Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 03/23/2021 in all areas

  1. Hej ! Tänkte att det var dags att skriva lite om mitt projekt, som rubriken lyder är det inte en super seven utan en Midlana. Bygget är basserat på Mazda NA/NB axlar, fast man använder en tvär ställd motor som är placerad bakom stolarna. Man kan läsa mer på http://midlana.com/ Man kan följa mitt projekt även på denna länk,http://www.midlana.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1018 Är inte säker om detta projekt ska vara i Våra Locost 7/Seven Bilar eller Våra Övriga Bilar. Har under en längre tid samlat på mig en massa delar som har renoverats. Men nu är vi igång, fick hem mitt bygg bord har ståt på jobbet sedan hösten 2019 ? Fick en dag fritt ifrån jobbet så nu är alla linjer utritade på bygg bordet. //Mikael
    1 point
  2. Vad jag kommer ihåg så var det ett spår i kutsen i änden på skruven som man trädde in i ett U-spår på hållaren till insatsen. sen satt det väl några fjädrar nånstans också.
    1 point
  3. Hej igen! Hösten 2019 var jag återigen stationerad i en liten lägenhet i Göteborg så då var det dags att göra lite mer teoretiskt jobb med bilbygget. Rörramschassit skulle ritas, upphängningen konstrueras. Då jag aldrig gjort något liknande var det en lång resa från start av chassit tills att den var klar. De första designerna var följande: Men med hjälp av en duktig besiktningsman, Uno Germsjö, många erfarna vänners åsikter och tips samt även bra litteratur växte chassit alltmer sig lik slutformen under hösten. Parallellt med detta arbete designades upphängningen, detta utifrån data från andra bilar samt olika böcker på ämnet. Här var det guld värt att ha tillgång till Adams Car via Chalmers, vilket gjorde det möjligt att iterera fram en optimal upphängning. Här någonstans på vägen kom en vän på att det vore smidigt att placera dämparna i bak likt Koenigsegg triplex system Vet att frågan varit uppe här tidigare, om spindlarna på s-typen är lämpliga för egenbyggd upphängning. Min åsikt är att fördelen är att de år alu-spindlar med en väldigt trevlig framspindel. Bakspindlarna är lite klurigare då nedre infästningen är snedställd, på grund av antisquat-geometri på original designen. Men detta är inget större problem att bygga runt, det kräver bara att man tänker en gång till. En annan fördel är att jag kan använda original bromsarna, tvåkolvsok fram i alu samt 300-320skrivor samt 280skivor i bak, vilket kommer stoppa Volvon bra. Dock bör nämnas att skivorna i fram är ganska tunga, jag har tyvärr ingen siffra på hur tunga. Ha en fin veckan vecka så kommer det mer information om bygget i nästa vecka!
    1 point
  4. @Jocke4U kan dem här vara nåt ? https://www.olssonparts.com/se/sv/sokresultat/?activeTab=items&categories=200&items=2&models=2&query=180-685201 /7 Sorin
    1 point
  5. Jag kör med CBS torkarsystem på min 500Maxi . Gammal konstruktion men väldigt enkelt att monster . Två hastigheter och möjlighet att ändra "sweep" vinkeln från 95 till 140 grader . Auto park höger eller vänster . Lite bullrig ja men det kommer finnas annat i min bil som kommer bullra mer 🙂 . /7 Sorin
    1 point
  6. Jag köpte och monterade CBS torkarsystem. Det positiva är att det är väldigt flexibelt system som man kan bygga på många olika sätt. Det negativa tycker jag är att det är ett system som konstruerades på 50-60 talet med en väldigt stor motor och ganska bullrig, långt ifrån dagens vindrutetorkarsystem.
    1 point
  7. Kul att du lägger upp en byggtråd, jag var allvarligt intresserad av att bygg en Midlana för länge sedan. Det ska bli intressant att följa ditt projekt.
    1 point
  8. Dessa har en del också https://www.s-v-c.co.uk/category/wiper-systems-and-part/ Tror @Jörgen F använder Roca W12 https://www.rocaindustry.com/product-category/wiper-systems/w12-system/ (sen kanske den passar bättre på GT40 med en torkararm?!)
    1 point
  9. Då världen är som den är så skjuter vi lite till på SFRO 1. Om man mest jobbar hemma kanske man inte skall träffa "utsocknes" i onödan i ett trångt garage. Men för att bevisa det inte står helt still blir det några bilder , kanske ytterligare bilder på samma sak man blir hemma blind, men stora skillnaden är att nu börjar det bli klart och svetsat inte bara fast klämt. Stols fästena/balk omgjorda en gång till från skratch då jag insåg att jag satt för högt (3 cm) , nu blir det istället ett helvete att göra inner govet senare då det inte längre är plant fördelen är det blev halva vikten då jag leta reda på "lagom" profiler denna gång och inte de som låg närmast Andra tråkiga men nödvändiga grejer , broms slangar klamras och dras på insidan ramen under golvet , förhoppningsvis okej från SFRO. I sjuan var det lite enklare på grund av plant golv i tunneln. Bra rabatt på hydroscand ( 37% ) men inte billigt ändå ....... har inte priserna skenat på ordinarie pris ? Första versionen av hörn plåten för fotstöd oxå tillklippt , lite förstyvnings rillor och den skall punktas fast. Leker oxå Tetris med var batteri och 12v DC/DC skall få plats ( den är tyvärr inte vatten tät så måste in i kupen ) , vill in det sista undvika att dra saker till bagaget men det är ytterligare en laddare stor som en brö back och en kupe värmar/ brödrost som skall på någotvis på samma plats. Så ett motor rum igen , nu är de dock hel svetsat för SFRO och enbart "snygg" slipningen kvar . DC/DC hänger just nu i bak kant motor och frågan är om jag nu får upp mattings kabeln från batteriet utan att korta det hela, skulle vara bra att ha orginal grejejer så långt det går. Någon stans till höger om de två koppar stifte på invertern måste jag nu bygga en kopplings box för 400v -Batteri input ( säkrat internt 150 amp) -12 DC/DC ( ca 1500 W får kanske en säkring) -Inverter 80 kw osäkrad - OBC ca 22Kwm , frågan är om den går att säkra eller man skall lita på intern fel hanteringen som manualen säger 🙂 Tips på hemsidor med bra färdiga lådor och kablar/ koppar plattor uppskattas.
    1 point
×
×
  • Create New...