Jump to content

Leaderboard

  1. tpau

    tpau

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      7

    • Content Count

      535


  2. Magnus. Viktorsson

    Magnus. Viktorsson

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      6

    • Content Count

      312


  3. rug

    rug

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      5

    • Content Count

      30


  4. vedde

    vedde

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      4

    • Content Count

      3029



Popular Content

Showing content with the highest reputation since 05/28/20 in all areas

  1. 5 points
    Haha!! Äntligen får jag starta en byggtråd! 😎Oj vad jag har längtat! Jag såg nyss att jag varit medlem på forumet sedan 2004 så tankarna kring bilbygge har funnits länge. Från början var jag inne på en locost. Detta har senare pendlat mellan alla möjliga olika byggen eller delvisa kits. Locosten har varit tillbaka i planerna flera gånger men nu blir det inte så. Jag har inte heller varit helt bilprojektlös sedan 2004. Jag höll på med ett hundkojjebygge med hondamotor däromkring 2005 tror jag. Detta blev aldrig klart pga en separation med husdelning och annat tjafs. Nu har jag en Fiat 124 sport från 71 som börjar bli klar. Nästa projekt är det som jag introducerar här! 😁 Jag har börjat leda donatordelar. Än så länge har jag: 2.5l jaguar V6 med 5 vxl manuell låda fram och bakvagn från en Mazda MX5 (hemma om nån vecka) Motorn ligger på 200 hästar vilket med en lätt bil antagligen behöver sökas undantag för 20kw/100kg. Det skulle behöva bli en 735kg bil i så fall. Med en ordentlig ram och bra bromsar hoppas jag uppnå kraven. Detta ska då ner i en hembygd ram som jag överväger att CADa först. Jag är jättesugen på att bara börja slänga ihop rör men känner att jag antagligen slipper en del huvudvärk om jag CADar och tänker lite först. Jag har surfat runt och tittat ramar länge nu och har fastnat lite för TVR Griffith-ramen. Tänkte ta en del inspiration från den, använda MX5ans fram- och bakvagnsgeometri. För tillfället ser jag inte att jag använder hela fram- och bakvagn utan bara armar, bromsar, nav m.m. Kaross har man ju letat efter nått passande en lång stund. Jag lutar åt en Ockelbo-ferrari, dvs Pagano. Har dock inte varit och tittat för att klämma och känna. Detta ligger på att-göra-listan. Annars finns det ju bla Jaguar D-type (som jag såg en annan bygger här på forumet). Frugan är inte så sugen på D-typen dock. WAF (Wife Acceptance Factor) är definitivt högre med Paganon. Nu ska jag rensa lite onödigt tjafs på motorn, fundera på motorstyrning och nytt insug, vänta in MX5-delarna och planera in en tur och titta på Paganos kaross. Behöver antagligen också börja söka efter närmsta SFRO-besiktare! /Calle
  2. 5 points
    Denna gången gick bullerprovet bra.
  3. 2 points
    Hej Super seven vänner Vi hade en lyckad mini träff vid Biltema Uppsala i lördags med i alla fall 7 bilar. Covid har gjort så det är väldigt få bilträffar men det verkar som Nifsta har sin igång - torsdag mellan 16- 20. Vi kör samlat för dem som vill från Biltema Uppsala kl 16:30. Kul om vi kunde bli några stycken till den här gången. Kom och snacka sjua! Väl mötta på Nifsta. Fredrik (Vedde) Engzell Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  4. 2 points
    En milstolpe avklarad. Det blev några turer kring ursprungskontrollen men ett lösningsorienterat och trevligt bemötande från transportstyrelsen. /T
  5. 2 points
    Det blev tillslut en sväng, ingen här kunde ju men jag och Jörgen åkte en 1.5 timmes tur med småvägar och bra asfalt och myyyyycket svängar Oscars bron , vid fallen team .... G det visade sig oxå att raggare inte förstår att den återkommande crusingen är inställd , så hela thn var fylld med fina bilar . Polisen som var framme och titta på sjuorna sa att så länge det inte är organiserat får de köra ..,frågan är om det inte nästan var 50 pers i en del bilar 🙈 För övrigt väldigt bra poliser var mest nyfikna på bilarna och titta inte för noga på tex däckmönster 😎 Vi fick oxå som ni ser tag på ett gäng till vänster som lova åka sjua nästa år
  6. 2 points
    Nu går bilen igen, det var stiften🤪 Va f-n! Nu har jag kört min favoritväg och lagt ett fett 360 bredställ i lokala rondellen, lite lagom gasblipp på 2:an i underbart kvällsväder och om 40 min sticker Bob o Doug upp till ISS i spaceX crew dragon🤟 trevlig kväll forum kompisar👍🏻
  7. 2 points
    Tack för en trevlig eftermiddag och mycket inspiration! Nu är det bara se till att få min ut på vägen också. 5 av 6 bilar på plats och klarblå himmel.
  8. 2 points
    Det gör extremt lite på ”corner weight” att flytta motorn ett par cm. Hade min på vågar när jag skulle göra mina motorfästen och det är viktigare att du får rätt på parallelliteten mellan utgåendeaxel från växellådan och ingående på diffen, samt att det blir plats för ett bra grenrör, insug etc..
  9. 2 points
    Den efterlängtade leveransen kom idag! Mycket att packa upp!
  10. 1 point
    Jag har ingen bild på plats, men en profil som jag fräst i 5mm.
  11. 1 point
    Jag tillverkade 2st i aluminium som är del bara och skruvade i tunneln en framåt och en bakåt.
  12. 1 point
    Funderat på stålomspunnen slang överallt ? Det har jag , med vår 50% rabatt på hydroscand så är det inte jätte dyrt och mycket enkelt ? Om du inte redan köpt de andra slangarna förstås , jag drog hela vägen ut till hjulen utan skarvar
  13. 1 point
    Jag byggde så att alla 8 avgasrör går in i samma collector. Sedan 2 ljuddämpare i serie och sedan ett rör ut. Motorn fick en lite snällare tändkurva också.
  14. 1 point
    Mycket snyggt jag gillar när folk delar med sig om sina saker det hjälper oss andra.
  15. 1 point
    Här är lådan omkring luftfiltret som tätar mot huven och färdigställer kalluftintaget.
  16. 1 point
    En bild som jag tänkt ta ett tag, i förmiddags kom jag ut till Sjuam och tog ett foto på hur mycket sidosträvan är ivägen. Jag har korta ben och stolen sitter rejält långt fram så knät kommer nära, vist kan jag känna staget om jag viftar på benet men det tar inte i när jag manövrerar koppling och det är relativt mjukt om man råkar komma åt då vinkeln alltid blir flack. Men hur det funkar i ditt chassi är en bra fråga. Jag tror att din förstärkta instrumentbrädebalk kommer vara bra mycket starkare än utan om du ser till att bygga en sluten profil (lock även på baksidan så det blir ett rör) av den kurviga biten upp. /T
  17. 1 point
  18. 1 point
    Hej Alla som vill eller har vägarna förbi är välkomna till Biltemas parkering i Uppsala för en löst sammansatt träff den 30/5 kl 15. Vi fikar, snackar bil och sparkar däck på corona säkert sätt. Kom med din sjua eller i annan bil och träffa likasinnade. Väl mötta! /Vedde
  19. 1 point
    Gamla Fordmotorer har 28 Oz eller 50 Oz intern obalans och kräver en motsvarande obalans i harmonic balancer i fram vid remmarna och svänghjul. Så köp alltså grejer som passar ihop med motorn Ford Performance's nya motorer är intern-balanserade och ska alltså ha nollade komponenter
  20. 1 point
    Jag sitter och förhandlar helgen med familjen. Tänkte att de får släppa av mig på parkeringen en timma. Jag kommer kl 3, tyvärr i svenssonbil. /T
  21. 1 point
    Bra grej, men.. är upptagen det mesta av helgen. Är tydligen nå´t firande på söndag, så då skall vi åka sjua till Kållandsö eller till Kinnekulle. /bengt
  22. 1 point
    Sticker den ner har du alltid risk att köra sönder tråget om bilen är låg. Har du ett dyrt tråg kan det bli tråkigt. /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  23. 1 point
    Hur mycket man ska flytta är också en sån där avvägning av vad man vill offra, här är ett extremfall. http://www.exosportscars.co.uk/sve_atomic_gallery.html Min motor sitter ca en centimeter förflyttad, tror att vissa har uppåt fem men sen börjar man offra mycket passagerarutrymme. /T
  24. 1 point
    Nu vet jag inte riktigt men vad ni menar med POR-15 "chassifärg". Man bör köra processen med : Degreaser https://www.por15.com/POR-15-Cleaner-Degreaser Metal Prep/Ready https://www.por15.com/POR-15-Metal-Prep Rust Preventive Coating https://www.por15.com/POR-15-Rust-Preventive-Coating Då har man ett grymt rostskydd - glöm inte att maskera gängor etc för färgen biter som f*n. Precis som @fege visar så blir det en fin yta med roller (eller säkert också med spruta). Om man har ytor som utsätts för mycket UV så är det att rekommendera att lägga på en top coat t.ex. https://www.por15.com/POR-15-Top-Coat-DTM-Paint och vill minnas att jag gjorde det på sjuans båge men ingen annanstans. Som @fege säger så är det mesta skyddat.
  25. 1 point
    Min lösning: Lämplig rattstång, i mitt fall Ford Sierra, rattnav och sen Snap-Off bultad mot navet och låsanordningen skruvad i ratten. Bygger 10cm från nav till ratt. Allt köpt från Rallyshop.se
  26. 1 point
    Ny idé för yttre styrled. M14 Uniball och justerstag för att få vettiga längder och justermån med goda marginaler. Massiv frigång på hela 9mm, det är ju oceaner av frigång det 😎
  27. 1 point
    Har provmonterat motorn för första gången.... 😀 Det finns ju gott om plats för rör på båda sidor... Kan vara lite högt i framkant på motorn, är slät undersida att föredra, framför en "speedbump" i huven?
  28. 1 point
  29. 1 point
    Jag kommer troligen om det är vettigt väder.
  30. 1 point
    Igår kom skyltarna på posten, mkt trevligt👍🏻 Sen fick jag hjälp av min fantastiska granne Sture att justera kamaxlarna 2.2 mm överlapp på 4:ans cylinder i tdc. Vi kunde konstatera att insugskammen saknade dryga millimetern lyft och att avgaskammen inte var i synk, den stod mera fel än insugskammen. Bra med extra händer som kan hålla låsverktyg så inget rör sig när man skall dra åt kamdreven igen samt kan dubbelkolla avlästa värden. Sen ligger det ny huvudbromscylinder på arbetsbänken, men den monterar vi efter kvällens premiärtur, broms ligger ju an liite på vänster fram. Bra körsugen nu! Sen är det dags att boka tid för mappning🏁
  31. 1 point
    Fizz. Jag har en Mk Indy å Blåsut. Om du känner för att se å prov stolar. Har Mks glasfiber stolar.
  32. 1 point
    Nä ,det gör han inte utan man ringer honom och pratar trevligt så löser det sig.🙂 Ska man börja med ett bygge så är det inte sfro man ska prata med i första hand utan infon finns ju här bla och införskaffa sfro boken vilket förklarar mkt. sen om man fastnar så kontaktar man sfro . Dom får hur mkt mail som helst och hinner inte alltid att svara "nu på direkten" så här på våren/sommaren då allt sker med bes och bullerprov. Kör på bara 🙂
×
×
  • Create New...