Hej igen!
Hösten 2019 var jag återigen stationerad i en liten lägenhet i Göteborg så då var det dags att göra lite mer teoretiskt jobb med bilbygget. Rörramschassit skulle ritas, upphängningen konstrueras. Då jag aldrig gjort något liknande var det en lång resa från start av chassit tills att den var klar. De första designerna var följande:
Men med hjälp av en duktig besiktningsman, Uno Germsjö, många erfarna vänners åsikter och tips samt även bra litteratur växte chassit alltmer sig lik slutformen under hösten.
Parallellt med detta arbete designades upphängningen, detta utifrån data från andra bilar samt olika böcker på ämnet. Här var det guld värt att ha tillgång till Adams Car via Chalmers, vilket gjorde det möjligt att iterera fram en optimal upphängning. Här någonstans på vägen kom en vän på att det vore smidigt att placera dämparna i bak likt Koenigsegg triplex system
Vet att frågan varit uppe här tidigare, om spindlarna på s-typen är lämpliga för egenbyggd upphängning. Min åsikt är att fördelen är att de år alu-spindlar med en väldigt trevlig framspindel. Bakspindlarna är lite klurigare då nedre infästningen är snedställd, på grund av antisquat-geometri på original designen. Men detta är inget större problem att bygga runt, det kräver bara att man tänker en gång till. En annan fördel är att jag kan använda original bromsarna, tvåkolvsok fram i alu samt 300-320skrivor samt 280skivor i bak, vilket kommer stoppa Volvon bra. Dock bör nämnas att skivorna i fram är ganska tunga, jag har tyvärr ingen siffra på hur tunga.
Ha en fin veckan vecka så kommer det mer information om bygget i nästa vecka!