Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 01/11/2022 in all areas

  1. Vet inte om denna typ av lösning kan vara intressant . www.sandparts.com/Billet-HD-Center-Load-Rack-and-Pinion_p_72056.html Center Load Billet Polished Rack and Pinion Your Price: $208.01 5/8" 36-spline output. HEAVY DUTY RACK This rack can handle it all. International Tie Rod Ends. Heavy duty rack & pinion beam mount. Mounting holes measure 6 inches spacing tie rod holes are 2-1/2 inches eye to eye and 12 inches overall. 1:1 ratio with roughly 3 5/8 inches of travel. Height: 4 7/8 inches Overall Length: 17 1/4 inches Spline: 5/8 inches -36 Stud Thread: 3/8 inches
    2 points
  2. https://berrisford.co.uk har en del intressana grejer. Lite rörig struktur på sidan men i den här kategorin finns olika styrväxlar. Höger, vänster, centrerad (även reservdelar) för £160 https://berrisford.co.uk/product-category/parts-components/steering/ Även en variant "made to order" £300 https://berrisford.co.uk/product/steering-rack-assembly-c6-c3/
    1 point
  3. Haha!! Äntligen får jag starta en byggtråd! 😎Oj vad jag har längtat! Jag såg nyss att jag varit medlem på forumet sedan 2004 så tankarna kring bilbygge har funnits länge. Från början var jag inne på en locost. Detta har senare pendlat mellan alla möjliga olika byggen eller delvisa kits. Locosten har varit tillbaka i planerna flera gånger men nu blir det inte så. Jag har inte heller varit helt bilprojektlös sedan 2004. Jag höll på med ett hundkojjebygge med hondamotor däromkring 2005 tror jag. Detta blev aldrig klart pga en separation med husdelning och annat tjafs. Nu har jag en Fiat 124 sport från 71 som börjar bli klar. Nästa projekt är det som jag introducerar här! 😁 Jag har börjat leda donatordelar. Än så länge har jag: 2.5l jaguar V6 med 5 vxl manuell låda fram och bakvagn från en Mazda MX5 (hemma om nån vecka) Motorn ligger på 200 hästar vilket med en lätt bil antagligen behöver sökas undantag för 20kw/100kg. Det skulle behöva bli en 735kg bil i så fall. Med en ordentlig ram och bra bromsar hoppas jag uppnå kraven. Detta ska då ner i en hembygd ram som jag överväger att CADa först. Jag är jättesugen på att bara börja slänga ihop rör men känner att jag antagligen slipper en del huvudvärk om jag CADar och tänker lite först. Jag har surfat runt och tittat ramar länge nu och har fastnat lite för TVR Griffith-ramen. Tänkte ta en del inspiration från den, använda MX5ans fram- och bakvagnsgeometri. För tillfället ser jag inte att jag använder hela fram- och bakvagn utan bara armar, bromsar, nav m.m. Kaross har man ju letat efter nått passande en lång stund. Jag lutar åt en Ockelbo-ferrari, dvs Pagano. Har dock inte varit och tittat för att klämma och känna. Detta ligger på att-göra-listan. Annars finns det ju bla Jaguar D-type (som jag såg en annan bygger här på forumet). Frugan är inte så sugen på D-typen dock. WAF (Wife Acceptance Factor) är definitivt högre med Paganon. Nu ska jag rensa lite onödigt tjafs på motorn, fundera på motorstyrning och nytt insug, vänta in MX5-delarna och planera in en tur och titta på Paganos kaross. Behöver antagligen också börja söka efter närmsta SFRO-besiktare! /Calle
    1 point
  4. 50-tals-racern får vänta lite till. Det här motorbytet i Fiaten tar längre tid än jag tänkt... Det tar såååå mycket tid när allt måste byggas från scratch eller modifieras för att passa! Dock finns det fördelar med allt jag lär mig på vägen inför nästa bygge. Efter lite motivationsbrist är jag tillbaka på banan igen och har över julen fått lite gjort. Har som jag läste i någon annan tråd kommit fram till att nyckeln till framgång är att koncentrera sig på en sak i taget och inte titta på hur lång att-göra-listan är, samt blanda lite tråkiga/jobbiga grejer med roliga småjobb. Tvärbalken är ihopsvetsat och förstärkt (ingen bild på detta dock). Även ljuddämpat karossen för att få ner ljudnivån i kupén lite. Blir nog ingen viktskillnad att prata om då jag ändå sparar någonstans runt 15-20 kg på motorbytet. Nästa grej på att-göra-listan är fästen till styrväxeln samt ett hemmabyggt grenrör. Hemmabyggt oljetråg för att passa lutande motor och tvärbalk. Även bafflat med dörrar för att hålla oljan på rätt plats. Rymmer ca 4,3 liter: Generatorfäste, oljesticka och ett klart oljetråg. Generatorfästet är också komplett nu med nedre fäste. Beställde 2 remmar som, efter mått med snöre, var för korta 😞 Får beställa lite längre! Och för att öka motivation och ha lite kul så blev det ett par nya PH2-kammar freån Newman 😄 Trattar, trattar överallt! Förhandlat fram lite fasta garage-tider med frugan också så nu blir det förhoppningsvis lite mer progress framöver! 😄
    1 point
  5. Har testat med däckpenna. Barnsligt men jag älskar det.
    1 point
  6. Nu har bilen fästen för säkerhetsbälte !
    1 point
  7. Har kommit igång och bygga lite på pickupen. Det va ju ett tag sen det svetsades på den. Jag har ändrat lite i tankarna kring detta bygget, så nu blir det inte något lågbudget bygge på den nivån som jag gjorde för ett år sen. Sen senast så har jag fått tag på en omgång fälgar till från en e39 sedan som är 9x17" bak. Försökte fåtill original e39 pedalställ, men det blev inge bra så nu blir det ett hängande OBP med bromsvåg. Fästen för e39 kylare är fixat och jag har bytt ut e39 motorkuddarna mot Volvo så inte motorn ska röra sig så mycket. Har även gjort ett nytt motorfäste på förarsidan och kapat bort endel för att få mer plats för pedalerna. Växelspaken har jag krånglat mycket med. Köpte en shortshift för att göra det enkelt men fick inte ihop det bra. Efter många försök tog jag original spaken istället och en bussning från shortshiften ihop med lite svarvade grejer så nu lirar det som det ska. Den hamna nära en halvmeter längre fram jämfört mot original. Främre delen av avgassystemet är också klart. Byggde första delen i vanliga rör men efter flexröret är det rostfritt. I bakvagnen så har jag satt dit förstärkningar till fjädertornen och kapat bort rören som gick från fjädertornen ner mot mitten. Nu blev det ett par mindre rör där så nu ser det mycket bättre ut. Den vita donatorbilen är rensad och förpassad till Skoda himlen. Tur jag fick tag på den röda donatorbilen för denna vita va riktigt dålig. Hoppas uppdateringarna kommer lite tätare nu 😄
    1 point
  8. Japp, noskonen började ta form igår och är i stort sett klar. Lite fintrimmning och igensvetsning av hål och slipning av krympmärken ska göras innan den nitas ihop. Idag har jag byggt ett par nedre fästen till den och den ska få ett par övre fästen med så att den kan sitta kvar stabilt även när man tar bort motorhuven.
    1 point
×
×
  • Create New...