Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 03/20/15 in all areas

  1. När kidsen flyttat hemifrån så varför inte göra något kul av överblivna rum. Perfekt, två flugor på smällen, sjuan och hojen behöver inte stå ensamma ute i garaget plus att det frigjordes yta i garaget för fler projekt 👍
    16 points
  2. En stor pusselbit anlände fredags. Ford SB 302 med Holley Sniper EFI
    15 points
  3. Så där då var SFRO 1:an gjord ! inga stora saker att fixa och ett väldigt trevligt besök hos Uno
    14 points
  4. Igår Alingsås 140 mil till calais Sova lite Idag 70 mil i UK Nu snart sova Imorgon 140 mil till Alingsås. Söndag blir det att lasta ur innehållet :) Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
    14 points
  5. Är ju lite tråkigt när inte byggtrådarna får ett slut. Även om inte jag är den mest aktiva "forums postaren" så läser jag desto mer. Med det sagt så tänkte jag att det är dags att jaga ikapp i byggtråden även på forumet. Bilen har nu i veckan blivit reggad och skyltarna är på väg! Men innan vi bildmässigt är där så får vi backa bandet lite och ta vid där det förra inlägget slutade. Efter samtliga delar varit på lackering var det dags att ta fram nit hammaren, för nu skulle det slås nit. Nitarna inne i bilen ville vi ha olackade, medans de på utsidan skull
    13 points
  6. Nu är SHSC besiktigad och klar, redo för roliga dagar på våra vägar. Koden T12BF är införd i tilläggsbladet, nu vill det till att leva länge. Bilen är byggd som "glassätarbil" med i huvudsak delar från Ford. McSorley 7+4 ram. Jag har inte lagt ut så mycket om bygget på forumet, men tänker att ge lite synpunkter av alla de fel som jag gjort, fortsättning följer... Jag är jäkligt glad att jag har fått till en bil. /bengt
    13 points
  7. Här kommer några steg till i släpbygget 😊 Baklämmen blir även lastramp. Har kämpat med lösa lastramper till gamla släpet och ville gärna ha en bakläm som fungerade som hel ramp. Enklare att köra upp på och gå på om man vill det. Fick ta fram gamla Karlebo och räkna på ramverket till baklämmen. Räknade dubbla tänkta vikten mot idag och max 5 mm nedböjning. Man vet aldrig om man lastar en fulltung bil i framtiden.. Letade och letade efter gångjärn som jag kunde använda. Tyvärr antingen jäkligt dyra eller inte lockande alls. Tillverkade i stål och läm
    12 points
  8. Jag skäms lite grann för hur dåligt tråden uppdaterats 😕. Det blev ju lite justeringar efter SFRO #2 förra året. Bromsarna som skulle bytas efter hand blev jag tvungen att byta för att matcha motor, jag kunde då dessutom erhålla 20 kW/100. Annars var det bara vevhusventilationen och batteriets fastsättning som strulade (slarvigt av mig) Bullerprovet kunde ej genomföras den dagen. Hösten innebar även byte av kylare samt vattenpump, nu sitter det en EWP150 samt 100 mm:s kylare. Adaptrar till nya ok och även p-bromsok togs fram och och rotorhattar ritades och togs fram. Datum för buller
    12 points
  9. Sfro 2 klar, reg bes bokad nästa vecka!
    12 points
  10. Tänkte bara bjuda på en liten bild så här mitt i Julen 😊
    11 points
  11. I nästa nummer kommer jag vara med i Bilsport. Hoppas dom får till en bra artikel.
    11 points
  12. Fick rulla ut den i friska luften efter lite lack och polering. Bara besiktning kvar 🙂 Målade avgassystemet med värmetålig färg. Får nog måla intercoolern svart också.Det svarta gallret framför försvinner typ.
    11 points
  13. Hoho...🎅... alla bilbyggarvänner och forumkompisar! Vill önska Er alla en riktigt God Jul och tack för detta år med LocostSweden och hoppas ni får en skön julhelg med familj och vänner - kanske en julöl tillsammans med kompisen i garaget också hinns med 😄 Inom kort inleder vi ett nytt spännande år 😄
    11 points
  14. Hej, Är nybliven Super 7 ägare sedan några dagar tillbaka. Bilen är köpt av Matz här på forumet. Ramen är byggd med Caterham S3 mått, fram och bakvagn samt drivlina kommer från en Fiat. Motorn är en 2L TwinCam som är hämtad från Fiat 131 Mirafiori med dubbla weber 45:or. Alla glasfiberdetaljer är Caterham original, även fram och bakljus, båge samt vindavvisare inkl. speglar. Bilen är väl genomgången men diverse små förbättringar finns på önskelistan. Med vänlig hälsning, Marcus
    10 points
  15. Fortsättning på släpbygget.. För att få kanterna lite snyggare, klär jag dem med 15x15 vinkelprofil i aluminium. Eftersom jag envisades med att forma fronten som jag gjorde, så fick jag äntligen köpa en krymp/sträck 😁 för att forma vinkelprofilen efter formen. Hittade också lämpliga lås/handtag till dörrarna, som passar temat. För att hålla koll på batteri och kontrollera belysning samt ladduttag designade jag en enkel panel/låda och 3D-printade. Ledbelysning är effektivt 😎
    10 points
  16. Nu är växellänkaget fixat . Blev lite kortare slag och mer mekanisk känsla . Pimpade med lite kolfiber jag hade över 🙂
    10 points
  17. Den efterlängtade leveransen kom idag! Mycket att packa upp!
    10 points
  18. Idag blev jag glad som ett barn i godisaffären . Tillbaka i garaget efter tre veckor hos lackeraren . Super nöjd med resultatet . Att lite färg kan göra så mycket . Var på Swedol och köpte några tuber Sikaflex 521 för att ha mellan plåtar och ramen . Det blir en del popnitar så jag har fått låna ett tryckluft driven popnittång ,ska bara hämta den sen är det bara köra 🙂 🙂
    10 points
  19. Idag har jag gjort en ny registreringsbesiktning ( T12Bf) i Sundsvall, allt gick bra och nu är även min bil besiktningsbefriad för all framtid.
    10 points
  20. Jag lyckades att backa ut !
    10 points
  21. Jo det var ngt innanför allt emballage oxå 🙂
    10 points
  22. Hej, nu har min dotter tröttnat på mina skakiga, mumlande och lite tråkiga Youtube filmer och tagit tag i filmandet och redigerandet. Numera blir det en mer proffesionell framtoning.... " LIKE SHARE AND SUBSCRIBE " Mvh Pär
    10 points
  23. 10 points
  24. Jag är antagligen inte ensam om att ha barn som vill åka med i bilen. Så här fixade jag en bälteskudde till skalstolen: Slaktade lämplig bälteskudde, i mitt fall inköpt på Biltema. Hål borrade för att fogskummet ska kunna sprida sig: Maskerade stolen med packtejp (misslyckades ett par ggr... sopsäck fungerade inte, maskeringstejp fungerade inte). Fäste "skalet" där jag ville ha det. Fyll upp med fogskum (fick göra det i omgångar för att det skulle härda ordentligt): Skar bort överflödet: På med överdraget igen, och hål för punkt 5/6: Fastlå
    10 points
  25. Slängkälke Bor man i Norrland så har man tjocka isar en stor del av året. När jag växte upp så fick vi pröva slängkälke – en kul upplevelse som har satt sina spår. Fart är härligt.... Nu är det barnbarnens tur. Sagt och gjort... Och här kommer en film kenneth
    10 points
  26. Klart fram, garnerade baket med en svart kant. Strulade lite med den svarta färgen som ville försvaga plasten med någon konstig kemisk reaktion men Biltemas plastfärg funkade, tur att man testade på lite spillbitar först. Sidorutor är inpassade men ska fixas till det slutliga. Mycke pyssel men passformen blev läskigt bra till slut. Ventilationsrutan var inte så lätt att få till hyggligt, håller på att öva med gasolbrännaren för att polera till kanterna, känns just nu som om det kan gå precis hur som helst Nästa projekt får nog bli en öppen bil utan tak och sido
    9 points
  27. Som vanligt jobbas det på i lågfart och med micro-steg ,men nu kan man bocka av svänghjul på listan som färdigt. Tack @heralue för hjälpen med friktionsplattan.
    9 points
  28. Efter lite våtslipning av ett par rinningar och lite damm, sedan en polering blev resultatet bättre än väntat Roade mig med dekaltrimning i helgen, en behaglig tillvaro i garaget. Nu återstår det en to-do-lista som inte är toklång så det ska inte vara några problem med att vara klar för besiktning till våren. Tejpade dit ena luftintaget på bakhuven för att hitta en lämplig position. Dom där satt ju mest på MKII:orna men gillar stuket på dom och kylningen till bakbromsarna skadar ju inte heller. Väljer att skruva fast dom då det kändes praktiskt för både lackering och bakruteme
    9 points
  29. En lägenhetsrenovering ställer till det för mig och garage tiden har blivit begränsat men lite har hänt . Har tvättat av karossen och börjat kappa rent den . Huv låset fixat och börjat passa in lampor fram , rutan och lite annat smått . Det tråkiga är att allt ska plockas bort igen inför lackering . Tycker det blir rätt så finn kontrast med vitt ,rött och svart . Dörrsidorna kommer att kläs in i samma material som centerkonsolen .Dörrar och huven blir så klart vitta också .
    9 points
  30. Tack alla som kom och gjorde dagen till en superbra banträff. Inga incidenter eller avåkningar med bilskador. Vi hoppas alla hade det lika trevligt som vi hade och tack till alla som var med och tog ansvar för träffen - speciellt Jari som styr upp på ett utomordentligt sätt! /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
    9 points
  31. Helgens bravader. Lördag gjordes inget men idag har jag varit åtsilliga timmar i garaget och jagat strobning på 1:an och TDC. Det gick sådär kan jag meddela, tills jag ringde@Mildseven för lite råd. Prova byt 1:an och 4:an i sprutet och se vad som händer! Sagt och gjort så hoppade den igång på dessa 2 men 2&3 var kalla som is. Bytte 2& 3 likt 1&4 och den hoppade igång och spann som en katt på alla 4. ÄNTLIGEN! Sen började det regna så det blev ingen provtur, men nu är jag på gång! Tusen tack igen@Morty och alla er andra för idéer, tankar eller bara glada tillrop! /Vedde Skickat f
    9 points
  32. Lite updatering. Fyllt på alla vätskor, olja ,glikol , bromsvätska . Vatten pumpen på plats . Broms och koppling luftad . Fick tillbaka inredningen från skräddaren . Blev väldigt nöjd . Inte färdigt monterad på bild . Började boxade in framdelen runt fötterna . Inte mycket plats vid pedalerna . Jag får nog ha ballerinaskor när jag ska köra den 🙂 🙂. Fick bensintanken tillbaka från lackeraren . Tycker det blir bra kontrast mot det röda .
    9 points
  33. Ja man kom ju inte riktigt i mål 2019 men 2020 kanske ???
    9 points
  34. Är lite pirrig... Onsdag Hämtar skåpbilen imorgon kväll Torsdag Lämnar Alingsås runt 06-ish Kör till Calais, sover lite Fredag Kör Eurotunnel till UK - Tornado i Kidderminster - Eurotunnel till Frankrike Sover i Calais Lördag Kör från Calais - Alingsås Om orken finns så kan ett besök ske på BorderShop 😉 Söndag Lasta av
    9 points
  35. Dags för en lite uppdatering. Det slutade senast med att jag skulle fixa lite stenskott och en spricka i fästet för vindavvisaren men det blev bara mer och mer.... Slipade ner fästet och lagade sprickan med kemisk metall. Kanske världens sämsta bild men men.. I varje fall två lager grundfärg och två lager matt svart färg. Därefter tre lager med matt klarlack. Skönt med lite färgångor i garaget ☠️ När jag ändå hade tagit loss vindavvisaren så tog jag loss scuttle för att jag tänkte laga den felade temperaturmätaren på ett mer proffsigt
    9 points
  36. Det är tur att intresset är av den Coronasäkra sorten så man kan nörda ner sig ordentligt Har bakat lite, lägger upp några bilder från helgens övningar. Formar i alu. I bageriet, bullarna nästan klara. Monterat Här är det finlir på formen till nästa sortens kakor. Rätt tidsödande men kul🙂 Nästa blir sidorutor..... God jul och Gott Nytt År på er alla bilnördar!
    8 points
  37. Hunnit med lite kvalitetstid i garaget Provmonterade kopplingen på nya svänghjulet Har även fipplat med ormboet , ena sidan loppad och förhoppningsvis klar
    8 points
  38. Lite off topic , råka buda hem en ”liten” bänkslip igår. Det är inget bra när låga skambudet biter och man i slutändan inte vet vem som lura vem🙈 när man hämtade hem den ” lilla” 2 motoriserade typ 10kw prylen. Dammlådorna väger lätt 15 kilo styck Jo jag är nog lurad , säljaren skulle få ett flak öl av kompisen om han någonsin lyckades sälja de. 😝
    8 points
  39. Enskilt godkännande beviljat. Tyvärr kunde han inte få ut ett registreringsnummer på en gång så måste tydligen hanteras manuellt av transportstyrelsen. Lite synd eftersom det är så fint väder på ingång. Får be till byråkrati-gudarna att det går snabbt och smidigt! Mvh Gustaf
    8 points
  40. Ny tid hos mapparen. Torsdag kl 10! Nu jävlar ska det väl gå vägen! /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
    8 points
  41. Igår blev det en litet runda ute i vårsolen . Gokart på steroider 🙂 🙂 . Ska försöka ta den till jobbet och köra lite mer på inhägnad område
    8 points
  42. För exakt tre år var jag nere i Italien för att packa och skicka hem min 500 Maxi projekt . Idag firade jag med att starta upp den igen . Inga vatten eller oljeläckage . Röken kommer från avgasbandaget . Det går inte fort men det går framåt
    8 points
  43. Senaste veckan aktivitet har varit en träställning för att kunna förvara formen uppochner utan att den slår sig. Gick busenkelt att få loss formarna! Halva spånskivebordet är rensat, börjar limma de 98 skumklossarna till fronten endera dan! Känns gott att vara klar med största delen, hädanefter är det nerförsbacke med alla "småbitar"!
    8 points
  44. 7-8 grader i garaget så man få jobba sig varmt . Makrolon skivan fixat . 4mm hoppas den kommer att dämpa lite ljud från motorn . Har lyft in motorn och bakväxel .Inte många mm mellan luftboxen och makrolon skivan men det klarade sig . Insåg att jag kommer att ha lite problem att montera avgassystemet . Skulle har väntat med att montera brandvägen tills motor och avgassystem hade varit på plats då hade varit mycket enklare att komma åt och spänna fast grenröret .
    8 points
  45. 8 points
  46. Har fått ihop låsen så långt, var inte helt säker på att jag skulle klara det när jag började men blev helnöjd tillslut. Det återstår hålborrning i nedre fästet när karossen sitter där den ska. Sedan ska det till en slits för låssprint i undre länken samt eloxering. Kan även meddela att £920+vat i England framstår som hyggligt billigt nu när man är erfarenheten rikare, jösses vad tiden rann iväg. Å så blev det en ju liten hög med bitar som får gå till återvinningen
    8 points
  47. Jag kan ju bidra med mitt perspektiv från att besikta, så gott det går... Mina erfarenheter: Vid byggbesiktning är det egentligen svårt att se ett tydligt mönster. Några återkommande saker är nämnda ovan, jag stöter ganska ofta på för kraftiga fjäder/dämparvinklar ("ligger ned") också, och så är det ganska vanligt att man inte har frigång för olika saker när det fjädrar/svänger (gärna samtidigt). Det förekommer också att man har för lite rörelsemån för fyrlänksstagen, alltså att "gaffeln" som de fästs i på bakaxel/ram är för smala så bussningshylsan (den yttre) tar i när det kränger.
    8 points
×
×
  • Create New...