Leaderboard
Popular Content
Showing content with the highest reputation since 03/28/2023 in all areas
-
15 points
-
Jaha, då är det dags att vänja sig med den här vyn då. Förra veckan kom det besked från Transportstyrelsen att min dispens för effekt över 15kW/100kg är godkänd och efter ett samtal med Fordonsprovarna i Kungälv så fick jag komma dit med bilen i tisdags trots att dom hade väldigt mycket att göra. Omdömmet blev "mycket trevligt bygge med bra ljud och riktigt bra bromsar" Jag fick justera höjden på strålkastarna lite på plats men annars var det blanka papper både på regbesiktning och kontrollbesiktning. Liten skylt både fram och bak samt T12BF från start. Skönt! Igår kom skyltarna och jag och grabben tog en kortare provtur och var och tankade. Sen blev det hem för lite kontroll och skruvförband och ett oljebyte och lite annat småfix. Idag trots att det bara var 5 grader ute så fick det bli finbilen till jobbet. Snudd på att det behövs långkallingar för det blir ganska kallt om låren. Nån sorts vindavvisare måste också skapas framöver.15 points
-
15 points
-
14 points
-
14 points
-
Dags för lite uppdatering . Har börjat med slutmonteringen 🙂 🙂 . Försökte klä in interiören med 3 mm skumgummi och alcantara imitation så som jag har på dörrpanelerna och mittkonsolen med det blev för styv och ville inte följa kaross formen och fästa ordentlig så det blev svart högtalarmatta istället .Det kommer inte dämpa så bra men hoppas det blir tillräckligt ändå. Friskluftintaget fixat , defroster munstyckena fixade . Fick hjälp idag av garage kompisarna och lyfte på karossen igen . Väldigt nöjd med resultatet 🙂 🙂14 points
-
Idag har vi varit på utflykt till SFRO för slutbesiktning. Det gick ganska bra. Ett par mindre saker att fixa till innan regbesiktning men allt det viktiga som köregenskaper och bromsprov blev godkänt. Bästa bromsprovet gav 1 G i deacceleration och då fanns det ändå lite mer att finjustera på bromsbalansen. (aningen mer bromskraft bak rekomenderades) Det som ska fixas är: Täta lite glipor mellan motorrum och benytrymme för förare och passagerare. Komplettera framskärmarnas stag för att minska fladder pga fartvind. En värmeskyddsplåt för ljuddämpare och katalysatorn. Spänna åt handbromsvajern litegranna. Detta ger mig lite att pyssla med medans vi väntar på att göra bullerprovet. Bra dag!14 points
-
13 points
-
Då var registreringsbesiktningen avklarad, bara en liten incident med belysning, Man får inte kunna ha kombinationen fram strålkastare tända men inga bak lysen,,, hade ju satt två knappar en till position och parkering, och en till huvudstrålkastarna, summa blev att man kunde ha halvljusen tända men inga bak ljus,,, så fick man inte ha, men det var ju lätt ordnat. så nu är det bara att vänta på skyltarna och ut och köra!!! Tack för alla idéer och stöd I detta forum! IMG_7513.mov13 points
-
12 points
-
12 points
-
Ett stort steg för bygget är att kunna köra för egen maskin.😃 D467AF34-8603-40AD-9F13-016CEDE9EC19.mov12 points
-
Efter många förslag fram och tillbaka och en hel påse med stegmotorer och drivmotorer har orginal mätaren blivit slaktad och fått en 25 kronors radiostyrd bil servo i opererad . Funktionen är enkel att styra från en aurdino och testat i en orginal Leaf redan ( tack Jonas) finns en liten oro för att den faktiskt låter lite för mycket i en elbil . Men kanske en bättre kvalitet servo och segt fett löser det Bara resten kvar 🙈11 points
-
Nu har jag börjat kapa i mina karosseridelar och det är nervöst, helst ska varje del passa bra mot ramen och sedan ska delarna passa ihop med varandra. Jag har gjort varje karrosseridel med övermått på längden just för att delarna ska passas ihop på plats. Jag tänker att delarna ska passa ihop med en sk ”but joint” den skarven täcker jag sedan med en remsa svart tejp. Jag vill absolut inte kapa för mycket som ni förstår 🫣11 points
-
testar lite inspirerande starter för koll av Max rörelse av drivlinan 😝. Verkar hänga i någon konstig tvåtakts olje rök fram vid dessa test 🤪 Numera oxå laglig baktill med lite skylt hållare och skyltbelysning , borde ge rätt skylt på reggning. Hade dålig erfarenhet av detta på sjuan då det fanns liten tolkning kvar och fick stor både fram och bak . lite onödigt jobb att överklaga det 😠 Hittar inget om att det ändrats på dimm och bakljus så det skippas. kederlisterna kom på posten idag så nästa steg är montera om skärmarna med alla skruv korrekt11 points
-
Tack alla som hjälpte till att få denna dag att bli bra som vanligt! Jag hoppas alla fick köra sig ordentligt trötta, trots några mindre incidenter under dagen. Nu är det bara att laga trasiga bilar inför nästa års körning. Jag kommer då göra mitt yttersta för att ha min bil i ordning till nästa år, vill inte stå ett år till utan att få köra.11 points
-
11 points
-
Jag har nu lackat det mesta på bilen. Valde kulören typ MB satin grey, (epoxigrund - metallic bas - siden matt klarlack) (varför göra det lätt när man kan göra det komplicerat!!). Byggde ett tält för att lacka de lösa panelerna. det blev alldeles för litet, fick knappt plats. Var tvungen att skaffa en helmask efter första omgången lack. Byggde sedan ett "tält" över bilen och lackade resten.11 points
-
10 points
-
10 points
-
10 points
-
10 points
-
Då har man skaffat sig lite pyssel i form av ett Gt40 chassie och glasfiberkaross från Tornado. Var egentligen på jakt efter ett Pantera projekt när denna dök upp på Blocket, så va fan varför inte GT40. Planen i skrivande stund är att plocka ihop bilen som en caferacer som man kan ha som bruksbil på sommarhalvåret. Har lite olika motorer att välja på, men det lutar åt att köra med en Ford modular 5,4 och låda från Audi R8. Började lite smått i helgen och provmonterade kaross på chassiet, var beredd på det värsta efter att ha läst lite på detta forum innan, men tycker nog prylarna lirade helt ok, vi får se när jag kommit längre i processen om jag är lika hoppfull....9 points
-
9 points
-
9 points
-
Jag har haft ett litet udda problem med motorn i stort sett hela tiden men på senare tid har felsökningen intensifierats. Problemet var att efter fullgasaccelerationer upp över 5000 rpm så kunde tomgången hänga sig på 15-1600 varv. Det enda sättet att få den normal igen var att stänga av motorn och starta den igen, vipps så var tomgången normal. Höll jag mig under 4500 varv så hände det inte. Vacuumläckor, spjällhus och gasvajer var första sakerna som kontrollerades ihop med tomgångsmotorn som rengjordes, det fortsatte med TPS sensor, vevhusventilation och flamfälla, alla vacuumslangar etc. Jag började lusläsa alla problemtrådar jag kunde hitta om tomgång på Volvo 850 motorer men sällan var det nån som hade samma fel som jag. Att min motor inte sitter i en orginalbil och har ett klippt elsystem och borttagen AC och styrservo gjorde det inte lättare. Ett sista halmstrå var att leta reda på de avklippta kablarna som styr motorns AC kompensering och säkerställa att dom är jordade men trots detta kom felet tillbaka så fort jag under belastning gick över 5000 rpm. Jag satte mig och gjorde en lista på alla komponenter som bytts och /eller påverka motorns tomgång och det mesta var ju redan bytt. Kamrem, vattenpump remhjul. (Topplockspackningen) Tändstift och tändkablar Fördelarlock och rotor Tomgångsmotorn rengjord och fungerande Lambdasond MAF, luftmassemätaren bytt till en begagnad (svårt att hitta Bosch orginal delar, mycket pirat skit) TPS Spridarna var servade och uppmätta ok. Bränslepump och filter nya Termostaten var ny men bytt till en 80 graders istället för orginal 90 grader. Vevhusventilation kontrollerad och rengjord. Den enda detaljen jag inte bytt var denna. I onsdags så bytte jag till en orginal 90 graders termostat och en ny tempgivare och vid gårdagens provkörning så kunde jag inte längre provocera fram felet som jag enkelt kunnat göra förut. Så jäkla skönt att få detta löst innan vintern och slippa gå och grubbla på det utan att kunna provköra eventuella lösningar. 🙂9 points
-
9 points
-
9 points
-
9 points
-
9 points
-
9 points
-
9 points
-
Efter många timmar i garaget under vintern, börjar då äntligen intercooler och kylare komma på plats. Har ju fått lära mig att svetsa aluminium, vilket jag har upptäckt inte är det enklaste. Många timmar har gått åt till att klura ut dragning av rören till intercoolern (för att plats under noskonen). Men nu är nog det mesta svetsat, har kanske något fäste kvar till fläktkåpan. Behöver även trycktesta både kylaren och intercoolern. Sedan blir det bara att kolla så att allt verkligen går att montera. Har redan upptäckt att jag måste demontera krängningshämmaren för att kunna montera fläkt, fläktkåpa och kylare på ett vettigt sätt. Ett riktigt tetris med andra ord. Frigången mot noskonen har inte varit det enklaste, men nu får allt plats med några enstaka millimetrar tillgodo. Innan jag lyfter i motorn, måste jag måla allt som har modifierats på chassit. Samt fixa till en bra avskärmning runt hela paketet fram, så att luft inte kan smita runt kylpaketet. Problemet är bara att jag behöver anpassa det till 2 noskoner (som det är en aning skillnad på). När väl motorn är på plats, kan jag göra färdigt tryckrören mellan turbo-intercooler och intercooler-motor. Men det är en enklare historia. Jag börjar äntligen se ljuset i tunneln 🙂 Får väl hoppas jag har färdigt bilen innan sommaren kommer.8 points
-
8 points
-
Eftersom jag inte är så bra på att spackla får jag alltid spackla 3 omgångar med slipning mellan å så var det denna gången också. Därefter sprutar jag ett varv med slipgrund och slipning, då såg jag några mindre skavanker som jag spacklade och slipade. Sedan limmade jag pluggen på ett brätte och sprutade ett varv med slipgrund och slipade den. Så idag sprutade jag 2k topplack, två varv, blev bara en liten rinning 😀. Om ett par dagar ska jag slipa hela pluggen lite lätt med 2000 papper för att få bort dammpartiklar på ytan, å sedan en lätt maskinpolering. Nästa steg är att preparera pluggen med släppmedel och sedan kan jag gjuta formen - äntligen🤩8 points
-
8 points
-
Yes, det gick vägen efter några mindre synpunkter som jag kunde åtgärda med hjälp av närheten till Biltema och en akututryckning från en kompis. Lite spel för galleriet men nu är det bara att vänta på skyltar Skickat från min iPhone med Tapatalk8 points
-
Vilken fantastisk, rolig och utmanande helg! Tack alla vänner klubbmedlemmar och speciellt vår ordförande Jari! Jag och Dagge körde ner våra 32 mil även i år, och även i år blev vi blöta på vägen ner. Får se om det blir biltrailer nästa år. Samtidigt har min bil tak och jag körde ner i t-shirt, helt klart mer imponerad på Dagge som körde hela vägen utan ruta eller vindavvisare, hårt! Men vädret skötte sig på lördagen! Det är fantastiskt att se så många sjuor och andra hembyggda bilar. Det är mäktigt att stå flaggvakt! Om än lite svårt att få bra bilder med telefonkamera… Jag hade fantastiskt kul, körde ca 17 mil runt banan! Oj vad kul det är! Tack för en fantastisk helg? /T8 points
-
8 points
-
I lördags vart det bankörning på Tierp med Stec, 1tim på morgonen och en vid lunch. Det räckte gott och väl för man var mör efter 40 min körning. Jag har äntligen hittat läget där man kan styra med gaspedalen även med R- däck[emoji38]. Nu börjar det bli roligt och man kan drifta igenom svängarna kontrollerat om man vill. 2 tappra Locost på plats, jag och Mats och mycket intresse när jag hade blåst om i stort sätt alla andra bilar som var där. 1 Audi S4 Quattro och en renault racerbil med slicks var snabbare men jag tror jag körde mest spektakulärt med en tung högerfot och mycket på tvären[emoji12] /Vedde Skickat från min SM-S908B via Tapatalk8 points
-
8 points
-
8 points
-
Forumet ligger nu på det nya webbhotellet, säg till om ni dyker på några problem.8 points
-
8 points
-
Blev en film när bilen fick njuta av solen och garaget blev lite städat.😃 IMG_1237.MOV8 points
-
7 points
-
Lägger upp en tidig informationstråd om Kinnekulle 2024. - Någon rolig aktivitet samt matkväll fredag 2/8. - Bandag (trackday) lördag 3/8. Denna gången blir det något extra, eftersom det är klubbens 20-årsjubileum! Därför har vi funderingar på att göra något även på fredagen. Har ni några förslag, så tipsa om detta i tråden eller skicka ett meddelande till styrelsen. Mer information kommer vid senare tillfälle. Och glöm nu inte att boka in helgen i kalendern!7 points
-
Efter att ha petat navelludd i en nära evighet i väntan på hydraulikrören till bärarmarna, så kunde jag nästan sticka en hel kostym av allt ackumulerat ludd. Men nu är dom på plats! Har krökt till ett antal 19.76 graders böjar, svarvat hylsor, notchat rör, skurit ut ett knippe plåtbitar så har man ett starter-kit som nog flera av er känner igen.. R2-D2 😊 väldigt tillfredsställande när alla bitar passar som en sportmössa.7 points
-
7 points
-
7 points