Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 01/06/2021 in all areas

  1. När kidsen flyttat hemifrån så varför inte göra något kul av överblivna rum. Perfekt, två flugor på smällen, sjuan och hojen behöver inte stå ensamma ute i garaget plus att det frigjordes yta i garaget för fler projekt 👍
    8 points
  2. Dax att elda under eget arsle ! Sfro 1 preliminär bokat slutet januari. ( om Corona tillåter) Tror det är dax att dra lite mera permanenta svetsar 😈
    3 points
  3. Hej alla glada forumanvändare. Nu har jag börjat komma igång med bygget som baseras på chassi från Southern GT. Planeringen startade under hösten 2019 och först tänkte jag beställa från Tornado eftersom Andy var mycket alert med att svara på frågor. Till slut blev det dock en beställning från Mick på SGT våren 2020 då leveranstiden var det som slutligen vägde över. Det verkar även som om ett bygge baserat på SGT når en bättre teknisk standard. Hursomhelst, jag flyttade hem min en av mina söner från England för några månader sedan och passade på att få med mig kaross och chassi, rutor, länkarmar och lite till när jag ändå hade vägarna förbi. Mötet med Mick & Carol samt deras anställda var en positiv erfarenhet och de har kunder som köper allt från kompletta byggsatser och hjälper till med byggandet, till de som köper delar till egna byggen eller uppgraderar byggen baserat på andra leverantörer. Prisnivån på det jag köpte var i stort sett samma som från Tornado eftersom priserna på nätet inte var uppdaterade. I mitt första inlägg vill jag även rikta ett varmt tack till alla ni som bidragit med värdefull information på detta forum!
    2 points
  4. Påminner om när jag prov körde min bil första gången utan några plåtar i ren rostig metall och syrran sa .... det där är ju inte en bil utan ett kadaver ....svåger skratta så ha kikna
    1 point
  5. Den filmen var bra👍 Han nämnde att knutarna var dyra. Att bygga med styraxelknutar går finfint. Dom håller för evigt, är helt glappfria och har väldigt ofta samma dimensioner på olika bilmodeller, det går m.a.o. att kombinera prylar nästan lite hur som.
    1 point
  6. Igår så fick jag klartecken från min SFRO besiktare att min lösning för att få bort uniballsen i framvagnen var ok och även mina övriga ändringar av bakvagn samt förstärkning av ram. Känns skönt att kunna fokusera frammåt snart igen. Dessa har tillverkats. Gjorde hylsor av 35/25 mm ämnesrör. Gängdelarna svarvades och gängades från S355J2 stång. Hylsor och gängdelar svetsades sedan av en av svetsarna på mitt jobb. Efter det fick de åka med i ett normaliseringsprogram i jobbets värmebehandlingsugn innan innerdiametern svarvades upp för att passa mot mina PU-bussningar. Efter att bilden togs har dom blästrats och fått lite grundfärg på sig. De ska senare bli målas svart halvblanka. Mycket jobb men nu är det klart. Jag har även gjort nya konsoler som är lite bredare till dessa övre länkarmar för att få några mm extra till caster justering. Så här ser de ut på plats med bussningar och länkarm. Fästena är bara punktade nu ska senare plocka ur motor och växellåda och helsvetsa dom innan ramen målas. Den tidigare visade förstärkningen av ramen fick OK ihop med dubbleringen av motorfästesplåten på undersidan av de nedre ramrören. En bit C-profil har svetsats in i tunneln för att kunna dra kablage i senare när jag kommer så långt. Passagerarens fotplåt är även den klar, Ska kompletteras med lite mer svets mot växellådan till men det görs när motor och låda är urplockade. Ryggplåten har passats in, återstår bara att borra en massa hål. Ååååh vad roligt ! Jag tror det är en lämpligt jobb för femtonåringen i huset. 🙂
    1 point
  7. Hej @Göran Nilsson Här kanske kan du få lite inspiration eller svar på dina funderingar .
    1 point
  8. Det blir grymt bra Arto!
    1 point
  9. Kommer bli garageträff snart, jag kallar på Sms och via forumet som vanligt. Skickat från min iPhone med Tapatalk
    1 point
  10. Gear calc var lite klurig. Tydligen måste man skriva in 220 iställer för de 22 korrekta när man plockar in nya pulser. ( 48 pulser orginal så det borde vara 22? eller hur) Jag hade löst det utan att tänka på det när jag justera bil hastigheten med att skriva in en felaktig omkrets då jag ändå ändra den. Och då blev ju hastigehten rätt ( 30 istället för 300 i radie) Men gear calc var som tokig. Så efter att medvetet slå in det orimliga 220 pulser fungera allt ! Dilemma bugg kollar just nu, troligen ett skalninsg fel i hans kod. Men vi får se. Hmm och det andra felet var fel kopplade slangar igen . Var dum nog att lita på märkningen på slangana w, c, osv då det var lite trångt att se var det tog vägen. Men det var nog ej rätt från donator bilen ( skyller på det i allafall :icon_oops: ). Förra gången turbo regleringen fungera hade jag ju inte rört slangarna och då gjorde det ju inget att det var fel
    1 point
×
×
  • Create New...