Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 04/23/2021 in all areas

  1. Ok, startar en byggtråd redan nu även om jag inte har börjat med själva bygget än. Skriv gärna tips och ideer ni har. Så tanken är alltså att bygga en Porsche 356 och det lutar faktiskt åt coupe modellen. Både Coupe och Speedster versionen går att köpa i Sverige. Byggde en Westfield S7 mellan 2010-2011. Här uppe i norr är det tyvärr inte så många dagar som det är riktigt skönt att åka öppen bil så en med tak skulle förlänga säsongen en hel del. Dessutom känns coupe-versionen lite mer ovanlig. Är inte ute efter att bygga en bil med jättemycket effekt utan det är primärt en glassätarbil. Någon exakt kopia kommer det heller inte bli utan mer en gammal look med modern touch. Till råga på allt så har jag börjat fundera på om det inte skulle vara roligt att bygga den med elmotor istället. Har kollat förut på elkonverteringar men alla lösningar har varit dyra. På boxerville-forumet finns en tråd där en kille elkonverterade en bubbla och la runt 25k för delarna inklusive batterier. Då börjar det bli riktigt intressant!! Så en Porsche replika byggs vanligtvis på en avkortat VW bubbla-bottenplatta. Har kollat runt lite på utbudet av bubblor men de har ju ökat kraftigt i pris de senaste åren. Så att man får betala 15-20k för en riktig rishög är inte ovanligt. Så man får nog vara beredd på att byta en del plåt även i bottenplattan. Relativt enkel att elkonvertera om man behåller växellådan. Sen är ju frågan hur växellådorna håller för vridmomentet från en elmotor. Dessutom är jag osäker på om eldrift och byte av kaross skulle gå inom ramen för vad man får göra som ombyggt fordon. Alternativet då? Köpte för nåt år sedan en ritning till ett chassi för att sätta en V8'a i en bubbla (Rorty). Det skulle gå att använda som grund till ett Porsche-bygge och då kan man ju anpassa chassit direkt till en elmotor med fast reduktionsväxel från tex Nissan Leaf så slipper man vikt och krångel med en växellåda. Ställer såklart andra krav på bälten osv men det känns inte som en nackdel att ha bra säkerhetsbälten... Sen borde hela chassit bli styvare då det blir iaf någon form av halvbur. Så vad tycker ni? Helkorkat eller? Inspirationsbild
    1 point
  2. Under sommaruppehållet 2020 var det äntligen dags att börja bygga på chassit. Jag började med att montera bärarmarna, bara punktade till en början ifall något skulle behöva justeras, på jiggarna i byggbordet. Vidare monterades spindlarna och hjulen, vilket krävdes tillverkning av lite distanser till kulleder. På bilden syns hur jag löste bakre nedre infästningen mot spindelns sneda infästning. Här gjordes också kryssmätning. Fördelen var att jag kunde mäta mig till 0 mm i kryssmätning där jiggarna bultades fast, vilket gjorde att jag även när chassit var klart hade 0 mm. I detta läge mätes även bumpstop till att bli så låg som möjligt. Valet att fixera alla viktiga komponenter först för att sedan bygga ramen runt är verkligen något som gjorde att bygget blev bättre och gick fortare framåt. Vidare kunde styrningen kontrolleras redan i detta stadie, för att se att bärarmarna och liknande skulle gå fritt vid olika fjädring läge och vinklar på styrningen Efter att ha fastställt alla mått i upphäningen var det dags att göra grundramen till bilen. Den består av 100x50x3mm rör, vilket binder ihop alla nedre bärarmsinfästningar, motorfäste och andra vitala delar. Detta gjordes i samråd med Uno (SFRO) och funkade väldigt bra, var enkelt och kändes säkert, och gjorde infästning av de vitala delarna enkelt. Nackdelen är vikten som rören adderar, men då det också gav ett styvare chassi enligt fem-beräkningarna tyckte jag att det var en optimal lösning Får ursäkta röran i garaget men blir lätt så när man delar garage med personer med en annan acceptans på renlighet Därefter bockades de runda rören till resterande rörram. Då bockmaskinen befann sig i en annan stad ville jag bocka alla rör på en gång och efter cad-ritningar och tro det eller ej- allt passade superb, förutom ett rör, vilket bockades ett par grader för mycket. Men den överbockade bocken bockades tillbaka genom att göra en dysa i trä, efter böjen och sedan använda en domkraft, funkade kalas. Ha en fin helg så kommer det mer om bygget nästa vecka!
    1 point
  3. Dags för en uppdatering. Har länge velat ha en dash istället för hopkoket av mätare. Har dock inte hittat något jag gillar. Var nära att slå till på en Stack, men den ser lite daterad ut. Hittade Sincotech DO908 och var 95 % nöjd. Men återigen kändes den gröna bakgrunden daterad. Men så kom DO922 som en skänk från ovan. Precis vad jag var ute efter! Så det var bara att köpa. Har kopplat in den lite snabbt och den känns vettig. Alla sensorer kopplas till en elektroniklåda och själva dashen pratar trådlöst med lådan. Kräver bara en strömkabel. Allt möjligt kan ställas in. Hur shift lighten ska tändas, vilken färg displayen ska ha, MPH / km/h, psi/bar, vad som ska visas stort på understa raden (rpm på filmen) etc. Än så länge verkar den bra, ska bara köra med den. Alla sensorer utom lambdasensor följde med. Köpte den för 300 dollar direkt från Sincotech. Kom med Fedex efter en vecka. DO922 Sinco Tech Dashboard Sensor KIT Race Display Bluetooth LCD Scree – SincoTech Den visar: hastighet varvtal EGT AFR laddtryck oljetemp oljetryck vattentemp spänning tid Det enda jag saknar är tankmätare.
    1 point
  4. Snyggt! Likadan "bakdel" som jag har... I form av dragkrok dvs 😛 Jag har faktiskt använt min flera ggr och transporterat cyklar för mig och barnen. Även varit på återvinningen med släp efter 😄
    1 point
×
×
  • Create New...