Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 03/21/2021 in all areas

  1. Tröttnade på ettor o nollor och tänkte det var dags att göra saker med händerna istället. Först ordnade jag spännremmarna till suffletten, för att göra det behövde jag få fart på min stora symaskin som jag köpte för två år sen och knappt funktionsprovat. När de stygnen var lagda fick jag blodad tand. Jag har två barn i bilkuddeålern och har haft en röd Jula kudde i mina svarta vinylstolar. Hade också en spillbit vinyl i källaren och lite skum från när jag klädde om Miatans stolar. Var lite sådär hoppa i i den djupa ändan o prova. Det var rejält trixigt att sy stretchen på vinylen utan att det drog sig, och ska jag vara ärlig så syns det att det är mitt första projekt på den maskinen. Fast samtidigt, blev det helt ok och nu kommer jag inte ha en stor röd blob på passagerarsidan. /T
    3 points
  2. Då världen är som den är så skjuter vi lite till på SFRO 1. Om man mest jobbar hemma kanske man inte skall träffa "utsocknes" i onödan i ett trångt garage. Men för att bevisa det inte står helt still blir det några bilder , kanske ytterligare bilder på samma sak man blir hemma blind, men stora skillnaden är att nu börjar det bli klart och svetsat inte bara fast klämt. Stols fästena/balk omgjorda en gång till från skratch då jag insåg att jag satt för högt (3 cm) , nu blir det istället ett helvete att göra inner govet senare då det inte längre är plant fördelen är det blev halva vikten då jag leta reda på "lagom" profiler denna gång och inte de som låg närmast Andra tråkiga men nödvändiga grejer , broms slangar klamras och dras på insidan ramen under golvet , förhoppningsvis okej från SFRO. I sjuan var det lite enklare på grund av plant golv i tunneln. Bra rabatt på hydroscand ( 37% ) men inte billigt ändå ....... har inte priserna skenat på ordinarie pris ? Första versionen av hörn plåten för fotstöd oxå tillklippt , lite förstyvnings rillor och den skall punktas fast. Leker oxå Tetris med var batteri och 12v DC/DC skall få plats ( den är tyvärr inte vatten tät så måste in i kupen ) , vill in det sista undvika att dra saker till bagaget men det är ytterligare en laddare stor som en brö back och en kupe värmar/ brödrost som skall på någotvis på samma plats. Så ett motor rum igen , nu är de dock hel svetsat för SFRO och enbart "snygg" slipningen kvar . DC/DC hänger just nu i bak kant motor och frågan är om jag nu får upp mattings kabeln från batteriet utan att korta det hela, skulle vara bra att ha orginal grejejer så långt det går. Någon stans till höger om de två koppar stifte på invertern måste jag nu bygga en kopplings box för 400v -Batteri input ( säkrat internt 150 amp) -12 DC/DC ( ca 1500 W får kanske en säkring) -Inverter 80 kw osäkrad - OBC ca 22Kwm , frågan är om den går att säkra eller man skall lita på intern fel hanteringen som manualen säger 🙂 Tips på hemsidor med bra färdiga lådor och kablar/ koppar plattor uppskattas.
    1 point
  3. Får tacka för alla uppmuntrade kommentarer om bygget! Uppskattas verkligen! Sommaren 2019, några månader efter att jag köpt bilarna, åkte jag till föräldrarnas gård för att börja bearbeta bilarna. Först och främst skulle drivlinan ut från Jaguaren. Drivlinan på den är en Duratech AJ30 med en Getrag 221. Vidare plockade jag bort styrväxel, rattstång, spindlar fram och bak, differential, drivaxlar samt kylare och lite andra småsaker. Därefter var det dags att ta itu med 480:n. Planen var/är att bygga ett rörramschassi med Jaguarens drivlina och sedan sätta 480:ns paneler på rörramen. Tanken är att bulta original- plåtkarossen från a till b-stolpe för att sedan gjuta fram- och bakpartiet i plast till flipfront fram och bak, likt Lancia Delta s4. Men för att kunna rita upp rörramen behövde jag därför få in måtten på 480:n kaross i datorn. Från tidigare projekt där jag byggde kofångare till en Jeep Wrangler visste jag att det inte var ett alternativt att försöka mäta av den för hand. Kan ju slänga in ett par bilder på Jeepen om någon är intresserad, vet ju att det existerar en Land Rover på forumet. Tanken var därför iaf att inte mäta av Volvon för hand utan istället hyra en 3D-scanner och skanna in karossen. Men då inga rimliga prisbilder fanns för att göra detta fick jag tänka om. Istället förstod jag att det gick att använda en vanlig systemkamera tillsammans med programmet 3DF Zephyr för att skanna in bilen. Principen är att man går runt bilen och tar fotografier på den i alla riktningar för att sedan låta programmet skapa ett 3D-objekt i datorn. Det tog dock ett tag innan det funkade som det skulle. Det krävde att bilrutorna tejpades samt att man placerade objekt runt bilen med en tydligare textur än bilens släta ytor för att hjälpa programmet att koppla ihop bilderna (för mig funkade trädstubbar superb). Det svåra med detta sätt att digitalisera bilen var att få skalan rätt på 3D-modelen, då den är dimensionslös när Zephyr är klar. Detta gjordes genom att ta referensmått på bilen, tex spårvidd och skala efteråt. Resultatet blir inte felfritt- lite rynkor, men de generella måtten stämde med verkligheten. Jag använde också detta sätt för att skanna motorn och differentialen, vilka var enklare att skanna då de har fler skrovliga ytor. Men för att designa min upphängning, vilket gjordes från scratch, krävdes bättre tolerans på måtten för spindlarna. Därför mättes Jaguarens spindlar av för hand. Här tyckte jag att det var väldigt svårt att få måtten att stämma överens mellan olika mätningar, innan en kompis kom på att det bästa var att bulta fast spindeln i en skiva för att få ett referensplan och sedan tvinga fast en vinkelhake, för att på så sätt få ett 3D-referenssystem att mäta utifrån. Ha en trevlig helg så skall kommer det fortsatta uppdateringar i nästa vecka!
    1 point
×
×
  • Create New...