Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 03/20/15 in all areas

  1. 15 points
    En stor pusselbit anlände fredags. Ford SB 302 med Holley Sniper EFI
  2. 14 points
    Igår Alingsås 140 mil till calais Sova lite Idag 70 mil i UK Nu snart sova Imorgon 140 mil till Alingsås. Söndag blir det att lasta ur innehållet :) Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
  3. 13 points
    Nu är SHSC besiktigad och klar, redo för roliga dagar på våra vägar. Koden T12BF är införd i tilläggsbladet, nu vill det till att leva länge. Bilen är byggd som "glassätarbil" med i huvudsak delar från Ford. McSorley 7+4 ram. Jag har inte lagt ut så mycket om bygget på forumet, men tänker att ge lite synpunkter av alla de fel som jag gjort, fortsättning följer... Jag är jäkligt glad att jag har fått till en bil. /bengt
  4. 12 points
    Sfro 2 klar, reg bes bokad nästa vecka!
  5. 11 points
    Fick rulla ut den i friska luften efter lite lack och polering. Bara besiktning kvar 🙂 Målade avgassystemet med värmetålig färg. Får nog måla intercoolern svart också.Det svarta gallret framför försvinner typ.
  6. 11 points
    Hoho...🎅... alla bilbyggarvänner och forumkompisar! Vill önska Er alla en riktigt God Jul och tack för detta år med LocostSweden och hoppas ni får en skön julhelg med familj och vänner - kanske en julöl tillsammans med kompisen i garaget också hinns med 😄 Inom kort inleder vi ett nytt spännande år 😄
  7. 10 points
    Idag blev jag glad som ett barn i godisaffären . Tillbaka i garaget efter tre veckor hos lackeraren . Super nöjd med resultatet . Att lite färg kan göra så mycket . Var på Swedol och köpte några tuber Sikaflex 521 för att ha mellan plåtar och ramen . Det blir en del popnitar så jag har fått låna ett tryckluft driven popnittång ,ska bara hämta den sen är det bara köra 🙂 🙂
  8. 10 points
    Idag har jag gjort en ny registreringsbesiktning ( T12Bf) i Sundsvall, allt gick bra och nu är även min bil besiktningsbefriad för all framtid.
  9. 10 points
    Jag lyckades att backa ut !
  10. 10 points
    Jo det var ngt innanför allt emballage oxå 🙂
  11. 10 points
    Hej, nu har min dotter tröttnat på mina skakiga, mumlande och lite tråkiga Youtube filmer och tagit tag i filmandet och redigerandet. Numera blir det en mer proffesionell framtoning.... " LIKE SHARE AND SUBSCRIBE " Mvh Pär
  12. 10 points
  13. 10 points
    Jag är antagligen inte ensam om att ha barn som vill åka med i bilen. Så här fixade jag en bälteskudde till skalstolen: Slaktade lämplig bälteskudde, i mitt fall inköpt på Biltema. Hål borrade för att fogskummet ska kunna sprida sig: Maskerade stolen med packtejp (misslyckades ett par ggr... sopsäck fungerade inte, maskeringstejp fungerade inte). Fäste "skalet" där jag ville ha det. Fyll upp med fogskum (fick göra det i omgångar för att det skulle härda ordentligt): Skar bort överflödet: På med överdraget igen, och hål för punkt 5/6: Fastlåst och redo för provtur :-) :
  14. 10 points
    Slängkälke Bor man i Norrland så har man tjocka isar en stor del av året. När jag växte upp så fick vi pröva slängkälke – en kul upplevelse som har satt sina spår. Fart är härligt.... Nu är det barnbarnens tur. Sagt och gjort... Och här kommer en film kenneth
  15. 9 points
    Lite updatering. Fyllt på alla vätskor, olja ,glikol , bromsvätska . Vatten pumpen på plats . Broms och koppling luftad . Fick tillbaka inredningen från skräddaren . Blev väldigt nöjd . Inte färdigt monterad på bild . Började boxade in framdelen runt fötterna . Inte mycket plats vid pedalerna . Jag får nog ha ballerinaskor när jag ska köra den 🙂 🙂. Fick bensintanken tillbaka från lackeraren . Tycker det blir bra kontrast mot det röda .
  16. 9 points
    Ja man kom ju inte riktigt i mål 2019 men 2020 kanske ???
  17. 9 points
    Är lite pirrig... Onsdag Hämtar skåpbilen imorgon kväll Torsdag Lämnar Alingsås runt 06-ish Kör till Calais, sover lite Fredag Kör Eurotunnel till UK - Tornado i Kidderminster - Eurotunnel till Frankrike Sover i Calais Lördag Kör från Calais - Alingsås Om orken finns så kan ett besök ske på BorderShop 😉 Söndag Lasta av
  18. 9 points
    Dags för en lite uppdatering. Det slutade senast med att jag skulle fixa lite stenskott och en spricka i fästet för vindavvisaren men det blev bara mer och mer.... Slipade ner fästet och lagade sprickan med kemisk metall. Kanske världens sämsta bild men men.. I varje fall två lager grundfärg och två lager matt svart färg. Därefter tre lager med matt klarlack. Skönt med lite färgångor i garaget ☠️ När jag ändå hade tagit loss vindavvisaren så tog jag loss scuttle för att jag tänkte laga den felade temperaturmätaren på ett mer proffsigt sätt än min tidigare fix. Och när jag ändå hade lös en del av mätaren så bestämde jag mig för att ta loss alla mätare och polera upp glaset framför mätarna som var lite repiga... och när jag ändå tagit loss allt så varför inte lacka om hela instrumentbrädan för att få bort några skavanker...och när jag ändå hade isär allt annat så bestämde jag mig för att skapa en inre skala på hastighetsmätaren så det ska bli lättare att se hastigheten och lite annat pyssel som dök upp. Vill förresten inte glömma bort att tacka Christer J för att han ställt upp som bollplank när jag behövt klia mig i skallen lite extra. Dessutom ganska finurliga lösningar han gjort med mätarna. Vart var vi nu igen, det började med att fixa en list men det blev lite mer jobb än så. Först slipa ner instrumentpanelen. Luckan på handsfackets insida skulle få lite färg. Dags för resten av instrumentbrädan att få ny färg. En nyans mörkare än tidigare. Lack dammar precis överallt så täckte över sjuan. Avslutade med matt klarlack, precis som den var lackad tidigare. Mycket bra val från början av Christer att välja matt klarlack. En lös mätartavla för att experimentera med en inre skala. Var i kontakt med ett antal tryckerier men ingen kunde ställa upp med någon direkt hjälp Den här mätaren hade en lite skavank som jag faktiskt inte sett innan jag tog isär den. Bytte mätare och förde över Christers finurliga lösningar så funktionen är densamma. Jag passade också på att mörklägga lite mer bakom den gamla TCS-symbolen på instrumentet som tidigare kunnat synas en aning när man kört i mörker. Ny mätare köptes och monterades så nu är vattentempen helt korrekt. Höll på att glömma putsningen av mätarglasen. Min sambo hjälpte mig att få till skalan och tryckt på självhäftande papper. Inre skalan och alla mätare monterade. Allt fungerade på första försöket, ibland blir man snopen. Allt för denna gången..
  19. 8 points
    För exakt tre år var jag nere i Italien för att packa och skicka hem min 500 Maxi projekt . Idag firade jag med att starta upp den igen . Inga vatten eller oljeläckage . Röken kommer från avgasbandaget . Det går inte fort men det går framåt
  20. 8 points
  21. 8 points
    Senaste veckan aktivitet har varit en träställning för att kunna förvara formen uppochner utan att den slår sig. Gick busenkelt att få loss formarna! Halva spånskivebordet är rensat, börjar limma de 98 skumklossarna till fronten endera dan! Känns gott att vara klar med största delen, hädanefter är det nerförsbacke med alla "småbitar"!
  22. 8 points
  23. 8 points
    Har fått ihop låsen så långt, var inte helt säker på att jag skulle klara det när jag började men blev helnöjd tillslut. Det återstår hålborrning i nedre fästet när karossen sitter där den ska. Sedan ska det till en slits för låssprint i undre länken samt eloxering. Kan även meddela att £920+vat i England framstår som hyggligt billigt nu när man är erfarenheten rikare, jösses vad tiden rann iväg. Å så blev det en ju liten hög med bitar som får gå till återvinningen
  24. 8 points
    Jag kan ju bidra med mitt perspektiv från att besikta, så gott det går... Mina erfarenheter: Vid byggbesiktning är det egentligen svårt att se ett tydligt mönster. Några återkommande saker är nämnda ovan, jag stöter ganska ofta på för kraftiga fjäder/dämparvinklar ("ligger ned") också, och så är det ganska vanligt att man inte har frigång för olika saker när det fjädrar/svänger (gärna samtidigt). Det förekommer också att man har för lite rörelsemån för fyrlänksstagen, alltså att "gaffeln" som de fästs i på bakaxel/ram är för smala så bussningshylsan (den yttre) tar i när det kränger. Tidigare var det ganska vanligt att styrväxelns infästning var klen så det ville flexa men det ser jag inte så ofta längre. Många Locost/Sevenramar mår också bra av extra trianguleringar, speciellt i kardantunneln. Men om det blir "krav" eller inte beror på en del annat i konstruktionen. Men det är värt att tipsa om dokumentet "Kit car analysis" som cirkulerat en del på nätet. Saker som styrradie/scrub radius och bump steer har de flesta byggare rätt bra koll på numera men visst förekommer det anmärkningar. Infästning och placering av bälten brukar jag resonera med byggaren om under byggbesiktningen, där behövs ofta hjälp för att få det bra. Vid slutbesiktning så är det nog vanligast med enklare anmärkningar som att man behöver klamra bromsrör och bränslerör bättre. Det är ganska vanligt att övergång mellan slang och rör inte är uppfäst eller stagad, det bör sitta fast precis vid kopplingen eller övergång så inte slangen bryter i röret. E-märkning och placering av belysning är också en grej som man ofta får justera. Vid körprovet är det som noterat ovan, inte ovanligt med svag rattåtergång. Bromsprestandan är ganska sällan ett problem på Locost men det förekommer, ofta har man då för lite bromsverkan bak vilket gör att man låser upp framhjulen för enkelt. En Locost har mycket vikt bak så det är andra krav på bromskraftfördelning jämfört med en vanlig frontmotorbil. Ibland händer det att man valt för stora/hårda däck som inte fungerar med en lätt bil men det är inte så vanligt. Ganska många glömmer att sätta rätt lufttryck i däcken, för högt tryck påverkar egenskaperna rätt mycket på en lätt bil. Det är inte heller helt ovanligt att man har fjädrar (och ibland stötdämpare) som är för mjuka så man får genomslag. Det blir speciellt känsligt om man byggt med kort fjädringsväg. Bullerprovet kan vara en utmaning men det beror mycket på motortyp. Bilar med turbo som spoolar snabbt är svårast, eftersom det är full gas från 50 km/h på tvåans växel så kan man hinna få upp mycket laddtryck och det är förstås svårare att dämpa ljudet då. Både insugsljud och avgasljud ställer till det. Till slutbesiktning och bullerprov kan det också vara värt att notera att det uppskattas om man som byggare ser till att bilen verkligen fungerar. Det låter kanske simpelt men bilar som tjuvstannar, har för klent batteri så man inte får igång den, får slut på bränsle eller har instrumentering som inte fungerar blir tröttsamt och det gör att det är svårt att bedöma funktionen. Motsvarande gäller funktion på koppling och växellänkage. Gustaf
  25. 8 points
  26. 8 points
    ÄNTLIGEN! Påsken har tagits ledigt och skall ägnas till att färdigställa bilen helt med provstart som den tekniska höjdpunkten. Går allt som det skall och vädret är med oss kommer kanske det till och med gå att köra bilen en bit. Återkommer med mer information så snart jag har nyheter att delge. Så jäkla sugen på att komma ut och lufta håret igen! /Vedde
  27. 7 points
    Efter mkt letande och funderade på vilket typ av projekt som jag skulle ta mig an så föll valet till slut på en Super 7 (en bil som vissa känner igen sedan tidigare). Jag har haft ögonen på lite olika bilar under några år och nu blev det äntligen affär. Min andra hobbybil är ”klar” och tanken är att jag ska få utlopp för skruvarabstinensen på denna. Bilen i sig är ett bra objekt där det investerats mkt i bra delar och intressanta lösningar. Som den står nu så är inte bilen körbar först steget blir att få den rullande. Först ska nya bromsok (Hi-Spec) bak monteras som är på väg hem från UK, belysning ses över m.m. innan det är dags för besiktning. Planen är att köra en del i sommar och samla på mig delar för att till hösten lägga mer energi på bilen, fokus på det visuella och förarmiljö med förhoppning om att det mekaniska kräver mindre tid. Bilen ska användas på gata och konbana så ingen racing eller några reglementen att ta hänsyn till. Drivlina: Honda S2000 F20C SH4-750 RC Racing Spridare Lättat svänghjul AEM EMS 30-1012 styrsystem, mappat på E85 Torrsump m. Pace Oljepump Sellholm Dogbox M4700 Stel 740 bakaxel 4,56 utväxling, wattlänk, dana-diff, 4-link upphängning Chassie & Bromsar: Knivkrängare fram AVO 2-vägs ställbara dämpare DAAWD 140/095 samt 150/100 Opel corsa el-servo (reglerbar från kupen) HiSpec Ultra Lite 4-kolvsok rubt om (300mm ventilerade skivir fram) Bromsvåg justerbar från kupé Opel elservo (justerbart) Hjul: Image Wheels 8,5x15 samt 11x15 Michelin TB5R 18/60-15 (225/50Vr15) och 26/61-15 (285/40VR15) Övrigt: Släcksystem motor med utlösning från kupén. Fuel Cell (med skuminlägg) Fick även med ett kompressorkitt från TTS Performance till motorn (Kompressor Rotrex C30-94 med kyl Intercooler 395x320x55 och massor delar) men detta kommer högst troligt säljas (några bud?, Nypris en bit över 50’ om man tittat på TTS hemsida idag). Bud runt 15’ överväges... Som alltid så har jag mkt frågor och massor att lära och förhoppningsvis kan jag också dela med mig av lite erfarenhet och lösningar då det passerat en del projekt i mitt garage genom åren.
  28. 7 points
    Lite hårdare testkörning idag..
  29. 7 points
    7-8 grader i garaget så man få jobba sig varmt . Makrolon skivan fixat . 4mm hoppas den kommer att dämpa lite ljud från motorn . Har lyft in motorn och bakväxel .Inte många mm mellan luftboxen och makrolon skivan men det klarade sig . Insåg att jag kommer att ha lite problem att montera avgassystemet . Skulle har väntat med att montera brandvägen tills motor och avgassystem hade varit på plats då hade varit mycket enklare att komma åt och spänna fast grenröret .
  30. 7 points
  31. 7 points
    Sista pusselbiten ( hoppas jag) cheva delar 😝. Och Inte stöt stångs varianten . Har funderat ett tag på hur jag skall fixa 12v till bilen . Stooort bly batteri som ladas samtidigt har varit en variant eller en liten generator på utgående mellan axel . Men alla dessa är ju egentligen fel , det finns ju dc/dc prylar i oem bilar . Så efter mycket googlande och faktiskt det sista tipset från Sverige blev det ampera/volt grejer priserna på dessa prylar ligger mellan nästan gratis 500kr på rätt ställe i någon håla i USA till ca 10 000 på fel svensk skrot Så efter ha draggat hela inter-nätet med botten trål verkade det som Estland 🤔 var den heliga graalen för skrotade cheva volt / Opel ampera . Så i fredags , efter 3 veckors jul pakets kaos kom den fram ( 2 dagar tills den var reggad i Sverige på posten) 12v ut till vänster 400 volt in till höger Passiv kylning med flänsar, orginal blåses luft med fläkt ( sitter nere o bagaget orginal) men monterad lite luftigare borde det gå ändå . Ca 1.4 kW sa någon den kan över föra ( lite oklart) men borde åtminstone fixa 100 ampere så minimalt 12 v batteri behövs. styrs via en can buss med kända meddelanden 👍 . Kontakten fick jag inte med men beställd från mouser ( typ USA elfa) over där så ingen test körning än på någon vecka eller två . Nästa steg är nu en lastpall med alla orange delar uppkopplade på nissan, tesla, brusa, cheva , Renault vad kan gå fel 🙈
  32. 7 points
    SFRO 1 klart idag . Väldigt nöjd bara två enkla anmärkningar . Uniballs saknar skydd i fram och bakvagnen och extra stag till motorfästet , saker som var ändå på min "att göra listan" . Har redan börjat med demonteringen . Imorgon ska jag banka in identifieringsnumret i ramen och skicka bild till SFRO mannen sen bara resten kvar 🙂
  33. 7 points
    Godkänd utan anmärkning. Pga datastrul på TS fick jag inte reg-Nr förren kl 16 å sen kontaktade jag försäkringsbolaget där jag anmälde reg-Nr sedan kunde jag ställa på bilen. På Måndag skall jag gå in på polisstationen å se om jag kan få några tillfälliga regplåtar. Nu skall jag tvätta bort all skit som samlat sig efter resan till besiktningen , totalt blev det 11 mil i regn,
  34. 7 points
    Gick du med i forumet bara för att skriva den posten på ett 8 år gammalt inlägg? Du får gärna förklara varför man inte ska dela på ett ok när du har en så bestämd åsikt.
  35. 7 points
    Allt verkar hoppfullt. Ska montera golvet sen ska jag köra lite hårdare.
  36. 7 points
    Då har man backat ut ur garaget och fått till första testkörningen. första testet.mp4
  37. 7 points
  38. 7 points
    Tack för ett mycket trevligt Kinnekulle arrangemang! Som framgår av filmsnutten så var depån välfylld med 7or.😎 video-1564860872.mp4
  39. 7 points
  40. 7 points
    Nu reggad och körklar, såklart massa fix och pill kvar men nu får man köra lite i alla fall!
  41. 7 points
    Regbesiktning 2 gick bra. Fick igenom T12BF 🙂 Besikta Valdemarsro. 1200:- för besiktningen och 479:- för en vanlig. Ringde i morse och fick tid samma dag. Det var lite gråzoner med felplacerade framblinkers och diffust halvljus, men jag behöver inte komma tillbaka. NÅGONSIN! 🤩
  42. 7 points
    Efter extremt mycket slit så sitter dörrarna på plats. Man blir aldrig nöjd med passform på en sådan här bil. Känns som man kan hålla på i evigheter, men någon gång måste man dra åt skruvarna och aldrig lossa dom igen. Har inte gjort klart dörrstopp och öppna inifrån än,men det hoppas jag ska bli klart snart.
  43. 7 points
    Framröstad som top 3 på vårträffen Street meet North på Piteå Dragway, riktigt kul 😁
  44. 7 points
    Tackar för välkomnandet Steel och Rickard. Tanken från början med motor va att jag inte ska röra underdelen bara montera sprut och byta kammar, det tog ungefär 2 min i första samtalet med Micke på Trendab när han säger "ska du inte ha Cosworth kolvar jag har 4st ligger" 😏 , så det blir stålstakar balanserad underdel ja ni förstår det spårar ur😁. Övrigt som var planerat från början med motorn är: motorstyrning från Maxx torrsump Raceline grenrör Raceline måste justeras lite vid generator (bifogar bild) Water rail Dunnell generator inkl fästen Dunnell lägger upp bilder som det ser ut idag och när motorn satt i bilen, har även gjort ett försök till kardanfångare, en sak jag inte har hittat är damask till handbromsen, jag köpte en samtidigt som jag köpte damask till vxl.spaken men den passade inte alls kom gärna med förslag.
  45. 7 points
    Trevlig start på den nya året . Lyckades starta bilen idag utan att det blev ett rökmoln 🙂 🙂 . Allt verkar fungera som det ska förutom varv räknaren som går som ett flipperspel 😞 😞 .
  46. 7 points
    Nyss hemkommen från SBP! Regbes ny motor - check! Kontrollbesikning- check! T12BF - check!!! Kolla nästa datum för besiktning!! Fan så gött inför Kinnekulle! /Vedde out! Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  47. 7 points
    Har nu börjat riva bilen inför lackering och se över en del svetsar etc. Inte lika roligt som att bygga! Det damp dock ner ett uppmuntrande brev från transportstyrelsen idag. Min dispensansökan att få tillämpa 20kW/100kg gick igenom. Inte illa :)
  48. 7 points
    Ja vad händer i Sverige idag? den stora händelsen är att jag har lyckats att starta SHSC, ett bygge som har pågått från och till sen 2013. Inga brutala lösningar, utan sjuan skall användas som glass köparbil. Här finns filmen från starten: https://youtu.be/hzqzVQKl0xo Just nu går motorn runt men behöver ställas in ordentligt. Kanske ersätta sopborsten med en tung högerfot. Men jag är lycklig som ett söndagsskolebarn som fått sin första stjärna i boken (ni som var med på den tiden ni vet vad jag pratar om) /bengt
  49. 7 points
    Vissa dagar är bättre än andra :) . Idag var en av de bästa :) SFRO 2 och bullerprov avklarade utan anmärkningar .
  50. 6 points
    Nästa steg i processen anlände ståndsmässigt idag . Rost är tråkigt 😕 , tur det mest är i golvet
×
×
  • Create New...