Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 05/03/2021 in all areas

  1. Glad att se att ni fortsatt tycker att detta är ett roligt bygge! Efter att ha gjort grundramen var det dags att börja montera rören runt kupén. Innan dessa kunde svetsas fast behövdes karossen monteras på bordet för att kunna få dessa rör på rätt ställen. Detta tog en hel förmiddag då jag inte hade någon extra bärhjälp, men med en improviserad travers så gick det vägen. Detta var en milstolpe i bygget då man fick en första känsla av att det liknar en bil. Sedan går det inte att förneka att det är tillfredställande att se en 480 med differentialen på rätt ställe. Rören runt kupén gick väldigt smärtfritt att tillverka just på grund av att mått hade kunnat tas från trämockupen. Här kan man se hur bakre bärarmarna kommer sitta med dämparfästet sittandes på ovansidan. För att visa ungefärligt hur motorn kommer hamna sett till karossen. Ha en fin vecka så kommer det mer bilder på bygget i nästa vecka! Kan inte låta bli att skicka med en sista bild på ramen och karossen, tror detta kommer blir bra!
    3 points
  2. Första banträffen för året avklarad Falkenbergs motorbana med Svkg. Som vanligt fantastiskt bra arrat och hur roligt som helst Härlig blandning av bilar och trevligt folk! Allt från Miata, Porschar, Mclearen, Super7 till slicksbilar så som Ginetta. Vart lite blåsigt och kallt men fick upp bra temp i däcken ändå. Lyckades med några låga 50 varv och som bäst 49.91. Virtuell best enligt Harry's LapTimer är 49.04 så lite mer går att kräma ut... Bild från depå: Tuffaste Bilen i depån: Varvtider: Liten filmsnutt: filmsnutt :
    2 points
  3. Knackade iordning embryona till främre kylsköldarna. Vart riktigt bra passform. Ska fixa en till o sen göra håltagning etc. Bakre vart mycket mer avancerat än tänkt då bromsbackarna ligger emot en rätt så kraftig förhöjning 🤔 Återstår o se hur jag gör där, kanske blir nån mixlösning.
    1 point
  4. Jag hittade dessa lampor på, "luminse.se" produkt nummer 3003000575
    1 point
  5. Extremt tidig julklapp i år
    1 point
  6. Snyggt jobbat! Grattis!!!
    1 point
  7. Ser tight ut mellan fälg och skärm om du ska ha något gummi där 😄
    1 point
  8. Jahaja, då var SFRO-2 avklarad, anmärkning på att plåtluckan i skottet inte satt monterad och en klammer till en bromsslang som jag glömt att dra fast Bromsbeläggen skramlar som f..n vilket man gärna vill bli av med, tänker att försöka hitta någon lösning med fjädrar som trycker på dom ovanifrån. Tips mottages förstås med tacksamhet. Det blev ett himla farande, med besiktning i Norrtälje och sedan kör, broms och buller i Västerås men all gick bra. Bullermätaren stannade på 83dB. Somnade gött på kvällen efter en liten förfriskning.
    1 point
  9. Då var de på plats. Hade inte lyckats utan min tredje hand / stativ.
    1 point
  10. Styr joxet är klart och just nu gängas det lite styrväxel på det lokala NC maskin verkstan . Borde va klart nästa vecka för slutmonteringen och test igen. På området undanflykter skall det 1# tydligen byggas en A-traktor i maj så frågan om det blir så mycket annat gjort nu på ett tag . 2# sjuan vill ha sommar däck nytt hjul lager och skärmar igen. Men för de få Saab nördar som följer vill jag lägga upp en bild. Råka köpa ( varför händer alltid sånt ) lite ordentligt gamla reservdels plåt från 1950 Tänker mig ladd kabel i tanklocket 😎 och ingen bagage lucka , sten dumt 🤪 men riktigt ovanligt (92a 2 första årsmodellerna) Undra hur svårt är det att byta ett tak tro 🤔, är ju väldigt tydliga skarvar 🙈
    1 point
  11. Varje bil måste ju bedömas för sig men generellt sett skulle jag säga att det bör vara (minst) 2 mm gods i ramen. De byggen jag har besiktat där man sökt dispens, så har vi haft en dialog med byggaren från före byggbesiktning om vad som behöver göras. Ofta får man kanske förstärka ramen med knutplåtar eller liknande på strategiska ställen, välja bra bromskomponenter osv. Genom att bolla lite foton, skisser och tankar kommer jag oftast ganska långt innan jag ser bygget första gången. Som byggare kan man ju eventuellt också skaffa annat underlag (Westfield säljer till exempel sina grejer med 252 hk Focus ST-motor nu, som jag förstår det en bil som är lågseriegodkänd i Storbritannien). Tycker jag sedan att det ser bra ut på byggbesiktningen så rekommenderar jag att dispensen godkänns i protokollet, byggaren söker sedan dispensen hos TS efter byggbesiktningen är gjord. Då får man åtminstone besked innan slutbesiktning. Det är klart att man som byggare vill veta innan man handlar hur möjligheterna ser ut. Men en seriös leverantör av ram ordnar ju saker som materialspecifikationer och dimensioner till en seriös kund så oftast kan man göra en bra bedömning i förväg om man får rätt underlag. Gustaf
    1 point
×
×
  • Create New...