Visst finns det sätt att få ihop en Pinto billigt men samtidigt bygger mycket av det på 25 år gamla prylar och i vissa fall, en tid när bearbetning av motordelar var mycket enklare och billigare. Nu minns jag inte detaljerna i allt men har för mig att det som stupade för min del var bussningarna till kolvbultarna (24 mm på VW och 22 mm på Saab var det väl, eller tvärtom kanske). Men absolut värt att undersöka.
Min turbomotor senast gick på runt 26000 kr, då var det Maxxpeedingsrods stålstakar (2000 kr), måttbeställda DP kolvar (8000 kr). Maskinjobben (fräsa ventilsäten, ventilstyrningar, plana topp, borra block) var 5000 kr och resten kamaxel, lager, ventiler etc. Till detta kommer sedan allt runtomkring som insug, oljetråg mm mm. Plus då att jag portade själv och förstås satte ihop allt.
Nu är kronan betydligt svagare än när jag byggde så allt är dyrare men jag räknade ut då att en Duratec där man inte behöver borra/decka/plana eller byta kammar skulle gå att få ihop för runt 15000 kr. Men då skulle den också ha oljetråg, den passar inte mot växellådan osv. Bytet i sig drar ju med sig fler saker när man ändrar plattform.