nya Nankang NS-2R. Hur är dessa på våra lätta bilar?

    Jag har inga jätteambitioner med att köra bana, men eftersom jag behöver däck till mina extrafälgar tänkte jag passa på att köpa R-däck om man får för sig att köra lite bana.

    Andra tips på prisvärda R-däck i dimension 205/50-15?
    TACK!

    • Like 1
  9. 14 timmar sedan, sorin sade:

    Första uppdateringen  för denna året . Dörrar och huv har varit hos lackeraren . Trots att de var nya krävdes en del spackling och slipning . Vi kom inte riktig överens så det blev bara grund på de. Har ni tips på en bra lackerare i södra Skåne bara hör av er . Alternativet är att besikta och regga den som den är och lacka sen .

    IMG_6647.jpg

    IMG_6649.jpg

     

    IMG_4076.jpg

    IMG_4080.jpg

    IMG_4079.jpg


    Jag såg någon på Rejsa som lackat sitt projekt hos Bilskadecentralen i Vellinge. Han var nöjd med dem! 
    Har även några kompisar som gjort mindre lackjobb där och varit nöjda. Värt att kolla upp, sväng förbi och snacka med dem.

    • Like 2
  10. On 2023-01-25 at 22:50, XTR sade:

    Ja det stämmer! Jag skall starta en byggtråd snart ifall någon mer är sugen på att bygga likadant. R1 motor 1-sits och max 350kg körklar.

    Det ser vi fram emot! Antar du sett TR1ke-kit som finns att köpa i England?
     

  11. 9 timmar sedan, XTR sade:

    Söker fälgar till nytt bygge! Kanske har du 3st fälgar i ok skick o en 4:e kraschad, skev eller utom räddning. Då kan du höra av dig till mig då jag bara kommer behöva 3st

    17-18” min 7” breda och et 45-25. De måste vara i 4/100 delning då jag kommer använda miata na/nb spindlar.

    Har inga fälgar, men blev nyfiken på vad du skall bygga? Reversed trike?

  12. Det händer lite hemma i garaget. 
    Lagt ungefär 2000 timmar på Youtube för att inte missa några moment med kamremmen. Igår kväll åkte den av, likaså började jag ta bort drev till oljepumpen. 
    Det ser rätt oljigt ut. På tur står det att ta bort drevet till veven för att komma ut alla packningar där under.

    Förra vintern bytte jag oljepumpen och då blev det såklart ny packning till sumpen med. Jag tror att den blev felmonterad och det kan också vara förklaringen till att det läckt "extremt" mycket under förra säsongen. Som jag tolkar verkstadshandboken så skall det monteras lite packningssilikon i framkant och bak-kant av tråget där det möter "hållaren" ( nr 4 och 11 på sprängskissen) till oljepackningarna på veven, både i fram- och bakkant.

     

    olja 12.jpg

    oljetråg servicebok.PNG

    sprängskiss.PNG

×
×
  • Create New...