Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 12/02/21 in all areas

  1. IMG_0544.MOV IMG_0543.MOV Än så länge kan den börna på gräs och grus 😁
    13 points
  2. För ett antal år sedan köpte jag halvdörrar som skulle passa en MK Indy från England. De passade riktigt dåligt, men fyllde en funktion. Kör man sjua i blött blir man väldigt blöt utan halvdörrarna och man klarar sig nästan helt från att bli blöt med dem. Nu när jag ändå pysslade med lack och annat på bilen, så gjorde jag nya pluggar och formar till halvdörrar. Till förarsidan 3D-printade jag armbågsbulan och passagerarsidan blir slät denna gången. Tre lager glasfiberväv, blev en vikt på ca 440g
    12 points
  3. SFRO1 klar🙂 Svetsa det sista och riva för målning👍
    12 points
  4. Dag två. Efter en massa knackande
    11 points
  5. Så var premiärturen avklarad då. VID_20220830_184723680.mp4
    11 points
  6. Så ja, efter att ha lugnat ner mig och sansat mig i lördags var humöret något bättre på söndagen. PSI hade sagt att jag skulle logga en runda när jag bytt pumpen, så jag tog en runda och loggade rejält. Nu var oljetrycket bättre, så bytet av pumpen var inte förgäves. Kanske får stopp på oljeläckagen jag haft. Stod med motor igång och tänkte, jag har ju aldrig ryckt kablarna till respektive spole när motorn varit igång, så det gjorde jag. Vad hände då? Jo, det hände inte ett skit när jag drog ur cyl 1. Det kunde inte vara tydligare än så att det verkligen är cyl 1 som är kass. Flyttade återigen runt spolarna, samma resultat , alltså det är verkligen cyl 1 som bråkar. Testade att manuellt via datorn köra respektive spole, 2-4 gnistrade så att man kunde döda en mindre fågel, 1 bara tickade/klickade. Stärkt av att verkligen till 100% vara säker på att det är kabelbrott eller fel i ECU-n så började jag klippa upp kabelstammen. Med två glas vin i kroppen var jag lite harmonisk, så försökte mäta mig fram på de olika kontaktdonen. Konstaterade snabbt att det fanns spänning fram till alla spolarna. Gick därefter över till jordpunkterna. Trodde knappt mina ögon när ena jordstiftet visade att det inte var kontakt. Felet var troligen hittat! Drog lite i kablarna och vad händer? Jo, den jordkabeln till cyl 1 som jordar i blocket åkt ur sin kabelsko och krympslangen. Nu är jag ju inte 110% säker på att detta varit felet, men rätt säker på det. Kopplade inte tillfälligt med en wago och batteriklämma. Spolen sköt med samma kraft som de 3 andra. Jag har varit på och felsökt kablarna innan, men då har jag varit så inne på att det varit spolarna att jag inte gjort felsökningen ordentligt och logiskt. Tack för alla glada tillrop! Skall sätta ihopa allt ikväll och testa ordentligt! Skickat från min iPhone med Tapatalk
    10 points
  7. Har hållit på att hatta lite här och där på senaste. Var lite sugen på att bygga scuttlen, valde att bygga helt i aluminium.
    10 points
  8. Har inte skrivit så mycket då det inte hänt något speciellt. Det blev kanske ca: 150 mil i somras med några mindre småfel, t.ex. att hastighetsmätaren lade av och fick förbättra avluftningen på kylsystemet lite. Tänkte även tipsa om lite nyårsläsning, det går utmärkt att "stödköpa" Wheels nr. 1 om man är sugen. Lite kul att man hamnade i just den tidningen med tanke på SFRO´s historia och hur det blev så att vi får hålla på på det här viset. Ett hjärtligt tack till alla er Gott slut och Gott Nytt År! Snart är det vår!
    10 points
  9. Efter ett par rundor med grov klipp och finklipp samt slip och fil för att får ner de sista millimetrarna så passar nu höger sidoplåt mot resten av bilen. Tro det eller ej men skillnaden mellan vänstersidan och högersidan blev inom nån millimeter så det är jag supernöjd med. Jag trodde inte jag skulle lyckas få till det så bra. 🙂
    10 points
  10. Nu när jag samlat delar ett bra tag är det väl dags att sparka igång en byggtråd för mitt planerade GT40-bygge. Bygget baseras på ett laserskuret chassie-kit med egna hjulupphängningar, spindlar m.m. Kommer bli en lång och rolig resa! Lite bilder kommer allt eftersom... 🙂 Här är den mentala bilden/målet som det ser ut nu.
    9 points
  11. Det var mycket mer jobb med handbromsen än vad jag trodde. Nu väntar jag bara på två linhjul, sedan är det klart. Handbromsen på min V-storm är elektrisk så där var det enkel och snabb installation men många tusen kronor dyrare. Jag lyckades bra med att korta slangarna mellan bromscylinder och behållarna. Nu ska jag snart mäta in alla bromsslangarna, det är en hel del pyssel med alla gängor å typer av kopplingar, billigt är det inte heller. Så plockade jag fram en uppsättning fälgar som jag hade tänk å ha på min V-storm men tröttnade på allt jobbet med att lacka om dem och istället köpte nya. Nu ska jag slutföra jobbet och lacka fälgarna, jag måste ju ha något att sätta på vid SFRO1. Men förmodligen blir det inte dessa fälgarna i framtiden, förmodligen blir det Stålfälgar då.
    9 points
  12. Ett plant ämne utskuret efter storleken på trådmallen + 20 mm runtom. Sen puckar vi på den ! och slätar ut den igen.....reperera ovanstående ett antal gånger tills man får en form som liknar nåt. Sen hjulas plåten nån kilometer eller så Lite sickmaskin på det för att sätta flänsen och sen bankas och hjulas det om varannat tills man är klar. Måste få ner bakre änden lite mer också innan jag känner mig nöjd.
    9 points
  13. Som många kanske märkte, så hade vi en incident under bandagen. Det var en bil som efter start/målrakan och bron for av banan ut i sandfållan, där den slutligen hamnade på taket. Både föraren och passageraren var oskadda men lite skärrade. Jag har idag pratat med båda för att kolla att dem mår bra, vilket dem båda gör. Så här i efterhand inser vi att man kanske skulle ha meddelat alla som var med under dagen att båda var oskadda. Detta är något som kommer att tas med till framtida tillställningar. Vad gäller bilen, så kommer den nog snart vara lagad för att så småningom få komma ut på banorna igen.
    9 points
  14. Så där då va det tätt ! VID_20220703_122833464.mp4
    9 points
  15. Touchdown, sjukt liten bilen blir helt plötsligt 🤣
    9 points
  16. Kan med glädje meddela att bilen går som ett skållat troll igen! Körde 1-1,5 timme utan några som helst bekymmer!!!! Hade glömt hur vansinnigt snabb den är :) Tack alla för peppning och meckartips! Skickat från min iPhone med Tapatalk
    9 points
  17. Japp, noskonen började ta form igår och är i stort sett klar. Lite fintrimmning och igensvetsning av hål och slipning av krympmärken ska göras innan den nitas ihop. Idag har jag byggt ett par nedre fästen till den och den ska få ett par övre fästen med så att den kan sitta kvar stabilt även när man tar bort motorhuven.
    9 points
  18. Jag misslyckades med att få klar karossen till nyår men när jag satte ner den på hjulen nu i eftermiddag så kan jag ändå inte sluta att le som en tok. Det blir faktiskt rätt bra !
    9 points
  19. Här kommer lite info om mitt nya projekt. Countach Replica med Mirage kaross och ultima chassi och hjulupphägning. Motor är rover 3.5l v8 med en Renault un1 växellåda 5 växlad. Bilen har varit i körbart skick med ratten på fel sida😃. Bilen har också varit SFRO 1 besiktigad med bara ett större problem. Skrubbradien är för stor, tror det är en Granadas spindel och fälgar med 0 ET. Så första steget blir att flytta ratten och lösa problemet med styrradien.
    8 points
  20. Efter massa strul med rasad maskin så fortsätter byggnation, och nu börjar arbetet med att konstruera en måsvingedörr, ska bygga den i stål först och sen gjuta en form på den i glasfiber, mycket pill med Rut-ramar så att det fungerar med sidoruta och allt.
    8 points
  21. Det har inte hänt så mycket i garaget det sista, lite allmän icke-meklust, höstmörker och jobbstress har gjort att garagetimmarna varit få. Jag bestämde mig för att börja klä om stolarna om jag ska använda i bilen. Det är orginalstolarna från min Porsche 914 som jag återanvänder glasfiberskalen från. (med orginal klädsel är dom för breda) Tanken är att göra en avtagbar skinnklädsel som fästs i skalen med tryckknappar så det enkelt kan torkas om det skulle bli blött nån gång. Skinnet jag använder är ett "pull up" kalvskinn i 1,4 mm tjocklek Jag vill ju inte att det ska se nytt och blankt ut så detta skinn får lätt märken och en fin patina när det används. Eftersom jag är lite dum i huvudet så sys det såklart för hand med en vaxad tråd.
    8 points
  22. Nummer fyra på bilden ovan vart ok formmässigt men jag tyckte den blev för "bred" så den lades åt sidan. Ett nytt ämne som var 40 mm smalare togs fram och det jobbades en del med det innan det skrotades det med. Då skrothögen började bli ganska stor nu så togs återgick jag till att använda samma metod som resten av karossen. Bryta ner delarna i mindre bitar som nitas ihop. Nu blev det bättre både formmässigt och storleksmässigt. Lite småfix och slutlig nitning återstår men äntligen kan jag gå vidare. 🙂
    8 points
  23. Nu får man ändå säga att man har kommit till en vändning när det börjar lukta Por15 och annan färg i garaget istället för svets och sliplukten som har dominerat de senaste åren. Skickat från min iPad med Tapatalk
    8 points
  24. Eftersom det är en sportvagn och den har gener från Volvo så tycker jag att det är helt rätt med en växelspaksknopp från en P1800 ! 🙂 Funderar på ett B18 emblem i grillen också ! 🙂
    8 points
  25. Var tvungen att sminka upp grisen lite och köra lite på väg ( naturligtvis helt avstängd 🙄) skall sätta sista justeringen innan rattstång och stolar svetsas fast. Alla bilar man möter ( på den avstängda vägen ) ger tummen upp Har även verifierat att AC laddningen fungerar med en gammal 8 amp en fas laddare En mil i timmen 🙈 , reservdunks laddning
    8 points
  26. Idag så snurrade motorn runt av sig själv för första gången på ca 34 år då jag rev den och renoverade den. Vattenpumpen läckte dock lite nu och förgasarna flödade över så det finns lite att pilla vidare med. Ny pump beställd och flottörlocken för väl göra en dykning i ultraljudstvätten så får vi se om problemen försvinner kör med alkylatbensin nu och hoppas den ska lösa upp en del jox. VID_20220612_175857448.mp4
    8 points
  27. Sakta framåt,,,,
    8 points
  28. Efter tips från realpinto svetsa jag fast en grov gängad platta i bakaxeln och sedan tillverkas enkla bultade stötdämpar fäste ( tog 15 min att göra) Har lärt mig att först försöket av rideheight ihop med dämpar slag aldrig blir helt rätt , speciellt om man får för sig att ändra däck eller markfrigång. nu finns ett enkelt ställe att grovjustera på. Blir perfekt
    8 points
  29. Thinner !! fin fina grejer 🤪 liten pensel, lång tid , dålig ventilation och gasmask . Lägger en epoxi primer som skall bita i inte helt perfekta underlag , mipa’s motsvarighet till hagmans gula. fick rådet att späda extra av säljaren vid ej sprutning , i princip som att måla lättmjölk 🤔 tycker det blev hyfsat som pensel målad grund, sista lagret sprutas nog efter lite mellan slip. Men först skall bilen slutmonteras en gång så lång väg kvar
    8 points
  30. Så jag tänkte försöka mig på att skriva en liten biltråd. Sen första gången jag såg en Seven har det varit lite av en drömbil. Men plats, tid och pengar har gjort att det månt och mycket förblev en dröm i många år. Under en period så körde jag och min far långloppsracing med olika Volvo bilar. Genom en slump så fick vi en Porsche 944 på halsen, men eftersom plats saknades så blev den stående i ca 10 år. När plats, lust och tid föll på plats påbörjades en uppfräschning av den bilen. Men då det var mer som behövde göras än vad vi riktigt hade tänkt så inhandlades ytterligare en 944 när vi fick möjlighet. Den var helt orginal till skillnad från den andra som var ett påbörjat racebygge. Så förra våren stod den klar och vi hade plötsligt två körbara Porschar... Det visade sig att den som är raceinspirerad är mycket roligare än den andra så tanken på att sälja orginal Porschen dök upp. När vi står och funderar så ringer mobilen och vi får frågan om vi vill köpa en Seven. Aldrig har ett beslut gått så fort att ta. Så Porschen gjordes iordning för försäljning och Seven hämtades hem. När jag börjde undersöka bilen så upptäckte jag att det var den som gått under namnet SuperBusen här på forumet. Väldigt spännande att kunna följa bygget av en bil som man har framför sig. Tyvärr så har den levt ett hårt liv sen den försvann från forumet här så det är en hel del att fixa på bilen. Till exempel så funkar inte backväxellådan, det kommer vätska under turbon osv osv. Håller på att sätta mig in i vad som har hänt och vad som behövs göras. Det är mycket att lära, har aldrig sysslat med så här pass moderna motorer och aldrig turbomotorer. Men det ska bli en kul resa med en drömbil.
    8 points
  31. Så helsvetsade jag länkarmarna efter att jag fått de svarvade insatserna som ska hålla hylsor runda när jag svetsar. En liten riktning behövdes också. Jag monterade på så mycket delar på ramen som jag hade och vägde allt och så uppdaterade jag viktkalkylen - med lite tur och en hel del kolfiber så kommer jag klart under 600kg.
    8 points
  32. Idag det lite mer jobb på detta. Jag fick kraga upp ringen lite för att få den att passa bra på kragen och sen kapade jag till en bottenplåt i 2 mm alu. Den ska kompletteras med en avrinning senare. Så här ser det ut efter att jag sågat upp hålet i karossen. Med locket öppet.
    8 points
  33. Det var ett tag sedan jag uppdaterade här men det har hänt en del med bilen sedan sist! För det första är ursprungskontrollen godkänd. Den andra stora grejen är att avgassystemet är tillverkat. Detta gjordes som två parallella rör med katalysatorer, ur miljönsynpunkt, och två dämpare längst bak. Styrningen är nu helt fixad, genom att ta en högerstyrd variant och vända den upp och ned. Då denna var kortad när jag köpte den behövde jag förlänga den igen. Karossen har nu mätts in och monterats helt. Därmed har också dörrarna monterats och fästs. Har också börjat montera frampartiet. Detta genom att kapa loss delar av 480:n där frampaneler och framkofångaren är infästa och sedan bara passa in hela detta paket mot bilen, istället för att passa in varje panel separat. Härnäst är det dags att bygga klart bash bars fram och bak för att sedan montera ner allt och svetsa det sista. Därefter är det dags att lacka ramen.
    8 points
  34. Hej på er! Lite mer jobb klart på "7:an", fälgar beställda hos Mocomp. 7x15 Revolution 8 spoke Classic, R däck på G i veckan och inte minst så har jag fått hjälp med lack hos Viktorssons Billackering i Borås, supernöjd, tack Magnus som supportat mitt underarbete och hållit i sprutan med BRG. 👌👍
    8 points
  35. Med lärdom från att ha kört Quaifeväxellåda i många år, så tänkte jag sätta en catchtank för växellådsandningen från början. Förmodligen behövs den inte på Sadev-lådan, men bättre att börja med en och inte riskera oljesöl.. Ev. olja som hamnar i cathen, kommer rinna tillbaka ner i lådan av sig själv när den har möjlighet. Catch och borrmall printade i halvtransparent PETG. Pinnskruvar M4 i rostfritt.
    7 points
  36. Jag har haft en del bekymmer med vibrationer från kardanen vid högre varvtal. Det kom ofta över 6000 rpm på kardanen. Efter att North West Propshaft misslyckats att tillverka två kardaner till mig, fick Dunning & Fairbank en beställning och den fungerade fint. Men för att inte behöva bry mig lika mycket om vinklar mellan motor/växellåda och diff, så tänkte jag prova köra med CV-knutar istället för knutkors i kardanen. För att kunna göra detta fick jag tillverka adapter till växellåda resp. diff. En stångbit i 7075 aluminium beställdes. Dessa är sedan handvevade fram i svarv och fräs hemma.
    7 points
  37. Se på tusan om den inte kom ut ur garaget idag. Liten miss med bara fem liter soppa i tanken så fick soppatorsk och fick fylla på lite pga lutningen på garageutfarten. 🙂 Måste fixa läckaget vid vattenpumpen innan nästa tur. 🙂
    7 points
  38. Nu så är det bara 16 låsmuttrar, två mässings anslutningar för bromsvätska och luftning kvar till första provturen 😀 redigerat: Kom på att jag troligtvis behöver sätta dit lite bromsklossar också ! 🙂
    7 points
  39. Vill också tacka för en grym helg! Vad kul det var att köra på bana och oj vad mycket mer kompetent bilen jag byggt är än jag vågat utforska på allmän väg! Körde nästan 100 mil, 80 minuter på bana fullt ös och en hel del härliga småvägar kring kullen. Drog en knapp liter olja och däcken syns det knappt på (trots gatdäck på bana) och inga större haverier. Varvtider, inte en aning, långsammare än de flesta, men roligt var det! /T
    7 points
  40. Nära nu Spinn test snart
    7 points
  41. Hej alla Ni som inte följer oss på Facebook (än...) eller är frekventa på www.sfro.com har kanske inte sett att SFRO släpper den nya uppdaterade bygghandboken, 2.0, på Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia nu i påsk. Under mässan kommer vi sälja till mässpris, efter mässan går det bra att beställa online igen. Ni kommer hitta oss i SFRO i hall D, välkomna förbi och hälsa! Boken i sig är omarbetad i nästan alla delar, vi har stuvat om lite ordningsföljd och fyllt på med mer information om bland annat bromssystem. Vårt elkonverteringskompendium är lite uppdaterat och infört i boken och så har vi försökt förtydliga en del rekommendationer. Givetvis är också avsnitten om regler och föreskrifter justerade så att det är aktuella (just nu i alla fall, det finns ju alltid risk att reglerna ändras igen). Det kan vara värt att påpeka att det inte finns några nya krav från SFRO, har man byggt enligt rekommendationerna i gamla boken (men följt korrekta regler) så är det inget som den nya boken påverkar. Men vi tror att det finns en hel del nyheter som gör boken värd att ha för alla byggare. Hoppas vi ses på Elmia! Gustaf
    7 points
  42. Så få är tomrummet i garaget lite utfyllt efter när jag sålde NeoForty. Har lite grejer att kvar att sälja dock men slog till på att ha nåt o sommar 😉
    7 points
  43. Ibland måste man få motivera sig själv med lite helt onödigt arbete. 😁
    7 points
  44. Lite bromsmek på kvällskvisten
    7 points
  45. Lite blev det gjort i veckan. - Infästning till stötstången till fjädringen. - Infästning till pedalstället, 4 positioner blev det plus att sätet har 3 positioner, borde väl räcka till diverse förare. Och så började jag på att tillverka fastspänning av bränsletanken medels ett par tankband.
    7 points
  46. Då var det nya projektet hämtat😃. Har i många år velat ha en Countach men plånboken har velat annat även vissa repliker är sjukt dyra. Så äntligen. Jobbar vidare med innerskärgårds på bilen och är snart klar på ena sidan.
    7 points
  47. Provsittning för passagerare ! 🙂
    7 points
  48. En liten bild på bakdelen. Det som är kvar att göra baktill är: * infällning av baklampor i bakre plåten * lösa montering av reg-skylt + belysning * "potta" för montering av tankpåfyllning i plåten över den gröna tejpen * löstagbar lucka för att komma åt det lilla bagageutrymmet ovanför diffen * sidoplåtarna bak, men innan de kan göras klara vill jag göra klart skärmar/skärmstag och innan de i sin tur kan göras klara så måste jag ha fräscha däck på fälgarna så jag har beställt 2 st 205/50/17 fram och 2 st 215/55/17 bak. * bågarna måste lämnas på ytbehandling, funderar på att bara köra nickelbeläggning på dom för lite mer oldschool look
    7 points
  49. Fram ändan börjar blir ganska klar för stunden, iallafall karossmässigt.
    7 points
  50. Steg ett är att kapa bort det mesta av plåten. och det mesta av trät i plywood skivan som håller fast plåten. Sen är det bara att börja jobba sig varv på varv runt insidan och börja vika ner innerflänsen. Insidan var enklare än utsidan mest pga att det bara krävs sträckning av plåten i hörnen. Första försöket, kanske blir ett till senare men detta duger att ha att jobba emot tills vidare.
    7 points
×
×
  • Create New...