Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 03/20/15 in all areas

  1. När kidsen flyttat hemifrån så varför inte göra något kul av överblivna rum. Perfekt, två flugor på smällen, sjuan och hojen behöver inte stå ensamma ute i garaget plus att det frigjordes yta i garaget för fler projekt 👍
    16 points
  2. En stor pusselbit anlände fredags. Ford SB 302 med Holley Sniper EFI
    15 points
  3. Har ju nu fått på garagelacken, ja den blev väl så där. Men det får bli våtslipning med efterföljande polering så ska det nog bli fint. Passade på att få i en cert-bur, plastrutor mm. Plastrutorna är polykarbonat med saphir beläggning. Känns riktigt reptåliga och bra. Testade lite på spillbitarna. Gjorde en ny "mittkonsol" ja eller kåpa kanske man kallar den. Spakstället behövs ju inte längre med rattpaddlar. Den huserar huvudströmbrytare och knappar för växling och ett cigarett tändaruttag, samt att lite kablar wire mm går igenom där. Inte för att jag röker eller så. Men är rätt bra till laptop när man mappar och grejjar, och får fungera som anslutning för batteriladdaren. Har med hjälp av min plåtslagarkompis Fredrik bockat till en ny diffusor där bak. Den gamla passar ju inte längre då bakändan blev 14cm längre 🙂
    14 points
  4. Så där då var SFRO 1:an gjord ! inga stora saker att fixa och ett väldigt trevligt besök hos Uno
    14 points
  5. Igår Alingsås 140 mil till calais Sova lite Idag 70 mil i UK Nu snart sova Imorgon 140 mil till Alingsås. Söndag blir det att lasta ur innehållet :) Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
    14 points
  6. IMG_0544.MOV IMG_0543.MOV Än så länge kan den börna på gräs och grus 😁
    13 points
  7. Regbesiktningen klar och godkänd😃 bilen på väg hem.
    13 points
  8. Har nu "spacklat klart" och fått på sprutspackel som skall slipas. Blev en del porer där jag slipat igenom in i glasfibern som måste skrapas i, och någon liten miss som behöver lite mer fyllning... Sen är det slipgrund och färg som gäller. Bara att köra på medans vädret tillåter! 🙂
    13 points
  9. Är ju lite tråkigt när inte byggtrådarna får ett slut. Även om inte jag är den mest aktiva "forums postaren" så läser jag desto mer. Med det sagt så tänkte jag att det är dags att jaga ikapp i byggtråden även på forumet. Bilen har nu i veckan blivit reggad och skyltarna är på väg! Men innan vi bildmässigt är där så får vi backa bandet lite och ta vid där det förra inlägget slutade. Efter samtliga delar varit på lackering var det dags att ta fram nit hammaren, för nu skulle det slås nit. Nitarna inne i bilen ville vi ha olackade, medans de på utsidan skulle lackas. Detta resulterade i ett väldans pusslande och klara instruktioner till lackeraren. Samtliga yttre plåtar från sittbrunnen och bakåt är nitade och sedan lackade. Andra detaljer som nitats är motorkåpan, torpedväggen, framskärmarna, luftburk och diverse andra smådetaljer. Efter att de yttre plåtarna nitats klart var det dags att släpa bilen till lackeringen för sista gången. Efter en hel del maskerande och lite färg var bilen nu färdig lackerad! Efter detta väntar timmar efter timmar med glädjefylld montering! Det svåra var att alltid tänka två steg framår så att man inte montera en del som hindrade eller försvårade monteringen av en annan. Plåten för elcentralen kändes dock som en ganska säker del att börja med. Där efter monterades bränslepump, bränslerör och den stora ryggplåten nitades fast. img] Bränsletanken monterades och därefter monterades världens tyngsta bakaxel (i alla fall i en bil som ska anses vara av lättviktstyp). Men bakaxeln på plats, kunde även framvagnen provisoriskt monteras för att kunna rulla ut bilen och inspektera den på egna hjul i solljuset. Med bilen rullbar var det nu möjligt att hänga i motor och v-låda. Där efter kunde ett tiotal små delar monteras. Men även elsystemet kunde finna sin plats i bilen igen. Även pedalstället och bromsrör kunde nu monteras och bilen börjar nu ta form på riktigt. Sedan monterades grenrör, turbo, intercooler och tryckrör. Kylaren med tillhörande komponenter fann även dem sin plats. [img] Med motorn monterad så var det även möjligt att hänga på samtliga plåtar o kåpor på lösen för kunna få beskåda den påklädd! Det har även tillkommit lite nya givare sedan den var ihop för nästan 4 år sedan. Vi kan nu mäta EGT på samtliga cylindrar. Med bilen allt mer komplett så närmade det sig uppstart med stormsteg. Efter lite spridare problem vilket berodde på att en spridare kärvat ihop pga att vi inte gjorde rent spridarna tillräckligt innan den plockades isär sist så starta den. Efter en varmkörning och kontroll så bokades mappningstid. Sedan lastades bilen på släp och kördes ner till Jönköping för mappning och effektmätning. Effekten slutade på hela 213 hjulhästar! Med detta gjort så bokades SFRO 2 och några veckor senare så var vi och besökte Gustaf utanför Västerås för en slutbesiktning och nu i veckan så reggbesiktades den. Så nu väntar jag på att skyltarna ska komma på posten och håller tummarna att november kommer att innehåller soliga dagar med 20 plusgrader. 😁
    13 points
  10. Jag skäms lite grann för hur dåligt tråden uppdaterats 😕. Det blev ju lite justeringar efter SFRO #2 förra året. Bromsarna som skulle bytas efter hand blev jag tvungen att byta för att matcha motor, jag kunde då dessutom erhålla 20 kW/100. Annars var det bara vevhusventilationen och batteriets fastsättning som strulade (slarvigt av mig) Bullerprovet kunde ej genomföras den dagen. Hösten innebar även byte av kylare samt vattenpump, nu sitter det en EWP150 samt 100 mm:s kylare. Adaptrar till nya ok och även p-bromsok togs fram och och rotorhattar ritades och togs fram. Datum för bullerprov i början på juni kunde ej lösas då kopplingsarmens nedre infästning brast dagen innan 😠. Nya prylar beställdes och att lyfta ur och i lådan gick på 1,5 timme. Sedan kom semester och det blev lite småpul i garaget. Kylfläktar byttes från china crap till SPAL och ivrig som man är kunde man inte låta bli att jämföra dessa innan montering. Denna "provkörning" resulterade att den nya fläkten lossnade men jag lyckades fånga den med 6 blodiga fingrar som resultat (och fläkten damp i golvet) Då andra bygare haft framgång med avgassystemet hemskt utformat så gjorde även jag så och detta resulterade senare i bullerprov med nivån 75 dB. 25/8 var det dags ! Fixade intyg från Bilprovningen samt trafikförsäkring så att man kunde ta sig till och från besiktning utan släp (ingen j-a trailerqueen 🤪) 2,5 timme senare var det klar (inkl. ett besök med GT40n på Biltema)
    13 points
  11. Nu är SHSC besiktigad och klar, redo för roliga dagar på våra vägar. Koden T12BF är införd i tilläggsbladet, nu vill det till att leva länge. Bilen är byggd som "glassätarbil" med i huvudsak delar från Ford. McSorley 7+4 ram. Jag har inte lagt ut så mycket om bygget på forumet, men tänker att ge lite synpunkter av alla de fel som jag gjort, fortsättning följer... Jag är jäkligt glad att jag har fått till en bil. /bengt
    13 points
  12. För ett antal år sedan köpte jag halvdörrar som skulle passa en MK Indy från England. De passade riktigt dåligt, men fyllde en funktion. Kör man sjua i blött blir man väldigt blöt utan halvdörrarna och man klarar sig nästan helt från att bli blöt med dem. Nu när jag ändå pysslade med lack och annat på bilen, så gjorde jag nya pluggar och formar till halvdörrar. Till förarsidan 3D-printade jag armbågsbulan och passagerarsidan blir slät denna gången. Tre lager glasfiberväv, blev en vikt på ca 440g
    12 points
  13. SFRO1 klar🙂 Svetsa det sista och riva för målning👍
    12 points
  14. Här kommer några steg till i släpbygget 😊 Baklämmen blir även lastramp. Har kämpat med lösa lastramper till gamla släpet och ville gärna ha en bakläm som fungerade som hel ramp. Enklare att köra upp på och gå på om man vill det. Fick ta fram gamla Karlebo och räkna på ramverket till baklämmen. Räknade dubbla tänkta vikten mot idag och max 5 mm nedböjning. Man vet aldrig om man lastar en fulltung bil i framtiden.. Letade och letade efter gångjärn som jag kunde använda. Tyvärr antingen jäkligt dyra eller inte lockande alls. Tillverkade i stål och lämnade in på varmgalvanisering. Rostfri axel och bussningar som jag svarvade i Delrin (tur inte SFRO ska godkänna detta..😉) Saknas yttre bussningarna och rätt längd på axel med låsringar på bilderna. När jag köpte släpet fanns det bara gasdämpad tipp monterad och ingen tippskruv, så när jag ändå skulle lämna bitar på varmgalv passade jag på att tillverka fäste för tippskruv. Här bild på hur baklämmen blev när den är monterad och låsen som jag valde. Ovankant på lämmen ska kompletteras med en plåt till.
    12 points
  15. Sfro 2 klar, reg bes bokad nästa vecka!
    12 points
  16. Dag två. Efter en massa knackande
    11 points
  17. Så var premiärturen avklarad då. VID_20220830_184723680.mp4
    11 points
  18. Nu är flera delar på plats, bilen fick även komma ut ur garaget. Listan på saker att göra blir bara mindre och mindre😃
    11 points
  19. Hej, Är nybliven Super 7 ägare sedan några dagar tillbaka. Bilen är köpt av Matz här på forumet. Ramen är byggd med Caterham S3 mått, fram och bakvagn samt drivlina kommer från en Fiat. Motorn är en 2L TwinCam som är hämtad från Fiat 131 Mirafiori med dubbla weber 45:or. Alla glasfiberdetaljer är Caterham original, även fram och bakljus, båge samt vindavvisare inkl. speglar. Bilen är väl genomgången men diverse små förbättringar finns på önskelistan. Med vänlig hälsning, Marcus
    11 points
  20. Då var säsongen igång ! Undra om detta är en bra idé 🥌
    11 points
  21. Tänkte bara bjuda på en liten bild så här mitt i Julen 😊
    11 points
  22. I nästa nummer kommer jag vara med i Bilsport. Hoppas dom får till en bra artikel.
    11 points
  23. Fick rulla ut den i friska luften efter lite lack och polering. Bara besiktning kvar 🙂 Målade avgassystemet med värmetålig färg. Får nog måla intercoolern svart också.Det svarta gallret framför försvinner typ.
    11 points
  24. Hoho...🎅... alla bilbyggarvänner och forumkompisar! Vill önska Er alla en riktigt God Jul och tack för detta år med LocostSweden och hoppas ni får en skön julhelg med familj och vänner - kanske en julöl tillsammans med kompisen i garaget också hinns med 😄 Inom kort inleder vi ett nytt spännande år 😄
    11 points
  25. Känner att det är dags att kliva ur forumets inaktiva klunga och faktiskt presentera mitt bygge och vem jag är. Mitt namn är Aron Dalemo, jag är 22 år och läser till ingenjör på Chalmers i Göteborg. Jag startade mitt bygge, och även mitt läsande på detta forum, hösten 2019 då jag efter flytt från gård till lägenhet började få abstinens av att inte kunna göra något praktiskt och kom på lösningen: att bygga en egen bil. Detta skulle kräva mycket datorjobb, vilket jag skulle kunna göra i lägenheten. Detta för att sedan göra det praktiska hos mina föräldrar under ledigheter. Vidare har tillgången till Chalmers mekaniska verkstad gjort det möjligt att göra mindre detaljer här i Göteborg. Jag har samlat på mig mycket bilder och upplevelser under mina hittills två år av bygge. Den närmsta tiden kommer jag succesivt att försöka posta det jag gjort hittills. Projektet startades utifrån en budget på ca 100 000 kr med tanken att göra ett fordon som både skulle kunna användas på bana och på landsvägar. Tanken landade snart i att ta ytterpaneler från en befintlig bil och kombinera med de mekaniska delarna från en ytterligare annan bil. Den mekaniska donatorn blev efter mycket undersökande en Jaguar S-type från år 2000, då motor, låda, diffrential, drivaxlar och styrkomponenter kunde tas från denna. Den estetiska donatorn var svårare. Kraven var att donatorn skulle vara billig, unik och liten, samt gärna från 80-talet. Men efter mycket om och men föll det sig att den optimala bilen var en Volvo 480. Denna bil uppfyllde alla krav och jag råkar även vara uppväxt i en sådan bil. Jag vet att denna bil är en vattendelare, den är både estetiskt och mekaniskt ifrågasatt. Men jag tycker att bilens udda aspekter är charmiga samt att denna bil i racingkläder (tänk er b-grupp-look) känns väldigt attraktiv. Vidare är den dåliga mekaniken inget problem då allt skall bytas mot Jaguarens delar. Jag hoppas ni vill följa med mig på min resa mot detta mål. Detta har länge varit en dröm för mig. Tack alla ni som inspirerar på detta forum!
    10 points
  26. Så ja, efter att ha lugnat ner mig och sansat mig i lördags var humöret något bättre på söndagen. PSI hade sagt att jag skulle logga en runda när jag bytt pumpen, så jag tog en runda och loggade rejält. Nu var oljetrycket bättre, så bytet av pumpen var inte förgäves. Kanske får stopp på oljeläckagen jag haft. Stod med motor igång och tänkte, jag har ju aldrig ryckt kablarna till respektive spole när motorn varit igång, så det gjorde jag. Vad hände då? Jo, det hände inte ett skit när jag drog ur cyl 1. Det kunde inte vara tydligare än så att det verkligen är cyl 1 som är kass. Flyttade återigen runt spolarna, samma resultat , alltså det är verkligen cyl 1 som bråkar. Testade att manuellt via datorn köra respektive spole, 2-4 gnistrade så att man kunde döda en mindre fågel, 1 bara tickade/klickade. Stärkt av att verkligen till 100% vara säker på att det är kabelbrott eller fel i ECU-n så började jag klippa upp kabelstammen. Med två glas vin i kroppen var jag lite harmonisk, så försökte mäta mig fram på de olika kontaktdonen. Konstaterade snabbt att det fanns spänning fram till alla spolarna. Gick därefter över till jordpunkterna. Trodde knappt mina ögon när ena jordstiftet visade att det inte var kontakt. Felet var troligen hittat! Drog lite i kablarna och vad händer? Jo, den jordkabeln till cyl 1 som jordar i blocket åkt ur sin kabelsko och krympslangen. Nu är jag ju inte 110% säker på att detta varit felet, men rätt säker på det. Kopplade inte tillfälligt med en wago och batteriklämma. Spolen sköt med samma kraft som de 3 andra. Jag har varit på och felsökt kablarna innan, men då har jag varit så inne på att det varit spolarna att jag inte gjort felsökningen ordentligt och logiskt. Tack för alla glada tillrop! Skall sätta ihopa allt ikväll och testa ordentligt! Skickat från min iPhone med Tapatalk
    10 points
  27. Har hållit på att hatta lite här och där på senaste. Var lite sugen på att bygga scuttlen, valde att bygga helt i aluminium.
    10 points
  28. Har inte skrivit så mycket då det inte hänt något speciellt. Det blev kanske ca: 150 mil i somras med några mindre småfel, t.ex. att hastighetsmätaren lade av och fick förbättra avluftningen på kylsystemet lite. Tänkte även tipsa om lite nyårsläsning, det går utmärkt att "stödköpa" Wheels nr. 1 om man är sugen. Lite kul att man hamnade i just den tidningen med tanke på SFRO´s historia och hur det blev så att vi får hålla på på det här viset. Ett hjärtligt tack till alla er Gott slut och Gott Nytt År! Snart är det vår!
    10 points
  29. Efter ett par rundor med grov klipp och finklipp samt slip och fil för att får ner de sista millimetrarna så passar nu höger sidoplåt mot resten av bilen. Tro det eller ej men skillnaden mellan vänstersidan och högersidan blev inom nån millimeter så det är jag supernöjd med. Jag trodde inte jag skulle lyckas få till det så bra. 🙂
    10 points
  30. En stor milstolpe i projektet. Gjorde SFRO 1 byggbesiktning med godkänt resultat idag. Några småsaker som skall justeras som stansa VIN nummer och kryssa ramnummer. Känns skönt att inte behöva såga isär chassit iallafall 🙂
    10 points
  31. Fortsättning på släpbygget.. För att få kanterna lite snyggare, klär jag dem med 15x15 vinkelprofil i aluminium. Eftersom jag envisades med att forma fronten som jag gjorde, så fick jag äntligen köpa en krymp/sträck 😁 för att forma vinkelprofilen efter formen. Hittade också lämpliga lås/handtag till dörrarna, som passar temat. För att hålla koll på batteri och kontrollera belysning samt ladduttag designade jag en enkel panel/låda och 3D-printade. Ledbelysning är effektivt 😎
    10 points
  32. Nu är växellänkaget fixat . Blev lite kortare slag och mer mekanisk känsla . Pimpade med lite kolfiber jag hade över 🙂
    10 points
  33. Den efterlängtade leveransen kom idag! Mycket att packa upp!
    10 points
  34. Lite updatering. Fyllt på alla vätskor, olja ,glikol , bromsvätska . Vatten pumpen på plats . Broms och koppling luftad . Fick tillbaka inredningen från skräddaren . Blev väldigt nöjd . Inte färdigt monterad på bild . Började boxade in framdelen runt fötterna . Inte mycket plats vid pedalerna . Jag får nog ha ballerinaskor när jag ska köra den 🙂 🙂. Fick bensintanken tillbaka från lackeraren . Tycker det blir bra kontrast mot det röda .
    10 points
  35. Idag blev jag glad som ett barn i godisaffären . Tillbaka i garaget efter tre veckor hos lackeraren . Super nöjd med resultatet . Att lite färg kan göra så mycket . Var på Swedol och köpte några tuber Sikaflex 521 för att ha mellan plåtar och ramen . Det blir en del popnitar så jag har fått låna ett tryckluft driven popnittång ,ska bara hämta den sen är det bara köra 🙂 🙂
    10 points
  36. Idag har jag gjort en ny registreringsbesiktning ( T12Bf) i Sundsvall, allt gick bra och nu är även min bil besiktningsbefriad för all framtid.
    10 points
  37. Jag lyckades att backa ut !
    10 points
  38. Jo det var ngt innanför allt emballage oxå 🙂
    10 points
  39. Hej, nu har min dotter tröttnat på mina skakiga, mumlande och lite tråkiga Youtube filmer och tagit tag i filmandet och redigerandet. Numera blir det en mer proffesionell framtoning.... " LIKE SHARE AND SUBSCRIBE " Mvh Pär
    10 points
  40. 10 points
  41. Jag är antagligen inte ensam om att ha barn som vill åka med i bilen. Så här fixade jag en bälteskudde till skalstolen: Slaktade lämplig bälteskudde, i mitt fall inköpt på Biltema. Hål borrade för att fogskummet ska kunna sprida sig: Maskerade stolen med packtejp (misslyckades ett par ggr... sopsäck fungerade inte, maskeringstejp fungerade inte). Fäste "skalet" där jag ville ha det. Fyll upp med fogskum (fick göra det i omgångar för att det skulle härda ordentligt): Skar bort överflödet: På med överdraget igen, och hål för punkt 5/6: Fastlåst och redo för provtur :-) :
    10 points
  42. Slängkälke Bor man i Norrland så har man tjocka isar en stor del av året. När jag växte upp så fick vi pröva slängkälke – en kul upplevelse som har satt sina spår. Fart är härligt.... Nu är det barnbarnens tur. Sagt och gjort... Och här kommer en film kenneth
    10 points
  43. Hej, Enda sedan jag sålde min förra sjua har jag varit sugen på en ny. Ville egentligen bygga en igen, men med två små barn och intensivt jobb är garagetiden högst begränsad. Ovanpå detta brexit som gör allt mycket dyrare och besvärligare. Därför har jag under något år letat efter en välbyggd Westfield eller MK Indy och den som letar, han finner. Till slut fick jag tag på en bil som uppfyllda alla mina kriterier. Sagt och gjort, jag och brorsan tog en dagstripp till Stockholm för att titta på bilen. Det fanns inte mycket, typ inget, att anmärka på. Det blev affär direkt! Att ta bilen på trailer nästan 70 mil enkel resa var första tanken för att få hem den, men med hybridbil visade det sig att dragvikten var begränsad till 920 kg med B-kort. De flesta mindre biltrailers har totalvikt på 1300 kg så det var mission impossible. Fick tag på Laholms biltransport som körde täckta biltransporter. 1,5 veckas väntan, så var bilen hemma. Bilen är för känd för de flesta här på forumet. Det är Lars - "Noshest" gamla bil som han sålde förra året. Mellan mig och Lars har det varit en ägare. Efter att ha kört några mindre turer kan jag bara konstatera att det är en sanslöst välbyggd bil som går som ett skållat troll. Nu skall jag lära mig hantera bilen, till vintern väntar lite småfix så att jag får den som jag vill ha den. Grymt kul att vara med sjua igen!
    9 points
  44. Kan med glädje meddela att bilen går som ett skållat troll igen! Körde 1-1,5 timme utan några som helst bekymmer!!!! Hade glömt hur vansinnigt snabb den är :) Tack alla för peppning och meckartips! Skickat från min iPhone med Tapatalk
    9 points
  45. Det blev som planerat - jag var extremt social hela förra veckan. Det var fantastiskt roligt men det hade sitt pris, jag blev smittade med maginfluensa så det gick bort några dagars arbete i denna veckan. Nåväl jag har ändå fått lite gjort, jag har färdigsvetsat ca 95% av det som är gjort av ramen så långt. En mindre korrigering behövdes efteråt, inte större än att det gick att korrigera med en tving. Så har jag gjort lite på bärarmsinfästning till bakhjulen och fortsatt att tillverka och montera kryssningen på ramsidorna. Det vore väldigt roligt om jag fick de laserskurna plåtarna i kommande vecka. Jag tog ett fotografi ifrån förarpositionen och framåt, det fotot visar att ramen smalnar av framåt i motsats till att annat foto där det ser ut som att ramsidorna var parallella.
    9 points
  46. Då världen är som den är så skjuter vi lite till på SFRO 1. Om man mest jobbar hemma kanske man inte skall träffa "utsocknes" i onödan i ett trångt garage. Men för att bevisa det inte står helt still blir det några bilder , kanske ytterligare bilder på samma sak man blir hemma blind, men stora skillnaden är att nu börjar det bli klart och svetsat inte bara fast klämt. Stols fästena/balk omgjorda en gång till från skratch då jag insåg att jag satt för högt (3 cm) , nu blir det istället ett helvete att göra inner govet senare då det inte längre är plant fördelen är det blev halva vikten då jag leta reda på "lagom" profiler denna gång och inte de som låg närmast Andra tråkiga men nödvändiga grejer , broms slangar klamras och dras på insidan ramen under golvet , förhoppningsvis okej från SFRO. I sjuan var det lite enklare på grund av plant golv i tunneln. Bra rabatt på hydroscand ( 37% ) men inte billigt ändå ....... har inte priserna skenat på ordinarie pris ? Första versionen av hörn plåten för fotstöd oxå tillklippt , lite förstyvnings rillor och den skall punktas fast. Leker oxå Tetris med var batteri och 12v DC/DC skall få plats ( den är tyvärr inte vatten tät så måste in i kupen ) , vill in det sista undvika att dra saker till bagaget men det är ytterligare en laddare stor som en brö back och en kupe värmar/ brödrost som skall på någotvis på samma plats. Så ett motor rum igen , nu är de dock hel svetsat för SFRO och enbart "snygg" slipningen kvar . DC/DC hänger just nu i bak kant motor och frågan är om jag nu får upp mattings kabeln från batteriet utan att korta det hela, skulle vara bra att ha orginal grejejer så långt det går. Någon stans till höger om de två koppar stifte på invertern måste jag nu bygga en kopplings box för 400v -Batteri input ( säkrat internt 150 amp) -12 DC/DC ( ca 1500 W får kanske en säkring) -Inverter 80 kw osäkrad - OBC ca 22Kwm , frågan är om den går att säkra eller man skall lita på intern fel hanteringen som manualen säger 🙂 Tips på hemsidor med bra färdiga lådor och kablar/ koppar plattor uppskattas.
    9 points
  47. Klart fram, garnerade baket med en svart kant. Strulade lite med den svarta färgen som ville försvaga plasten med någon konstig kemisk reaktion men Biltemas plastfärg funkade, tur att man testade på lite spillbitar först. Sidorutor är inpassade men ska fixas till det slutliga. Mycke pyssel men passformen blev läskigt bra till slut. Ventilationsrutan var inte så lätt att få till hyggligt, håller på att öva med gasolbrännaren för att polera till kanterna, känns just nu som om det kan gå precis hur som helst Nästa projekt får nog bli en öppen bil utan tak och sidorutor
    9 points
  48. Tack alla som kom och gjorde dagen till en superbra banträff. Inga incidenter eller avåkningar med bilskador. Vi hoppas alla hade det lika trevligt som vi hade och tack till alla som var med och tog ansvar för träffen - speciellt Jari som styr upp på ett utomordentligt sätt! /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
    9 points
  49. Jag kan ju bidra med mitt perspektiv från att besikta, så gott det går... Mina erfarenheter: Vid byggbesiktning är det egentligen svårt att se ett tydligt mönster. Några återkommande saker är nämnda ovan, jag stöter ganska ofta på för kraftiga fjäder/dämparvinklar ("ligger ned") också, och så är det ganska vanligt att man inte har frigång för olika saker när det fjädrar/svänger (gärna samtidigt). Det förekommer också att man har för lite rörelsemån för fyrlänksstagen, alltså att "gaffeln" som de fästs i på bakaxel/ram är för smala så bussningshylsan (den yttre) tar i när det kränger. Tidigare var det ganska vanligt att styrväxelns infästning var klen så det ville flexa men det ser jag inte så ofta längre. Många Locost/Sevenramar mår också bra av extra trianguleringar, speciellt i kardantunneln. Men om det blir "krav" eller inte beror på en del annat i konstruktionen. Men det är värt att tipsa om dokumentet "Kit car analysis" som cirkulerat en del på nätet. Saker som styrradie/scrub radius och bump steer har de flesta byggare rätt bra koll på numera men visst förekommer det anmärkningar. Infästning och placering av bälten brukar jag resonera med byggaren om under byggbesiktningen, där behövs ofta hjälp för att få det bra. Vid slutbesiktning så är det nog vanligast med enklare anmärkningar som att man behöver klamra bromsrör och bränslerör bättre. Det är ganska vanligt att övergång mellan slang och rör inte är uppfäst eller stagad, det bör sitta fast precis vid kopplingen eller övergång så inte slangen bryter i röret. E-märkning och placering av belysning är också en grej som man ofta får justera. Vid körprovet är det som noterat ovan, inte ovanligt med svag rattåtergång. Bromsprestandan är ganska sällan ett problem på Locost men det förekommer, ofta har man då för lite bromsverkan bak vilket gör att man låser upp framhjulen för enkelt. En Locost har mycket vikt bak så det är andra krav på bromskraftfördelning jämfört med en vanlig frontmotorbil. Ibland händer det att man valt för stora/hårda däck som inte fungerar med en lätt bil men det är inte så vanligt. Ganska många glömmer att sätta rätt lufttryck i däcken, för högt tryck påverkar egenskaperna rätt mycket på en lätt bil. Det är inte heller helt ovanligt att man har fjädrar (och ibland stötdämpare) som är för mjuka så man får genomslag. Det blir speciellt känsligt om man byggt med kort fjädringsväg. Bullerprovet kan vara en utmaning men det beror mycket på motortyp. Bilar med turbo som spoolar snabbt är svårast, eftersom det är full gas från 50 km/h på tvåans växel så kan man hinna få upp mycket laddtryck och det är förstås svårare att dämpa ljudet då. Både insugsljud och avgasljud ställer till det. Till slutbesiktning och bullerprov kan det också vara värt att notera att det uppskattas om man som byggare ser till att bilen verkligen fungerar. Det låter kanske simpelt men bilar som tjuvstannar, har för klent batteri så man inte får igång den, får slut på bränsle eller har instrumentering som inte fungerar blir tröttsamt och det gör att det är svårt att bedöma funktionen. Motsvarande gäller funktion på koppling och växellänkage. Gustaf
    9 points
×
×
  • Create New...