Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 10/03/2022 in all areas

  1. Det var en fin sommar och det blev många resor med finbilen, ca 550mil totalt. Dessutom har jag hunnit med att bygga ett växthus tillsammans med sonen, fixat en jordkällare och fixat en massa ved till uppvärmning. Men nu börjar byggsäsongen. Jag byggde om växelspaken så att växelvajrarna får en bättre position. Gaspedalen som jag köpte var avsedd för en gasvajer som var riktad framåt, så jag byggde om geometrin till riktning bakåt till min motor. Med bromsskivorna bak på plats kunde jag tillverka fäste till bromsoken och planera dragningen av handbromsvajrarna. Till handbromsen tänkte jag ha en styck vajer från spaken till en central punkt där vajern delar sig till Vä och Hö sida. Till detta system behöver jag 2st svarvade linhjul m lager, få se hur jag fixar det. Jag fick hem en rostfri plåt som jag ska montera mellan bränsletanken och sätet, det känns bäst att göra så. 🙂
    3 points
  2. Det är ingen riktigt enkel nöt att knäcka. Å ena sidan, en Duratec med runt 160-180 hk bygger man ju på i stort sett standardkomponenter, den blir lättare än Pinto, går snyggare/smidigare och har förmodligen bättre register. Men börjar man låta "lite till"-djävulen spela fritt där också så står man fort med andra stakar, kolvar och då drar det iväg. Å andra sidan, det finns gott om trimmade Pinto med gjutna kolvar som håller för att varvas hyfsat, speciellt när man inte tävlar. Men det finns alltid den där tanken i bakhuvudet... Efter att ha jobbat lite med några nyare motorer de senaste åren så skulle jag personligen luta åt Duratec i den här typen av bil. Speciellt om du inte behöver gå bananas med effekten... Gustaf
    2 points
  3. Instrumentpanelen och lite andra delar blev pulverlackade i veckan. Jag har även börjat malla upp för en ny huv bula.
    2 points
  4. Jag har duratec med orginal tråg och sprängkåpa till typ5 låda kpåan kostade 3500 kr
    1 point
  5. I kalkylen för bytet till Duratec har du räknat med växellåds byte eller köpa ett rätt så dyrt eftermarknads sprängkåpa/kopplings svep. Eller så går samma väg som jag gjort Zetec varianten då passar den växellåda du har idag. //Nisse
    1 point
  6. Visst finns det sätt att få ihop en Pinto billigt men samtidigt bygger mycket av det på 25 år gamla prylar och i vissa fall, en tid när bearbetning av motordelar var mycket enklare och billigare. Nu minns jag inte detaljerna i allt men har för mig att det som stupade för min del var bussningarna till kolvbultarna (24 mm på VW och 22 mm på Saab var det väl, eller tvärtom kanske). Men absolut värt att undersöka. Min turbomotor senast gick på runt 26000 kr, då var det Maxxpeedingsrods stålstakar (2000 kr), måttbeställda DP kolvar (8000 kr). Maskinjobben (fräsa ventilsäten, ventilstyrningar, plana topp, borra block) var 5000 kr och resten kamaxel, lager, ventiler etc. Till detta kommer sedan allt runtomkring som insug, oljetråg mm mm. Plus då att jag portade själv och förstås satte ihop allt. Nu är kronan betydligt svagare än när jag byggde så allt är dyrare men jag räknade ut då att en Duratec där man inte behöver borra/decka/plana eller byta kammar skulle gå att få ihop för runt 15000 kr. Men då skulle den också ha oljetråg, den passar inte mot växellådan osv. Bytet i sig drar ju med sig fler saker när man ändrar plattform.
    1 point
  7. Jag har sett i forum att saab 900 (h-motor) stakar passar i ford pinto och är starkare. Kolvsats finns hos kyrkmotor för ca 2000 kr för 4 styck som passar på saab stakar. Vet ej vad de klarar för cylindertryck. Men mest för att det nog går att hitta billiga alternativ som är bra nog om du letar lite, eftermarknads vw-kolvar tex? Känns väldigt mycket med 30k för en motorrenovering men det kanske inkluderar maskinarbete och att en firma plockar ihop den? Jag gillar bilen!
    1 point
  8. Du kan ju alltid installera hjälpfjädrar under sätet som hjälper en upp, kan behövas vid äldre dar 😄
    1 point
  9. Igår vart det lite mer målat hängande på lyften. Idag vart det en ny provtur till brorsans brevlåda och tillbaka 400 meter. fick feta på SU'na lite då den verkade gå lite snålt och justera tändningen lite neråt. sen stod den och puttrade på tomgång en stund. 😁 Till helgen blir det start av plasmaskär så jag kan skära till aluminiumet som står mot väggen i garaget.
    1 point
  10. Jag får väl komplettera med en bild som inte är bara färgglada kablar. Instrumentpanelen börjar bli bebodd, under kommande helg så ska varvräknare och hastighetsmätare på plats också.
    1 point
×
×
  • Create New...