Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 01/19/2021 in all areas

  1. Hej, reconvertering på gång... Som nämnts tidigare fick jag en KTM 250 2takts crossmotor av en kompis. Sedan dess har min dotter mer eller mindre tjatat hål i huvudet på mig att motorn ska i crosskarten då det ska ut och sladdas på sjön. Fick med riktiga isdäck då crosskarten köptes, är nog väldigt kul att köra.... Tanken var ju att jag skulle börja med Elvito, men vad gör man inte för barnen. Såååå.... Börjat med att skrota bort fästena för elmotor och controller samt måtta in crossmotorn. Mvh Pär
    1 point
  2. Nej det är väl så. Man har aldrig tillräckligt [emoji3] Såg din profilbild och kom att tänka på att jag är lite sugen på att köra Martini Stripning på min D-type bastard.
    1 point
  3. Hej! Har läst lite blandade tips på forumet ang om det krävs en färdig tank till sfro1 eller inte men jag tänker att det är lika bra att göra rätt från början. Eftersom jag inte får köpa färdig tank (se bild nedan) från Triking pga. att det blir för mycket kitcar (plus att jag vill lära mig hur man gör) så tänker jag bygga egen. En vanlig fyrkantig låda utnyttjar utrymmet dåligt utan det får bli något som följer tillgängligt utrymme så nära som möjligt. Tänkte mig vikta och lödda kanter ungefär som på bilden nedan (ursäkta slarvig ritning, gjordes under tiden jag vikarierade för en kollega) Tankmätaren ska placeras i hörnet istället för bra utslag. Tryckregulatorn kom tillsammans med bränslepumpen från Motoguzzi och returen verkar kopplas direkt på tanken. Hur är det med luftning av tanken, det ska väl gå via kolfilter? Glömde rita med det på ritningen. Hittade en post på nätet där de visade hur de gjorde för att få det tätt. Är det här förfarandet godkänt? Duger biltemas 0,7mm plåt eller måste det vara tjockare? (tänker på vikten)
    1 point
  4. Vart var vi, julledigheten har varit bra! Kom just in från garaget och motorkablaget är färdigt och på plats. Bilen är redo för att koppla in en dator och hålla tummarna för att jag inte gjort några stora misstag och att den vita röken håller sig inne. Har kopplat från allt från styrenheten och tänkte ta det steg för steg. Men låt oss backa bandet lite; Paketet från CBS dök upp den fjärde, och jag fick betala tull då det inte lämnat GB innan nyår. Reklamerade endagarsfrakten och CBS stod vid sitt rykte och återbetalade hela fraktkostnaden. Krimptången från CBS gör jobbet och efter en hel del fiff såg ECU kontakterna ut så här: Plockade även ihop relähållarna och säkringar, monterade in styrenheten och säkringshållare i bilen och parade ihop kablaget. Med en stor mängd buntband gick det sen att plocka ur och bygga vidare på bänken. Så här såg det ut efter första nedklippningen. Där jag behövt splica har jag använt Open Barrel Splice från TE, med limmad krympslang runt. Blir grymt starkt, relativt litet och är smidigt. Injektorerna, lufttemperatur och spjällägesgivaren hade EV1 kontakter och till dessa finns det små fina hättor att köpa. Lite overkill men blir snyggt. På alla ändar har jag lagt flätad slang. Sen städade jag upp det sista med sån här kabelstrumpa, smidigt. Måste erkänna att jag fuskar lite då jag har en varmkniv att skära av alla strumporna, blir snygga snabba snitt som inte fransar. Slutresultatet blev jag mycket nöjd med; Det får bli allt för den här uppdateringen, får se hur många dagar det tar innan jag tar mod till mig och släpper på spänning till styrenheten... /T
    1 point
  5. För att kunna underhållsladda batteriet enkelt utan att behöva öppna/ lyfta på huven använder jag Cteks kontakt för panelmontering både på Westfielden och på 500Maxi
    1 point
  6. Funderade lite på din "tävlingsnummer " R-2 . Sen trillade polletten. Fiffig 🙂 🙂 🙂 Super finn bygge
    1 point
  7. Äntligen blev det jullov och jag kunde sitta i lugn o ro och reda ut elschemat. Mycket annat kan man ta på en stund då och då men med ett schema delvis på italienska och färger som inte riktigt stämde så blev det lite klurande. Så är det den svåra avvägningen mellan att bara fjockla ihop något för att kunna provstarta och göra det ordentligt från början. Nå, alla delar ska ju hitta sin rätta plats och det är väl (oftast) klokast att göra det bra en gång än flera slarviga. Huvudströmbrytare är alltid bra att ha, lätt åtkomlig från förarplats utan att vara i vägen. Behövde fylla på olja men i vanlig ordning så fick tratten inte plats. Bor man en bit från människobyn så är det ibland enklare att bygga eget än att köra in. En bit kopparrör o plåt så löste det sig. Så - batteriet laddat, rätt bensinpump med tillräckligt tryck och lite fipplande så gick den igång. Skönt att veta att man inte bara köpt ett ovanligt dyrt trädgårdsornament utan något som går att använda. 🙂 Säkringar är klokt att ha, heller en extra än att behöva slava senare. Allt ska såklart lindas och snyggas till så inget kan skava eller kostslutas. Började skissa på skivan som ska täcka för baksidan av instrumentpanelen men den får nog göras om tills jag är helt nöjd. En liten lucka får det bli för att komma åt säkringar och kunna underhållsladda batteriet enkelt. Listan med grejer som ska fixas före sfro 1 är fortfarande lång men krymper långsamt och det är ju knappast väder att köra i just nu ändå. (i morse var det blixthalka hela vägen till jobbet, när tom. en Aygo med dubbdäck spinner loss på trean så är det inte bra grepp)
    1 point
  8. Ja nu är det bara resten kvar ! :-)
    1 point
×
×
  • Create New...