Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 07/29/21 in all areas

  1. Bilfabriken har haft semesterstängt men har nu officiellt öppnat igen. [emoji16] Har popnitar ihop mina karosshalvor så att jag kan plasta ihop dom så det blir en hel bil igen. Den blir rätt mycket bredare. Tror att kittet jag köpte var anpassat för att sättas på en Triumph Herald så den var mycket smalare än en original D-type. Men jag tror att den är lite bredare än original nu. Känner redan nu vilket slit det kommer blir att slipa plasten innan lack. Men det känns bra att karossen hänger ihop! Man vill åka en sväng. Kommer bli coolt.
    4 points
  2. Jag vill tacka alla som hjälpt till under dagen! Hoppas att alla har haft en trevlig dag och fått köra sig trötta. Själv fick jag en massa (dumma 🙄) idéer om att bygga en ny banbil av karosstyp efter att fått åka med en vass BMW.
    4 points
  3. Tillbaka från körning på Kinnekulle med Locost-klubben. Bra arrat och vi klarade oss från regn så är väldigt nöjd Väldigt lite bilar, typ 25st som både är bra och dåligt. Många fria varv men lite ensamt ibland... Bilen och körningen gick bra, det nya kolfiberlocket funkade kanon. Återkommer med film och tider. Lyckades på slutet av dagen ta tv-kurvan på ett alternativt sett Som sagt flöt dagen på bra om man glömmer min lilla snurrning. Enligt Harry's LapTimer gjordes många 58 tider och 3-4 57:or. Dagens bästa blev 56:74 men när jag manuellt tar tid så får jag den till en väldigt låg 57:a så får nog ta den med en redig nypa salt Några varv från dagen:
    3 points
  4. Mycket bra arrangerad bandag! 👌 Alltid kul att se lite olika byggen och få nya idéer. om någon vill åka med i en Estfield så finns två filmer från dagen carcam helmcam
    3 points
  5. Bytt oljefilter och startat upp, oljetrycket är tillbaka och motorn låter bra så den har klarat sig. Ca 3-4 deciliter olja hade läckt ut.
    2 points
  6. Efter besöket ovan så fick jag input och nya idéer tack vare kompisar ovan. Bakre (främre) stag till hjulupphängningen flyttas lite för ökad frigång till avgassystemet som inte bör påverka chassit. Så nya passande svetsändar har ankommit från USA. Hydraulrör (25x3) ska köpas från Hydroscand där vi i klubben har rabatt 😉 Pedalställ från Speeding har utprovats och tror mig hittat rätt - OBP hängande med cylindrar bakåt (https://www.obpltd.com/product-page/pro-race-v2-top-mounted-cockpit-fit-3-pedal-system) Ska imorgon åka till Borås och Speeding och returnera oanvänt pedalställ och dessvärre byta det som passade då detta hade fått en kyss någonstans i kedjan. Måste säga att Speeding är utomordentliga som leverantör men bra kommunikation även i semestertider. Hann även få iväg en order på diverse uniballs, tätningar etc så hämtas samtidigt. Inte minst är det ju ännu bättre att som betalande medlem i vår klubb att få 10% i rabatt 😉 🙂 Sen köpte jag ju avgassystem från Mick/SGT - ser mycket bra ut men då 4-1 flänsarna var ihopsvetsade med ljudämparna så är jag inte helt nöjd. Jag kommer ju behöva ett besiktningssystem för att klara ljudet. Främre rör är i svartstål och kommer troligen beläggas med keramisk coating, men från 4-1 collectorn ska det vara rostfritt (SGT's är svartstål hela vägen). Så letade efter 4-1 collectorer i rostfritt och hittade bästa dealen i Australien (https://www.ebay.co.uk/usr/trrautoparts?_trksid=p2047675.l2559 ) Inte närmaste stället men rätt grej - så att haka sig upp att det det inte finns i EU är enligt mig inte rätt. Att bygga en GT40 eller nåt med V8 så finns inte tillräckligt med delar i EU. Tull och moms, japp tyvärr. Ledsnar jag på det så får jag börja sparka läderboll......och DET kommer aldrig att ske. Bara att gilla svenska tull & moms-regler eller rösta fram nåt annat bättre alternativ. Blanka och fina är dom i alla fall och väldigt bra emballerade ...dock synd att vissa delar går via Postnord - tar minst 1 v extra jmfr med DHL/UPS Återkommer med mer news.....så det blir fart på detta bygge (hör ni inget så sätt blåslampan på mig)
    2 points
  7. Tack för denna grymma dag. Så underbara människor som man får chansen att träffa och prata med.
    2 points
  8. Fick ta ett litet sidospår och bygga om en annan bil, min Fiat 124 coupe från 71. Jag har över tid tröttnat lite på att hela tiden jaga små läckor, hur växellådan låter (viner trotts att jag renoverade den i vintras. Kanske bara hur gamla fiat-lådor låter?), och jag har även lite lägre kompression på en cylinder. Älskar bilen i övrigt så nu blir det en nyare motor, låda, och möjlighet att köra etanol! En del skulle säga att jag tar den italienska själen ur bilen. Jag kallar det att göra en fin bil lättare och roligare att köra. Det blir en duratec 2.0 med MX5-låda. Sparar ca 20 kg jämfört med original. Jag köpte en raceline-sump men tror att jag kanske behöver en torrsump för att slippa skära eller sänka tvärbalken för mycket. Arbetet räknas ta mycket längre än vad jag räknar med 😄 Denna vecka åkte gamla motorn ut och vi gjorde även ett test på vad som behövs för att få plats med nya motorn. Tvärbalken under motorn behöver modifieras lite eller kanske byggas en ny och det behöver skäras lite i tunneln för att nya lådan är lite längre (konsekvensen blir en italiensk bil utan fungerande askkopp! 😐). Bromsservon behöver antagligen plockas bort för att göra plats för jenvey-trattarna och filter. Annars ser det ganska bra ut. Finns lite "smågrejer" kring att få till elektronisk gas och hydraulisk koppling men jag fantiserar kring hur enkelt det blir att få till. Passar på att göra om en del av elen också då det från fabrik ser ut som en dåligt sorterad lego-låda.
    2 points
  9. En liten sommar update. Då jag inte har någon extrastol i bilen tänkte jag fixa något för att förhindra att grus, sten , däcksrester, luft och all annan skit som flyger in i cockpiten. Blev en liten tonneau i kolfiber. Får se om det gör någon skillnad.
    2 points
  10. Får packa upp imorgon och se hur det ser ut. Har nog aldrig sett annat än skruvlösning tidigare
    1 point
  11. Motor, fäste, axel etc. Från cbs skulle jag säga. Torkare från tex classics. Vet ej mer nu
    1 point
  12. Igår traskade jag glad i hågen ner till garage för att i lugn och ro rulla av bilen från kärran. Väl i garaget hittar jag stora delar av släpkärran dränkt i olja och vatten Faan! Tänkte jag högt för mig själv. Nu har motorn gått åt helvete Pallar upp bilen och tar en titt. Verkar som det läckt från motorns vänstra, bakre del som sedan har skvätt på golvet undertill. Torrt och fint i övrigt. Hittar inget uppenbart fel så jag startar upp motorn. Den låter bra men får bara upp ca 2,5 i oljetryck. Brukar vara närmare 6 på kall motor. Helvetesjävlaskit Nu har motorn sagt upp sig ordentligt Slänger mig under bilen igen och ser då en liten bäck av olja som rinner ur motorn. Oljefiltret har spruckit Känner genast att jag börjar torka upp efter ett par kallsvettiga minuter. Nytt oljefilter och en tvättning så är vi på banan igen. Puh Hoppas att filtret va ett måndagsexemplar...
    1 point
  13. Nu är torkararmatur på plats, Ford Focus 2010. En liten modifiering för att gå fri för kopplingscylindern och lite nedvinklade armar, återstår vinkling/kortning för bladfästet, supernöjd att det gick att få dom såpass dolda. En del i detta var att trimma bort överskott på flipfronten,, passade på att öppna för strålkastare och kyl. Fixade till dörrens tjocklek i ytterkant också, så det går att börja rigga gångjärn imorrn.
    1 point
  14. Lite ny info : Personer som ej är medlem i vår klubb kan vara med och köra, kostnad blir då 800 kr/förare. Det är inget krav att det ska vara 7:or eller andra amatörbyggda fordon, även vanliga bilar är välkomna. Eftersom vi kör en bil i taget går det bra att flera delar bil, kostnaden för deltagande är för förare. Läs mer om superstage på http://www.emmabodaflygbana.se/superstage/
    1 point
  15. Tack alla för en bra dag och tack för GT40 åkturen och Fege för medåkning med spårval som tog mig ner på 1.015 från mitt förra banrekord på 1.05. Trist att oljetrycket sa 0 så jag fick avsluta tidigt men då har jag något att fixa till nästa bandag då minuten ska spräckas. Tusen tack för en superbra dag. /Vedde Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
    1 point
  16. Aha, så kan det ju mycket väl vara såklart. Får kika på dem i butik då, tackar 👍
    1 point
  17. Tack för en trevlig rundtur.
    1 point
  18. Jag har kikat på jgbox, men dem är svåra att få tag i, iallafall vad jag märkt, så letat efter något mer universiellt för att styra tändningen. Jag har börjat testa att göra en adapter till framsidan av insugskammen, där kanske det går att få in fördelaren om man får "vrida" utgångarna rätt, men kan behöva ta bort lite ur fläktkåpan 😕
    1 point
  19. https://www.burtonpower.com/manual-steering-rack-ford-sierra-exchange-rhd-xlr126.html
    1 point
  20. Det ska väl vara ganska enkelt att bygga om till separata spolar + en så kallad JG box som tar signalen från ecu och ge instruktioner till spolarna när dom ska tända.
    1 point
  21. 1 point
  22. Inga jättehopp här inte, men ett mindre steg avklarat med nitmuttersortiment hemma och nitat in muttrarna för sparklådorna. Hämtade även tankrören idag.
    1 point
  23. Jag köper de röda också när vi ändå håller på! Tar du med till Kinnekulle. /Vedde Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
    1 point
  24. Tackar! De köpte jag på biltema på någon utförsäljning, så de säljs inte längre, men har hittat samma lampor på olika sidor runt om på nätet, har alla bokstäver och siffror man vill ha och är uppdelat hel och halvljus/ parkering
    1 point
  25. Om man skriver och vill ha radbrytning så trycker man ju <enter>. Dock blir det i forumet så här <enter> ....fortsätter att skriva dvs att det blir ett nytt stycke. Ibland vill man harr det ska hänga ihop med överstående rad och så trycker man <shift> + <enter> ...och fortsätter 😉 Ett litet mini tips 😄
    1 point
  26. Om Magnus har tid så får du nog den bästa karossen därifrån. Sen vad det gäller UK så är det absolut inget som är ett större problem. Fastnar i tullen? Ja på så vis att du måste betala tull och moms på paket utanför EU. Bygger du en GT40 så kan du lugnt räkna med att beställa från många ställen utanför EU. Jag har ingående paket från Australien, USA och UK. En del delar kan gå att hitta i Sverige eller EU men ofta är dom tillverkade utanför EU så tull och moms är redan pålagt. Fördelen är att gynna svenska företag och att det potentiellt går snabbare (om dom har i lager). Sedan Brexit - jag det har blivit dyrare än innan men då dom har en stor mängd delar som vi vill åt så är det enligt mig bara att bita ihop. Många gånger svårt att hitta samma grejer i EU. Så nej, det är inte speciellt svårt att handla från UK
    1 point
  27. Kontakta Magnus Viktorsson om du är intresserad av en GT40 kaross. Han har gjutit av sin kaross..
    1 point
  28. @Klabbe PerssonDet gör du rätt i! Det har hänt grejer sedan sista uppdateringen och hoppas hinna sammanfatta det och få upp det i slutet på veckan!😁😅
    1 point
  29. Måste man ha AC/DC svets för att svetsa alu med pinne?
    1 point
×
×
  • Create New...