Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 06/03/2021 in all areas

  1. Hej, Enda sedan jag sålde min förra sjua har jag varit sugen på en ny. Ville egentligen bygga en igen, men med två små barn och intensivt jobb är garagetiden högst begränsad. Ovanpå detta brexit som gör allt mycket dyrare och besvärligare. Därför har jag under något år letat efter en välbyggd Westfield eller MK Indy och den som letar, han finner. Till slut fick jag tag på en bil som uppfyllda alla mina kriterier. Sagt och gjort, jag och brorsan tog en dagstripp till Stockholm för att titta på bilen. Det fanns inte mycket, typ inget, att anmärka på. Det blev affär direkt! Att ta bilen på trailer nästan 70 mil enkel resa var första tanken för att få hem den, men med hybridbil visade det sig att dragvikten var begränsad till 920 kg med B-kort. De flesta mindre biltrailers har totalvikt på 1300 kg så det var mission impossible. Fick tag på Laholms biltransport som körde täckta biltransporter. 1,5 veckas väntan, så var bilen hemma. Bilen är för känd för de flesta här på forumet. Det är Lars - "Noshest" gamla bil som han sålde förra året. Mellan mig och Lars har det varit en ägare. Efter att ha kört några mindre turer kan jag bara konstatera att det är en sanslöst välbyggd bil som går som ett skållat troll. Nu skall jag lära mig hantera bilen, till vintern väntar lite småfix så att jag får den som jag vill ha den. Grymt kul att vara med sjua igen!
    5 points
  2. Hittade en bild från Kinnekulle som Fredrik Arvidsson har tagit. Tack Lägger upp den här, är ju så sällan man får kort på bilen i rörelse... Hittade ytterligare en bild som Maciej Matwiejczuk har tagit. Tackar Ser ut som föraren få gå all in på salladsdieten
    1 point
  3. Inledningsvis vill jag bara berätta hur jag valde mina fälgar. Detta val och dess konsekvenser är troligen det mest genomgående arbetet i hela bygget. Fälgarna dimensioner fastslog enligt sfro-rekommendationer i ett tidigt stadie av planeringen. Men trots detta tog det lång tid innan jag kände mig nöjd med dem. Då jag vill åt mer klassisk racing look, gillar fälgar med lite mer gummi samt inte vill kapa upp hjulhusen på 480:n för mycket och tappa proportionerna, så ville jag ha så små fälgar som möjligt. För att klara bromsarna på Jaguaren var 16 tum det minsta jag kunde använda. Vidare ville jag ha kvalitetsfälgar från 80-talet och då jag är på en tight budget ville jag inte lägga mer än 1000kr per fälg. Det låter kanske som en omöjlig ekvation men jag menar att där man inte kan lägga pengar får man lägga tid. Så efter att ha bevakat både Blocket och Facebook market place i ett halvår hittade jag äntligen det jag sökte. En omgång BBS 16x7 et23-fälgar från 80-talet, ett tillval till Volvo 740, och då Jaguaren har samma bultmönster passar de perfekt. Sedan att de precis passar över jaguarens bromsarna är ju en fördel 😄 Fälgarna var inte i toppskick men raka och fina och jag fick dem för några tusen. Efter att ha renoverat dem, vilket dels innefattade tre mils transport av en fälg på pakethållaren på cykeln, och lackat om dem blev de väldigt fina. De blev klädda i Achilles ATR Sport 225x50r16, inte R-däck men ganska nära. Planen är att skaffa en till omgång bredare fälgar med mer racing specade-däck på senare. Vidare tillbaka till bygget på chassit. Efter vad som kändes som en evighet av svetsande var äntligen hela ramen klar. Detta gjorde att bilen kunde lossas från byggbordet. Därmed var nästa steg att få den på egna hjul. För att detta skulle vara möjligt behövde fjädringen byggas klart, bromsar fixas och liknande. Det svåra här var att få fjädringsfästena så att dämparna fick rätt position och att fjädringsrörelsen blev korrekt, 220mm totalt i fram och 250mm totalt i bak. Efter lite slit var bilen nere på egna hjul. Verkligen en speciell känsla att putta ut bilen från garaget första gången. Svårt att förstå att det är sant. Ha en fin vecka allesammans!
    1 point
  4. En liten och ganska intetsägande uppdatering 🙂 Ska fixa en bättre uppdatering inom kort. Här går det långsamt, alldeles för långsamt men har fått hem lite grejer och lite på väg...fast dom är på väg till fel ställe 😞Hoppas DHL kan vakna till och fixa till det - flera samtal har gjorts (första i fredags) och ärende finns
    0 points
×
×
  • Create New...