Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 01/28/20 in all areas

  1. När kidsen flyttat hemifrån så varför inte göra något kul av överblivna rum. Perfekt, två flugor på smällen, sjuan och hojen behöver inte stå ensamma ute i garaget plus att det frigjordes yta i garaget för fler projekt 👍
    16 points
  2. Så där då var SFRO 1:an gjord ! inga stora saker att fixa och ett väldigt trevligt besök hos Uno
    14 points
  3. Är ju lite tråkigt när inte byggtrådarna får ett slut. Även om inte jag är den mest aktiva "forums postaren" så läser jag desto mer. Med det sagt så tänkte jag att det är dags att jaga ikapp i byggtråden även på forumet. Bilen har nu i veckan blivit reggad och skyltarna är på väg! Men innan vi bildmässigt är där så får vi backa bandet lite och ta vid där det förra inlägget slutade. Efter samtliga delar varit på lackering var det dags att ta fram nit hammaren, för nu skulle det slås nit. Nitarna inne i bilen ville vi ha olackade, medans de på utsidan skull
    13 points
  4. Här kommer några steg till i släpbygget 😊 Baklämmen blir även lastramp. Har kämpat med lösa lastramper till gamla släpet och ville gärna ha en bakläm som fungerade som hel ramp. Enklare att köra upp på och gå på om man vill det. Fick ta fram gamla Karlebo och räkna på ramverket till baklämmen. Räknade dubbla tänkta vikten mot idag och max 5 mm nedböjning. Man vet aldrig om man lastar en fulltung bil i framtiden.. Letade och letade efter gångjärn som jag kunde använda. Tyvärr antingen jäkligt dyra eller inte lockande alls. Tillverkade i stål och läm
    12 points
  5. Jag skäms lite grann för hur dåligt tråden uppdaterats 😕. Det blev ju lite justeringar efter SFRO #2 förra året. Bromsarna som skulle bytas efter hand blev jag tvungen att byta för att matcha motor, jag kunde då dessutom erhålla 20 kW/100. Annars var det bara vevhusventilationen och batteriets fastsättning som strulade (slarvigt av mig) Bullerprovet kunde ej genomföras den dagen. Hösten innebar även byte av kylare samt vattenpump, nu sitter det en EWP150 samt 100 mm:s kylare. Adaptrar till nya ok och även p-bromsok togs fram och och rotorhattar ritades och togs fram. Datum för buller
    12 points
  6. Tänkte bara bjuda på en liten bild så här mitt i Julen 😊
    11 points
  7. I nästa nummer kommer jag vara med i Bilsport. Hoppas dom får till en bra artikel.
    11 points
  8. Hej, Är nybliven Super 7 ägare sedan några dagar tillbaka. Bilen är köpt av Matz här på forumet. Ramen är byggd med Caterham S3 mått, fram och bakvagn samt drivlina kommer från en Fiat. Motorn är en 2L TwinCam som är hämtad från Fiat 131 Mirafiori med dubbla weber 45:or. Alla glasfiberdetaljer är Caterham original, även fram och bakljus, båge samt vindavvisare inkl. speglar. Bilen är väl genomgången men diverse små förbättringar finns på önskelistan. Med vänlig hälsning, Marcus
    10 points
  9. Fortsättning på släpbygget.. För att få kanterna lite snyggare, klär jag dem med 15x15 vinkelprofil i aluminium. Eftersom jag envisades med att forma fronten som jag gjorde, så fick jag äntligen köpa en krymp/sträck 😁 för att forma vinkelprofilen efter formen. Hittade också lämpliga lås/handtag till dörrarna, som passar temat. För att hålla koll på batteri och kontrollera belysning samt ladduttag designade jag en enkel panel/låda och 3D-printade. Ledbelysning är effektivt 😎
    10 points
  10. Nu är växellänkaget fixat . Blev lite kortare slag och mer mekanisk känsla . Pimpade med lite kolfiber jag hade över 🙂
    10 points
  11. Den efterlängtade leveransen kom idag! Mycket att packa upp!
    10 points
  12. Klart fram, garnerade baket med en svart kant. Strulade lite med den svarta färgen som ville försvaga plasten med någon konstig kemisk reaktion men Biltemas plastfärg funkade, tur att man testade på lite spillbitar först. Sidorutor är inpassade men ska fixas till det slutliga. Mycke pyssel men passformen blev läskigt bra till slut. Ventilationsrutan var inte så lätt att få till hyggligt, håller på att öva med gasolbrännaren för att polera till kanterna, känns just nu som om det kan gå precis hur som helst Nästa projekt får nog bli en öppen bil utan tak och sido
    9 points
  13. Som vanligt jobbas det på i lågfart och med micro-steg ,men nu kan man bocka av svänghjul på listan som färdigt. Tack @heralue för hjälpen med friktionsplattan.
    9 points
  14. Efter lite våtslipning av ett par rinningar och lite damm, sedan en polering blev resultatet bättre än väntat Roade mig med dekaltrimning i helgen, en behaglig tillvaro i garaget. Nu återstår det en to-do-lista som inte är toklång så det ska inte vara några problem med att vara klar för besiktning till våren. Tejpade dit ena luftintaget på bakhuven för att hitta en lämplig position. Dom där satt ju mest på MKII:orna men gillar stuket på dom och kylningen till bakbromsarna skadar ju inte heller. Väljer att skruva fast dom då det kändes praktiskt för både lackering och bakruteme
    9 points
  15. En lägenhetsrenovering ställer till det för mig och garage tiden har blivit begränsat men lite har hänt . Har tvättat av karossen och börjat kappa rent den . Huv låset fixat och börjat passa in lampor fram , rutan och lite annat smått . Det tråkiga är att allt ska plockas bort igen inför lackering . Tycker det blir rätt så finn kontrast med vitt ,rött och svart . Dörrsidorna kommer att kläs in i samma material som centerkonsolen .Dörrar och huven blir så klart vitta också .
    9 points
  16. Tack alla som kom och gjorde dagen till en superbra banträff. Inga incidenter eller avåkningar med bilskador. Vi hoppas alla hade det lika trevligt som vi hade och tack till alla som var med och tog ansvar för träffen - speciellt Jari som styr upp på ett utomordentligt sätt! /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
    9 points
  17. Helgens bravader. Lördag gjordes inget men idag har jag varit åtsilliga timmar i garaget och jagat strobning på 1:an och TDC. Det gick sådär kan jag meddela, tills jag ringde@Mildseven för lite råd. Prova byt 1:an och 4:an i sprutet och se vad som händer! Sagt och gjort så hoppade den igång på dessa 2 men 2&3 var kalla som is. Bytte 2& 3 likt 1&4 och den hoppade igång och spann som en katt på alla 4. ÄNTLIGEN! Sen började det regna så det blev ingen provtur, men nu är jag på gång! Tusen tack igen@Morty och alla er andra för idéer, tankar eller bara glada tillrop! /Vedde Skickat f
    9 points
  18. Lite updatering. Fyllt på alla vätskor, olja ,glikol , bromsvätska . Vatten pumpen på plats . Broms och koppling luftad . Fick tillbaka inredningen från skräddaren . Blev väldigt nöjd . Inte färdigt monterad på bild . Började boxade in framdelen runt fötterna . Inte mycket plats vid pedalerna . Jag får nog ha ballerinaskor när jag ska köra den 🙂 🙂. Fick bensintanken tillbaka från lackeraren . Tycker det blir bra kontrast mot det röda .
    9 points
  19. Det är tur att intresset är av den Coronasäkra sorten så man kan nörda ner sig ordentligt Har bakat lite, lägger upp några bilder från helgens övningar. Formar i alu. I bageriet, bullarna nästan klara. Monterat Här är det finlir på formen till nästa sortens kakor. Rätt tidsödande men kul🙂 Nästa blir sidorutor..... God jul och Gott Nytt År på er alla bilnördar!
    8 points
  20. Hunnit med lite kvalitetstid i garaget Provmonterade kopplingen på nya svänghjulet Har även fipplat med ormboet , ena sidan loppad och förhoppningsvis klar
    8 points
  21. Lite off topic , råka buda hem en ”liten” bänkslip igår. Det är inget bra när låga skambudet biter och man i slutändan inte vet vem som lura vem🙈 när man hämtade hem den ” lilla” 2 motoriserade typ 10kw prylen. Dammlådorna väger lätt 15 kilo styck Jo jag är nog lurad , säljaren skulle få ett flak öl av kompisen om han någonsin lyckades sälja de. 😝
    8 points
  22. Enskilt godkännande beviljat. Tyvärr kunde han inte få ut ett registreringsnummer på en gång så måste tydligen hanteras manuellt av transportstyrelsen. Lite synd eftersom det är så fint väder på ingång. Får be till byråkrati-gudarna att det går snabbt och smidigt! Mvh Gustaf
    8 points
  23. Ny tid hos mapparen. Torsdag kl 10! Nu jävlar ska det väl gå vägen! /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
    8 points
  24. Igår blev det en litet runda ute i vårsolen . Gokart på steroider 🙂 🙂 . Ska försöka ta den till jobbet och köra lite mer på inhägnad område
    8 points
  25. För exakt tre år var jag nere i Italien för att packa och skicka hem min 500 Maxi projekt . Idag firade jag med att starta upp den igen . Inga vatten eller oljeläckage . Röken kommer från avgasbandaget . Det går inte fort men det går framåt
    8 points
  26. Gott Nytt År! Jag får återigen be om ursäkt för otroligt dålig uppdateringstakt, men denna orsakas av att det varit noll aktivitet på själva bygget, dvs ingenting att rapportera. Ramen till 23:an har hängt i taktet i garaget ända sedan Volvo deporterade mig till Kina och efter de årens flängande så har jag roat mig hos Husqvarna i Huskvarna. Nu är det min avsikt att dra ner på jobbandet och fokusera på livets väsentligheter! (Det går lite si och så med det än så länge...) Dock har jag hyrt in E-typen i annat garage för att få mer plats, ställt upp byggbordet igen och plockat ner
    7 points
  27. Från början var det tänkt att jag skulle stoppa in en BMW M70 V12a, har en stående i ett hörn i verkstaden. Men sedan fick jag tag på denna lådan till vettigt pris! En 6-växlad Porsche Boxter S låda 😍 Då,det inte finns någon som tillverkar färdiga adaptrar mellan BMW V12 och Porsche Boxter lådan (vad jag vet) och att en del ”förståsigpåare” ansåg att M70 motorn va en riktig ”prutt-maskin” 🤣 så tog jag beslutet att ta den enkla vägen. Så det blev att minska med fyra cylindrar och välja en Chevrolet LS 1 maskin i stället. Jag vet! Det är inte riktigt ok att stoppa in en sådan ma
    7 points
  28. Jag lovade ju att visa vad mitt lilla paket innehöll, fast det är Dan före Dan före Da...... En lite uppdatering om läget först. 2013 så postade en snubbe på Mad Machanics forumet lite bilder på en plugg han höl på att bygga, det var den första fusk Aventador karossen jag sett, och den såg riktigt bra ut! Jag började PMa med honom och frågade om han kunde tänka sig att sälja en kaross till mig. Han kunde tänka sig att sälja ett par st för att finansiera sitt bygge! Nu visad det sig att han bodde i Ukraina (av alla ställen på jorden...) och jag tror inte han kunde speciellt mycket engel
    7 points
  29. Hittills har risken för överhettning av bakbromsarna varit minimal, för att inte säga obefintlig. Genom att leda luft från de yttre scoopen ner till bakbromsarna har risken minskat, om möjligt, ytterligare. I aktiviteten ingick att göra korta 90 graders böjar, 100 mm dia, i alu plåt. Pappböjen är föregångaren. En del saker är roliga att göra trots att det saknar praktisk betydelse medans andra saker som har viss betydelse är mindre roliga och skjuts på framtiden.
    7 points
  30. Lite till har nu hänt. Jag har mest handlat prylar till bilen i och med det hyfsat låga pundet. Jag hoppas på att kunna göra en första byggbesiktning inom en månad för att sedan kunna plåtklädda bilen. Jag planerar för en provkörning av bilen 2021. Jag har även en rakskuren drevsats samt diff från tracsport (SP Components) som är påväg hem från England. Drevsatsen ska ingen type 9 låda som jag köpt av en forumsmedlem. Bälten fälgar m.m. är också på ingång för att få ihop allt. Jag valde att gå på Avon ZZR 215/55-13 som monteras på 8” breda Compomotive CXR fälgar runt om.
    7 points
  31. Bra fråga Vedde, önskar jag hade ett bra svar... Tanken med formen är att slippa en i mina ögon helt ful fyrkantig låda, samt att radien på formen idag stämmer överens med däcken. Nu får jag plats med 8st däck/hjul på bredden och samtidigt plats för depåtält, reservdelslådor, winsh under däcken. Detta utan att krocka med insteget genom dörrarna. Ett annat plus är att jag har ståhöjd i hela släpet trots den övre radien i taket/fronten. Alla dessa skäl har jag uppfunnit efter att jag bestämde mig för att göra fronten så. Det egentliga skälet är att jag lockades av att jag inte sett någon
    7 points
  32. 700mil och stundtals misshandel av bakdäck har gjort att den sista turen för säsongen får göras på däcken som köptes 2007.....
    7 points
  33. Precis på väg ut i garaget för att fixa lite punkter inför enskilt godkännande men kände för att dela en bild!
    7 points
  34. Behövde ingen parkeringsbiljett.
    7 points
  35. SFRO2 godkänt med beröm. Besiktningsmannen kommenterade att den var lättkörd och att bromsarna verkligen "sög fast bilen i asfalten". Bullerprov: 81dB Bromsprov: 0,92G Verkligen stort tack till SFRO i allmänhet och till min besiktningsman i synnerhet. Har bara positiva saker att säga om hans bemötande och kommunikation. (Vet inte om det är OK att nämna vid namn så utelämnar det för säkerhets skull). Vad kan jag göra för att snabba på registrering nu? Jag har redan ursprungskontroll godkänd. Är det bara att invänta papper på posten från SFRO och sen boka reg. bes?
    7 points
  36. Då fortsätter test and tuning av bilen. Har kört ca 10 mil nu och har lite pyssel kvar att lösa, besiktningen närmar sig med stormsteg 😎🏁
    7 points
  37. Med kollektor och dämpare och det går att stänga motorhuven
    7 points
  38. Lite hårdare testkörning idag..
    7 points
  39. Hej alla. Ny på denna flik på forumet. Har byggt några bilar tidigare och renoverar mycket luftkylt men har aldrig skruvat GT40 tidigare. Gillar original och Gulf stuket så det är det jag kommer försöka åstadkomma. Karossen kommer kompletteras med bakre flares med 2 tum breddning. Har beställt chassi och kaross från Southern GT. Chassit kommer vid årsskiftet. Receptet just nu är en strokad 347 och porsche G50 låda. Tar tacksamt emot alla tips och tricks och framförallt tips på onödiga fallgropar på vägen. Även vad ni använt för komponenter som jag måste
    6 points
  40. Tack för en väldigt trevlig helg! Extra stort tack till de som arrangerade och @costberg, @Seven V8, @Magnus 2074 som bjöd mig på skjuts.
    6 points
  41. Haha!! Äntligen får jag starta en byggtråd! 😎Oj vad jag har längtat! Jag såg nyss att jag varit medlem på forumet sedan 2004 så tankarna kring bilbygge har funnits länge. Från början var jag inne på en locost. Detta har senare pendlat mellan alla möjliga olika byggen eller delvisa kits. Locosten har varit tillbaka i planerna flera gånger men nu blir det inte så. Jag har inte heller varit helt bilprojektlös sedan 2004. Jag höll på med ett hundkojjebygge med hondamotor däromkring 2005 tror jag. Detta blev aldrig klart pga en separation med husdelning och annat tjafs. Nu har jag en Fiat 124 sport
    6 points
  42. Äntligen går bilen som ett skott och funkar som räser som börnar och som glassåkar bil på låga varv som sambon och hundarna gillar. Vädret inbjuder till turer nästan varje kväll. Så skönt att bara vrida nyckeln och köra. Härlig körsommar på er alla! Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
    6 points
  43. Off topic, men varför har jag inte hängt mer på det här forumet på sistone? Vilket annat ställe på nätet kan man lägga upp en sådan fråga som Toobb gör och sedan få ett sådan svar som Bexander ger? Hatten av!
    6 points
  44. host-host slut på munskydd i butiken... Kom på att jag har en kinesisk friskluftmask som nu fått göra lite tjänst. Den funkar faktiskt riktigt bra. Spaltjakt pågår.... I början av karosspassningen lyckades jag slipa av lite för mycket i botten på dörren så det blev att slipa ännu mer och plasta dit en ny kant. Det är ganska tjockt med gelcoat på dom här karosserna så en del fixar sig med slipning där man lyckats få lagom trångt. Blir förstås lite justering med glasfiberspackel på många ställen men det börjar arta sig.
    6 points
  45. Idag blev det första riktiga testet för 500 Maxi . Har tagit den på jobbet och kört lite mer . Vilken känsla . Väldigt nöjd med hur den uppför sig . Bromsarna tar väldigt bra men låser först bak och det får jag justera, styrningen är bra men ska fixa några stopp på styrväxel för att begränsa rattutslag (hjulen svänger för mycket och börjar kasa istället för att rulla ) lite svårt att få i neutral ibland . Använder vajer vet inte om det är det bästa . Vet inte om fotografen tyckte att det var lika roligt men jag njöt av varje sekund i alla fall . 🙂 🙂
    6 points
  46. YEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEES! Its Alive. Ojämn tomgång men när man gasar på så verkar den jämna till sig. Har inte bytt tändstift eller gjort något så kan behövas fixa till lite där. Kan ju också vara en spridare som inte helt vill med sig eller fått skit i sig. Får undersöka detta. Lägger upp en video senare från uppstarten. Kan säga att den startade på första jävla försöker!!!! Ignorera härvan. Allakablar är uppmätta och ska fixeras inom kort men nu kan jag vittna om at fan va häftigt på grusvägarna
    6 points
×
×
  • Create New...