Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 03/20/2015 in all areas

  1. När kidsen flyttat hemifrån så varför inte göra något kul av överblivna rum. Perfekt, två flugor på smällen, sjuan och hojen behöver inte stå ensamma ute i garaget plus att det frigjordes yta i garaget för fler projekt 👍
    16 points
  2. Hämtade hem Maxin från lackering idag . Det blev Toyotas Super White 040 . Ska låta den vila nån vecka så att lacken härdar ordentlig sen blir det återmontering .
    15 points
  3. Jaha, då är det dags att vänja sig med den här vyn då. Förra veckan kom det besked från Transportstyrelsen att min dispens för effekt över 15kW/100kg är godkänd och efter ett samtal med Fordonsprovarna i Kungälv så fick jag komma dit med bilen i tisdags trots att dom hade väldigt mycket att göra. Omdömmet blev "mycket trevligt bygge med bra ljud och riktigt bra bromsar" Jag fick justera höjden på strålkastarna lite på plats men annars var det blanka papper både på regbesiktning och kontrollbesiktning. Liten skylt både fram och bak samt T12BF från start. Skönt! Igår kom skyltarna och jag och grabben tog en kortare provtur och var och tankade. Sen blev det hem för lite kontroll och skruvförband och ett oljebyte och lite annat småfix. Idag trots att det bara var 5 grader ute så fick det bli finbilen till jobbet. Snudd på att det behövs långkallingar för det blir ganska kallt om låren. Nån sorts vindavvisare måste också skapas framöver.
    15 points
  4. Bullerprovet avklarat med god marginal. 🙂
    15 points
  5. En stor pusselbit anlände fredags. Ford SB 302 med Holley Sniper EFI
    15 points
  6. Full tank tack ! Full tank kaffe alltså ☕️, det enda de har till denna bil numera på tappen
    14 points
  7. Avbuggning pågår av allt ifrån läckande drivaxel damasker ( fett i hela motor rummet ) och o-hittbara knak ljud. snart dax för det komplicerade elsystemet från 1956 och kanske våga boka sfro2 Provkörningen sker luftigt utan dörrar och naturligtvis på avstängda vägsträckor
    14 points
  8. Dags för lite uppdatering . Har börjat med slutmonteringen 🙂 🙂 . Försökte klä in interiören med 3 mm skumgummi och alcantara imitation så som jag har på dörrpanelerna och mittkonsolen med det blev för styv och ville inte följa kaross formen och fästa ordentlig så det blev svart högtalarmatta istället .Det kommer inte dämpa så bra men hoppas det blir tillräckligt ändå. Friskluftintaget fixat , defroster munstyckena fixade . Fick hjälp idag av garage kompisarna och lyfte på karossen igen . Väldigt nöjd med resultatet 🙂 🙂
    14 points
  9. Idag har vi varit på utflykt till SFRO för slutbesiktning. Det gick ganska bra. Ett par mindre saker att fixa till innan regbesiktning men allt det viktiga som köregenskaper och bromsprov blev godkänt. Bästa bromsprovet gav 1 G i deacceleration och då fanns det ändå lite mer att finjustera på bromsbalansen. (aningen mer bromskraft bak rekomenderades) Det som ska fixas är: Täta lite glipor mellan motorrum och benytrymme för förare och passagerare. Komplettera framskärmarnas stag för att minska fladder pga fartvind. En värmeskyddsplåt för ljuddämpare och katalysatorn. Spänna åt handbromsvajern litegranna. Detta ger mig lite att pyssla med medans vi väntar på att göra bullerprovet. Bra dag!
    14 points
  10. Har ju nu fått på garagelacken, ja den blev väl så där. Men det får bli våtslipning med efterföljande polering så ska det nog bli fint. Passade på att få i en cert-bur, plastrutor mm. Plastrutorna är polykarbonat med saphir beläggning. Känns riktigt reptåliga och bra. Testade lite på spillbitarna. Gjorde en ny "mittkonsol" ja eller kåpa kanske man kallar den. Spakstället behövs ju inte längre med rattpaddlar. Den huserar huvudströmbrytare och knappar för växling och ett cigarett tändaruttag, samt att lite kablar wire mm går igenom där. Inte för att jag röker eller så. Men är rätt bra till laptop när man mappar och grejjar, och får fungera som anslutning för batteriladdaren. Har med hjälp av min plåtslagarkompis Fredrik bockat till en ny diffusor där bak. Den gamla passar ju inte längre då bakändan blev 14cm längre 🙂
    14 points
  11. Så där då var SFRO 1:an gjord ! inga stora saker att fixa och ett väldigt trevligt besök hos Uno
    14 points
  12. Igår Alingsås 140 mil till calais Sova lite Idag 70 mil i UK Nu snart sova Imorgon 140 mil till Alingsås. Söndag blir det att lasta ur innehållet :) Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
    14 points
  13. Det där funkade också😃
    13 points
  14. Då var registreringsbesiktningen avklarad, bara en liten incident med belysning, Man får inte kunna ha kombinationen fram strålkastare tända men inga bak lysen,,, hade ju satt två knappar en till position och parkering, och en till huvudstrålkastarna, summa blev att man kunde ha halvljusen tända men inga bak ljus,,, så fick man inte ha, men det var ju lätt ordnat. så nu är det bara att vänta på skyltarna och ut och köra!!! Tack för alla idéer och stöd I detta forum! IMG_7513.mov
    13 points
  15. För ett antal år sedan köpte jag halvdörrar som skulle passa en MK Indy från England. De passade riktigt dåligt, men fyllde en funktion. Kör man sjua i blött blir man väldigt blöt utan halvdörrarna och man klarar sig nästan helt från att bli blöt med dem. Nu när jag ändå pysslade med lack och annat på bilen, så gjorde jag nya pluggar och formar till halvdörrar. Till förarsidan 3D-printade jag armbågsbulan och passagerarsidan blir slät denna gången. Tre lager glasfiberväv, blev en vikt på ca 440g
    13 points
  16. IMG_0544.MOV IMG_0543.MOV Än så länge kan den börna på gräs och grus 😁
    13 points
  17. Regbesiktningen klar och godkänd😃 bilen på väg hem.
    13 points
  18. Har nu "spacklat klart" och fått på sprutspackel som skall slipas. Blev en del porer där jag slipat igenom in i glasfibern som måste skrapas i, och någon liten miss som behöver lite mer fyllning... Sen är det slipgrund och färg som gäller. Bara att köra på medans vädret tillåter! 🙂
    13 points
  19. Är ju lite tråkigt när inte byggtrådarna får ett slut. Även om inte jag är den mest aktiva "forums postaren" så läser jag desto mer. Med det sagt så tänkte jag att det är dags att jaga ikapp i byggtråden även på forumet. Bilen har nu i veckan blivit reggad och skyltarna är på väg! Men innan vi bildmässigt är där så får vi backa bandet lite och ta vid där det förra inlägget slutade. Efter samtliga delar varit på lackering var det dags att ta fram nit hammaren, för nu skulle det slås nit. Nitarna inne i bilen ville vi ha olackade, medans de på utsidan skulle lackas. Detta resulterade i ett väldans pusslande och klara instruktioner till lackeraren. Samtliga yttre plåtar från sittbrunnen och bakåt är nitade och sedan lackade. Andra detaljer som nitats är motorkåpan, torpedväggen, framskärmarna, luftburk och diverse andra smådetaljer. Efter att de yttre plåtarna nitats klart var det dags att släpa bilen till lackeringen för sista gången. Efter en hel del maskerande och lite färg var bilen nu färdig lackerad! Efter detta väntar timmar efter timmar med glädjefylld montering! Det svåra var att alltid tänka två steg framår så att man inte montera en del som hindrade eller försvårade monteringen av en annan. Plåten för elcentralen kändes dock som en ganska säker del att börja med. Där efter monterades bränslepump, bränslerör och den stora ryggplåten nitades fast. img] Bränsletanken monterades och därefter monterades världens tyngsta bakaxel (i alla fall i en bil som ska anses vara av lättviktstyp). Men bakaxeln på plats, kunde även framvagnen provisoriskt monteras för att kunna rulla ut bilen och inspektera den på egna hjul i solljuset. Med bilen rullbar var det nu möjligt att hänga i motor och v-låda. Där efter kunde ett tiotal små delar monteras. Men även elsystemet kunde finna sin plats i bilen igen. Även pedalstället och bromsrör kunde nu monteras och bilen börjar nu ta form på riktigt. Sedan monterades grenrör, turbo, intercooler och tryckrör. Kylaren med tillhörande komponenter fann även dem sin plats. [img] Med motorn monterad så var det även möjligt att hänga på samtliga plåtar o kåpor på lösen för kunna få beskåda den påklädd! Det har även tillkommit lite nya givare sedan den var ihop för nästan 4 år sedan. Vi kan nu mäta EGT på samtliga cylindrar. Med bilen allt mer komplett så närmade det sig uppstart med stormsteg. Efter lite spridare problem vilket berodde på att en spridare kärvat ihop pga att vi inte gjorde rent spridarna tillräckligt innan den plockades isär sist så starta den. Efter en varmkörning och kontroll så bokades mappningstid. Sedan lastades bilen på släp och kördes ner till Jönköping för mappning och effektmätning. Effekten slutade på hela 213 hjulhästar! Med detta gjort så bokades SFRO 2 och några veckor senare så var vi och besökte Gustaf utanför Västerås för en slutbesiktning och nu i veckan så reggbesiktades den. Så nu väntar jag på att skyltarna ska komma på posten och håller tummarna att november kommer att innehåller soliga dagar med 20 plusgrader. 😁
    13 points
  20. Jag skäms lite grann för hur dåligt tråden uppdaterats 😕. Det blev ju lite justeringar efter SFRO #2 förra året. Bromsarna som skulle bytas efter hand blev jag tvungen att byta för att matcha motor, jag kunde då dessutom erhålla 20 kW/100. Annars var det bara vevhusventilationen och batteriets fastsättning som strulade (slarvigt av mig) Bullerprovet kunde ej genomföras den dagen. Hösten innebar även byte av kylare samt vattenpump, nu sitter det en EWP150 samt 100 mm:s kylare. Adaptrar till nya ok och även p-bromsok togs fram och och rotorhattar ritades och togs fram. Datum för bullerprov i början på juni kunde ej lösas då kopplingsarmens nedre infästning brast dagen innan 😠. Nya prylar beställdes och att lyfta ur och i lådan gick på 1,5 timme. Sedan kom semester och det blev lite småpul i garaget. Kylfläktar byttes från china crap till SPAL och ivrig som man är kunde man inte låta bli att jämföra dessa innan montering. Denna "provkörning" resulterade att den nya fläkten lossnade men jag lyckades fånga den med 6 blodiga fingrar som resultat (och fläkten damp i golvet) Då andra bygare haft framgång med avgassystemet hemskt utformat så gjorde även jag så och detta resulterade senare i bullerprov med nivån 75 dB. 25/8 var det dags ! Fixade intyg från Bilprovningen samt trafikförsäkring så att man kunde ta sig till och från besiktning utan släp (ingen j-a trailerqueen 🤪) 2,5 timme senare var det klar (inkl. ett besök med GT40n på Biltema)
    13 points
  21. Nu är SHSC besiktigad och klar, redo för roliga dagar på våra vägar. Koden T12BF är införd i tilläggsbladet, nu vill det till att leva länge. Bilen är byggd som "glassätarbil" med i huvudsak delar från Ford. McSorley 7+4 ram. Jag har inte lagt ut så mycket om bygget på forumet, men tänker att ge lite synpunkter av alla de fel som jag gjort, fortsättning följer... Jag är jäkligt glad att jag har fått till en bil. /bengt
    13 points
  22. Nu är hon hemma igen i färdigmålat garage 😁
    12 points
  23. Då var SFRO1 gjort vilket är skönt. Så nu kan det jobbas vidare under vintern. Tog även ut bilen för att kolla hur det ser ut, så lite bilder blir det. Bilen blir inte så stor om man jämför med bruksbilen.
    12 points
  24. Ett stort steg för bygget är att kunna köra för egen maskin.😃 D467AF34-8603-40AD-9F13-016CEDE9EC19.mov
    12 points
  25. SFRO1 klar🙂 Svetsa det sista och riva för målning👍
    12 points
  26. Här kommer några steg till i släpbygget 😊 Baklämmen blir även lastramp. Har kämpat med lösa lastramper till gamla släpet och ville gärna ha en bakläm som fungerade som hel ramp. Enklare att köra upp på och gå på om man vill det. Fick ta fram gamla Karlebo och räkna på ramverket till baklämmen. Räknade dubbla tänkta vikten mot idag och max 5 mm nedböjning. Man vet aldrig om man lastar en fulltung bil i framtiden.. Letade och letade efter gångjärn som jag kunde använda. Tyvärr antingen jäkligt dyra eller inte lockande alls. Tillverkade i stål och lämnade in på varmgalvanisering. Rostfri axel och bussningar som jag svarvade i Delrin (tur inte SFRO ska godkänna detta..😉) Saknas yttre bussningarna och rätt längd på axel med låsringar på bilderna. När jag köpte släpet fanns det bara gasdämpad tipp monterad och ingen tippskruv, så när jag ändå skulle lämna bitar på varmgalv passade jag på att tillverka fäste för tippskruv. Här bild på hur baklämmen blev när den är monterad och låsen som jag valde. Ovankant på lämmen ska kompletteras med en plåt till.
    12 points
  27. Sfro 2 klar, reg bes bokad nästa vecka!
    12 points
  28. Efter många förslag fram och tillbaka och en hel påse med stegmotorer och drivmotorer har orginal mätaren blivit slaktad och fått en 25 kronors radiostyrd bil servo i opererad . Funktionen är enkel att styra från en aurdino och testat i en orginal Leaf redan ( tack Jonas) finns en liten oro för att den faktiskt låter lite för mycket i en elbil . Men kanske en bättre kvalitet servo och segt fett löser det Bara resten kvar 🙈
    11 points
  29. Nu har jag börjat kapa i mina karosseridelar och det är nervöst, helst ska varje del passa bra mot ramen och sedan ska delarna passa ihop med varandra. Jag har gjort varje karrosseridel med övermått på längden just för att delarna ska passas ihop på plats. Jag tänker att delarna ska passa ihop med en sk ”but joint” den skarven täcker jag sedan med en remsa svart tejp. Jag vill absolut inte kapa för mycket som ni förstår 🫣
    11 points
  30. testar lite inspirerande starter för koll av Max rörelse av drivlinan 😝. Verkar hänga i någon konstig tvåtakts olje rök fram vid dessa test 🤪 Numera oxå laglig baktill med lite skylt hållare och skyltbelysning , borde ge rätt skylt på reggning. Hade dålig erfarenhet av detta på sjuan då det fanns liten tolkning kvar och fick stor både fram och bak . lite onödigt jobb att överklaga det 😠 Hittar inget om att det ändrats på dimm och bakljus så det skippas. kederlisterna kom på posten idag så nästa steg är montera om skärmarna med alla skruv korrekt
    11 points
  31. Tack alla som hjälpte till att få denna dag att bli bra som vanligt! Jag hoppas alla fick köra sig ordentligt trötta, trots några mindre incidenter under dagen. Nu är det bara att laga trasiga bilar inför nästa års körning. Jag kommer då göra mitt yttersta för att ha min bil i ordning till nästa år, vill inte stå ett år till utan att få köra.
    11 points
  32. Plötsligt händer det ! Efter ett år på pallbockar är den på backen igen går förvånande bra med. ” lilla ” motorn. 175 däck räcker inte till 😜
    11 points
  33. Jag har nu lackat det mesta på bilen. Valde kulören typ MB satin grey, (epoxigrund - metallic bas - siden matt klarlack) (varför göra det lätt när man kan göra det komplicerat!!). Byggde ett tält för att lacka de lösa panelerna. det blev alldeles för litet, fick knappt plats. Var tvungen att skaffa en helmask efter första omgången lack. Byggde sedan ett "tält" över bilen och lackade resten.
    11 points
  34. Dag två. Efter en massa knackande
    11 points
  35. Det var mycket mer jobb med handbromsen än vad jag trodde. Nu väntar jag bara på två linhjul, sedan är det klart. Handbromsen på min V-storm är elektrisk så där var det enkel och snabb installation men många tusen kronor dyrare. Jag lyckades bra med att korta slangarna mellan bromscylinder och behållarna. Nu ska jag snart mäta in alla bromsslangarna, det är en hel del pyssel med alla gängor å typer av kopplingar, billigt är det inte heller. Så plockade jag fram en uppsättning fälgar som jag hade tänk å ha på min V-storm men tröttnade på allt jobbet med att lacka om dem och istället köpte nya. Nu ska jag slutföra jobbet och lacka fälgarna, jag måste ju ha något att sätta på vid SFRO1. Men förmodligen blir det inte dessa fälgarna i framtiden, förmodligen blir det Stålfälgar då.
    11 points
  36. Så var premiärturen avklarad då. VID_20220830_184723680.mp4
    11 points
  37. Så ja, efter att ha lugnat ner mig och sansat mig i lördags var humöret något bättre på söndagen. PSI hade sagt att jag skulle logga en runda när jag bytt pumpen, så jag tog en runda och loggade rejält. Nu var oljetrycket bättre, så bytet av pumpen var inte förgäves. Kanske får stopp på oljeläckagen jag haft. Stod med motor igång och tänkte, jag har ju aldrig ryckt kablarna till respektive spole när motorn varit igång, så det gjorde jag. Vad hände då? Jo, det hände inte ett skit när jag drog ur cyl 1. Det kunde inte vara tydligare än så att det verkligen är cyl 1 som är kass. Flyttade återigen runt spolarna, samma resultat , alltså det är verkligen cyl 1 som bråkar. Testade att manuellt via datorn köra respektive spole, 2-4 gnistrade så att man kunde döda en mindre fågel, 1 bara tickade/klickade. Stärkt av att verkligen till 100% vara säker på att det är kabelbrott eller fel i ECU-n så började jag klippa upp kabelstammen. Med två glas vin i kroppen var jag lite harmonisk, så försökte mäta mig fram på de olika kontaktdonen. Konstaterade snabbt att det fanns spänning fram till alla spolarna. Gick därefter över till jordpunkterna. Trodde knappt mina ögon när ena jordstiftet visade att det inte var kontakt. Felet var troligen hittat! Drog lite i kablarna och vad händer? Jo, den jordkabeln till cyl 1 som jordar i blocket åkt ur sin kabelsko och krympslangen. Nu är jag ju inte 110% säker på att detta varit felet, men rätt säker på det. Kopplade inte tillfälligt med en wago och batteriklämma. Spolen sköt med samma kraft som de 3 andra. Jag har varit på och felsökt kablarna innan, men då har jag varit så inne på att det varit spolarna att jag inte gjort felsökningen ordentligt och logiskt. Tack för alla glada tillrop! Skall sätta ihopa allt ikväll och testa ordentligt! Skickat från min iPhone med Tapatalk
    11 points
  38. Har hållit på att hatta lite här och där på senaste. Var lite sugen på att bygga scuttlen, valde att bygga helt i aluminium.
    11 points
  39. Nu är flera delar på plats, bilen fick även komma ut ur garaget. Listan på saker att göra blir bara mindre och mindre😃
    11 points
  40. Hej, Är nybliven Super 7 ägare sedan några dagar tillbaka. Bilen är köpt av Matz här på forumet. Ramen är byggd med Caterham S3 mått, fram och bakvagn samt drivlina kommer från en Fiat. Motorn är en 2L TwinCam som är hämtad från Fiat 131 Mirafiori med dubbla weber 45:or. Alla glasfiberdetaljer är Caterham original, även fram och bakljus, båge samt vindavvisare inkl. speglar. Bilen är väl genomgången men diverse små förbättringar finns på önskelistan. Med vänlig hälsning, Marcus
    11 points
  41. Då var säsongen igång ! Undra om detta är en bra idé 🥌
    11 points
  42. Tänkte bara bjuda på en liten bild så här mitt i Julen 😊
    11 points
  43. I nästa nummer kommer jag vara med i Bilsport. Hoppas dom får till en bra artikel.
    11 points
  44. Fick rulla ut den i friska luften efter lite lack och polering. Bara besiktning kvar 🙂 Målade avgassystemet med värmetålig färg. Får nog måla intercoolern svart också.Det svarta gallret framför försvinner typ.
    11 points
  45. Jo det var ngt innanför allt emballage oxå 🙂
    11 points
  46. Hoho...🎅... alla bilbyggarvänner och forumkompisar! Vill önska Er alla en riktigt God Jul och tack för detta år med LocostSweden och hoppas ni får en skön julhelg med familj och vänner - kanske en julöl tillsammans med kompisen i garaget också hinns med 😄 Inom kort inleder vi ett nytt spännande år 😄
    11 points
  47. Motorkåpan blev bra och jag är nöjd. Nu behöver den bara en plan vägg och ett luftintag, som står på tur att tillverkads.
    10 points
  48. Det blev som planerat - jag var extremt social hela förra veckan. Det var fantastiskt roligt men det hade sitt pris, jag blev smittade med maginfluensa så det gick bort några dagars arbete i denna veckan. Nåväl jag har ändå fått lite gjort, jag har färdigsvetsat ca 95% av det som är gjort av ramen så långt. En mindre korrigering behövdes efteråt, inte större än att det gick att korrigera med en tving. Så har jag gjort lite på bärarmsinfästning till bakhjulen och fortsatt att tillverka och montera kryssningen på ramsidorna. Det vore väldigt roligt om jag fick de laserskurna plåtarna i kommande vecka. Jag tog ett fotografi ifrån förarpositionen och framåt, det fotot visar att ramen smalnar av framåt i motsats till att annat foto där det ser ut som att ramsidorna var parallella.
    10 points
  49. Idag blev jag glad som ett barn i godisaffären . Tillbaka i garaget efter tre veckor hos lackeraren . Super nöjd med resultatet . Att lite färg kan göra så mycket . Var på Swedol och köpte några tuber Sikaflex 521 för att ha mellan plåtar och ramen . Det blir en del popnitar så jag har fått låna ett tryckluft driven popnittång ,ska bara hämta den sen är det bara köra 🙂 🙂
    10 points
×
×
  • Create New...