Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 03/22/2024 in Posts

  1. Har bråkat med aurdino i flera dagar nu , lyckats köpa en can shield som ingen annan verkar använda , någon lyxig variant med joystick , GPS, minneskort mm . Manualens beskrivning av fysiska db9 pinnout var fel 🤬 ( obd istället för can standard som det stod) och efter det felet har jag inte ens fått de enkla exemplen att fungera , till slut gav jag upp och hitta en problem tråd på ett forum , där stod att vissa kort hade helt andra intern pinnar , ställde in CS och INT pinnarna som det INTE står man skall göra och fick igång det med helt andra 10 år gamla ”noname” drivrutiner. 🍺 En av de sista pussel bitarna innan sfro2 fungerande hastighets mätare. —> Saab 1955 analog goes CAN IMG_2196.MOV hastigheten går till 120 sedan tar nålen i Funderar på om man kan låta nålen hoppa vid 130 till 30 , 140 till 40 osv . kanse efter regg 🤔
    7 points
  2. Så då har det blivit flytt av bil samt hål gjorda för de sista blinkers lamporna
    7 points
  3. Med spänd förväntan öppnade jag formarna och jag blev mycket nöjd när jag ser resultatet. 150gram per vinghalva blev det med 2x210gram twill plus 2x450gram twill.
    6 points
  4. I väntan på diverse delar så påbörjades montering av paneler vänster fram, alla behöver någon form av modifikation. För att uttrycka det milt, blev även stort uttag efter flytten av styrväxeln. Kommer justeras efterhand.
    5 points
  5. Ja, oroväckande tyst är det... 🙂 Det har tyvärr varit en hel del på jobbet ett tag och så skulle det stickas emellan med lite renovering hemma. Men lite verksamhet på tankeplanet har det varit så snart blir det garagetid och lite mer handfasta framsteg hoppas jag. Bra med någon som "sparkar på" där bak så fortsätt så @Arto 😁
    5 points
  6. Efter 47h och 55 minuter slet jag bort vacuumpåsen och ställde in hela formen i frysboxen. Idén med det är att den 3D printade plasten krymper mer än polyesterplasten. I vilket fall som helst gick det väldigt lätt att plocka ut pluggen och kolfiberdelen ur formen. Några små luftbubblor finns det mitt i detaljen men hela den ytan ska sågas bort eftersom det är luftinsläppet, i övrigt blev delen bättre än förväntat, jag är väldigt nöjd 😄.
    4 points
  7. Bakskärmarna plastade. Navbult till framnaven svarvade. Drogs till 216Nm. Navringar svarvade. Har börjat bredda och förlänga framskärmarna.
    4 points
  8. En hel del ombyggnationer har det blivit under vintern, Hade en del kyl problem under sommaren som var, Så det blev att lära sig svetsa aluminium och bygga en egen kylare, och då fick modifiera intercoolern också, och ni växellåda ZF 6växlad så man får 0,83 på 6'an , och breddade V70 fälgar (plåt) för att få 16 tum runtom, sedan gick jag ner på 2,5 tums ljuddämpare för att få lite behagligt när man åker längre sträckor, men det blev också en 3 tums vrålapa som är laddtryckstyrd, och lite inredning, mycket annat också.
    4 points
  9. 3 Korta steg hur man bygger svänghjul: 1. Stor metallbit 2. Ritning 3 CNC Sedan be en bön att det passar…
    3 points
  10. Tycker det är oroväckande tyst här på forumet, snickras det något? Eller sker allt kanske i smyg?😱
    3 points
  11. Vart inte så illa som jag trodde med lådan, sticker ut lite men helt ok...
    3 points
  12. Jag ser här på forumet att många har problem med att välja spindlar till sina byggen. Man försöker hitta spindlar som ger rätt ackermann, skrubradie, front/bakstyr, hjulbultdelning och antal utan att finna något som uppfyller alla krav. Med dagens nya integrerade hjulnav kan man fritt välja hjulbultdelning och bultantal som passar till de tilltänkta fälgarna. Eftersom de flesta är för framhjulsdrivna bilar har de splines för drivaxeln. Drivaxelns mutter har som funktion att hålla ihop lagren så de inte glappar. Man måste därför tillverka en axeltapp för att uppfylla detta ändamål. Sedan konstruerar man uprights som uppfyller de önskade kraven på roll centre, ackermann, skrubradie o.s.v. Så här har jag gjort: Hjulnav Toyota Avensis 2015. Här är några exempel på uprights: Som ni ser är det inga problem att få till önskad geometri. Hoppas detta kan vara till hjälp för någon. /Jan
    3 points
  13. Det är väldigt roligt och tillfredsställande när saker och ting bara flyter på, även om det är mycket jobb. Så har det varit de senaste dagarna men luftintaget till motorkåpan, jag hade tidigare skrivit ut och lackat hon och han delen tidigare. Nu gjöt jag av pluggen så att jag fick en honform. Pluggen lossnade väldigt mätt ur formen trots att jag bara hade 1 grad släppvinkel på vissa område. Jag gjorde en mall till kolfiberväven dels för att den hade en oregelbunden form och att jag behövde 5 lager väv. Sedan drapera jag alla lagren på handelen och sedan tryckte jag på formen över, sedan slangar och vacuumpåse som vanligt. Till och med att få vacuumpåsen tät gick lätt. Jag öppnade kranen till epoxin kl 16:53 och efter 7 minuter kröp epoxin upp ur formen men jag brukar hålla kranarna till epoxin och vacuum öppna en liten stund till men 17:15 stängde jag bägge kranarna. Om 2 dygn får vi se resultat men framför allt märker jag om släppmedlet fungerar 😃
    3 points
  14. Mixtrar med avgassystemet, har lyckats få tag på alla pusselbitar och skall bygga en atrapp för att gå till grenröret. Kollektorn har även fått en ny frisyr, 15cm kortare. Blev 3” V-bandklämma och uttag för lambda efter klämman.
    2 points
  15. Hej! Har tagit fram en första prototyp, av en växel mekanism, använt material från en gammal etikett maskin, där fanns bra aluminium material. Kommer att tillverka två olika växelspakar, med olika hävstångs höjd. Har även sågat ur två olika växel väljare, försökte fräsen ut den på jobbet, men det blev inte så snyggt som jag hade önskat. Men det går nog att putsa upp. Nästa steg är bakre och främre support och vajer fäste. Var ju bara tvungen att testa montera, kan bli coolt!
    2 points
  16. Årets första tur. Äntligen fick jag åka en sväng och testa Aeroscreenen. Så nu hoppa jag att sommaren kommer tidigt.
    2 points
  17. Tog mig i kragen o gick ut i lördags Gött väder tog med en god öl ut.. o börja helt enkelt så från stått på en låda tills 99% va monterat gick i ett nafs.. eller inte jo va par grejer som bråka ordentligt men va bara o mata på.. Idag söndag va det olja o kylarvätsa på tur Tömma tanken på minst 2 år gammal bensin..😂 Startmotorn malde på med vanliga ljudet höll på ge upp tills den hosta till😳 va finns det liv ändå.. Ja jäklar där hoppa den igång😀👌 snacka om en stund ramla ur en när jag fick den o gå..❤️ Nu ska det letas ett lämpligt batteri men plåtfästet hindrar mig större en 176mm×80mm.. Får fundera lite till.. VID_92790404_164952_246.mp4
    1 point
  18. Provade det jag med, av med luftvärmepumpen och bortriktad svetsfläkt. Kändes som att det gick bättre, men allra bäst resultat (minst tillfällen då det blir porer och lägst gasflöde) tycker jag att jag får med vanlig gashylsa, inte lins. Fullt upp med annat i helgen men fick någon timme över så jag satte dit några fler rör i botten. Ett kryss kvar sedan börjar jag jobba mig uppåt, ser fram emot det - så det börjar se ut för något. Sakta men säkert framåt.
    1 point
  19. Maskineriet på plats, försökt få det så lågt monterat det går, tråget ligger ca 3cm under ramen i detta läge, men jag bygger om tråget sen så det ligger flush med ramen. Som synes så sticker lådan ut väl långt så det får bli hål i karossen i bak....
    1 point
  20. Jobbar med skärmbreddarna😅
    1 point
  21. Vad har du för bock till övre rören? Måste bygga nya övre bärarmar men ser att jag inte riktigt vet hur jag ska bocka dem- jag kör 25x3. Dina ser väldigt fina ut [emoji3] Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
    1 point
  22. Våren närmar sig äntligen och sista tiden har i stort sett endast ägnats åt lackering 🌞😎 Gjutform för en ny kamremskåpa håller på att tas fram med.
    1 point
  23. Vårstädning i garaget och lite bilder så klart.😃
    1 point
  24. Nu har det gått alldeles för lång tid sedan uppdatering. Bygget har fortgått och det som gjorts sedan sist är följande: Montering av alla delar igen, tillverkning av innerpaneler samt en hel del småsaker jag skjutit upp, såsom torkarinfästningar och värmesystem. Vidare har jag fixat elsystemet för bilen Sedan fick sig topparna en genomgång. Därefter har det stora varit att fixa breddningen på bilen. Innan breddningen såg bilen ut så här: Breddningen är gjorda med pluggar av frigolit. Statusen nu är att pluggarna är plastade: Det är en del jobb kvar med breddningen. Det som är kvar efter det är att mappa bilen, fixa de sista småsakerna och lacka bilen.
    1 point
  25. Där har du helt rätt! Det var nog mer jag som tyckte det var roligt att fippla med CAD-ningen. 😊 Det kommer att justeras, om inte annat när jag skall skära ut det med vinkelslipen...🤣
    1 point
×
×
  • Create New...