Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 08/25/2021 in all areas

  1. Efter mycket fram och tillbaka och om och men har jag dragit i gång ett nytt projekt . Efter att jag byggt två sjuor blir det denna gång nåt med tak . Tanken är liten bil med lagom mycket effekt .Efter en del sökande på internet hittade jag nåt som jag föll för . Problemet var att den var i Italien och min italienska är "0" , engelska hjälpte inte mycket häller . Min sambo hade jobbat lite i Italien och kunde prata lite men bil relaterade ord var hon inte så bra på . Efter lite mailkontakt vi bestämde oss för att ta en långhelg i italien och besökte tillverkaren/säljaren förra året i september . Trevliga människor och lätt att ha med att göra . 21 mars i år var vi nere igen för att betala och packa allt . Karlsson Åkeri i Växjö fick äran att frakta den till Sverige . Nu har jag ett stoooort problem . BEC eller CEC ? 46aE5Niw
    1 point
  2. Känner att det är dags att kliva ur forumets inaktiva klunga och faktiskt presentera mitt bygge och vem jag är. Mitt namn är Aron Dalemo, jag är 22 år och läser till ingenjör på Chalmers i Göteborg. Jag startade mitt bygge, och även mitt läsande på detta forum, hösten 2019 då jag efter flytt från gård till lägenhet började få abstinens av att inte kunna göra något praktiskt och kom på lösningen: att bygga en egen bil. Detta skulle kräva mycket datorjobb, vilket jag skulle kunna göra i lägenheten. Detta för att sedan göra det praktiska hos mina föräldrar under ledigheter. Vidare har tillgången till Chalmers mekaniska verkstad gjort det möjligt att göra mindre detaljer här i Göteborg. Jag har samlat på mig mycket bilder och upplevelser under mina hittills två år av bygge. Den närmsta tiden kommer jag succesivt att försöka posta det jag gjort hittills. Projektet startades utifrån en budget på ca 100 000 kr med tanken att göra ett fordon som både skulle kunna användas på bana och på landsvägar. Tanken landade snart i att ta ytterpaneler från en befintlig bil och kombinera med de mekaniska delarna från en ytterligare annan bil. Den mekaniska donatorn blev efter mycket undersökande en Jaguar S-type från år 2000, då motor, låda, diffrential, drivaxlar och styrkomponenter kunde tas från denna. Den estetiska donatorn var svårare. Kraven var att donatorn skulle vara billig, unik och liten, samt gärna från 80-talet. Men efter mycket om och men föll det sig att den optimala bilen var en Volvo 480. Denna bil uppfyllde alla krav och jag råkar även vara uppväxt i en sådan bil. Jag vet att denna bil är en vattendelare, den är både estetiskt och mekaniskt ifrågasatt. Men jag tycker att bilens udda aspekter är charmiga samt att denna bil i racingkläder (tänk er b-grupp-look) känns väldigt attraktiv. Vidare är den dåliga mekaniken inget problem då allt skall bytas mot Jaguarens delar. Jag hoppas ni vill följa med mig på min resa mot detta mål. Detta har länge varit en dröm för mig. Tack alla ni som inspirerar på detta forum!
    1 point
  3. Precis läst byggtråden, fantastiskt hantverk!
    1 point
  4. Jag ställde samma fråga till min besiktningsman för några månader sedan och fick följande svar: "Spacers i sig, är inte förbjudet, så länge det är ”kläm-spacers”(och tillräcklig gänglängd på bult). Är det däremot sådana med gängor/bultar i så ställs krav på materialet. Fast alla spacers är ju en kompromiss eftersom fälgen är fel" Angående vilket krav på materialet på de med gängor/bultade fick jag till svar "Alu-spacers ska vara i 6061 T6, eller motsvarande kvalitet"
    1 point
  5. Spacers i sig är det inget förbud mot vad jag vet. Det som kan vara ett problem med spacers är om du med dessa ändrar spårvidden för mycket. På en tung bil kan detta ge för stora förändringar av lagerbelastningarna samt att du kan få för stor Scrubradie som kan problem med styrningen. Sen behöver ju uppstyrningen av hjulet fortfarande fungera som det var tänkt
    1 point
  6. 1 tub lim och ca 550 nitar senare...
    1 point
  7. Sprättade ur bitarna ur formarna i går kväll och har i dag kapat ur de gamla skärmarna ur karossdelarna, och sedan limmat dem nya med epoxi, samt plastat fast dem med väv och lamineringsepoxi. Är ju någon konstig typ av glasfiber i orginaldelarna. Dock fäster polyester sådär i det, så därför fogar jag ihop med epoxi. 🙂
    1 point
  8. Får ursäkta för lång tystnad här men bygget har rört sig framåt: Efter att bilen hamnat på egna hjul var det dags att göra det återstående inför byggbesiktningen. Det innebar att fixa klart bälte, broms, styrning, tank, pedalställ, batteribox samt krängningshämmare. Pedalstället monterades på Jaguarens originalskenor för att kunna justera dess placering med en knapp. Rattkonsolen togs också från Jaguaren då denna var kollapsbar internt och också elektriskt justerbar. Vidare märkte jag när styrningen var hopmonterad att bilen svänger åt fel håll. Detta då jag i min jakt på lämplig styrväxel stirrade mig blind på dimensioner och inte på om växeln skall sitta framför eller bakom hjulaxeln. Fråga mig inte hur jag inte märkte detta tidigare, men det är svårt att uppfatta när man inte svänger med ratten. Detta skall dock lösas genom att köpa en högerstyrd Sierra-växel och sedan montera den upp-och-ner. En annan sak jag lärde mig här var att man bör försöka få vinklarna på styrknutarna så liknande som möjligt. Detta gav en bättre känsla i ratten Bälte blev både 6-p samt 3-p Securon 500/W. Tanken kommer från Speeding och har interna pumpar vilket jag fann underlättade placeringen och den resterande bränsledragningen. Tanken monterades över differentialen vilket inte var optimalt sett till att det blir mer vikt en bit över marken. Men då jag tänkt att skapa deformationszon bakom differentialen och inte ville att tanken skulle vara en del av detta blev detta bästa placeringen. I bak gjordes en krängningshämmare från grunden för att få beräkna lite materialdata på papper och sedan kunna testa hur väl detta överensstämmer med verkligheten. Då jag inte hittade mycket skrivet underlag på detta räknar jag med att jag kommer få göra minst en till variant av den innan jag är nöjd. Bussningen är från SAAB 9000, hittade hårdare varianter på KL Racing. Vidare monterades krängningshämmare på bilen. Den i fram är Jaguarens originalkrängningshämmare. Troligen kommer den behöva bytas ut till en eftermarknadsvariant, men det får vi se efter att jag testat den. Ser ut på bilderna som att kräningshämaren hänger väldigt långt ned men då chassit går upp i framkant sticker den inte ner mycket jämfört med botten på bilen. Handbromsen monterades också. Det roliga med denna är att jag helst velat ha en cobra replica-handbroms men då dessa är lite väl högt prissatta började jag leta efter andra små handromshandtag. Kravet var att den skulle kunna skalas av på plastdetaljer samt inte vara för stor samt vara till ett rimligt pris. Till slut hittade jag att Mini Cooper R53 har en trevlig liten spak vilket man kan montera av plastdetaljerna för att få en, enligt mig, stilren och liknande cobra handbroms. Framför allt var 99kr på skroten bra mycket mer rimligt för en handbroms enligt mig. Hoppas snart få möjlighet att byggbesikta och sedan börja med karossmontering! Hoppas ni får en fin helg!
    1 point
  9. Vidare under våren 2020 började tillverkningen av bärarmarna. Här var min kära vän Herman Wäpling (rekommenderar er att följa honom på Instagram ”@waplingbrother”, för många roliga byggprojekt: https://www.instagram.com/waplingbrothersgarage/ ) ovärderlig då han hjälpte till med all svarvning samt svetsning samt kom med massa bra förbättringar. Bland annat var det Herman vilket kom på att göra camberjusteringskruvarna med fräst hylsskalle Här gjordes jiggar för att få korrekta mått samt få båda sidorna lika på bärarmarna: De svåraste bärarmarna att göra var de bakre övre, på grund av att dämparna skulle sitta likt koenigseggs triplex-system. Kullederna till bärarmarna är från Saab 900 och krävde att bärarmarnas hål behövde brotschas litegrann. Bärarmarna nedre fram var också tvungna att göras lite mer komplexa då Jaguarens spindlar är gjorda så att styrväxeln måste hamna nära den imaginära axeln mellan framhjulen. Därför måste nedre framspindlarna bygga framåt, för att inte interferera med styrväxeln. Här kan man se på det väldigt trevliga svetsarna Herman åstakommer. Övre bärarmen i fram kombinerades med antidive-justeringsmöjligheter Avslutningsvis lite bilder på alla bärarmar klara. Ha en fin helg i garagen!
    1 point
×
×
  • Create New...