Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 09/15/18 in all areas

  1. 5 points
    Nu är SHSC besiktigad och klar, redo för roliga dagar på våra vägar. Koden T12BF är införd i tilläggsbladet, nu vill det till att leva länge. Bilen är byggd som "glassätarbil" med i huvudsak delar från Ford. McSorley 7+4 ram. Jag har inte lagt ut så mycket om bygget på forumet, men tänker att ge lite synpunkter av alla de fel som jag gjort, fortsättning följer... Jag är jäkligt glad att jag har fått till en bil. /bengt
  2. 4 points
    Då har det gjorts ett enskilt godkännande hos Fordonsprovarna i Göteborg och det gick utmärkt. Inga anmärkningar och bilen har fått sitt regnr. Allt gick på 40 minuter. Nu är det bara att vänta på nummerplåtar så man kan hinna åka lite. Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
  3. 2 points
    Då vart bilen besiktigad Alltid nervöst att besiktiga en "ny" bil men det gick kalasbra trots att besiktningsmannen ej fick plats i bilen/stolen Jag fick göra körandet till bromsprovaren/avgas testet och upp/ner på lyften. Vi slapp iallafall alla kärringstopp som brukar inträffa när någon ovan kör en bec
  4. 1 point
    Jag skulle inte uttrycka det riktigt så, baserat på texten i föreskriften om enskilt godkännande; https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2010_4k.pdf Några utdrag; 2 § Det organ som utför provningen ska kontrollera att fordonet uppfyller kraven på beskaffenhet och utrustning. Kontrollen kan ske genom granskning av lämnad dokumentation eller genom undersökning av fordonet. Med granskning av dokumentationen menas kontroll av att den uppfyller kraven i 4 kap. och visar att fordonet uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning. (TSFS 2011:44) Allmänna råd Vid provningen kan det vara befogat att göra en kontroll av att ett visst system eller komponent fungerar eller har möjlighet att fungera. 10 § För amatörbyggda fordon kan utlåtande från organisation för amatörbyggen vara underlag för kontroll av att krav i fråga om beskaffenhet och utrustning är uppfyllda samt underlag för fastställande av fordonsuppgifter, för de delar av fordonet som organisationen kontrollerat under uppbyggnadsprocessen. Jag tycker förstås att besiktningsorganen i första hand ska använda protokollet från SFRO och inte "överpröva" en massa saker i onödan, och de flesta av mina kunder upplever att det fungerar ungefär så. Men jag är också ödmjuk inför faktumet att SFRO kan missa saker, och att besiktningsorganen enligt föreskriften har rätt att göra djupare kontroller där det anses befogat. Det kan vara bra att veta när man pratar med sitt besiktningsorgan. Gustaf
  5. 1 point
    när det gäller enskilt godkännande efter en sfro2 osv så ska dom enbart gå efter sfro protokollet ,om det står något exvis som ska kollas på enskilt godkännande bes så görs detta. Sen ska dom mäta upp fordonet och titta på lampors märkning vilket inte sfro ska göra för att sedan föra in infon till TS. Om man som jag (vi ) nu gjort med att begära bes befrielse och då gör en regbes så blir det en bedömning av respektive besiktningman, där har du rätt. Och nu sen i torsdags så är även min besiktnings befriad för alltid. 800:- på Dekra, helt ok pris, tog 10min endast.
  6. 1 point
    Helgen och även gårdagskvällen dominerades av sjua. 🎉 När jag gick bet på baklysena fick det bli framlysen istället. Största funderingen har varit hur jag ska få det att se snyggt ut med undersidan (förutom det att jag inte kunde hålla mig från att byta ut befintligt kontaktdon och sladd till nya som färgmatchade kabelmattan för bilen) I slutändan landade jag på korrugerad slang och ett kabelskydd för batterikablar. Vi får se om det kommer klara miljön men just nu ser det bra ut för en rimlig insats o peng. Nästa lampa fick bli skyltbelysning, där famns det redan 3 hål i baksvepet och en lampa som följde med byggsatsen, men hur göra med kabelgenomföring? Enligt gammalt brittiskt talessätt; ”If the only tool you have is a hammer, then every problem is a nail” Mindre version av polskydd passar klockrent i ett 12mm hål. 👍 Nästa del tog många timmar, noskonen har förvarats på diverse ställen i 8 år nu och har inte helt rätt form. Dessutom behövde jag trimma upp ursparningarna för bärarmarna. Nåväl jag gjorde några små första utkast till fästen med skruv och gumminitmutter Litet hål för att markera hål på panelen, och brickor för att justera höjd. Jag har länge funderat på om jag ska ha undre färspunkterna på sidan eller underifrån men till slut vann estetiken och det blev underifrån (ledsen för suddig bild) Sen av och på ett dussintal gånger för att placera hålen och tillslut har jag en noskon som kan sitta fast. Nästa steg blir att göra nya fästen och montera dzus, det kommer inte funka att försöka få i skruvarna underifrån när bilen står på hjul, dessutom är juryn fortfarande ute på om inte det ska bli fäste nere på sidan istället. Med noskonen och scuttle på plats var jag tvungen att kolla om huven skulle gå på, men tyvärr... Notera att pinnen flyger i framkant, verkar som om det bara är at ta bort mina fina alu spacers från motorfästena igen... /T
  7. 1 point
    Idag kom det ett roligt brev, nya regbeviset med koden T12BF inskriven! Därmed blev bilen besiktningsbefriad (eller nästa är 2099-12-31, får väl se om bilen och jag finns kvar då).
  8. 1 point
    Måtten för placering är till "närmaste kan av lysande ytan" dvs i höjdled ska det vara minst 350 mm till underkant av glaset. Gustaf
  9. 1 point
    Ser jäkligt bra ut, snyggt bygge! Inte mycket kvar 💪
  10. 1 point
    Körde barndagen på Eskilstuna GTR i helgen, bra flyt även fast det var ca. 120 bilar, kul var det också.
×