Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 11/28/22 in all areas

  1. Då är det dags för första måssvingedörren att gjutas imorgon.
    6 points
  2. Ett litet steg till framåt, spacklat och lagt slip grund, imorgon blir det att lacka pluggen.
    6 points
  3. I helgen har det blivit klart med yttersidorna. Fixat rätt anslutning för vevhusventilationen så nu går nog inte motorn så varm på tomgång gick från diam 8mm till 2 mm som är standard på B20. kopplade in generatorn och märke upp kablar nästa steg blir att ansluta sakerna i säkringsboxen och skaffa lite olika brytare. sen vart det lite pappslöjd mallar för att skära ut plåtarna till kardantunneln.
    6 points
  4. Pluggen till den första måsvinge dörren börjar ta form, nu är det bara spackling och slipning och spackling och slipning och lackering kvar, sen är det bara på med släpp medel och gelcoat, Sedan bara plasta formen.
    5 points
  5. Det händer lite då och då så här kommer lite uppdatering på min bygge . Har gjort lite ventilationshåll i huven och framskärmarna . Fick lite printade galler . Bestämde mig för att ha Lexan rutor i dörrarna . Hittade inga för Fiat 500 men hade två stycken som passade till Hundkoja och efter lite justering passade dem fint .
    3 points
  6. Lördagens arbete, kardantunnel.
    3 points
  7. Då var formen plastad, bara förstyvningarna kvar att plasta fast,
    3 points
  8. Tack @dmc12Hank . Kunde inte låta bli att tänka på den gula med ett gammalt Taxi skylt /lampa på taket 🙂 🙂 Fälgarna tycker passar fint .
    2 points
  9. Bara att vänta på att de ska härda nu.
    2 points
  10. Liten filmsnutt med ljud som grabben filmade under kvalet på finalen i klubbmästerskapet på Knutstorp i oktober. Tyvärr lite blött, men det är skoj att köra då. 04FBE6E0-A19B-4AD0-9455-1C0A0AD202BB.MOV
    2 points
  11. Vaxat släppmedel och första lagret gelcoat.
    2 points
  12. Ok jag förstår, ja det är ju något som absolut inte får hända! jag är ganska noga med att vaxa och sen lägga på släpp medel brukar inte vara några som helst problem.
    2 points
  13. Förutsatt att den behåller årsmodell och identitet (dvs att du inte ändrar för mycket), ja, befriad från kontrollbesiktning men inte från registreringsbesiktning. Gustaf
    2 points
  14. Något som slog mig när jag höll på att svetsa var att det spontant kändes som det skulle bli lite tight mellan övre bärarmarna och stötdämparna i bakvagnen. Mycket riktigt, efter lite studerande av bilder på andra byggen så verkar det som flera som byggt GTForte har bärarmarna vinklade något bakåt och dämparna vinklade framåt och trots detta ser det ut att vara liten marginal. Inte optimalt kan jag tycka... Så fram med kapen och så blir det lite nya delar så att jag får bak det övre bärarmsfästet något.
    2 points
  15. Nu har jag börjat tillverka bildelar i min printer och det kommer bli en lång resa att tillverka alla delar i printer som i de flesta fall bara är början för att till slut gjuta kolfiber/glasfiber delar. Här är en ”luftkil ” som ska sitta på underredet precis i nivå med pedalstället. Och så är det en prototyp på instrumentbrädan, mittdelen, där jag ska fixa anslutning till USB-micro och en on/off knapp. Bromsslangarna ligger på posten så nu kan jag ta tag i det snart.
    2 points
  16. Det har inte hänt så mycket i garaget det sista, lite allmän icke-meklust, höstmörker och jobbstress har gjort att garagetimmarna varit få. Jag bestämde mig för att börja klä om stolarna om jag ska använda i bilen. Det är orginalstolarna från min Porsche 914 som jag återanvänder glasfiberskalen från. (med orginal klädsel är dom för breda) Tanken är att göra en avtagbar skinnklädsel som fästs i skalen med tryckknappar så det enkelt kan torkas om det skulle bli blött nån gång. Skinnet jag använder är ett "pull up" kalvskinn i 1,4 mm tjocklek Jag vill ju inte att det ska se nytt och blankt ut så detta skinn får lätt märken och en fin patina när det används. Eftersom jag är lite dum i huvudet så sys det såklart för hand med en vaxad tråd.
    2 points
  17. Bromsslangarna hade fastnat i UK-tullen det var därför det tog så lång tid innan jag fick hem grejerna. Totalt 8stslangar. Nu har jag hållit på med att tillverka diverse fästpunkter både vid oken och i ramen. Arbetet med att 3D-printa bildelar pågår nästa hela tiden, allt går inte som på räls. Jag satte igång utskrift av noskon men den hade bara skrivit ut några timmar den natten. Plasttråden hade trasslat sig och gått av. Kan tänka nej att det var ett kraftigt ryck i maskinen när tråden gick av. Så det blev att kolla över maskinen och göra en fullständig Kalibrering igen. Pga dålig planering tog filamentet slut och jag hade inte beställt någon nytt och ingen jag kände skulle åka till stan.
    1 point
  18. Bra tempo i bygget, ser jäkligt bra ut!
    1 point
  19. Hej, jag har lagt Hagmans slip grund, så våt slipade jag lite innan jag lag på den gråa lacken som är typ billack. ppg, jag vet att det är lite överkurs men jag vill inte ha någon resning när jag gör formen, det har jag varit med om förut, inte så kul när man bryter loss formen och det är skit under,,, ja det är ju rätt otacksamt för man ska ge bryta sönder det fina som man har gjort. mvh Benny
    1 point
  20. När man summerar hela säsongen så blir det ju lite kört ändå! Nu längtar men till 2023...
    1 point
  21. Alltid kul att se dina uppdateringar! kommer bli en riktigt frän bil de där!:)
    1 point
  22. Volvos system är ju bra för att man alltid har bromsar på tre hjul men också lite komplext då det kräver den typ av ok som Volvo haft fram, med två kretsar i varje ok. Dessutom då två reduceringsventiler till bakhjulen. Det finns andra bilar som har "diagonalkopplat" dvs höger fram och vänster bak på en krets, vänster fram och höger bak på andra. Samma svårighet att balansera med reduceringar. Den (teoretiska?) fördelen är att man riskerar inte att bara ha broms bak förstås. Min erfarenhet av kretsbortfall är att det sällan sker plötsligt och att eftersom det normalt sett krävs mycket längre pedalväg när en krets är tom, så är risken för att plötsligt, omedvetet, låsa bakhjulen liten.
    1 point
  23. Jadå, det är inga problem. Gustaf
    1 point
  24. Efter massa strul med rasad maskin så fortsätter byggnation, och nu börjar arbetet med att konstruera en måsvingedörr, ska bygga den i stål först och sen gjuta en form på den i glasfiber, mycket pill med Rut-ramar så att det fungerar med sidoruta och allt.
    1 point
×
×
  • Create New...