Jump to content

Leaderboard

  1. Benny Gustafsson

    Benny Gustafsson

    Forumdeltagare


    • Points

      8

    • Content Count

      27


  2. swedishGT40

    swedishGT40

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      8

    • Content Count

      901


  3. JaBa

    JaBa

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      6

    • Content Count

      20


  4. vedde

    vedde

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      5

    • Content Count

      3216


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 05/04/21 in all areas

  1. En liten bit på väg i alla fall😃
    5 points
  2. Hej Locost vänner. Nytt år och ny säsong har fått en seg start p g a pandemin och kyla. Nu ser värmen ut att återvända och på torsdag( Kristi flygare) tänkte jag ha en Garageträff i mitt nya garage. Alla är välkomna- från 15- 18 på fika med eller utan sjua och vi är mest ute och Corona säkert. Adress: Veddes Garage på Google maps eller Almunge-Ösby 111, utanför Uppsala. Svara gärna på sms 0708-697979 så jag kan planera fika. Väl mött /Vedde Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
    4 points
  3. Uppdatering på kylsköldarna. Dom är nu hålborrade och provmonterade. Behövs mindre justering på ena, andra satt perfekt. Ska montera bromsok o kolla om det behöver göras något för frigången där, annars är det bara o fila till kanten o fixa hål för inkommande slang som ska leda in kylluften.
    4 points
  4. Älskar att du inte gräver ner dig 🙂 Hade det varit jag hade min fru nog grävt ner mig. Hon pratar fortfarande om när jag eldade upp ett lipo-batteri i trapphuset när vi bodde i lägenhet för 10-11 år sedan. Visst, det kom brandbilar, ambulanser, poliser o.s.v, men de behöver också träna ibland...
    3 points
  5. Den kalla våren gjorde att jag fick ytterligare en del gjort i garaget. Noskon är inköpt. Stolfästen gjorda med längdjustering p å förarsidan och lite tilt. Fixerat växelspak med nytt länkage. Diffen på plats, ska till mera stag. Den är centrerad mitt i bilen, jag kommer att ha olika långa drivaxlar. Bakre uprights klara. Svarvat lite prylar. Bakre fästen och a-armar på gång. Har också börjat helsvetsa bärarmar. Främre övre a-arm På plats. Toe justering bak.
    3 points
  6. Knackade iordning embryona till främre kylsköldarna. Vart riktigt bra passform. Ska fixa en till o sen göra håltagning etc. Bakre vart mycket mer avancerat än tänkt då bromsbackarna ligger emot en rätt så kraftig förhöjning 🤔 Återstår o se hur jag gör där, kanske blir nån mixlösning.
    3 points
  7. Nu närmar sig resan slutet , reggning bokat 😊
    2 points
  8. Just nu jobbar jag för att kunna byggbesikta bilen inom en snar framtid, det som är kvar är framförallt att montera pedalstället. Men har inte hunnit med att skriva ikapp byggtråden till där jag är egentligen 😅
    2 points
  9. Batteri eller svets relaterat 1-Slicka inte på orange kablar är en bra första regel . 2- Koppla inte ihop för många orange kablar är en bra andra regel . Jag har allt funderat lite på hur känsligt ett battteri är när jag hamrar, borrar och sågar i bilen men batteriet fast satt stumt i ramen en meter bort
    2 points
  10. Så där efter ett par månaders paus i byggandet för lite covidsjuka och lite annat så hade jag en bilbyggar-helg igen. blev montage av gummibussningarna i framvagnen och en spindelled. Nästa gång blir det spindelled nummer två samt ett nytt försök att få dit kuggstången. 😀
    2 points
  11. Sysslat med lite annat i några månader nu men lite har jag plockat med bilen. Nu ska motorn straxt i för sista gången på ett tag förhoppningsvis.
    2 points
  12. Jaha, då var motor, växellåda, framvagn bakvagnen på plats, saknar bara coilsen till bak som typ aldrig kommer i dessa Corona tider😫, Ska ta med bilen till min Sfro kille för ett utlåtande, Hoppas på att Ackerman och Bumpster Är på rätt sida gränsen, ingen besiktning bara en titt.
    2 points
  13. Hej, har roat mig med en liten omorganisation av panelerna för att få bästa självkonsumtionen. Måttot är " den billigaste kW :en är den du inte köper." Dessutom är esteterna nöjda,(för en gång skull) både HSB och högsta hönset. Mvh Pär
    2 points
  14. Slösurfade på nätet och hittade nästan nya fälgbanor för ingenting så jag slog till. Ytterbana 2,5" och innerbana 5,5" så med rätt centrum blir de perfekta extrafälgar fram Bättra på med lite färg så ser de helt nya ut
    2 points
  15. Jahaja, då var SFRO-2 avklarad, anmärkning på att plåtluckan i skottet inte satt monterad och en klammer till en bromsslang som jag glömt att dra fast Bromsbeläggen skramlar som f..n vilket man gärna vill bli av med, tänker att försöka hitta någon lösning med fjädrar som trycker på dom ovanifrån. Tips mottages förstås med tacksamhet. Det blev ett himla farande, med besiktning i Norrtälje och sedan kör, broms och buller i Västerås men all gick bra. Bullermätaren stannade på 83dB. Somnade gött på kvällen efter en liten förfriskning.
    2 points
  16. Så får det bli, hade inte skadat med en lättare pedal. Håller för närvarande på och hattar lite här och där känns det som, det finns ju så mycket som skall göras. Är nu klar med fästen för motor och låda. Siktar på att få motorn att luta 3° nedåt i bakkant och diffen upp 3° i framkant, vilket kommer med den höjdskillnad jag har att ge acceptabla vinklar för knutkorsen. Har också börjat titta på rattstången. Tänker använda den som var i Volvon, man tager vad man haver. Jag hade ett rattnav som säkert har legat i årtionden men splinesen var naturligtvis fel. V
    2 points
  17. Tack för alla svar och idéer!!😃
    1 point
  18. Har inte mätt men skillnaden är nog inte jättestor i så fall om du har 10-12cm. Mellan rattaxel och styrväxel har jag en helt annan lösning än Corsa C, som jag inte kan dra mig till minnes just nu😳. Hittade en tråd vid googling på "ön där dom vill vara för sig själva", som styrker resonemanget. Det handlar om "Spontan rattaxelkollaps". https://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/threads/steering-movement.337622/
    1 point
  19. I parkeringsfart får man ta i lite men annars är det lätt, till och med väl så lätt i högre fart
    1 point
  20. Sidospeglar på plats. Vred dem lite inåt för att få mer praktisk nytta av dem, återstår o se om det blir slutliga positionen (inte lika snyggt som montering i linje med karossen, men praktiskt) Startade också med tankpåfyllningsrören idag.
    1 point
  21. Hej, det var Boomboxens batteri som gått låg på en cell, gjorde då (så klart) en liten bypass ( igen) för att kunna ladda upp batteriet igen. Glömde tyvärr bort det hela och morgonen efter funderade jag varför det var svart i garaget fast lyset var på, ända tills brandröken brände i halsen och stack i ögonen. Blev väääldigt trött. Eldade upp batteriet, controllern, BMS, laddaren och alla kontaktorer. Billig hobby. Men har nu en bra arbetsrutin för sanering av garage med eldade batterier. 1. Kom över det mentalt. Finns igen att skylla på, suck. Ingen blev skadad, huset står kvar
    1 point
  22. När det gäller arbete med batterier är mitt tips, ta det lugnt och arbeta metodiskt när du är pigg och fräch. Jag ser fram emot den dagen man kan få avstängningsbara batterier så man slipper greja med spänningen på... 🙂 Det faktum att du postar i denna tråden tolkar jag som att du grejar med elviton och det tycker jag är bra!
    1 point
  23. Varför är det inte torsdag än???!!! Ska bli jättekul att se ditt nya garage, tusen tack för inbjudan! Jag kommer!
    1 point
  24. Snyggt jobbat och stort grattis!
    1 point
  25. Grattis! Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
    1 point
  26. För ett år sedan när jag byggde min senaste diff, så hade jag fyra 7” diffar nedplockade samtidigt. Alla fyra hade på hundradelen lika tjockt shims för pinjonglagringen. Tror Ford hade hyfsad koll på toleranserna, men kunde vid fel i processen justera om det var en tokig batch med hus. Pinjongmuttern brukar jag lossa med mutterknackare. Det är svårare när man ska återdra den med ny kollapshylsa och hålla emot utan ett specialverktyg.
    1 point
  27. Jag läste många råd på olika forum kring svetsar. Sen var jag på en svetsintro-kurs och där använde vi kina-svets. Det var inget fel alls på det! Jag köpte denna (Entrix 200) som jag använde på kursen: https://www.expondo.se/welbach-aluminiumsvets-tig-ac-dc-200-a-digital-230-v-puls-10020164 Den har fungerat kanonbra. Jag har sedan köp köpt till en fotpedal vilket är underbart när man sitter och arbetar vid bänk samt ett smidigare slangpaket. Kanske går att hitta liknande svets som ovan där i alla fall nått av detta redan ingår? Jag har haft dålig erfarenhet tidigare med att köpa
    1 point
  28. Märkta HCR med Ledlampa kan ju bli trubbel om besiktningsmannen är noggrann. Antagligen är det en vanlig H1 strålkastare med led lampa, men kolla det så du är på säkra sidan vid enskilda godkännandet.
    1 point
  29. Ser tight ut mellan fälg och skärm om du ska ha något gummi där 😄
    1 point
  30. Sista tiden har jag varit lite överallt och pulat i väntan på stolar. Stolarna bestämmer rattplacering och pedaler, så mycket har hängt i luften. Rattstång fastpunktad där jag tror det bli bra. Styrväxel, sponsrad av Bengt (Belo) tusen tack Bengt. Är nu kortad och fästen klara. Bakre uprights påbörjade. Stolarna har nu anlänt så nu kan jag går vidare och exakt bestämma lägen på allt. Nu blir det sommaruppehåll med bygget, kanske bara lite lättare byggnation i mån av tid. (Kommer ha svårt att låt bli 🙂) To be continue
    1 point
  31. Jag tycker att din luftrenare behöver en ny överdel. 😉
    1 point
×
×
  • Create New...