Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 01/16/21 in all areas

  1. Vart var vi, julledigheten har varit bra! Kom just in från garaget och motorkablaget är färdigt och på plats. Bilen är redo för att koppla in en dator och hålla tummarna för att jag inte gjort några stora misstag och att den vita röken håller sig inne. Har kopplat från allt från styrenheten och tänkte ta det steg för steg. Men låt oss backa bandet lite; Paketet från CBS dök upp den fjärde, och jag fick betala tull då det inte lämnat GB innan nyår. Reklamerade endagarsfrakten och CBS stod vid sitt rykte och återbetalade hela fraktkostnaden. Krimptången från CBS gör jobbet
    5 points
  2. Hej, reconvertering på gång... Som nämnts tidigare fick jag en KTM 250 2takts crossmotor av en kompis. Sedan dess har min dotter mer eller mindre tjatat hål i huvudet på mig att motorn ska i crosskarten då det ska ut och sladdas på sjön. Fick med riktiga isdäck då crosskarten köptes, är nog väldigt kul att köra.... Tanken var ju att jag skulle börja med Elvito, men vad gör man inte för barnen. Såååå.... Börjat med att skrota bort fästena för elmotor och controller samt måtta in crossmotorn. Mvh Pär
    4 points
  3. Vet inte om det har skrivits nåt om den här tidigare på forumet men det kommer snart en kit som använder stora delar av Mazda MX-5 för att bygga en look-a-like av en gammal Alfa formel 1 bil. Länk till hemsidan: https://tipo184.com/ Hela hjulupphängningen samt motor och låda tar de från MX-5'an
    3 points
  4. Motorn blir en klassisk Ford 302, har ett block från -68 i garaget och renoverade originaltoppar, resten byts mot nya delar. Passar kanske på att stroka till 331, men inte mer. Vill inte ha ringarna på fel sida kolvbulten och behålla en lite mer varvvillig karaktär. Dessutom är det mer hälsosamt för växellådan jag köpt från Chris Cole att hålla ner vridmomentet något, även om han påstår att den håller för 347 med effektuttag kring 450 hk om man inte "dumpar kopplingen" varje dag. Dock går det bra att uppgradera lådan med annan ingående axel (som är dyr...) om man vill köra mycket bana med slic
    2 points
  5. Nej det är väl så. Man har aldrig tillräckligt [emoji3] Såg din profilbild och kom att tänka på att jag är lite sugen på att köra Martini Stripning på min D-type bastard.
    2 points
  6. Hej, byggt ett litet offgridsystem för ytterbelysningen: Mvh Pär
    2 points
  7. Hej, nu är den provkörd !! Mvh Pär
    2 points
  8. Hej, motor och avgassystem på plats. Mvh Pär
    1 point
  9. Snyggt @swedishGT40, aluminium eller stål? Svets eller pops? Du har en imponerande fart i ditt bygge (känns som jag trampar vatten)!
    1 point
  10. Hej, håller med dig @Marcus Hedström . Den elektriska varianten var kul, men frågan är om inte det blir ännu roligare med lite tvåtaktsbröt och växlar. Bakre motorfäste klart och motor inriktad. Avgassystem inpassat. Mvh Pär
    1 point
  11. Skissat lite på instrumentbrädan. Inte riktigt färdig än känner jag.
    1 point
  12. Riktigt snyggt och ett rent utseende. Önskar jag hade ditt tålamod. Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
    1 point
  13. När det gäller utstickande delar så är det skrivningen i TSFS som formellt gäller; "27 § Förbudet i 16 kap. 7 § om farligt utformade anordningar gäller även ombyggda och amatörbyggda fordon." Det är en lång text i 16 kap men runt spinners står det; 4. Vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar på hjul och navkapslar på fordon av 1968 eller senare års modell. Förbudet gäller dock inte vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar som befinner sig innanför ett vertikalt plan som tangerar däckets sida, eller befinner sig innanför den yta som bildas av horisontella räta
    1 point
  14. Lancia har haft Martini som huvudsponsor i många år . Lancia Delta HF Integrale har vunnit mest titlar under Martini färgerna .
    1 point
  15. Kommer att ha Martini tema på min 500Maxi 🙂
    1 point
  16. Det här gillas!! Crosskart är bland det roligaste som finns att köra på 4’a hjul 😁
    1 point
  17. Fick svar från Mick enligt följande angående spindellederna: Its misubishi Ball Joint for carisma 1995 onwards or Mitsubishi galant 88 to 1992 or Mitsubishi Lancer 1988 -1995 Regards Mick. Det torde betyda att det är samma spindelled som i första generationen Volvo S/V40.
    1 point
  18. Fixat lite kardanfångning.
    1 point
  19. Det gör inte tioliters flaskorna heller. 🙂
    1 point
  20. Har börjat helsvetsa, Gasen tog slut. Fem-liters flaskorna räcker ju inte så länge tyvärr. Fortsättning nästa helg.
    1 point
  21. Snyggt! Splicehylsorna borde jag skaffa ett gäng av. Gustaf
    1 point
  22. Så mjuk blir den inte och visst den nya billacken är ju inte lika känslig som den gamla gällande stenskott men jag kommer själv lägga mjukgörare i klarlacken på de utsatta ställen där stenskott förekommer som bakskärmar och front invändigt i skärmar kommer jag göra som vi skrivit och även där med mjukgörare men med svart 2k pu .
    1 point
  23. Lite återkoppling: Har använt mig av Hagmans karosserikitt och tunnade ut den ca 10-15% med Biltemas förtunning då jag råkade ha en burk hemma. Körde på det med liten korthårig roller av bästa kvalitet. Funkade hur bra som helst, ett lager/dygn. Två lager i hela hjulhuset och ett par extralager där risken för "direktskott" är stor. Sedan tänkte jag rolla på två lager polyuretanfärg på detta, den är grymt stark och samtidigt lite seg/mjuk. Tror detta blir bra men framtiden visa hur bra det funkar i verkligheten. Ett stort tack för tipsen! Såg förresten att @Kjelland28 före
    1 point
  24. Hej! Har läst lite blandade tips på forumet ang om det krävs en färdig tank till sfro1 eller inte men jag tänker att det är lika bra att göra rätt från början. Eftersom jag inte får köpa färdig tank (se bild nedan) från Triking pga. att det blir för mycket kitcar (plus att jag vill lära mig hur man gör) så tänker jag bygga egen. En vanlig fyrkantig låda utnyttjar utrymmet dåligt utan det får bli något som följer tillgängligt utrymme så nära som möjligt. Tänkte mig vikta och lödda kanter ungefär som på bilden nedan (ursäkta slarvig ritning, gjordes under tiden jag vikarierade för
    1 point
  25. Tack men jag skrev till fel eller rättare sagt det hamnade på din tråd av misstag.
    1 point
  26. Visst, är det bara "kosmetiska" delar så funkar det materialet. Val av material och dimensioner beror väldigt mycket på tankens form och hur man sammanfogar. Att löda 0,7 mm brukar inte vara några problem, att svetsa så det blir tätt är klurigare. En tank som på bilden i början, som har få plana ytor blir ju stabil även med klenare gods. Personligen skulle jag föredra minst 1 mm oavsett material. Men prata med din besiktningsman, det är klokt. Gustaf
    1 point
  27. Det är ju bara att prova , så länge man inte får läckage så är det nog helt ok PS det finns ju flata rör om det är dåligt med plats .
    1 point
  28. Det var en smart lösning med böjbar avgasrör och lindning
    1 point
  29. Lite bökigare att flytta den här ramen jämfört med sjuans lilla ram. Snart ska det svetsas.
    1 point
  30. 29/7-1/8 Helsvetsning ram. Någon sa att det är 700 svetsfogar på en Haynes Roadster - det kan stämma. Man behövde inte gå till gymmet dessa dagar!
    1 point
  31. 25/7 Övre bussningsfäste spindel bak. Fick tips här på forumet om att bygga med justerbar gängad hylsa i övre bärarm istället för att gänga i bärarm, för lättare camber justering. Gängstång i S355 Kompaxel (tips av SFRO) Mutter/hylsa i automatstål 1914.
    1 point
  32. 13/7 Tillverkning Diffäste, i 5mm S355.
    1 point
  33. För att kunna underhållsladda batteriet enkelt utan att behöva öppna/ lyfta på huven använder jag Cteks kontakt för panelmontering både på Westfielden och på 500Maxi
    1 point
  34. Funderade lite på din "tävlingsnummer " R-2 . Sen trillade polletten. Fiffig 🙂 🙂 🙂 Super finn bygge
    1 point
  35. Äntligen blev det jullov och jag kunde sitta i lugn o ro och reda ut elschemat. Mycket annat kan man ta på en stund då och då men med ett schema delvis på italienska och färger som inte riktigt stämde så blev det lite klurande. Så är det den svåra avvägningen mellan att bara fjockla ihop något för att kunna provstarta och göra det ordentligt från början. Nå, alla delar ska ju hitta sin rätta plats och det är väl (oftast) klokast att göra det bra en gång än flera slarviga. Huvudströmbrytare är alltid bra att ha, lätt åtkomlig från förarplats utan att vara i vägen. Behöv
    1 point
  36. Ja nu är det bara resten kvar ! :-)
    1 point
  37. Gott Nytt År! Jag får återigen be om ursäkt för otroligt dålig uppdateringstakt, men denna orsakas av att det varit noll aktivitet på själva bygget, dvs ingenting att rapportera. Ramen till 23:an har hängt i taktet i garaget ända sedan Volvo deporterade mig till Kina och efter de årens flängande så har jag roat mig hos Husqvarna i Huskvarna. Nu är det min avsikt att dra ner på jobbandet och fokusera på livets väsentligheter! (Det går lite si och så med det än så länge...) Dock har jag hyrt in E-typen i annat garage för att få mer plats, ställt upp byggbordet igen och plockat ner
    1 point
  38. Följd frågor till fantomen, -är dräkten gjord av nomex eller är det för svettigt i garagedjungeln -får det plats två skruvdragare i hölstren eller är det en tum och en millimeter hylsnyckel för motor vs chassi skruvar
    1 point
×
×
  • Create New...