Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 02/27/19 in all areas

  1. 15 points
    En stor pusselbit anlände fredags. Ford SB 302 med Holley Sniper EFI
  2. 14 points
    Igår Alingsås 140 mil till calais Sova lite Idag 70 mil i UK Nu snart sova Imorgon 140 mil till Alingsås. Söndag blir det att lasta ur innehållet :) Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
  3. 12 points
    Sfro 2 klar, reg bes bokad nästa vecka!
  4. 11 points
    Fick rulla ut den i friska luften efter lite lack och polering. Bara besiktning kvar 🙂 Målade avgassystemet med värmetålig färg. Får nog måla intercoolern svart också.Det svarta gallret framför försvinner typ.
  5. 10 points
    Idag blev jag glad som ett barn i godisaffären . Tillbaka i garaget efter tre veckor hos lackeraren . Super nöjd med resultatet . Att lite färg kan göra så mycket . Var på Swedol och köpte några tuber Sikaflex 521 för att ha mellan plåtar och ramen . Det blir en del popnitar så jag har fått låna ett tryckluft driven popnittång ,ska bara hämta den sen är det bara köra 🙂 🙂
  6. 10 points
    Idag har jag gjort en ny registreringsbesiktning ( T12Bf) i Sundsvall, allt gick bra och nu är även min bil besiktningsbefriad för all framtid.
  7. 10 points
    Jag lyckades att backa ut !
  8. 10 points
    Jo det var ngt innanför allt emballage oxå 🙂
  9. 9 points
    Lite updatering. Fyllt på alla vätskor, olja ,glikol , bromsvätska . Vatten pumpen på plats . Broms och koppling luftad . Fick tillbaka inredningen från skräddaren . Blev väldigt nöjd . Inte färdigt monterad på bild . Började boxade in framdelen runt fötterna . Inte mycket plats vid pedalerna . Jag får nog ha ballerinaskor när jag ska köra den 🙂 🙂. Fick bensintanken tillbaka från lackeraren . Tycker det blir bra kontrast mot det röda .
  10. 9 points
    Ja man kom ju inte riktigt i mål 2019 men 2020 kanske ???
  11. 9 points
    Är lite pirrig... Onsdag Hämtar skåpbilen imorgon kväll Torsdag Lämnar Alingsås runt 06-ish Kör till Calais, sover lite Fredag Kör Eurotunnel till UK - Tornado i Kidderminster - Eurotunnel till Frankrike Sover i Calais Lördag Kör från Calais - Alingsås Om orken finns så kan ett besök ske på BorderShop 😉 Söndag Lasta av
  12. 8 points
    Senaste veckan aktivitet har varit en träställning för att kunna förvara formen uppochner utan att den slår sig. Gick busenkelt att få loss formarna! Halva spånskivebordet är rensat, börjar limma de 98 skumklossarna till fronten endera dan! Känns gott att vara klar med största delen, hädanefter är det nerförsbacke med alla "småbitar"!
  13. 8 points
  14. 8 points
    Har fått ihop låsen så långt, var inte helt säker på att jag skulle klara det när jag började men blev helnöjd tillslut. Det återstår hålborrning i nedre fästet när karossen sitter där den ska. Sedan ska det till en slits för låssprint i undre länken samt eloxering. Kan även meddela att £920+vat i England framstår som hyggligt billigt nu när man är erfarenheten rikare, jösses vad tiden rann iväg. Å så blev det en ju liten hög med bitar som får gå till återvinningen
  15. 8 points
    Jag kan ju bidra med mitt perspektiv från att besikta, så gott det går... Mina erfarenheter: Vid byggbesiktning är det egentligen svårt att se ett tydligt mönster. Några återkommande saker är nämnda ovan, jag stöter ganska ofta på för kraftiga fjäder/dämparvinklar ("ligger ned") också, och så är det ganska vanligt att man inte har frigång för olika saker när det fjädrar/svänger (gärna samtidigt). Det förekommer också att man har för lite rörelsemån för fyrlänksstagen, alltså att "gaffeln" som de fästs i på bakaxel/ram är för smala så bussningshylsan (den yttre) tar i när det kränger. Tidigare var det ganska vanligt att styrväxelns infästning var klen så det ville flexa men det ser jag inte så ofta längre. Många Locost/Sevenramar mår också bra av extra trianguleringar, speciellt i kardantunneln. Men om det blir "krav" eller inte beror på en del annat i konstruktionen. Men det är värt att tipsa om dokumentet "Kit car analysis" som cirkulerat en del på nätet. Saker som styrradie/scrub radius och bump steer har de flesta byggare rätt bra koll på numera men visst förekommer det anmärkningar. Infästning och placering av bälten brukar jag resonera med byggaren om under byggbesiktningen, där behövs ofta hjälp för att få det bra. Vid slutbesiktning så är det nog vanligast med enklare anmärkningar som att man behöver klamra bromsrör och bränslerör bättre. Det är ganska vanligt att övergång mellan slang och rör inte är uppfäst eller stagad, det bör sitta fast precis vid kopplingen eller övergång så inte slangen bryter i röret. E-märkning och placering av belysning är också en grej som man ofta får justera. Vid körprovet är det som noterat ovan, inte ovanligt med svag rattåtergång. Bromsprestandan är ganska sällan ett problem på Locost men det förekommer, ofta har man då för lite bromsverkan bak vilket gör att man låser upp framhjulen för enkelt. En Locost har mycket vikt bak så det är andra krav på bromskraftfördelning jämfört med en vanlig frontmotorbil. Ibland händer det att man valt för stora/hårda däck som inte fungerar med en lätt bil men det är inte så vanligt. Ganska många glömmer att sätta rätt lufttryck i däcken, för högt tryck påverkar egenskaperna rätt mycket på en lätt bil. Det är inte heller helt ovanligt att man har fjädrar (och ibland stötdämpare) som är för mjuka så man får genomslag. Det blir speciellt känsligt om man byggt med kort fjädringsväg. Bullerprovet kan vara en utmaning men det beror mycket på motortyp. Bilar med turbo som spoolar snabbt är svårast, eftersom det är full gas från 50 km/h på tvåans växel så kan man hinna få upp mycket laddtryck och det är förstås svårare att dämpa ljudet då. Både insugsljud och avgasljud ställer till det. Till slutbesiktning och bullerprov kan det också vara värt att notera att det uppskattas om man som byggare ser till att bilen verkligen fungerar. Det låter kanske simpelt men bilar som tjuvstannar, har för klent batteri så man inte får igång den, får slut på bränsle eller har instrumentering som inte fungerar blir tröttsamt och det gör att det är svårt att bedöma funktionen. Motsvarande gäller funktion på koppling och växellänkage. Gustaf
  16. 7 points
    Lite hårdare testkörning idag..
  17. 7 points
    7-8 grader i garaget så man få jobba sig varmt . Makrolon skivan fixat . 4mm hoppas den kommer att dämpa lite ljud från motorn . Har lyft in motorn och bakväxel .Inte många mm mellan luftboxen och makrolon skivan men det klarade sig . Insåg att jag kommer att ha lite problem att montera avgassystemet . Skulle har väntat med att montera brandvägen tills motor och avgassystem hade varit på plats då hade varit mycket enklare att komma åt och spänna fast grenröret .
  18. 7 points
  19. 7 points
    SFRO 1 klart idag . Väldigt nöjd bara två enkla anmärkningar . Uniballs saknar skydd i fram och bakvagnen och extra stag till motorfästet , saker som var ändå på min "att göra listan" . Har redan börjat med demonteringen . Imorgon ska jag banka in identifieringsnumret i ramen och skicka bild till SFRO mannen sen bara resten kvar 🙂
  20. 7 points
    Godkänd utan anmärkning. Pga datastrul på TS fick jag inte reg-Nr förren kl 16 å sen kontaktade jag försäkringsbolaget där jag anmälde reg-Nr sedan kunde jag ställa på bilen. På Måndag skall jag gå in på polisstationen å se om jag kan få några tillfälliga regplåtar. Nu skall jag tvätta bort all skit som samlat sig efter resan till besiktningen , totalt blev det 11 mil i regn,
  21. 7 points
    Gick du med i forumet bara för att skriva den posten på ett 8 år gammalt inlägg? Du får gärna förklara varför man inte ska dela på ett ok när du har en så bestämd åsikt.
  22. 7 points
    Allt verkar hoppfullt. Ska montera golvet sen ska jag köra lite hårdare.
  23. 7 points
    Då har man backat ut ur garaget och fått till första testkörningen. första testet.mp4
  24. 7 points
  25. 7 points
    Tack för ett mycket trevligt Kinnekulle arrangemang! Som framgår av filmsnutten så var depån välfylld med 7or.😎 video-1564860872.mp4
  26. 7 points
  27. 7 points
    Nu reggad och körklar, såklart massa fix och pill kvar men nu får man köra lite i alla fall!
  28. 7 points
    Regbesiktning 2 gick bra. Fick igenom T12BF 🙂 Besikta Valdemarsro. 1200:- för besiktningen och 479:- för en vanlig. Ringde i morse och fick tid samma dag. Det var lite gråzoner med felplacerade framblinkers och diffust halvljus, men jag behöver inte komma tillbaka. NÅGONSIN! 🤩
  29. 7 points
    Efter extremt mycket slit så sitter dörrarna på plats. Man blir aldrig nöjd med passform på en sådan här bil. Känns som man kan hålla på i evigheter, men någon gång måste man dra åt skruvarna och aldrig lossa dom igen. Har inte gjort klart dörrstopp och öppna inifrån än,men det hoppas jag ska bli klart snart.
  30. 7 points
    Efter mkt letande och funderade på vilket typ av projekt som jag skulle ta mig an så föll valet till slut på en Super 7 (en bil som vissa känner igen sedan tidigare). Jag har haft ögonen på lite olika bilar under några år och nu blev det äntligen affär. Min andra hobbybil är ”klar” och tanken är att jag ska få utlopp för skruvarabstinensen på denna. Bilen i sig är ett bra objekt där det investerats mkt i bra delar och intressanta lösningar. Som den står nu så är inte bilen körbar först steget blir att få den rullande. Först ska nya bromsok (Hi-Spec) bak monteras som är på väg hem från UK, belysning ses över m.m. innan det är dags för besiktning. Planen är att köra en del i sommar och samla på mig delar för att till hösten lägga mer energi på bilen, fokus på det visuella och förarmiljö med förhoppning om att det mekaniska kräver mindre tid. Bilen ska användas på gata och konbana så ingen racing eller några reglementen att ta hänsyn till. Drivlina: Honda S2000 F20C SH4-750 RC Racing Spridare Lättat svänghjul AEM EMS 30-1012 styrsystem, mappat på E85 Torrsump m. Pace Oljepump Sellholm Dogbox M4700 Stel 740 bakaxel 4,56 utväxling, wattlänk, dana-diff, 4-link upphängning Chassie & Bromsar: Knivkrängare fram AVO 2-vägs ställbara dämpare DAAWD 140/095 samt 150/100 Opel corsa el-servo (reglerbar från kupen) HiSpec Ultra Lite 4-kolvsok rubt om (300mm ventilerade skivir fram) Bromsvåg justerbar från kupé Opel elservo (justerbart) Hjul: Image Wheels 8,5x15 samt 11x15 Michelin TB5R 18/60-15 (225/50Vr15) och 26/61-15 (285/40VR15) Övrigt: Släcksystem motor med utlösning från kupén. Fuel Cell (med skuminlägg) Fick även med ett kompressorkitt från TTS Performance till motorn (Kompressor Rotrex C30-94 med kyl Intercooler 395x320x55 och massor delar) men detta kommer högst troligt säljas (några bud?, Nypris en bit över 50’ om man tittat på TTS hemsida idag). Bud runt 15’ överväges... Som alltid så har jag mkt frågor och massor att lära och förhoppningsvis kan jag också dela med mig av lite erfarenhet och lösningar då det passerat en del projekt i mitt garage genom åren.
  31. 7 points
    Framröstad som top 3 på vårträffen Street meet North på Piteå Dragway, riktigt kul 😁
  32. 7 points
    Tackar för välkomnandet Steel och Rickard. Tanken från början med motor va att jag inte ska röra underdelen bara montera sprut och byta kammar, det tog ungefär 2 min i första samtalet med Micke på Trendab när han säger "ska du inte ha Cosworth kolvar jag har 4st ligger" 😏 , så det blir stålstakar balanserad underdel ja ni förstår det spårar ur😁. Övrigt som var planerat från början med motorn är: motorstyrning från Maxx torrsump Raceline grenrör Raceline måste justeras lite vid generator (bifogar bild) Water rail Dunnell generator inkl fästen Dunnell lägger upp bilder som det ser ut idag och när motorn satt i bilen, har även gjort ett försök till kardanfångare, en sak jag inte har hittat är damask till handbromsen, jag köpte en samtidigt som jag köpte damask till vxl.spaken men den passade inte alls kom gärna med förslag.
  33. 6 points
  34. 6 points
    Efter en period av letande efter en vettigt specificerad Super Seven replika så dök den här upp. Jag sökte på den och fann en massa nyttig information, så jag beslöt mig för att köpa den. Har haft kontakt med de flesta ägarna sedan den byggdes, så här kommer löpande uppdateringar. Jag är nionde ägaren, men det varit 6-7 brukare av bilen i olika omfattning. Senaste "riktiga" brukaren var Henrik i Skåne som sedan sålde bilen till Stockholmstrakten. Där bytte den snabbt ägare igen då den via en auktion såldes till Eskilstuna, där jag hämtade den. Jag har haft kontakt med Henrik som har koll på i princip allt på den här bilen, fantastiskt kul att få sån hjälp. Ram: Caterham 7 kopia Styrväxel: Austin Mini Fjädring: Öhlins, anpassade för bilen av Öhlins Motor: Suzuki Swift GTI 16V & Turbo Intercooler Oljesystem: Torrsump Autoverdi Tänd & Insprut: MBE System Växlelåda: Suzuki Samurai 5vxl Bakaxel: Ford Cortina GT & Quafiediff Bakvagn: Watt & 4-länkage Bakbromsar: Trummor Ford Cortina GT Framspindlar: Triumph Spitfire MK IV Frambromsar: Wilwood 4 kolvs ok Framvagn: Dubbla A-armar Fälgar fram: Compomotive RH500 15"x7" Däck fram: Toyo Proxes R888R 195/50 R15 Fälgar bak: Compomotive RH500 15"x8,5" Däck bak: Toyo Proxes R888R 205/50 R15 Stolar: Westfield Bälten: Sabelt 4-punkt
  35. 6 points
    Nu ni ska ni få se! Lackerade plåtar på bilden! Flygtema betyder att även grundlacken måste ha MIL-spec. Den spygröna är mao, gundlacken och den mörka matta är topcoaten. Tyvärr så var det inte möjligt att köpa MIL-spec. blackhawk grön som privatperson. Men färgkoden är ungefär samma! De yttre plåtarna som inte är färdiglackerade kommer nitas och sedan lackeras på plats. Motorutrymmet och bagaget kommer ha kvar gundlacken för äkta flygkänsla. Nu börjar det roliga med att slutmontera samtliga delar!
  36. 6 points
    Sista pusselbiten ( hoppas jag) cheva delar 😝. Och Inte stöt stångs varianten . Har funderat ett tag på hur jag skall fixa 12v till bilen . Stooort bly batteri som ladas samtidigt har varit en variant eller en liten generator på utgående mellan axel . Men alla dessa är ju egentligen fel , det finns ju dc/dc prylar i oem bilar . Så efter mycket googlande och faktiskt det sista tipset från Sverige blev det ampera/volt grejer priserna på dessa prylar ligger mellan nästan gratis 500kr på rätt ställe i någon håla i USA till ca 10 000 på fel svensk skrot Så efter ha draggat hela inter-nätet med botten trål verkade det som Estland 🤔 var den heliga graalen för skrotade cheva volt / Opel ampera . Så i fredags , efter 3 veckors jul pakets kaos kom den fram ( 2 dagar tills den var reggad i Sverige på posten) 12v ut till vänster 400 volt in till höger Passiv kylning med flänsar, orginal blåses luft med fläkt ( sitter nere o bagaget orginal) men monterad lite luftigare borde det gå ändå . Ca 1.4 kW sa någon den kan över föra ( lite oklart) men borde åtminstone fixa 100 ampere så minimalt 12 v batteri behövs. styrs via en can buss med kända meddelanden 👍 . Kontakten fick jag inte med men beställd från mouser ( typ USA elfa) over där så ingen test körning än på någon vecka eller två . Nästa steg är nu en lastpall med alla orange delar uppkopplade på nissan, tesla, brusa, cheva , Renault vad kan gå fel 🙈
  37. 6 points
    Idag fick jag godkänt på reg.bes. T12BF i papperna små skyltar. jag är så nöjd att gå i mål med bygget som jag köpte 2016 🤣🍻
  38. 6 points
    En del prylar på plats i alla fall! Det ska fram lite mer remskivor fästen och så vidare, grenrör och turbinhus ska coatas, tändspolar mm innan den ska i 🙂 Vägde in den så som på bilden och det landade på 128 Kilo. Är nöjd då std motorn vägde in på 115 Kilo med det mesta på. Så den har tjockat till sig med 13 Kilo. Ok med tanke på turbo, torrsump intercooler osv, även om jag hade hoppats på mindre.
  39. 6 points
    Vill sätta en stjärna ⭐ (eller flera) till @therealpinto a.k.a Gustaf Ulander som aktiv på vårt härliga forum med sin värdefulla kompetens och intresse att hjälpa oss bilbyggare och med sin förankring i ett av de största organen för amatörbyggda fordon dvs SFRO. Tack Gustaf för att du finns här på forumet!
  40. 6 points
    Så va en till milstolpe avklarad sfro2 klar och ljudprov😁 dispens på 20kW inskickad ,man kanske kan komma ut på vägen i år som jag tänkt om än lite sent.får hoppas på en fin höst
  41. 6 points
    Anekdot på ämnet ampere . När vi var 18 år började man köra dB race tävlingar hos den lokala leverantören. För att ha en chans att vinna behövde man mycket grejer och en bil. Detta löstes med en lång helg , mycket spånskiva , en Golf typ 1 med 1 månad kvar på besiktningen ( innan skrot) och ett gäng personers bil sterosaker + lite PA grejer . I princip hela bilen var en bas låda och en liten person fick köra för att stolen inte gick att backa -2 x 10" i varje dörr, -8 X 15" bakom föraren -6 X 10" i bandpass låda bakom. Lång historia kort ... slutstegen krävde ström och 6 stycken nya fina inlånade traktor batteri ställdes i en ny svetsad reservhjuls låda och åtminstone ett optima i fram på orginal platsen . Det innebär att det troligen var 160 x 6 amp parallel kopplat bak och kanske ytterligare 100amp i fram . 😎 Någon var ombedd att koppla in en FET strömbrytare och denna nyckel lades alltid på en bänk när vi skruva. ( säkert tänkt i allafall ) Vid ett av dessa "säkra" skruvande tappade jag en fast nyckel av mellan storlek ( ca 15 ) ner till de "säkra" kablarna . Tänkte inte så mycket på det ( var ett lite konstigt ljud) men senare detektera näsan att något måste brinna. Nyckel var borta och den s.k elektrikern hade kopplat bort enbart de framre batteriet 🙄 , de andra 1000 amperen var LIVE Så en 15 ring nyckel är en lagom smält säkring till 1000 amp
  42. 6 points
  43. 6 points
    Då var det dags att starta en tråd om mitt nya inköp! Bilen är en Westfield byggd av Stisses Garage i Motala 2009. Enligt uppgift byggde dom 2st samtidigt (om nån har info om den andra så är jag nyfiken) Vet inte så jättemycket om den, ännu! Zetec 2,0 Typ9 låda Link G4 Storm styrsystem Fick även med ett bolt on turbokit, med en Garrett TB28 och vattenkyld IC. Planerna är först att lära känna bilen, kanske putsa lite! Nästa steg blir att få igenom bokstavskombon T12BF, för att därefter montera tillbaka turbokittet. Bilen är mappad med turbon av Tobias på Witune i Arboga och ska leverera ca200whp. Låter lämpligt mycket tycker jag!
  44. 6 points
    Roat mig med provpassning primärrör avgassystem och fått ihop ett utkast på en sida , finns lite längder att jobba med men i grova drag helt okej
  45. 6 points
    Sådär, då har jag lastat ur och gått igenom grejerna (inte alls bultar å så men de viktiga delarna). Allt beställt verkar vara med utom några gummin (se nedan) Överlag så känns det positivt och Andy har packat grejerna bra, svetsarna ser bra ut och karossen OK. Inpassning av karossen och "finslipning" lär ta ett tag kan jag inse. "Lite" bilder följer 🙂 - sen kommer jag ställa massa dumma frågor till ni experter (precis som när jag byggde sjuan). Dock blir det inte mycket gjort det närmaste pga semester-resa men att sortera ut grejerna och fundera i vilken ände jag först ska attackera detta projekt 😄 Kaross Front Baken Dörrar, sills, door pockets och ventilation Tak Hängde på bakdelen (mest för att undan den). Hjälpligt uppallad Chassi Bak Mitten Front Uprights bak Styrväxel inlagd Lite bultar, bussningar, P-ändar och "grejer" Bussningar tror jag inte ska använda utan sätta i Powerflex istället. Nu är nog dessa inte så bångstyriga som de från Westfield men heller inte så tajta (stålrör med gummi runt). Westfield har inner och yttre stålrör med gummi emellan. De var inte roliga att pressa i. Bytte senare till Powerflex i fram. Infästning till styrväxel, Andy hade inte fått gummin i tid till denna så det skickas senare samt uniballs till bakvagnen. Monteringsgrejer till krängningshämmarna "Krängarna" Länkarmarna bak. Skulle kunna tänka mig att göra om U-ändarna till något snyggare men duger nog för nu. Länkarmar fram. Behöver putsas upp lite. Andy "batchar" nog dessa så varit liggande och inte så blanka. Om jag hade konstruerat dom så hade jag nog gjort lite annorlunda - kanske modifierar lite. Uprights, nav, osv fram Nav, axlar och lagerhållare Bak. Lager fram o bak Framruta i glas och plast till dörrar, bakruta (yttre) och lyktor. Andy hade ju en "utställningshall" där det inte var någon verkstad. Han hade 3 st färdiga GT40, någon halvfärdig, en sjua (färdig) som han också har skapat kit för men lagt ner. En fin Lamborghini Countach (replika) som han ev hade planer att sälja som kit....och massa andra grejer såsom modellflyg (modell "större" typ 2,5m) och kontor. Trevlig kille och väldigt pratsam - var väl värt den långa resan bara för att träffa honom och skapa en mer personlig relation än via mail.
  46. 6 points
    Filar vidare på de nedre A-armarna Bara plåten som stötdämparfästet ska sitta i kvar! Sådär delarna till förarsidan klara! 😁
  47. 6 points
    Måste erkänna att de här med Gopro och Youtube och va allt heter som ungdomarna nuförtiden lever i är inte min grej Fick iallafall upp en liten filmjävel från Falkenberg tillslut...om någon har tips på hur man skall handskas med en Gopro 7:a så tas dessa råd tacksamt emot Första gången på bana med bilen och första gången för mig på Falkenberg, måste säga att banan är riktigt rolig. Lär inte vara sista gången man hälsar på i Falkenberg....
  48. 6 points
    Cabbat ner underifrån , nu är den nästan rostfri snart måtta lite batteri
  49. 6 points
  50. 6 points
    Nästa steg i processen anlände ståndsmässigt idag . Rost är tråkigt 😕 , tur det mest är i golvet
×
×
  • Create New...