Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 04/18/2024 in all areas

  1. Nu har jag gjutit alla delarna till de böjda vingarna jag behöver , plus en extra som jag kan testa limning och utföra förstörande prov på.
    3 points
  2. Hej! Trevligt med fler som upptäckt Midlana. Mina dim på botten ram ( Fyrkants rör) är KKR 40X40X3 S355J2H Centrum balk ( Fyrkantrör) är KKR 50x50x3 S355J2H Buren är R38x2,5CF Stålrör ST37,4, först tänkte jag lämna iväg och få det det bockat. Men kunde inte finna någon i mitt närområde, så jag diskuterade med en som har byggt en dragster om att bocka själv. Och så blev det, fick byggt om en gammal rör bock och gjorde några test bockningar innan jag jag gjorde det skarpt. Men det blev bra även om det inte var lätt!
    2 points
  3. Ja absolut 🙂 Finns så mycket kul byggen och studera. Man plockar lite idéer lite överallt och blandar ihop i en egen mix. Planera kan man nog aldrig göra för mycket så kommer nog hamna där med och känna så.
    2 points
  4. Nästan klar med andra sidan.. Mycket rör blir det...
    2 points
  5. Nu händer det saker, nya anslutningar på kylare och intercooler svetsade- tack Marcus A! Nya styrförlängare på gång - tack Mats för svarvhjälp! Sen ska noskonen kortas invändigt och tightas till. Oljekylare till kompressorn uppflyttad och kommer få egen lufttillförsel via intag ovanpå noskonen. Ska försöka hinna få bredda min double bubble så jag kan byta bort den gamla. Lite är på gång men största är nog nya spindlarna - blir spännande att testa. /Vedde Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
    2 points
  6. Jag har funderat på hur jag ska montera regskylten fram och det vore snyggt om den inte var i blickfånget när bilen står stilla. Så jag tänkte något sådant här. Man skulle kunna manövrera den med en push-pull vajer eller med ett servo som är kopplad till ECUn som villkorar manövreringen i förhållandet till bilens hastighet. Drar undan skylten vid hastighet under 5km/h. IMG_4123.MOV
    2 points
  7. När jag ställt in framvagn och bakvagn så visade det sig att alla mått var ganska bra, skiljer som högst en millimeter .. Idag blev det stötdämpare fram;
    2 points
  8. Nu var det på tiden med lite uppdatering, även om det inte har hänt så mycket i garaget. Har haft lite svårt med val av motor, tänkte bygga vidare med SAAB motorn tills vidare men tyckte att växellådan tog lite väl mycket platts i mitt chassi och att vikten rusade. Så då gick tankarna mot Zetec. Kanske inte det lättaste med tanke på gjutjärns block, men blev ändå förvånad när jag vägde en och det är ett ganska vanligt alternativ i dessa bilar. Ett annat alternativ var Sigma motorn som är av hel aluminium och verkar vare väldigt lätt (Även kallad Zetec SE) och det verkar finnas mycket eftermarknadsdelar till dessa. Kollade lite på http://westfield-world.com/enginespecs_car.html och tyckte att Zetec motorn var intressant eftersom den är ganska lågbyggd och jag önska köra utan scoop och ganska låg utan att tulla på markfrigången, SAAB motorn var betydligt högre. Vikten på motorn blev 101,2 kg utan svänghjul, startmotor och generator Vikten på MT-75 var 34,3 kg Och tillsammans blev det 135,6 kg, räknar med en vikt på ca 150 kg komplett, alltså nästan 50 kg lättare än mitt tidigare motor val.
    2 points
  9. Dämpare från Golf mk1 har i handlats tillsammans med ställbara topplagringar. Killgissar att golfens dämpare borde bli lagom med ett batteripack i fronten
    2 points
  10. Jag tar en paus från motorkåpan och fortsätter tillverka fler böjda vingar. Har gjort en vänstersvingen och nu ska jag göra höger sida. Många delar blir det för att gå ihop en vinge. - 4st. 210g twill kolfiber. - 4st. 450g twill kolfiber. - 2st. Peelply. - 2st. Flödesnät. - 2st vacuumpåse. - 2st spiralslang till epoxin. - 2st MTI-slang till vacuum. - 2 meter PVC slang övrigt. - 5 meter tejp till vacuumpåse. - 250 gram Epoxi. - 2st formar, över och undersida. Sedan är det bara att slänga ihop grejerna och fylla på epoxin i formarna. Jag var lite nyfiken på hur det såg ut utifrån med motorkåpan på plats och förare med hjälm på plats. Det blev ungefär vad jag har föreställt mej.
    2 points
  11. Blir nog på det gula området längst fram så det blir nog bra- vill ha bra kylning till kompressorn. Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
    1 point
  12. Toppen tack 🙂 tyckte allt rören såg mer rejäla ut än 25x25.
    1 point
  13. Tänkte att jag kan göra en liten tråd om projektet jag håller på med just nu. En Bubbla från 1973 som konverteras till eldrift. De flesta delar har införskaffats så setupen ser ut så här: Motor från en Tesla Model S (Small drive unit). Kompakt och bra enhet med inverter och reduktionsväxel allt-i-ett. I invertern kommer jag byta ut styrkortet mot ett "opensource" kort från Openinverter.org Batterier från en BMW I3 34kWh Laddaren blir från en MG 5. Lite oklart i dagsläget vilken laddeffekt den har och om den stödjer V2L men den blir nog bra. Den borde vara 6.6 eller 11kW. Ladduttaget kommer från samma bil och har CCS uttag även om jag inte kommer att bygga med snabbladdning i första steget iaf. Eftersom det blir mer effekt än original så behövs såklart bättre bromsar så Porsche 996 bromsok har införskaffats med 318x28 skivor fram från en Boxster S och 299x24 bak från Porsche 944T. Spindlarna och naven fram kommer från en 924T. Och en bild på farkosten
    1 point
  14. Det kommer bli en trevlig mix av miata, saab 900, volvo 240 och ford sierra men också opel corsa. Tanken är att bygga egna spindlar men inte bestämt vad jag ska utgå ifrån för lager/nav än.
    1 point
  15. Härligt när det går framåt 🙂 Kollat igenom din tråd och längtar tills man själv kommer igång. Men är ju redan igång fast med planering och det är ju viktigt det med.
    1 point
  16. Gillar skylten " FARA " lite flygvapen inspirerad coolt!
    1 point
  17. Hej, byggde en hemisfear kaross för si så där 15 år sen.... I avsaknad av lämplig lokal har den stått magasinerad sen dess.... Snart 70 så får jag nog inse att den skulle må bättre av att nån yngre förmåga tar vid. Avsikten var att bygga med en äldre AUDI V8, mittmonterad och en (vad jag tror ) O1 E låda införskaffades, sen tog det stopp. Bilder av byggprocessen finns i mängder.
    1 point
  18. Hittade vart jag ska placera kompressorn för air lift systemet iaf. Ett par mm marginal ca 😆
    1 point
  19. Hej på er! Tänkte mig en liten uppdatering😊 Då jag inte har haft ork att mysa i garaget så får man ju försöka hålla gnistan vid liv genom att leta delar (som jag inte behöver just nu🤣) på nätet. Jag har ju haft lite olika funderingar ang resterande drivlina, från Mercedes M120 V12an och vidare bakåt. Men nu hittade jag en adapterplatta från PMC Motorsport i Polen som funkar mellan M120 motorn och Zf8Hp70 automaten från bla BMW 5serien. Och sedan visade det sig att Maxx ECU håller på att ta fram en styrning från deras ”motor” box till just den lådan! 8Hp70 lådan är väll ingen liten pjäs, men den lär ju hålla för min motor, och jag slipper kopplingspedalen👍 och det räcker med en box till både motor och låda. Och köper jag kardan, diffklump och drivaxlar från samma BMW så känns det som det finns chans att få hop det också😊👍
    1 point
  20. Tackar! Det är JR-fälgar, modellen är JR3 .. 16x7, et25 .. färgen bronze.. tänker att det blir snyggt med svart kaross...
    1 point
  21. Det är inget krav med dagens regler. I de nya föreskrifterna som togs fram till 2010 och finns i SFRO röda bygghandbok (men som TS sedan drog tillbaka) fanns en text om bogseröglor. Men även då dög det med att det finns ett ramrör, bärarm eller liknande som är rimligt lätt att komma åt.
    1 point
  22. Jag tillverkade en liten plåtkonsol till gasvajern, så nu fungerar det att gasa också. Hade jag bara haft de rätta hjulen på bilen så skulle jag beställt tid för SFRO 1. Tyvärr har det bara varit en massa strul med fälgarna, det har pågått hela året men ny lösning på gång.
    1 point
  23. Nu var jag iallafall metodisk och fortsatte att arbeta på motorkåpan. Renkapade luftintaget och limmade fast den på motorkåpan. Förstärkte sedan skarven med ett antal lager kolfiber. Sedan fortsatte jag med att passa in ”väggen” under luftintaget. Med där gjorde jag först en pappersmall då jag inte ville riskera att såga fel i kolfiberskivan. Jag valde att limma skivan till luftintaget när den sitter på ramen bara för att få bästa passning. Limningen bestod av en mix av epoxi och kolfiberklipp som jag la som en radie på insidan på motorkåpan. När det har härdat kan jag lyfta av motorkåpan från ramen och förstärka fogen med ett antal remsor kolfiber.
    1 point
  24. Motorkåpan blev bra och jag är nöjd. Nu behöver den bara en plan vägg och ett luftintag, som står på tur att tillverkads.
    1 point
  25. Lite ovanlig dimension, bredaste däcket på 17" som inte kostar över 3500kr stycket. Jag kommer att ha stålfälgar som breddas till 10,5".
    1 point
  26. Snyggt här går det fort framåt! (för mig som ser utifrån händer det mycket men kan förstå din känsla att det inte går så fort som du vill) Ha du funderat på några extra diagonaler för att styva upp lite till? I rött i fram en diagonal för att knyta övre bärarmsinfästningen till nedre. Hjälper när du har sidokrafter på bilen. Tänker du efter lite blir det väldigt lite extra utmaningar i plats. I gult på tunneln, för att göra den vridstyvare och koppla framvagn bättre till bakvagn. Ställer dock till det med handbroms och kardan. I grönt vid förarplats för att stärka det yttre hörnet och ge en lite bättra styrka för påkörning från sidan och göra en bättre fästpunkt för en framtida bur. Påverkar dock plats för knäna så kolla att du får plats och överväg rundrör. /T
    1 point
  27. Jag får nog räkna med att åka högersits en del nästa år. 🙂
    1 point
  28. Premiärtur! Gick över förväntan, kändes som att köra en förvuxen gokart. Mycket fix och trix kvar men ett stort steg åt rätt håll. Testkörning Sälbil_komprimerad.mp4
    1 point
  29. snyggt , men är inte laser skurna saker fusk , för stora vinkel slipar och dåliga hand borrmaskiner får vi andra leva med.
    1 point
×
×
  • Create New...