Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 01/11/22 in all areas

  1. Gjort strålkastarfästen och flyttat upp kylet 2 cm.
    5 points
  2. Hej på er! Lite mer jobb klart på "7:an", fälgar beställda hos Mocomp. 7x15 Revolution 8 spoke Classic, R däck på G i veckan och inte minst så har jag fått hjälp med lack hos Viktorssons Billackering i Borås, supernöjd, tack Magnus som supportat mitt underarbete och hållit i sprutan med BRG. 👌👍
    4 points
  3. Nu tänkte jag att göra hela avgassystemet innan jag tar ur motorn men det var inte så lätt som jag trodde, bara ett par snitt med vinkelslipen så att rören kom fritt från ramrör. Konstigt men det blev bara fler och fler delar av grenröret ju mer jag jobbade med den. En svetssöm är allt jag åstadkommit denna veckan. Jag beundrar all de fina grenrör jag sett, det är skickliga svetsare som gjort perfekta passningar mellan rören och med fina svetssömmar. Jag har lagt en hel del tid på efterforskningar efter styrväxel, rörbockning och svarvning. Ritningen på styrväxlen dubbelkollades och skickades till en firma UK, jag får se vad det ger. Jag fick många tips från Er på firmor som bockade störtbågar och nu är en båge på väg hem till mej. Det har blivit lite strul med svarvning då han som brukar hjälpa mej har för mycket att göra och mina hobbygrejor är inte prioriterade, får hur jag löser det.
    4 points
  4. Lite mer rördragning……
    3 points
  5. Japp, noskonen började ta form igår och är i stort sett klar. Lite fintrimmning och igensvetsning av hål och slipning av krympmärken ska göras innan den nitas ihop. Idag har jag byggt ett par nedre fästen till den och den ska få ett par övre fästen med så att den kan sitta kvar stabilt även när man tar bort motorhuven.
    3 points
  6. Nu börjar vinterns uppdateringar gå åt rätt håll 🙂
    2 points
  7. Hittade denna bra gjorda video på Bad Obsession Motorsports sida. https://www.youtube.com/watch?v=Zpzz8iQr_7g
    2 points
  8. Hittade ett annat amatörbygge https://thekneeslider.com/dennis-franz-builds-a-v8-motorcycle-with-a-glorious-soundtrack/
    2 points
  9. Skall se om jag har någon kompis med leak-down testare, annars var de inte dyra att köpa. Under tiden fixar jag med saker jag begriper mig på. Monterat framskärmarna. Blev stor skillnad jämfört med de gamla.
    2 points
  10. Jag kan påminna alla GOX byggare med några bilder hur roligt det var med våran passform... Lovar att du känner att din passar som handen i handsken i jämförelse..
    2 points
  11. Vet inte om denna typ av lösning kan vara intressant . www.sandparts.com/Billet-HD-Center-Load-Rack-and-Pinion_p_72056.html Center Load Billet Polished Rack and Pinion Your Price: $208.01 5/8" 36-spline output. HEAVY DUTY RACK This rack can handle it all. International Tie Rod Ends. Heavy duty rack & pinion beam mount. Mounting holes measure 6 inches spacing tie rod holes are 2-1/2 inches eye to eye and 12 inches overall. 1:1 ratio with roughly 3 5/8 inches of travel. Height: 4 7/8 inches Overall Length: 17 1/4 inches Spline: 5/8 inches -36 Stud Thread: 3/8 inches
    2 points
  12. Har testat med däckpenna. Barnsligt men jag älskar det.
    2 points
  13. När det gäller huvudstrålkastare så har ju MC (normalt sett) samma märkning som bil så om du inte redan gjort det, kolla runt på olika MC-firmor. Exempel; https://customhoj.se/collections/stralkastare/products/colorado-4-5-hs1-stralkastare-svart-krom Det är förstås så att man bör dubbelkolla märkningen (det förekommer att MC-strålkastare märkta HR, dvs helljus, säljs som hel/halvhjus). Men det finns ett antal märken och leverantörer som har helt okej prylar. Gustaf
    1 point
  14. Kan en buggylampa funka ? https://dalhems.com/sv/p/5e76b6cafffd447bbfda919268a23b39/buggylampa-svart-5-34-146mm-diameter-Endast-1st-kvar /7 Sorin
    1 point
  15. Det går sakteliga frammåt. Noskonen är klar för ihopnitning. Nu har jag börjat göra plåtarna som ska styra luften in i kylaren så det pysslas vidare. Jag har även börjat kolla lite på vad jag ska ha för framlampor och det är fasen inte lätt att hitta nåt som ser bra ut och har rätt märkning.
    1 point
  16. Hej, Enda sedan jag sålde min förra sjua har jag varit sugen på en ny. Ville egentligen bygga en igen, men med två små barn och intensivt jobb är garagetiden högst begränsad. Ovanpå detta brexit som gör allt mycket dyrare och besvärligare. Därför har jag under något år letat efter en välbyggd Westfield eller MK Indy och den som letar, han finner. Till slut fick jag tag på en bil som uppfyllda alla mina kriterier. Sagt och gjort, jag och brorsan tog en dagstripp till Stockholm för att titta på bilen. Det fanns inte mycket, typ inget, att anmärka på. Det blev affär direkt! Att ta bilen på trailer nästan 70 mil enkel resa var första tanken för att få hem den, men med hybridbil visade det sig att dragvikten var begränsad till 920 kg med B-kort. De flesta mindre biltrailers har totalvikt på 1300 kg så det var mission impossible. Fick tag på Laholms biltransport som körde täckta biltransporter. 1,5 veckas väntan, så var bilen hemma. Bilen är för känd för de flesta här på forumet. Det är Lars - "Noshest" gamla bil som han sålde förra året. Mellan mig och Lars har det varit en ägare. Efter att ha kört några mindre turer kan jag bara konstatera att det är en sanslöst välbyggd bil som går som ett skållat troll. Nu skall jag lära mig hantera bilen, till vintern väntar lite småfix så att jag får den som jag vill ha den. Grymt kul att vara med sjua igen!
    1 point
  17. Blir bra det där! Mvh Pär
    1 point
  18. Tack för feedbacken, det var verkligen intressant o se alla olika varianter. Denna gång var det Micke's bild som gav mig det slutliga svaret och jag är på rätt väg (dvs. samma approach som Micke) Detta förklarar också hålen som jag nu minns att jag frågade dig om i instrumentbrädan Micke, dom är där av samma anledning som mina kommer vara, för att skruva den stabilare delen med träbakstycke mot chassiet 😁
    1 point
  19. https://berrisford.co.uk har en del intressana grejer. Lite rörig struktur på sidan men i den här kategorin finns olika styrväxlar. Höger, vänster, centrerad (även reservdelar) för £160 https://berrisford.co.uk/product-category/parts-components/steering/ Även en variant "made to order" £300 https://berrisford.co.uk/product/steering-rack-assembly-c6-c3/
    1 point
  20. På min ser det ut såhär: Det mesta av övre delen skyms av bur-röret . Springan mellan dörren och gångjärnsdelen behöver finnas om man vill ha en läderrem som dörrstopp. Jag tror att det är ganska likt det utseendet som då, "när det begav sig".
    1 point
  21. 50-tals-racern får vänta lite till. Det här motorbytet i Fiaten tar längre tid än jag tänkt... Det tar såååå mycket tid när allt måste byggas från scratch eller modifieras för att passa! Dock finns det fördelar med allt jag lär mig på vägen inför nästa bygge. Efter lite motivationsbrist är jag tillbaka på banan igen och har över julen fått lite gjort. Har som jag läste i någon annan tråd kommit fram till att nyckeln till framgång är att koncentrera sig på en sak i taget och inte titta på hur lång att-göra-listan är, samt blanda lite tråkiga/jobbiga grejer med roliga småjobb. Tvärbalken är ihopsvetsat och förstärkt (ingen bild på detta dock). Även ljuddämpat karossen för att få ner ljudnivån i kupén lite. Blir nog ingen viktskillnad att prata om då jag ändå sparar någonstans runt 15-20 kg på motorbytet. Nästa grej på att-göra-listan är fästen till styrväxeln samt ett hemmabyggt grenrör. Hemmabyggt oljetråg för att passa lutande motor och tvärbalk. Även bafflat med dörrar för att hålla oljan på rätt plats. Rymmer ca 4,3 liter: Generatorfäste, oljesticka och ett klart oljetråg. Generatorfästet är också komplett nu med nedre fäste. Beställde 2 remmar som, efter mått med snöre, var för korta 😞 Får beställa lite längre! Och för att öka motivation och ha lite kul så blev det ett par nya PH2-kammar freån Newman 😄 Trattar, trattar överallt! Förhandlat fram lite fasta garage-tider med frugan också så nu blir det förhoppningsvis lite mer progress framöver! 😄
    1 point
  22. Haha!! Äntligen får jag starta en byggtråd! 😎Oj vad jag har längtat! Jag såg nyss att jag varit medlem på forumet sedan 2004 så tankarna kring bilbygge har funnits länge. Från början var jag inne på en locost. Detta har senare pendlat mellan alla möjliga olika byggen eller delvisa kits. Locosten har varit tillbaka i planerna flera gånger men nu blir det inte så. Jag har inte heller varit helt bilprojektlös sedan 2004. Jag höll på med ett hundkojjebygge med hondamotor däromkring 2005 tror jag. Detta blev aldrig klart pga en separation med husdelning och annat tjafs. Nu har jag en Fiat 124 sport från 71 som börjar bli klar. Nästa projekt är det som jag introducerar här! 😁 Jag har börjat leda donatordelar. Än så länge har jag: 2.5l jaguar V6 med 5 vxl manuell låda fram och bakvagn från en Mazda MX5 (hemma om nån vecka) Motorn ligger på 200 hästar vilket med en lätt bil antagligen behöver sökas undantag för 20kw/100kg. Det skulle behöva bli en 735kg bil i så fall. Med en ordentlig ram och bra bromsar hoppas jag uppnå kraven. Detta ska då ner i en hembygd ram som jag överväger att CADa först. Jag är jättesugen på att bara börja slänga ihop rör men känner att jag antagligen slipper en del huvudvärk om jag CADar och tänker lite först. Jag har surfat runt och tittat ramar länge nu och har fastnat lite för TVR Griffith-ramen. Tänkte ta en del inspiration från den, använda MX5ans fram- och bakvagnsgeometri. För tillfället ser jag inte att jag använder hela fram- och bakvagn utan bara armar, bromsar, nav m.m. Kaross har man ju letat efter nått passande en lång stund. Jag lutar åt en Ockelbo-ferrari, dvs Pagano. Har dock inte varit och tittat för att klämma och känna. Detta ligger på att-göra-listan. Annars finns det ju bla Jaguar D-type (som jag såg en annan bygger här på forumet). Frugan är inte så sugen på D-typen dock. WAF (Wife Acceptance Factor) är definitivt högre med Paganon. Nu ska jag rensa lite onödigt tjafs på motorn, fundera på motorstyrning och nytt insug, vänta in MX5-delarna och planera in en tur och titta på Paganos kaross. Behöver antagligen också börja söka efter närmsta SFRO-besiktare! /Calle
    1 point
  23. Jag avser inte ha stolen på räls, det får bli några fasta positioner. Dessutom kommer jag ha pedalstället justerbart på några fasta positioner. Det är alltid roligt med aluminiumjobb så att man får nita lite. Jag började på bakre fäste till stötdämpar-rockern i den gångna veckan. Sedan länge har jag tänkt att ha en drag, tryck och vridstång mellan växellådan och växelspaken. Jag har till och med räknat ut geometrin/slaglängder men nu när jag ser utrymmet mellan stol och vxl ser det mörkt ut med mycket grejor i vägen, avgassystemet, stötdämparna, ramrör. Det kanske får bli växelvajrar som kan slingra sig fram, vi får se senare.
    1 point
  24. Nu har bilen fästen för säkerhetsbälte !
    1 point
  25. Har kommit igång och bygga lite på pickupen. Det va ju ett tag sen det svetsades på den. Jag har ändrat lite i tankarna kring detta bygget, så nu blir det inte något lågbudget bygge på den nivån som jag gjorde för ett år sen. Sen senast så har jag fått tag på en omgång fälgar till från en e39 sedan som är 9x17" bak. Försökte fåtill original e39 pedalställ, men det blev inge bra så nu blir det ett hängande OBP med bromsvåg. Fästen för e39 kylare är fixat och jag har bytt ut e39 motorkuddarna mot Volvo så inte motorn ska röra sig så mycket. Har även gjort ett nytt motorfäste på förarsidan och kapat bort endel för att få mer plats för pedalerna. Växelspaken har jag krånglat mycket med. Köpte en shortshift för att göra det enkelt men fick inte ihop det bra. Efter många försök tog jag original spaken istället och en bussning från shortshiften ihop med lite svarvade grejer så nu lirar det som det ska. Den hamna nära en halvmeter längre fram jämfört mot original. Främre delen av avgassystemet är också klart. Byggde första delen i vanliga rör men efter flexröret är det rostfritt. I bakvagnen så har jag satt dit förstärkningar till fjädertornen och kapat bort rören som gick från fjädertornen ner mot mitten. Nu blev det ett par mindre rör där så nu ser det mycket bättre ut. Den vita donatorbilen är rensad och förpassad till Skoda himlen. Tur jag fick tag på den röda donatorbilen för denna vita va riktigt dålig. Hoppas uppdateringarna kommer lite tätare nu 😄
    1 point
  26. 210 liter i timmen räcker till mer än 300 hk kontinuerligt. Håller man fullt med 600 hk så länge att en catch blir tom?
    1 point
  27. Jodå, här händer det grejor, några extra pinnar på buren, hårdare fjädrar bak, nytt batteri, nya packningar i huvudcylindrarna(bromsar är bra o ha), 6p bälte, bogser öglor och lite mer är både bytt och på g. 😆
    1 point
  28. Hej Återmontering av sidoplåtar underlättas av proffsverktyg (tack Verktygsboden) när 350 nitar ska dit. Drog en sträng Butylmassa mellan ramen och alu-plåten. Tack Magnus Viktorsson för lack-provet, känns helrätt till min bil. Julhelgen blir det provmontering av karossen för inmätning av nya fälgar, gäller att mäta rätt ET och bredd när man ska beställa. Må gott, skruva lite lagom och God Jul och Gott nytt år. Ulf
    1 point
  29. Idag blev den registrerad! både med 20kw/100kg samt med T12BF.😁
    1 point
  30. Snyggt jobbat Micke 😃 Tempot i garagen börjar komma igång på allvar på flera håll nu 😃 😃 😃 /Christer.S
    1 point
×
×
  • Create New...