Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 03/20/15 in all areas

  1. När kidsen flyttat hemifrån så varför inte göra något kul av överblivna rum. Perfekt, två flugor på smällen, sjuan och hojen behöver inte stå ensamma ute i garaget plus att det frigjordes yta i garaget för fler projekt 👍
    16 points
  2. En stor pusselbit anlände fredags. Ford SB 302 med Holley Sniper EFI
    15 points
  3. Har ju nu fått på garagelacken, ja den blev väl så där. Men det får bli våtslipning med efterföljande polering så ska det nog bli fint. Passade på att få i en cert-bur, plastrutor mm. Plastrutorna är polykarbonat med saphir beläggning. Känns riktigt reptåliga och bra. Testade lite på spillbitarna. Gjorde en ny "mittkonsol" ja eller kåpa kanske man kallar den. Spakstället behövs ju inte längre med rattpaddlar. Den huserar huvudströmbrytare och knappar för växling och ett cigarett tändaruttag, samt att lite kablar wire mm går igenom där. Inte för att jag röker eller så. Men är rätt bra till laptop när man mappar och grejjar, och får fungera som anslutning för batteriladdaren. Har med hjälp av min plåtslagarkompis Fredrik bockat till en ny diffusor där bak. Den gamla passar ju inte längre då bakändan blev 14cm längre 🙂
    14 points
  4. Så där då var SFRO 1:an gjord ! inga stora saker att fixa och ett väldigt trevligt besök hos Uno
    14 points
  5. Igår Alingsås 140 mil till calais Sova lite Idag 70 mil i UK Nu snart sova Imorgon 140 mil till Alingsås. Söndag blir det att lasta ur innehållet :) Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
    14 points
  6. Regbesiktningen klar och godkänd😃 bilen på väg hem.
    13 points
  7. Har nu "spacklat klart" och fått på sprutspackel som skall slipas. Blev en del porer där jag slipat igenom in i glasfibern som måste skrapas i, och någon liten miss som behöver lite mer fyllning... Sen är det slipgrund och färg som gäller. Bara att köra på medans vädret tillåter! 🙂
    13 points
  8. Är ju lite tråkigt när inte byggtrådarna får ett slut. Även om inte jag är den mest aktiva "forums postaren" så läser jag desto mer. Med det sagt så tänkte jag att det är dags att jaga ikapp i byggtråden även på forumet. Bilen har nu i veckan blivit reggad och skyltarna är på väg! Men innan vi bildmässigt är där så får vi backa bandet lite och ta vid där det förra inlägget slutade. Efter samtliga delar varit på lackering var det dags att ta fram nit hammaren, för nu skulle det slås nit. Nitarna inne i bilen ville vi ha olackade, medans de på utsidan skulle lackas. Detta resulterade i ett väldans pusslande och klara instruktioner till lackeraren. Samtliga yttre plåtar från sittbrunnen och bakåt är nitade och sedan lackade. Andra detaljer som nitats är motorkåpan, torpedväggen, framskärmarna, luftburk och diverse andra smådetaljer. Efter att de yttre plåtarna nitats klart var det dags att släpa bilen till lackeringen för sista gången. Efter en hel del maskerande och lite färg var bilen nu färdig lackerad! Efter detta väntar timmar efter timmar med glädjefylld montering! Det svåra var att alltid tänka två steg framår så att man inte montera en del som hindrade eller försvårade monteringen av en annan. Plåten för elcentralen kändes dock som en ganska säker del att börja med. Där efter monterades bränslepump, bränslerör och den stora ryggplåten nitades fast. img] Bränsletanken monterades och därefter monterades världens tyngsta bakaxel (i alla fall i en bil som ska anses vara av lättviktstyp). Men bakaxeln på plats, kunde även framvagnen provisoriskt monteras för att kunna rulla ut bilen och inspektera den på egna hjul i solljuset. Med bilen rullbar var det nu möjligt att hänga i motor och v-låda. Där efter kunde ett tiotal små delar monteras. Men även elsystemet kunde finna sin plats i bilen igen. Även pedalstället och bromsrör kunde nu monteras och bilen börjar nu ta form på riktigt. Sedan monterades grenrör, turbo, intercooler och tryckrör. Kylaren med tillhörande komponenter fann även dem sin plats. [img] Med motorn monterad så var det även möjligt att hänga på samtliga plåtar o kåpor på lösen för kunna få beskåda den påklädd! Det har även tillkommit lite nya givare sedan den var ihop för nästan 4 år sedan. Vi kan nu mäta EGT på samtliga cylindrar. Med bilen allt mer komplett så närmade det sig uppstart med stormsteg. Efter lite spridare problem vilket berodde på att en spridare kärvat ihop pga att vi inte gjorde rent spridarna tillräckligt innan den plockades isär sist så starta den. Efter en varmkörning och kontroll så bokades mappningstid. Sedan lastades bilen på släp och kördes ner till Jönköping för mappning och effektmätning. Effekten slutade på hela 213 hjulhästar! Med detta gjort så bokades SFRO 2 och några veckor senare så var vi och besökte Gustaf utanför Västerås för en slutbesiktning och nu i veckan så reggbesiktades den. Så nu väntar jag på att skyltarna ska komma på posten och håller tummarna att november kommer att innehåller soliga dagar med 20 plusgrader. 😁
    13 points
  9. Jag skäms lite grann för hur dåligt tråden uppdaterats 😕. Det blev ju lite justeringar efter SFRO #2 förra året. Bromsarna som skulle bytas efter hand blev jag tvungen att byta för att matcha motor, jag kunde då dessutom erhålla 20 kW/100. Annars var det bara vevhusventilationen och batteriets fastsättning som strulade (slarvigt av mig) Bullerprovet kunde ej genomföras den dagen. Hösten innebar även byte av kylare samt vattenpump, nu sitter det en EWP150 samt 100 mm:s kylare. Adaptrar till nya ok och även p-bromsok togs fram och och rotorhattar ritades och togs fram. Datum för bullerprov i början på juni kunde ej lösas då kopplingsarmens nedre infästning brast dagen innan 😠. Nya prylar beställdes och att lyfta ur och i lådan gick på 1,5 timme. Sedan kom semester och det blev lite småpul i garaget. Kylfläktar byttes från china crap till SPAL och ivrig som man är kunde man inte låta bli att jämföra dessa innan montering. Denna "provkörning" resulterade att den nya fläkten lossnade men jag lyckades fånga den med 6 blodiga fingrar som resultat (och fläkten damp i golvet) Då andra bygare haft framgång med avgassystemet hemskt utformat så gjorde även jag så och detta resulterade senare i bullerprov med nivån 75 dB. 25/8 var det dags ! Fixade intyg från Bilprovningen samt trafikförsäkring så att man kunde ta sig till och från besiktning utan släp (ingen j-a trailerqueen 🤪) 2,5 timme senare var det klar (inkl. ett besök med GT40n på Biltema)
    13 points
  10. Nu är SHSC besiktigad och klar, redo för roliga dagar på våra vägar. Koden T12BF är införd i tilläggsbladet, nu vill det till att leva länge. Bilen är byggd som "glassätarbil" med i huvudsak delar från Ford. McSorley 7+4 ram. Jag har inte lagt ut så mycket om bygget på forumet, men tänker att ge lite synpunkter av alla de fel som jag gjort, fortsättning följer... Jag är jäkligt glad att jag har fått till en bil. /bengt
    13 points
  11. Här kommer några steg till i släpbygget 😊 Baklämmen blir även lastramp. Har kämpat med lösa lastramper till gamla släpet och ville gärna ha en bakläm som fungerade som hel ramp. Enklare att köra upp på och gå på om man vill det. Fick ta fram gamla Karlebo och räkna på ramverket till baklämmen. Räknade dubbla tänkta vikten mot idag och max 5 mm nedböjning. Man vet aldrig om man lastar en fulltung bil i framtiden.. Letade och letade efter gångjärn som jag kunde använda. Tyvärr antingen jäkligt dyra eller inte lockande alls. Tillverkade i stål och lämnade in på varmgalvanisering. Rostfri axel och bussningar som jag svarvade i Delrin (tur inte SFRO ska godkänna detta..😉) Saknas yttre bussningarna och rätt längd på axel med låsringar på bilderna. När jag köpte släpet fanns det bara gasdämpad tipp monterad och ingen tippskruv, så när jag ändå skulle lämna bitar på varmgalv passade jag på att tillverka fäste för tippskruv. Här bild på hur baklämmen blev när den är monterad och låsen som jag valde. Ovankant på lämmen ska kompletteras med en plåt till.
    12 points
  12. Sfro 2 klar, reg bes bokad nästa vecka!
    12 points
  13. Nu är flera delar på plats, bilen fick även komma ut ur garaget. Listan på saker att göra blir bara mindre och mindre😃
    11 points
  14. Hej, Är nybliven Super 7 ägare sedan några dagar tillbaka. Bilen är köpt av Matz här på forumet. Ramen är byggd med Caterham S3 mått, fram och bakvagn samt drivlina kommer från en Fiat. Motorn är en 2L TwinCam som är hämtad från Fiat 131 Mirafiori med dubbla weber 45:or. Alla glasfiberdetaljer är Caterham original, även fram och bakljus, båge samt vindavvisare inkl. speglar. Bilen är väl genomgången men diverse små förbättringar finns på önskelistan. Med vänlig hälsning, Marcus
    11 points
  15. Då var säsongen igång ! Undra om detta är en bra idé 🥌
    11 points
  16. Tänkte bara bjuda på en liten bild så här mitt i Julen 😊
    11 points
  17. I nästa nummer kommer jag vara med i Bilsport. Hoppas dom får till en bra artikel.
    11 points
  18. Fick rulla ut den i friska luften efter lite lack och polering. Bara besiktning kvar 🙂 Målade avgassystemet med värmetålig färg. Får nog måla intercoolern svart också.Det svarta gallret framför försvinner typ.
    11 points
  19. Hoho...🎅... alla bilbyggarvänner och forumkompisar! Vill önska Er alla en riktigt God Jul och tack för detta år med LocostSweden och hoppas ni får en skön julhelg med familj och vänner - kanske en julöl tillsammans med kompisen i garaget också hinns med 😄 Inom kort inleder vi ett nytt spännande år 😄
    11 points
  20. Har inte skrivit så mycket då det inte hänt något speciellt. Det blev kanske ca: 150 mil i somras med några mindre småfel, t.ex. att hastighetsmätaren lade av och fick förbättra avluftningen på kylsystemet lite. Tänkte även tipsa om lite nyårsläsning, det går utmärkt att "stödköpa" Wheels nr. 1 om man är sugen. Lite kul att man hamnade i just den tidningen med tanke på SFRO´s historia och hur det blev så att vi får hålla på på det här viset. Ett hjärtligt tack till alla er Gott slut och Gott Nytt År! Snart är det vår!
    10 points
  21. Efter ett par rundor med grov klipp och finklipp samt slip och fil för att får ner de sista millimetrarna så passar nu höger sidoplåt mot resten av bilen. Tro det eller ej men skillnaden mellan vänstersidan och högersidan blev inom nån millimeter så det är jag supernöjd med. Jag trodde inte jag skulle lyckas få till det så bra. 🙂
    10 points
  22. Känner att det är dags att kliva ur forumets inaktiva klunga och faktiskt presentera mitt bygge och vem jag är. Mitt namn är Aron Dalemo, jag är 22 år och läser till ingenjör på Chalmers i Göteborg. Jag startade mitt bygge, och även mitt läsande på detta forum, hösten 2019 då jag efter flytt från gård till lägenhet började få abstinens av att inte kunna göra något praktiskt och kom på lösningen: att bygga en egen bil. Detta skulle kräva mycket datorjobb, vilket jag skulle kunna göra i lägenheten. Detta för att sedan göra det praktiska hos mina föräldrar under ledigheter. Vidare har tillgången till Chalmers mekaniska verkstad gjort det möjligt att göra mindre detaljer här i Göteborg. Jag har samlat på mig mycket bilder och upplevelser under mina hittills två år av bygge. Den närmsta tiden kommer jag succesivt att försöka posta det jag gjort hittills. Projektet startades utifrån en budget på ca 100 000 kr med tanken att göra ett fordon som både skulle kunna användas på bana och på landsvägar. Tanken landade snart i att ta ytterpaneler från en befintlig bil och kombinera med de mekaniska delarna från en ytterligare annan bil. Den mekaniska donatorn blev efter mycket undersökande en Jaguar S-type från år 2000, då motor, låda, diffrential, drivaxlar och styrkomponenter kunde tas från denna. Den estetiska donatorn var svårare. Kraven var att donatorn skulle vara billig, unik och liten, samt gärna från 80-talet. Men efter mycket om och men föll det sig att den optimala bilen var en Volvo 480. Denna bil uppfyllde alla krav och jag råkar även vara uppväxt i en sådan bil. Jag vet att denna bil är en vattendelare, den är både estetiskt och mekaniskt ifrågasatt. Men jag tycker att bilens udda aspekter är charmiga samt att denna bil i racingkläder (tänk er b-grupp-look) känns väldigt attraktiv. Vidare är den dåliga mekaniken inget problem då allt skall bytas mot Jaguarens delar. Jag hoppas ni vill följa med mig på min resa mot detta mål. Detta har länge varit en dröm för mig. Tack alla ni som inspirerar på detta forum!
    10 points
  23. En stor milstolpe i projektet. Gjorde SFRO 1 byggbesiktning med godkänt resultat idag. Några småsaker som skall justeras som stansa VIN nummer och kryssa ramnummer. Känns skönt att inte behöva såga isär chassit iallafall 🙂
    10 points
  24. Fortsättning på släpbygget.. För att få kanterna lite snyggare, klär jag dem med 15x15 vinkelprofil i aluminium. Eftersom jag envisades med att forma fronten som jag gjorde, så fick jag äntligen köpa en krymp/sträck 😁 för att forma vinkelprofilen efter formen. Hittade också lämpliga lås/handtag till dörrarna, som passar temat. För att hålla koll på batteri och kontrollera belysning samt ladduttag designade jag en enkel panel/låda och 3D-printade. Ledbelysning är effektivt 😎
    10 points
  25. Nu är växellänkaget fixat . Blev lite kortare slag och mer mekanisk känsla . Pimpade med lite kolfiber jag hade över 🙂
    10 points
  26. Den efterlängtade leveransen kom idag! Mycket att packa upp!
    10 points
  27. Lite updatering. Fyllt på alla vätskor, olja ,glikol , bromsvätska . Vatten pumpen på plats . Broms och koppling luftad . Fick tillbaka inredningen från skräddaren . Blev väldigt nöjd . Inte färdigt monterad på bild . Började boxade in framdelen runt fötterna . Inte mycket plats vid pedalerna . Jag får nog ha ballerinaskor när jag ska köra den 🙂 🙂. Fick bensintanken tillbaka från lackeraren . Tycker det blir bra kontrast mot det röda .
    10 points
  28. Idag blev jag glad som ett barn i godisaffären . Tillbaka i garaget efter tre veckor hos lackeraren . Super nöjd med resultatet . Att lite färg kan göra så mycket . Var på Swedol och köpte några tuber Sikaflex 521 för att ha mellan plåtar och ramen . Det blir en del popnitar så jag har fått låna ett tryckluft driven popnittång ,ska bara hämta den sen är det bara köra 🙂 🙂
    10 points
  29. Idag har jag gjort en ny registreringsbesiktning ( T12Bf) i Sundsvall, allt gick bra och nu är även min bil besiktningsbefriad för all framtid.
    10 points
  30. Jag lyckades att backa ut !
    10 points
  31. Jo det var ngt innanför allt emballage oxå 🙂
    10 points
  32. Hej, nu har min dotter tröttnat på mina skakiga, mumlande och lite tråkiga Youtube filmer och tagit tag i filmandet och redigerandet. Numera blir det en mer proffesionell framtoning.... " LIKE SHARE AND SUBSCRIBE " Mvh Pär
    10 points
  33. 10 points
  34. Jag är antagligen inte ensam om att ha barn som vill åka med i bilen. Så här fixade jag en bälteskudde till skalstolen: Slaktade lämplig bälteskudde, i mitt fall inköpt på Biltema. Hål borrade för att fogskummet ska kunna sprida sig: Maskerade stolen med packtejp (misslyckades ett par ggr... sopsäck fungerade inte, maskeringstejp fungerade inte). Fäste "skalet" där jag ville ha det. Fyll upp med fogskum (fick göra det i omgångar för att det skulle härda ordentligt): Skar bort överflödet: På med överdraget igen, och hål för punkt 5/6: Fastlåst och redo för provtur :-) :
    10 points
  35. Slängkälke Bor man i Norrland så har man tjocka isar en stor del av året. När jag växte upp så fick vi pröva slängkälke – en kul upplevelse som har satt sina spår. Fart är härligt.... Nu är det barnbarnens tur. Sagt och gjort... Och här kommer en film kenneth
    10 points
  36. Hej, Enda sedan jag sålde min förra sjua har jag varit sugen på en ny. Ville egentligen bygga en igen, men med två små barn och intensivt jobb är garagetiden högst begränsad. Ovanpå detta brexit som gör allt mycket dyrare och besvärligare. Därför har jag under något år letat efter en välbyggd Westfield eller MK Indy och den som letar, han finner. Till slut fick jag tag på en bil som uppfyllda alla mina kriterier. Sagt och gjort, jag och brorsan tog en dagstripp till Stockholm för att titta på bilen. Det fanns inte mycket, typ inget, att anmärka på. Det blev affär direkt! Att ta bilen på trailer nästan 70 mil enkel resa var första tanken för att få hem den, men med hybridbil visade det sig att dragvikten var begränsad till 920 kg med B-kort. De flesta mindre biltrailers har totalvikt på 1300 kg så det var mission impossible. Fick tag på Laholms biltransport som körde täckta biltransporter. 1,5 veckas väntan, så var bilen hemma. Bilen är för känd för de flesta här på forumet. Det är Lars - "Noshest" gamla bil som han sålde förra året. Mellan mig och Lars har det varit en ägare. Efter att ha kört några mindre turer kan jag bara konstatera att det är en sanslöst välbyggd bil som går som ett skållat troll. Nu skall jag lära mig hantera bilen, till vintern väntar lite småfix så att jag får den som jag vill ha den. Grymt kul att vara med sjua igen!
    9 points
  37. Det blev som planerat - jag var extremt social hela förra veckan. Det var fantastiskt roligt men det hade sitt pris, jag blev smittade med maginfluensa så det gick bort några dagars arbete i denna veckan. Nåväl jag har ändå fått lite gjort, jag har färdigsvetsat ca 95% av det som är gjort av ramen så långt. En mindre korrigering behövdes efteråt, inte större än att det gick att korrigera med en tving. Så har jag gjort lite på bärarmsinfästning till bakhjulen och fortsatt att tillverka och montera kryssningen på ramsidorna. Det vore väldigt roligt om jag fick de laserskurna plåtarna i kommande vecka. Jag tog ett fotografi ifrån förarpositionen och framåt, det fotot visar att ramen smalnar av framåt i motsats till att annat foto där det ser ut som att ramsidorna var parallella.
    9 points
  38. Äntligen var man här! 🙂 Ny hoppas vi på en fin sommar så det går å njuta mycket 🙂
    9 points
  39. Inledningsvis vill jag bara berätta hur jag valde mina fälgar. Detta val och dess konsekvenser är troligen det mest genomgående arbetet i hela bygget. Fälgarna dimensioner fastslog enligt sfro-rekommendationer i ett tidigt stadie av planeringen. Men trots detta tog det lång tid innan jag kände mig nöjd med dem. Då jag vill åt mer klassisk racing look, gillar fälgar med lite mer gummi samt inte vill kapa upp hjulhusen på 480:n för mycket och tappa proportionerna, så ville jag ha så små fälgar som möjligt. För att klara bromsarna på Jaguaren var 16 tum det minsta jag kunde använda. Vidare ville jag ha kvalitetsfälgar från 80-talet och då jag är på en tight budget ville jag inte lägga mer än 1000kr per fälg. Det låter kanske som en omöjlig ekvation men jag menar att där man inte kan lägga pengar får man lägga tid. Så efter att ha bevakat både Blocket och Facebook market place i ett halvår hittade jag äntligen det jag sökte. En omgång BBS 16x7 et23-fälgar från 80-talet, ett tillval till Volvo 740, och då Jaguaren har samma bultmönster passar de perfekt. Sedan att de precis passar över jaguarens bromsarna är ju en fördel 😄 Fälgarna var inte i toppskick men raka och fina och jag fick dem för några tusen. Efter att ha renoverat dem, vilket dels innefattade tre mils transport av en fälg på pakethållaren på cykeln, och lackat om dem blev de väldigt fina. De blev klädda i Achilles ATR Sport 225x50r16, inte R-däck men ganska nära. Planen är att skaffa en till omgång bredare fälgar med mer racing specade-däck på senare. Vidare tillbaka till bygget på chassit. Efter vad som kändes som en evighet av svetsande var äntligen hela ramen klar. Detta gjorde att bilen kunde lossas från byggbordet. Därmed var nästa steg att få den på egna hjul. För att detta skulle vara möjligt behövde fjädringen byggas klart, bromsar fixas och liknande. Det svåra här var att få fjädringsfästena så att dämparna fick rätt position och att fjädringsrörelsen blev korrekt, 220mm totalt i fram och 250mm totalt i bak. Efter lite slit var bilen nere på egna hjul. Verkligen en speciell känsla att putta ut bilen från garaget första gången. Svårt att förstå att det är sant. Ha en fin vecka allesammans!
    9 points
  40. Jahaja, då var SFRO-2 avklarad, anmärkning på att plåtluckan i skottet inte satt monterad och en klammer till en bromsslang som jag glömt att dra fast Bromsbeläggen skramlar som f..n vilket man gärna vill bli av med, tänker att försöka hitta någon lösning med fjädrar som trycker på dom ovanifrån. Tips mottages förstås med tacksamhet. Det blev ett himla farande, med besiktning i Norrtälje och sedan kör, broms och buller i Västerås men all gick bra. Bullermätaren stannade på 83dB. Somnade gött på kvällen efter en liten förfriskning.
    9 points
  41. Idag var glasmästaren på besök Väntans tider, nu får det gärna bli sommar om det vill
    9 points
  42. Fick till en sen eftermiddags tur , kallt som .😈 Bra grepp rakt fram , dåligt med grepp i svängar , kanske får ställa ner cambern och justera lufttrycket någon tiondel 🤔. Tycker Kinekulle inställningar borde passa perfekt, vad tror ni 😆 Men antar att lätt i fram och diffbroms gör att man får va bestämd in i svängen om man inte vill köra rakt in i valllen. Lite 1930 tals smalhjuls känsla medhjälparen gör Pitstop check detta är efter jag öst ur det värsta av vitmöglet. Sa jag det var kallt 😬 Även snygg spännbands lagning av ljumpare fästet. Gummit höll två varv , inte rally specad konstruktion . Men ruskigt kul , inte alls som att sladda 740 där man har all tyngd fram och är under motoriserad.
    9 points
  43. Klart fram, garnerade baket med en svart kant. Strulade lite med den svarta färgen som ville försvaga plasten med någon konstig kemisk reaktion men Biltemas plastfärg funkade, tur att man testade på lite spillbitar först. Sidorutor är inpassade men ska fixas till det slutliga. Mycke pyssel men passformen blev läskigt bra till slut. Ventilationsrutan var inte så lätt att få till hyggligt, håller på att öva med gasolbrännaren för att polera till kanterna, känns just nu som om det kan gå precis hur som helst Nästa projekt får nog bli en öppen bil utan tak och sidorutor
    9 points
  44. Som vanligt jobbas det på i lågfart och med micro-steg ,men nu kan man bocka av svänghjul på listan som färdigt. Tack @heralue för hjälpen med friktionsplattan.
    9 points
  45. Efter lite våtslipning av ett par rinningar och lite damm, sedan en polering blev resultatet bättre än väntat Roade mig med dekaltrimning i helgen, en behaglig tillvaro i garaget. Nu återstår det en to-do-lista som inte är toklång så det ska inte vara några problem med att vara klar för besiktning till våren. Tejpade dit ena luftintaget på bakhuven för att hitta en lämplig position. Dom där satt ju mest på MKII:orna men gillar stuket på dom och kylningen till bakbromsarna skadar ju inte heller. Väljer att skruva fast dom då det kändes praktiskt för både lackering och bakrutemeck.
    9 points
  46. En lägenhetsrenovering ställer till det för mig och garage tiden har blivit begränsat men lite har hänt . Har tvättat av karossen och börjat kappa rent den . Huv låset fixat och börjat passa in lampor fram , rutan och lite annat smått . Det tråkiga är att allt ska plockas bort igen inför lackering . Tycker det blir rätt så finn kontrast med vitt ,rött och svart . Dörrsidorna kommer att kläs in i samma material som centerkonsolen .Dörrar och huven blir så klart vitta också .
    9 points
  47. Tack alla som kom och gjorde dagen till en superbra banträff. Inga incidenter eller avåkningar med bilskador. Vi hoppas alla hade det lika trevligt som vi hade och tack till alla som var med och tog ansvar för träffen - speciellt Jari som styr upp på ett utomordentligt sätt! /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
    9 points
  48. Är lite pirrig... Onsdag Hämtar skåpbilen imorgon kväll Torsdag Lämnar Alingsås runt 06-ish Kör till Calais, sover lite Fredag Kör Eurotunnel till UK - Tornado i Kidderminster - Eurotunnel till Frankrike Sover i Calais Lördag Kör från Calais - Alingsås Om orken finns så kan ett besök ske på BorderShop 😉 Söndag Lasta av
    9 points
  49. Dags för en lite uppdatering. Det slutade senast med att jag skulle fixa lite stenskott och en spricka i fästet för vindavvisaren men det blev bara mer och mer.... Slipade ner fästet och lagade sprickan med kemisk metall. Kanske världens sämsta bild men men.. I varje fall två lager grundfärg och två lager matt svart färg. Därefter tre lager med matt klarlack. Skönt med lite färgångor i garaget ☠️ När jag ändå hade tagit loss vindavvisaren så tog jag loss scuttle för att jag tänkte laga den felade temperaturmätaren på ett mer proffsigt sätt än min tidigare fix. Och när jag ändå hade lös en del av mätaren så bestämde jag mig för att ta loss alla mätare och polera upp glaset framför mätarna som var lite repiga... och när jag ändå tagit loss allt så varför inte lacka om hela instrumentbrädan för att få bort några skavanker...och när jag ändå hade isär allt annat så bestämde jag mig för att skapa en inre skala på hastighetsmätaren så det ska bli lättare att se hastigheten och lite annat pyssel som dök upp. Vill förresten inte glömma bort att tacka Christer J för att han ställt upp som bollplank när jag behövt klia mig i skallen lite extra. Dessutom ganska finurliga lösningar han gjort med mätarna. Vart var vi nu igen, det började med att fixa en list men det blev lite mer jobb än så. Först slipa ner instrumentpanelen. Luckan på handsfackets insida skulle få lite färg. Dags för resten av instrumentbrädan att få ny färg. En nyans mörkare än tidigare. Lack dammar precis överallt så täckte över sjuan. Avslutade med matt klarlack, precis som den var lackad tidigare. Mycket bra val från början av Christer att välja matt klarlack. En lös mätartavla för att experimentera med en inre skala. Var i kontakt med ett antal tryckerier men ingen kunde ställa upp med någon direkt hjälp Den här mätaren hade en lite skavank som jag faktiskt inte sett innan jag tog isär den. Bytte mätare och förde över Christers finurliga lösningar så funktionen är densamma. Jag passade också på att mörklägga lite mer bakom den gamla TCS-symbolen på instrumentet som tidigare kunnat synas en aning när man kört i mörker. Ny mätare köptes och monterades så nu är vattentempen helt korrekt. Höll på att glömma putsningen av mätarglasen. Min sambo hjälpte mig att få till skalan och tryckt på självhäftande papper. Inre skalan och alla mätare monterade. Allt fungerade på första försöket, ibland blir man snopen. Allt för denna gången..
    9 points
×
×
  • Create New...