Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 01/03/2021 in all areas

  1. Klart fram, garnerade baket med en svart kant. Strulade lite med den svarta färgen som ville försvaga plasten med någon konstig kemisk reaktion men Biltemas plastfärg funkade, tur att man testade på lite spillbitar först. Sidorutor är inpassade men ska fixas till det slutliga. Mycke pyssel men passformen blev läskigt bra till slut. Ventilationsrutan var inte så lätt att få till hyggligt, håller på att öva med gasolbrännaren för att polera till kanterna, känns just nu som om det kan gå precis hur som helst Nästa projekt får nog bli en öppen bil utan tak och sidorutor
    9 points
  2. Gott Nytt År! Jag får återigen be om ursäkt för otroligt dålig uppdateringstakt, men denna orsakas av att det varit noll aktivitet på själva bygget, dvs ingenting att rapportera. Ramen till 23:an har hängt i taktet i garaget ända sedan Volvo deporterade mig till Kina och efter de årens flängande så har jag roat mig hos Husqvarna i Huskvarna. Nu är det min avsikt att dra ner på jobbandet och fokusera på livets väsentligheter! (Det går lite si och så med det än så länge...) Dock har jag hyrt in E-typen i annat garage för att få mer plats, ställt upp byggbordet igen och plockat ner 23-ramen igen. Det som hänt hittills är att jag byggt mig en rörbockningapparat och bockat till röret över instrumentbrädan samt det rektangulära röret som man sticker in benen genom. Hoppas det ska gå att få plats med instrument döe emellan. Dessutom har jag roat mig med fräsen och gjort nya fästen för att gifta samman mina Wilwood-spindlar med Wilwood-oken. Man kan tycka att det skulle passa bolt on, men eftersom jag har låtit bearbeta spindlarna så att axeltappen motsvarar en Taunus-spindel så hamnar bromsskivan lite fel. Avsikten är att kunna använda samma typ av aluminiumnav, skivor och ok som på 7:an. Köpte en 40x40 aluminiumstång från Metallbiten (såg först nu att vi som är medlemmar har rabatt. Bra!) Kul att äntligen rita något i Fusion 360 och sedan få tillverka det från scratch i fräsen. Hälsningar, Bengt
    4 points
  3. Jag hade en diskussion på jobbet strax innan julledigheten och nu när jag pillar med kabeldragning tänkte jag att jag kunde göra ett litet tips. Det är lite basic men jag ser många på youtube som borde veta som inte gör det, jag möter också många i mitt yrkesliv som borde veta men inte gör det. Det finns ett enkelt sätt att klippa buntband så att de inte blir vassa och rivs: Använd en rekylfri sidavbitare för elektronik lägg platten mot låset när du klipper. Så det är en sån här, enkelslipad, ibland kallad rekylfri som du ska ha: Inte en sån här dubbelslipad: Lägg den mot låset på buntbandet när du klipper, så här: Och resultatet blir ett buntband som inte rivs: Slutligen för att jämföra, det vänstra buntbandet är klippt med rekylfri sidavbitare. Det högra med en vanlig dubbelslipad. Notera att den högra har två 45 graders faser som möts i en spets eller knivsegg, inte konstigt att de river underarmarna när den kommer åt. Sprid det vidare så vi slipper lika många sönderskurna knogar och underarmar från vassa buntband 👍 /T
    3 points
  4. Så otroligt vackert det blir !!!!!
    1 point
  5. Kommer bli bra , imponerande jobb du gör.
    1 point
  6. V8 i en bagge....... vet inte om det är binky kvalitet bara sett första minuterna
    1 point
  7. Julledighet är bra, har ägnat den åt att få färg på "störtbågen" och karossfäste baktill, båda är nu fastplastade. Så nu var det dags att få fronten inprovad och fortsätta med den stödstrukturen under. Passningen så här långt är över förväntan, iom att karossen är handupplagd med huggen matta och fronten har glasfiberväv/kolfiberväv som är injicerad. Längd, bredd och linjer vid hjulhus matchar!
    1 point
  8. Blir äckligt bra det där , och vilka talanger och kunnande inom bageri du sitter inne med
    1 point
  9. Den här bilden fick jag från en kollega efter att jag förklarat vad jag och mina underarmar tyckte om hans kabeldragning. 😉
    1 point
  10. Japp, detta är till en del ditt fel Bengt ! Inte går det att ångra en provtur i en 7:a ! Håller precis idagarna på med att installera kuggstången, höll på 4,5 timme idag och försökte få till det här med bumpsteer inte helt lätt. Jag gör som så här laser passet placerat uppe på däcket i 90 grader mot hjulets rullriktning sen hissar jag bilen från full bump till full drop och ser hur väl lasern följer en rakt linje 600 mm bort. lasern gjorde alltid en lite kurva på slutet. i morgon ska jag testa utan kopplat styrstag för att se om det är nåt annat som spökar. / Kjell
    1 point
×
×
  • Create New...