Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 03/02/2022 in all areas

  1. Har allt kollat på moderna prylar också, men då får jag hosta upp minst 10' för något vettigt, typ MaxxECU eller Haltech. Men inget är bestämt just nu...
    1 point
  2. Efter förra sommarens missöde på Kinnekullekörningen där remhjulet till vattenpumpen lossnade, så är jag nu igång med motorbyte. Kan tyckas lite onödigt att byta hela motorn när det bara var ett remhjul till vattenpumpen som är trasigt, men jag har ju en extra motor ståendes i garaget och ett byte var ju ändå tänkt att göras någon gång. Började med att riva isär den nya motorn helt för att kolla igenom den mer noggrant samt byta sådant som är i sämre skick. Passade på att vikta in kolvar och stakar, ligger nu inom 1,5 grams skillnad (vågade inte ta mer på den tyngsta kolven). Toppen har uppdaterats med aningen kraftigare ventilfjädrar, så att man vågar varva lite mer utan risk för att sopa rent ventiler mm. Har även bytt kolvringar, lager, alla packningar och packboxar. Även en bättre multilagers topplockspackning blev monterat. Ett 600g remhjul i aluminium sitter monterat nu också. En viktbesparing på 2,4kg jämfört med original (roterande massa). Vid rivning av den gamla motorn ur bilen såg jag att turbon sjöng på sista versen, så en sprillans ny TD04-19T med Billet innanmäte har inhandlats. Så jag går upp en aning från den gamla TD04-16T som jag har kört med i snart 7 år. Den nya ska klara av att leverera runt 330-350hk ihop med rödblocket. 🙂 Just nu väntar jag på att en ny kraftigare tryckplatta ska komma, sedan blir det montering av nya motorn i bilen. Köpte även i höstas en ny aluminiumkylare från Radtec, en racevariant anpassad för Caterham S3 nos. För väl se hur mycket bolt-on det blir. Tanken är denna ska kunna kyla bättre än mässingskylaren från Volvo 340 som jag har kört med hittills. Sedan har jag även en större intercooler liggandes som förhoppningsvis ska monteras och nya tryckrör ska byggas. Om orken räcker, ska jag även uppdatera till ett Megasquirt som ligger och väntar i garaget. Annars blir det till att köra lugnt i år. För er som funderar på vad turboinstallation lägger på i vikt jämfört med en sugmotor, kommer här lite vikter (Volvo rödblock): Turbo TD04-16T 6,4kg Tryckrör 6,4kg Insug+fuelrail+spridare 3,2kg Intercooler från en VW Passat 1.8T 2,9kg Grenrör 5,8kg
    1 point
×
×
  • Create New...