Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 09/20/18 in all areas

  1. 10 points
    Jag lyckades att backa ut !
  2. 7 points
    Trevlig start på den nya året . Lyckades starta bilen idag utan att det blev ett rökmoln 🙂 🙂 . Allt verkar fungera som det ska förutom varv räknaren som går som ett flipperspel 😞 😞 .
  3. 6 points
    Hej, har äntligen fått dreven. Tyvärr tar kedjan i lite i ena fästet till motorflänsen, gjorde ändå om detta en gång, blir en gång till. Måste även göra om fästet för kedjestyrningen. Släpade ut elcrossen för provkörning 😀😀 Kom 50 m. Poff !! Vid första accelerationen gav BMS: et upp. Skitgrejer från Kina !! Skulle tåla 200A kontinuerligt och 400A peak i 10s. I helv..te 😠 Gjorde en bypass, igen.... Men sedan....herrejösses, över förväntan. Gjorde ett spår i gräsmattan ( kommer att få beröm av HSB) innan jag fatta att det spann. Tyvärr var det is och halt på vägarna varför det inte blev någon längre provkörning. Däremot verkar utväxlingen vara helt ok. Mvh Pär
  4. 5 points
    Jag blev tvungen att handla Bilsport idag när jag såg att en forumkändis var med. "AlfaRonny" med sin Rox GT! Lästips för er som liksom jag har missat byggtråden på rejsa. Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
  5. 5 points
    Ja detta blir sista inlägg på denna resa som startade 2005. Bilen är såld nu och har hittat ett nytt hem söder om Bryssel. Det har varit en resa som bjudit på mycket glädje, tårar och mycket jobb. Det har varit fantastiskt att få lära känna många av er och utbyta erfarenheter. Forumet har varit ovärderligt och en förutsättning för att lyckas med de byggen som haft sin bas i GOX el dyl. All denna kunskap och kreativitet som alla delat med sig av har varit helt fantastiskt. Jag tar nu en paus i bilbyggandet i några år och ser fram emot leverans av en färdig bil i sommar. Längre fram så är det inte otänkbart att jag dyker upp med ett nytt projekt. Allt gott till er alla. Avslutar med min favoritbild på GTn Mvh Henrik
  6. 5 points
    Eftersom jag skall bygga bil med vindruta så måste det finnas en defroster, det kan kännas onödigt eftersom bilen inte har hytt eller annan ”inkapsling” men nu är reglerna som de är. Men jag kanske blir överraskad, det kanske blir ima på rutan en tidig/sen dag på våren/hösten, vi får se. Jag har köpt ett litet värmepaket m fläkt, 2,2kw resten får jag tillverka själv. En del är kanal under vindruteplåten och den andra delen är en rörkrök mellan kanalen och fläkten.. Första bilden är när jag gör en mall på krökningen på plåten som sitter under vinrutan. Sedan kommer en sekvens av byggbilder. Den uppmärksamma ser att jag gör två kanaler å så kan det gå om man inte mäter så noga. Kanalen skall jag limma på plats vid slutmonteringen.
  7. 5 points
    Hej, äntligen seriöst provkörd https://youtu.be/w9wZ55thrBQ Mvh Pär
  8. 5 points
    Flera hel kvällar i garaget ! Kan man få dem att köra alla helger vinter tid ?
  9. 5 points
    Lite uppdatering av 500 Maxi . Fick hjälp med avgassystemet av en kompis då AB Performance har kommit bara med bortförklaringar . Det går trög med det går framåt . Lite jobb kvar med elsystemet sen kanske dags för uppstart .
  10. 4 points
    Hej Den 22/9 är det Tidningen Klassikers stora årsträff på Skokloster i Uppland. Förra året kom 1600 veteranbilar och flera tusen besökare. Jag tänkte ställa ut Klubben där med flaggor och banderoller och vi köper en klubbplats där det får plats 3 bilar. Mitt vrak kommer stå där och det vore kul om vi kunde få dit en GT40 och en fin Super Seven för att representera klubben. Några som kan tänka sig hänga med mig och sin bil en dag på Skokloster? Jag förväntar mig att alla andra medlemmar runt Mälardalen tar sina sjuor och GT40 och andra skapelser och kommer till träffen och hejar på oss och kollar alla bilar. Väl mötta där! /Veddde
  11. 4 points
    Blästring och lackering av chassie 👍🏁
  12. 4 points
    Var utanför Borås i söndags och hyrde byggbord och jiggar av Martin, det kommer spara så mycket tid. Idag körde jag hem motordonatorn, en 850 GLT från 1994. Karossen är hemsk, chassit jättemjukt, bromsarna dåliga och handbromsen obefintlig. Motorn går däremot fint och drar skönt genom registret. Den är dessutom fri från oljekladdl vad jag kan se hittills. Motor och motorel ska plockas och sen har den gjort sitt.
  13. 4 points
    Dags att uppdatera ikapp lite nu när vi GT40-byggare har hamnat i ett nytt forum 🙂 Tillverkning undre bärarmar fram: Tycker det är smidigt att printa ut CAD-ritade prylar och sedan såga ut Notchat odh rengjort Gängstycke iknackad Svetsning i fixturen Färdig!
  14. 3 points
    Så ja, tillbaka till vardag och inte minst till garaget. Grejorna från England skickades idag fick jag mejl om. måste byta dämparna innan jag bokar SFRO2 och kan gå vidare med besiktning. Bilder på det jag gjorde innan semestern monterat catchtank till vevhusventilation Liten habrovink mellan kollektor och ljuddämpare Tillverkat ett fäste till ljuddäparen Pluggat orginal spridar hål Tillverkat en plåt som ser klen ut men det är en 1.5mm RF plåt, den blev fullt tillräckligt stabil Den här veckan tog jag mod till mig att börja såga upp hål för luftfiltret, det var ju det jag ville slippa hade jag tänkt . men efter mycket små steg öka hålet med sågen så blev det så här. Blir kanske inte så dumt ändå.
  15. 3 points
    IMG_9364.MOV Fick äran att köra en tjej kompis idag då hon fick fira sin möhippa, kul att filma olika reaktioner hos människor 😄 Tror adrenalinet låg högt hos henna men hon var ändå riktigt tuff 😄
  16. 3 points
  17. 3 points
    Hej, har nu byggt om bakre boggie fjädringen. Den högra. Blev 4,4 kg lättare jämfört med orginal den vänstra. Provmonterad och fungerade perfekt ! Ska nu bara korta/ lätta bakre delen av bandtunneln. Mvh Pär
  18. 3 points
    Hej, väntar på drivaxlar.... Mvh Pär
  19. 3 points
    Pär - du är galen på en bra/skönt sätt 😄😉 Keep it going - we love it !
  20. 3 points
    Hej, jaha och vem var det som mätte lådan där batteripacket skulle vara ??? Fort och fel 😨 Lådan är 720 mm innermått, ramen till batteripacket blev 730 mm 😠 Blev sur och tog bort lådan, den var ju ändå felgjord...... Mvh Pär
  21. 2 points
    Tack tack 🙂 Det är roligt att hjälpa folk som blir glada 🙂 Gustaf
  22. 2 points
    Har åter igen börjat pilla med mitt "ormbo" det känns fortfarande som en bilbyggares Rubens kub problem , mina primärrör bör landa mellan 742.8 to 808.5 mm i längd så delmomentet är nu att få in cylinder 1 & 2 inom detta intervall för att sedan få resterande rör lika långa samtidigt måste rördragningen bli estetiskt bra . Min spontana känsla är att semestern i år redan är uppbokad och klar.
  23. 2 points
    Förstärkte upp de främre övre fästena med en plåtbit, gillade inte riktigt uthänget som inte hade nåt stöd. Medans resten av Sverige vaknade i lördags med lite trötthet efter midsommarafton så ställde jag mig för första gången på 20 år oövervakad vid supportsvarven och började experimentera med lite dimensioner på bussningarna. Tog fram fungerande mallar och gjorde en ritning på dom slutgiltiga dimensionerna. De rostfria innerhylsorna hade jag redan kapat till längd så de skulle bara borras upp invändigt. Efter det ska dom trumlas för att få bort grader och få bort den betade råytan. Med de första ytterhylsorna klara var det bara att börja slipa in passningen på hydraulrören och slipa rent och tvätta alla delarna innan dom sattes upp i Martins fina jiggar och nästes ihop. Dessa ska sen en av svetsarna på jobbet helsvetsa åt mig så det blir lite snyggare än vad jag presterar på egen hand. Nu blir det lite paus i bygget för semester men regnar det så kan det nog blir garagetid, har laddat upp med arbete att göra "just in case"
  24. 2 points
  25. 2 points
    Håller på att plasta nu, kul e de Kapade och plastade för löstagbara ändstycken på brädan så den smiter förbi bågen. Det är verkligen smidigt att använda Feltemas PE-belagda aluminiumtejp där man inte vill att plasten ska fastna. Å så bilder på spolarburken. Jag är helt oskyldig till dom snyggare svetsarna i hörnen, sannolikt är det en kines som blippat ihop dom. Tanken var en expansionstank (ebay) men fick ny funktion med annorlunda lock och kavitet för spolpumpen. Den är för lite "bling", kanske... blir det scotch-brite behandling?
  26. 2 points
    Snyggt! Kanske du skulle ha ett nytt forumnamn såsom "El´Geek" 😉 😄
  27. 2 points
    Lite mer klart vid mittentunneln
  28. 2 points
    Har börjat roa mig med polering av svetsar och bearbetning av hylsrören. Första bärarmen klar 👍
  29. 2 points
    www.metallbiten.se Svarv o fräsämnen i mindre bitar
  30. 2 points
    Har fått lite delar laserskurna och bockade. Allt material är S355. Lite bockade delar. CP10 plåtarna/difffästena på plats. Ibland så lyckas till och med en amatör som jag lägga några hyfsade svetsar. Mycket gas går det åt....... CP3/4 påbörjade och snart monterade, detta gjordes idag. CP3/4 fastpunktade och bakre ramen påbörjad. Nu börjar man se lite skillnad mot en helt standard Haynes bok ram. Planen är att få alla rör på plats under helgen för att nästa veckas långhelg börja helsvetsa ramen.
  31. 2 points
    Är det bara jag, eller ser det ut som att man med lätthet skulle kunna eliminera flänsarna och därmed få ett rätt så exakt lika lås som originalet? Detta är taget från Hartwell's hemsida, gäller o hitta någon som säljer så man får trilla av stolen av priset antar jag 🙂
  32. 2 points
    Nu sitter jag i väntan på pedalställen som kommer hem innan helgen. Passade även på att lägga plåt under fotutrymmet, även om det inte är med på bild Man sitter riktigt gott där inne 😁
  33. 2 points
    Ja det är inte värt att gå händelserna i förväg. Det var ju inte riktigt tanken att det skulle börja så här, inte riktigt locost. Specialslipade kammar efter spec. från Micke på Trendab, stålstakar, smidda Cosworth kolvar, balanserat vevparti, lätt portad topp, Mira frästa race säten specialstål från Trendab, Jennvey insug, KMS 45mm spjällhus, Maxx styrsystem. Nu är allt kopplat, behöver lite hjälp med inkoppling av ECU bara, har inte kunskap för att veta riktigt vad jag gör när det kommer till det. som tur är har jag bra kontakter som kan hjälpa mig. annars är det bara vätskorna som ska i och vrida på nyckeln. Tänkte jag lägger upp en film vid första start, ska bli jätte spännande.
  34. 2 points
    Den nya transport ekipaget anlände igår. Han ändra ordern från svart till vit modell. Gissar att bilen kan bli rätt stekt innanför kåpan om den var svart.
  35. 2 points
    Nu fick jag till remmen till sist med kompressorn. Nu väntar jag bara på att boxen ska komma hem igen. Nya spridarna är monterade och jag jobbar med Golf 4 bakoken. /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  36. 2 points
    1-2 bar låter som ett väldigt högt tryck i detta sammanhang, är det inte risk för att man spräcker bensintanken. Ballongmetoden har och används ofta i hembyggarkretsar på flygplan med gott resultat. Att blåsa med munnen i tanken när den är under vatten är säkert också bra, lite jobbigare tycker jag.
  37. 2 points
    Coolt projekt - lite som en sån här fast från andra hållet liksom (snöskoter -> snö-cross snarare än cross -> snö-cross). Plus eldrift förstås - så din blir ju rätt mycket coolare ändå! Inte sugen att bygga el-sjua? /G
  38. 2 points
    Långsamt så går det framåt (det är tiden i garaget som saknas inte att det är så många mantimmar) Jag har bockat 2 till bitar, så när är alla bitar till locket klara. enklaste metoden visade sig vara, 1. Såga biten enligt formen av tunneltopp +5 cm 2. Bocka in den stora radien genom att försiktigt massera mot ett stort rör. 3. Lägga biten uppepå tunneln och markera vart rören går. 4. Lägga min trälist som bockningsradie i kantbocken -1,5 x plåttjocklek, och sen bocka. Passformen blev 90% på första försöket (inte helt sant första försöket ligger under bänken för jag slarvade när jag mätte, men försök 2 utan slarv blev 90%). Sen några tungor undre fram o bakbiten och lite tillkapning så blev det så här Bilder har svårt att förmedla hur mycket snyggare det blev än bara 90 graders bockar o platt lock, helt klart en övning som rekommenderas. /T
  39. 2 points
    December har varit en hektisk månad, mycket på jobbet och så det där med 🎅🎄 En del småsaker har jag hunnit med, givare till mätarna är monterade och elen indragen i bilens kabelmatta: : Min sjua ska bli en glassätarbil, och därför ska den ha ett värmepaket, har gjort många skisser under åren och jag tror att det konceptet nedan blir en bra kombination av prestanda, passform och tillverkbarhet. IOM att mina plåtslagarfärdigheter är begränsande har jag lite accepterat att det blir de mått som det blir, så detaljkonstruernandet får bli under tillverkning. Steg ett var att göra lock plåten. Sen fylla på med gavlar och inkrom. Det blir värmepaket och fläktmotstånd från sierran med en motorrumsfäkt för båtar. Spolarbehållaren hänger monterad på sidan. Jag väntar på en torkarmotor jag beställt från England innan jag placerar paketet och luftrören slutgiltigt. Nästa projekt är tunnellock, Zeron har ett platt lock med 90 graders bockar som hörn. Jag vill ha något lite rundare och har precis tillverkat första biten, det blev runt och snyggt fram tills att jag försökte få i toppradien. d130 röret gav viss bock men det räckte inte riktigt så jag försökte lite försiktigt i kantbocken, blev tyvärr tydliga bockar 🤬. Juryn är fortfarande ute om denna version är den slutgiltiga. God fortsättning! /T
  40. 2 points
    Hej, en bild till, bättre överblick. Mvh Pär
  41. 1 point
    Senaste veckan eller så har ägnats åt länkarmsfästena- Har gått supersmidigt att använda Martins fixturer för att få dom på rätt plats. Idag passade jag på medans det var fint väder att rulla ut garagekompisen några timmar så jag kunde lyfta ner ramen från bordet och vända den fram och tillbaka på golvet för att komma åt och svetsa fästena runt om. Har lite kvar att göra i fram men det är ca 90% klart. Lite svetsbilder också, inte så vackert men de blir bättre och bättre.
  42. 1 point
    Då är bilen lastad och står klar för avfärd mot Kinnekulle Ring och bankalaset med Svkg i morgon. Gött att kunna ha hela ekipaget i garaget över natten Hade nog fått ösa bilen likt en gammal eka annars med tanke på dagens väderlek. Ser ut som vädret blir finfint i morgon dock vilket känns gött Passade på att byta till liten nummerskylt bak samt flyttade tanklocket. Blev helt ok tycker jag
  43. 1 point
    Jag hade en sån här och det luktade inget. https://www.demon-tweeks.com/se/mocal-in-tank-breather-valve-moctrv67/ På årsmötet och besöket på Indigo Sportscars så berättade dom om hur jäkligt som hade för att få ner kolväten (hmmm, reservation om det var något annat) men tydligen var det påfyllnadsslangen som "läckte".
  44. 1 point
    Just denna brain storming skedde utan ACDC på stereon och en IPA , så egentligen var det ju hopplöst från början
  45. 1 point
    Att kunnandet finns betvivlar jag inte efter att ha läs div trådar, men datumet. Offroad fordon är ofta hybrider i någon mening. Fosilbränsle tills man inte kommer längre då drar man ut snöret på elvinchen.
  46. 1 point
    Ja. Du får ett intyg som säger att alla komponenter som ingår i bygget är legitimt införskaffade, som du sedan tar med vidare i processen mot enskilt godkännande efter sfro2 broms och bullerprov då alla intyg ska vara klara. Sök på enskilt godkännande så finns det flera trådar i ämnet Christer J
  47. 1 point
    @steel Du måste ha fått kortslutning nånstans 🙂 🙂 . Du går helt bananas och el konverterar allt du får tag på . Man kan bara älska sådant galenskap 🙂 🙂 Vänta med spänning på nästa .
  48. 1 point
    Hej, slipar och slipar. Nästan lika kul som att penselmåla. Mvh Pär
  49. 1 point
    Skulle vara intressant att se nån klättra in i en ! 🙂
  50. 1 point
    Lite uppdateringar så ska bilen besiktas med motorn som sitter i bilen nu och då blir det lite mera hästkrafter //Per
×
×
  • Create New...