Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 02/29/2024 in all areas

  1. Full tank tack ! Full tank kaffe alltså ☕️, det enda de har till denna bil numera på tappen
    14 points
  2. Motorkåpan blev bra och jag är nöjd. Nu behöver den bara en plan vägg och ett luftintag, som står på tur att tillverkads.
    10 points
  3. Vårstädning i garaget och lite bilder så klart.😃
    10 points
  4. Efter många timmar i garaget under vintern, börjar då äntligen intercooler och kylare komma på plats. Har ju fått lära mig att svetsa aluminium, vilket jag har upptäckt inte är det enklaste. Många timmar har gått åt till att klura ut dragning av rören till intercoolern (för att plats under noskonen). Men nu är nog det mesta svetsat, har kanske något fäste kvar till fläktkåpan. Behöver även trycktesta både kylaren och intercoolern. Sedan blir det bara att kolla så att allt verkligen går att montera. Har redan upptäckt att jag måste demontera krängningshämmaren för att kunna montera fläkt, fläktkåpa och kylare på ett vettigt sätt. Ett riktigt tetris med andra ord. Frigången mot noskonen har inte varit det enklaste, men nu får allt plats med några enstaka millimetrar tillgodo. Innan jag lyfter i motorn, måste jag måla allt som har modifierats på chassit. Samt fixa till en bra avskärmning runt hela paketet fram, så att luft inte kan smita runt kylpaketet. Problemet är bara att jag behöver anpassa det till 2 noskoner (som det är en aning skillnad på). När väl motorn är på plats, kan jag göra färdigt tryckrören mellan turbo-intercooler och intercooler-motor. Men det är en enklare historia. Jag börjar äntligen se ljuset i tunneln 🙂 Får väl hoppas jag har färdigt bilen innan sommaren kommer.
    8 points
  5. Har bråkat med aurdino i flera dagar nu , lyckats köpa en can shield som ingen annan verkar använda , någon lyxig variant med joystick , GPS, minneskort mm . Manualens beskrivning av fysiska db9 pinnout var fel 🤬 ( obd istället för can standard som det stod) och efter det felet har jag inte ens fått de enkla exemplen att fungera , till slut gav jag upp och hitta en problem tråd på ett forum , där stod att vissa kort hade helt andra intern pinnar , ställde in CS och INT pinnarna som det INTE står man skall göra och fick igång det med helt andra 10 år gamla ”noname” drivrutiner. 🍺 En av de sista pussel bitarna innan sfro2 fungerande hastighets mätare. —> Saab 1955 analog goes CAN IMG_2196.MOV hastigheten går till 120 sedan tar nålen i Funderar på om man kan låta nålen hoppa vid 130 till 30 , 140 till 40 osv . kanse efter regg 🤔
    7 points
  6. Så då har det blivit flytt av bil samt hål gjorda för de sista blinkers lamporna
    7 points
  7. Fantastiskt @Arto !!!
    7 points
  8. Idag vart det premiärtur på riktigt, ett par mil och lite färsk soppa i tanken gjorde starten på helgen härlig trots att det bara var 8 grader varmt. De nya skärmstagen funkar kanon, så skönt när det inte skramlar vid vägskarvar och liknande.
    7 points
  9. Med spänd förväntan öppnade jag formarna och jag blev mycket nöjd när jag ser resultatet. 150gram per vinghalva blev det med 2x210gram twill plus 2x450gram twill.
    6 points
  10. Kapar och och slipar, många små steg för att få bitarna att passa ihop. Jag har ritat om luftintaget lite så nu får jag skriva ut en ny plugg.
    6 points
  11. 1080kg 🤔 på lastbilsvågen det är väl inte helt galet på en elbil.
    6 points
  12. I väntan på diverse delar så påbörjades montering av paneler vänster fram, alla behöver någon form av modifikation. För att uttrycka det milt, blev även stort uttag efter flytten av styrväxeln. Kommer justeras efterhand.
    5 points
  13. Ja, oroväckande tyst är det... 🙂 Det har tyvärr varit en hel del på jobbet ett tag och så skulle det stickas emellan med lite renovering hemma. Men lite verksamhet på tankeplanet har det varit så snart blir det garagetid och lite mer handfasta framsteg hoppas jag. Bra med någon som "sparkar på" där bak så fortsätt så @Arto 😁
    5 points
  14. Våren närmar sig äntligen och sista tiden har i stort sett endast ägnats åt lackering 🌞😎 Gjutform för en ny kamremskåpa håller på att tas fram med.
    5 points
  15. Efter 47h och 55 minuter slet jag bort vacuumpåsen och ställde in hela formen i frysboxen. Idén med det är att den 3D printade plasten krymper mer än polyesterplasten. I vilket fall som helst gick det väldigt lätt att plocka ut pluggen och kolfiberdelen ur formen. Några små luftbubblor finns det mitt i detaljen men hela den ytan ska sågas bort eftersom det är luftinsläppet, i övrigt blev delen bättre än förväntat, jag är väldigt nöjd 😄.
    4 points
  16. Bakskärmarna plastade. Navbult till framnaven svarvade. Drogs till 216Nm. Navringar svarvade. Har börjat bredda och förlänga framskärmarna.
    4 points
  17. En hel del ombyggnationer har det blivit under vintern, Hade en del kyl problem under sommaren som var, Så det blev att lära sig svetsa aluminium och bygga en egen kylare, och då fick modifiera intercoolern också, och ni växellåda ZF 6växlad så man får 0,83 på 6'an , och breddade V70 fälgar (plåt) för att få 16 tum runtom, sedan gick jag ner på 2,5 tums ljuddämpare för att få lite behagligt när man åker längre sträckor, men det blev också en 3 tums vrålapa som är laddtryckstyrd, och lite inredning, mycket annat också.
    4 points
  18. Nä det är shake down som gäller , saltet är borta och nästan regnet så första möjligheten att köra lite. Allt är mer eller mindre klart , broms balans och allmänt uppförande. Den är lite hårt fjädrad fram med hacket hårdare än 9-3 aero fjädrar ( de som satt i donatorn) och jag tro det påverkar att corner weighten inte är helt injusterad oxå , inbillar mig att den dynamiskt svänger in lite lättare höger än vänster , men det kanske får bli senare känns helt klart besiktnings bar. SFRO II skall bokas asap EDIT : efter lite grova beräkningar skall det vara 7kilos fjädrar enligt spec --> med gissad vikt är den fjädrad tillca 2.4Hz 😆 hälften hade nog varit lagom på en glass åkar bil.
    4 points
  19. 3 Korta steg hur man bygger svänghjul: 1. Stor metallbit 2. Ritning 3 CNC Sedan be en bön att det passar…
    3 points
  20. Tycker det är oroväckande tyst här på forumet, snickras det något? Eller sker allt kanske i smyg?😱
    3 points
  21. Då har man skaffat sig lite pyssel i form av ett Gt40 chassie och glasfiberkaross från Tornado. Var egentligen på jakt efter ett Pantera projekt när denna dök upp på Blocket, så va fan varför inte GT40. Planen i skrivande stund är att plocka ihop bilen som en caferacer som man kan ha som bruksbil på sommarhalvåret. Har lite olika motorer att välja på, men det lutar åt att köra med en Ford modular 5,4 och låda från Audi R8. Började lite smått i helgen och provmonterade kaross på chassiet, var beredd på det värsta efter att ha läst lite på detta forum innan, men tycker nog prylarna lirade helt ok, vi får se när jag kommit längre i processen om jag är lika hoppfull....
    3 points
  22. Vart inte så illa som jag trodde med lådan, sticker ut lite men helt ok...
    3 points
  23. Jag ser här på forumet att många har problem med att välja spindlar till sina byggen. Man försöker hitta spindlar som ger rätt ackermann, skrubradie, front/bakstyr, hjulbultdelning och antal utan att finna något som uppfyller alla krav. Med dagens nya integrerade hjulnav kan man fritt välja hjulbultdelning och bultantal som passar till de tilltänkta fälgarna. Eftersom de flesta är för framhjulsdrivna bilar har de splines för drivaxeln. Drivaxelns mutter har som funktion att hålla ihop lagren så de inte glappar. Man måste därför tillverka en axeltapp för att uppfylla detta ändamål. Sedan konstruerar man uprights som uppfyller de önskade kraven på roll centre, ackermann, skrubradie o.s.v. Så här har jag gjort: Hjulnav Toyota Avensis 2015. Här är några exempel på uprights: Som ni ser är det inga problem att få till önskad geometri. Hoppas detta kan vara till hjälp för någon. /Jan
    3 points
  24. Det är väldigt roligt och tillfredsställande när saker och ting bara flyter på, även om det är mycket jobb. Så har det varit de senaste dagarna men luftintaget till motorkåpan, jag hade tidigare skrivit ut och lackat hon och han delen tidigare. Nu gjöt jag av pluggen så att jag fick en honform. Pluggen lossnade väldigt mätt ur formen trots att jag bara hade 1 grad släppvinkel på vissa område. Jag gjorde en mall till kolfiberväven dels för att den hade en oregelbunden form och att jag behövde 5 lager väv. Sedan drapera jag alla lagren på handelen och sedan tryckte jag på formen över, sedan slangar och vacuumpåse som vanligt. Till och med att få vacuumpåsen tät gick lätt. Jag öppnade kranen till epoxin kl 16:53 och efter 7 minuter kröp epoxin upp ur formen men jag brukar hålla kranarna till epoxin och vacuum öppna en liten stund till men 17:15 stängde jag bägge kranarna. Om 2 dygn får vi se resultat men framför allt märker jag om släppmedlet fungerar 😃
    3 points
  25. Har varit en hel del konkurrerande verksamhet senaste månaden, men endel har det hunnits med. Vi börjar med lite infrastruktur... Materialstället är påfyllt, däremot inväntar jag fortfarande alla rundrör till ramen och hydraulrören till bärarmarna. Invigde både byggbord och nya TIG svetsen med att sätta ihop en svetsvagn. Som vanligt i mitt lilla garage så gäller det att maximera varje millimeter för att få något smalt, lågt, kort med bra manövrerbarhet. Ska lackeras och utökas med bättre förvaring undertill samt lite hängare för slangpaket osv. Men den får duga just nu, det finns roligare saker att bygga. Sedan städade jag i ordning garaget och satte igång med ramen. Jag börjar med övre strukturen, Hade lite sporadiska problem med porer som jag inte alls känner igen mig i, speciellt i ett hörn som vägrade att inte sprätta, oavsett hur mycket jag rengjorde eller ökade gasflödet något (fr 8 till 10). Innan jag började med ramen så bytte jag slangpaket från orginal till ett mer följsamt, provade också byta till gaslins. Funderar på om det delvis kan ha berott på att jag råkade ställa svetsen med det rätt kraftiga fläktutblåset riktat mot det hörn som var värst. Men är lite lur på om min luftvärmepump som sitter riktad mot byggbordet kan ställa till det också när den går på högre blås. Ska prova fixa detta inför nästa svetsrunda. I övrigt så är jag väldigt nöjd med svetsen, nästan bara kört Kemppi tidigare (på jobbet), men denna från Vector Welding går jättefint (London 2400, tydligen ska man inte köpa kinasvets med kombinerad plasma, de verkar ha mer problem än rena AC/DC maskiner). När den övre ramen var ihop (med ett tillfälligt tvärstag i framkant) så sydde jag ihop yttre rektangeln till nedre delen. Härnäst blir det till att kryssa botten och sedan jobba mig uppåt mot den övre ramen (som jag nu bara lagt ovanpå). Fortsatt schemakrockar med vårvinter-utflykter men eventuellt kan jag köra på rätt bra under påskhelgen. Målet nu är att hinna få ihop ramens grundstomme innan snön är helt borta, så att jag då kan köra ut hundkojan, flytta byggbordet och köra in Mondeon för att lyfta ur motorn.
    3 points
  26. Med vinterjacka, mössa, luva och handskar så funkar det även med +1° C bara vägen är torr. 🙂
    3 points
  27. Fixat vidare lite, front och baklucka hängda och låsta, dörrar med låskistor och handtag...
    3 points
  28. Så gjöt jag väggen till motorkåpan och en liten förstärkningsprofil.
    3 points
  29. Som utsatt objekt för annans produktion är det svårt att veta hur slutresultatet blir, tycker Arto är grym och naturlig. Kan se tillbaka på mitt eget framträdande i Biltokig på SVT som var ok i jämförelse. [emoji16][emoji106] Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
    3 points
  30. Och precis som jag inte uppskattade det så har ni rätt att inte hålla med om mina åsikter heller, gud vad tråkigt och enformigt allt skulle vara om alla tyckte lika om allt 🙂 Men mitt inlägg var INTE riktat som kritik mot varken bygget eller byggaren, utan som jag skrev så är det en strålande insats från Arto som verkar naturlig framför kameran och även kul att hans fantastiska bygge får lite tid i rampljuset samt att en reporter har valt att uppmärksamma det. 🏆 Väl förtjänt Arto (Köpte numret av bilsport där ditt bygge är med också, var givet köp så fort man fick reda på att reportaget hade gjorts) P.S. Då varken jag eller någon reporter lär göra ett perfekt reportage om mitt bygge så lär du aldrig få se den där filmen du refererar till @Jocke4U
    3 points
  31. Hej Micke, kul att du tycker det! Det känns lite märkligt att se sig själv bara
    3 points
  32. Aj, aj, aj! Nu var det långt mellan uppdateringarna igen. Tyvärr blir det långa pauser i byggande pga av allt annat som ska hinnas med. Jag skyller på 7:an, Jaggan och några motorcyklar. Sanningen är också att jag suttit lite fast i framvagnsgeometrin. Den blir lite knepig i och med att A-armarna inte sitter parallellt med bilens centrumlinje. Jag fick lov att lära mig lite Fusion 360 för att verifiera mina tankar. Nu är i alla fall A-armarna svetsade och t.o.m. lackade så att jag kan montera bussningar etc och säkerställa att fästen hamnar på rätt ställe. I och med att A-armarnas mått blev beslutade kunde jag också svetsa resten av rören i framvagnen. Nästa steg blir fästen för A-armar och stötdämpare. Sen borde bilen kunna stå på egna hjul för första gången! Sakta men osäkert framåt. 🙂
    3 points
  33. Då var det dags för motorhuv. Först en pappmall. Sedan lades mallen..... ja, gången kan ni nu. När det ska bockas kallas Bengt in, tack igen för hjälpen. Hörde att man bör ha värmeskydd på ljuddämparen så jag böjde till en enkel i aluplåt. Har börjat med skärmbreddning, skärmar ska passa två olika fälguppsättningar / däcksbredd. Provkörning och slutbesiktning närmar sig, ska bli riktigt spännande att se hur bilen går. Hur blir bromsarna? Väghållning? Styrning? Ax? Komfort?! Ljudnivå? Acceleration? Toppfart? Prestanda? Ballfaktor? Vilka bilar kommer jag att kunna dra ifrån vid rödljusen? Ja, frågorna är många.
    3 points
  34. Det har bara varit arbete med motorkåpan sista tiden, dels det vanliga arbetet med att lägga i kolfibern, peelply, flödesnät och sist vacuumpåsen. Sedan krånglade det en hel del med läckage. Pressade påse tejpen flera gånger, letade hål och till och med så slipade jag hörnen på formen och penslade på polyester. Till slut slet jag bort vacuumpåsen och la dit en ny och då fick jag fullt vacuum direkt. Nu på förmiddagen så släppte jag på epoxin, efter 20 minuter var det klart. Om 3 dygn kan jag se resultat 😀.
    3 points
  35. Mixtrar med avgassystemet, har lyckats få tag på alla pusselbitar och skall bygga en atrapp för att gå till grenröret. Kollektorn har även fått en ny frisyr, 15cm kortare. Blev 3” V-bandklämma och uttag för lambda efter klämman.
    2 points
  36. Hej! Har tagit fram en första prototyp, av en växel mekanism, använt material från en gammal etikett maskin, där fanns bra aluminium material. Kommer att tillverka två olika växelspakar, med olika hävstångs höjd. Har även sågat ur två olika växel väljare, försökte fräsen ut den på jobbet, men det blev inte så snyggt som jag hade önskat. Men det går nog att putsa upp. Nästa steg är bakre och främre support och vajer fäste. Var ju bara tvungen att testa montera, kan bli coolt!
    2 points
  37. Årets första tur. Äntligen fick jag åka en sväng och testa Aeroscreenen. Så nu hoppa jag att sommaren kommer tidigt.
    2 points
  38. Kul att se din MNR här på forumet med rätt motor. Är själv nybliven ägare till en Megausa (byggd av Mikael Öhrström) där motorn (gen2) orrats upp till 1441 cc inkl. höglompkolvar. Håller på att gå igenom bilen och rusta den då den gått mycket på bana. Nyligen lyckades jag besikta den med kod T12bf vilket gör att man göra lite vad man vill med bilen 🙂 Ska bli kul att testa på vägarna så fort jag fått hem karossdelarna från lackeraren. Hoppas du får till det med motorn, Mvh Tomas
    2 points
  39. Till slut blev det en hel felfri plugg till luftintaget printad, pga av mitt strul med skrivaren så blev det två som var kass. Nu har jag slipat, spacklat, grundmålat, slipat och sprutat topplack. Eftersom jag ska göra en pressgjutning så är det en plugg till formen och en plugg till insatsen. Sedan när jag ändå skulle spruta färg så fixade jag till pluggen till vinge. Eftersom det är tråkigt att titta på när färg torkar då förberedde jag formen till ena vingen med allt som behövs för att gjuta halvorna i kolfiber med vacuum.
    2 points
  40. Jag röstar för att du utgår ifrån att undre bärarmen ska va horisontell vid rideheight och att du flyttar upp styrväxlen en bra bit och dessutom breddar den så tror jag att du löser flera problem.
    2 points
  41. Wheels, om jag får rätta.... lite!
    2 points
  42. Jo, det blir bra men det är sjukt mycket jobb med att komma dit. Ringer MacLaren ska jag fråga om de har några enklare arbetsuppgifter 🤪
    2 points
  43. Idag löstes ett gammalt men lågprioriterat problem med att bränslepumpsrelät ligger och drar tjuvström bara batteriet är inkopplat. Jag vet inte riktigt varför det gör så men nån feltolkning nånstans när jag gjorde om elsystemet till motorn troligtvis.
    2 points
  44. Jag jobbar parallellt med både motorkåpan och vinge, med det som behagar mej mest för stunden😂🤪
    2 points
  45. Efter 3dygn slipade jag klarlacken och det gick bra utan genomslipning. Nu äntligen kan jag lägga i kolfibern i formen👍.
    2 points
  46. Nu har jag startat den fysiska delen av mitt nya projekt efter att alla huvudsakliga omständigheter är okej, såsom anpassning till familjen - jag har lovat att inte jobba mer än 30h/vecka, konstruktionen har finjusterats och laserskärning av plåtar är beställda. Så i helgen hämtade jag en bunt rör och började med att tillverka ett nytt arbetsbord 👍🏻 För snart ett år sedan visade jag detta projekt som en idé . I stora drag blir det en bil för gata och bana med en Subaru motor/drivlina
    1 point
  47. Sen flyttar du ut inre styrleden så den är i linje med bärarmarnas ledpunkter så kommer det bli bra. Gör stor skillnad att ändra höjden med 5mm på styrväxeln. På min med Miata na spindlar så rör den sig mycket lite i toe genom hela fjädringsvägen. Tog några kvällar att få det bra.
    1 point
  48. Dags att börja på stötdämpningen fram..
    1 point
  49. @HeikkiJag hade aldrig meckat bil innan jag byggde min förra, men med hjälp av forumet och youtube löser man mycket. Detta forum är ett av få som aldrig idiotförklarar någon eller har otrevlig ton. Fråga på, så löser du det!
    1 point
  50. Hej igen Det har inte blivit så mycket gjort denna veckan av många olika anledningar, jag är lite låst att komma vidare med rambygget pga brist på plåtar som jag väntar otåligt på. Jag har riggat och häftat rör så gott det har gått. Jag fick en oanvänd kopplingssats av en kamrat tyvärr hade den legat i ett skjul så den hade en hel del ytrost, ska se om jag lyckas få bort rosten i någon kemisk process. Svänghjulet var väldigt lätt tycker jag, 7,0kg Sedan har jag frågat mej själv - är det för tidigt att sitta i ”bilen” och göra motorljud med munnen ? 🤪
    1 point
×
×
  • Create New...