Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 10/23/2020 in all areas

  1. Ganska ny här på forumet så vi får se hur detta går 😃 Idén till detta bygget kom efter att jag såg ETS drift Hilux på youtube för några år sen. Ett lågt rör chassi med en pickup kaross på vore ju fränt, så jag fundera vidare på hur jag kunde genomföra detta då jag inte vill lägga några större summor på ett nytt bygge. Kom fram till att Skoda/vw pickup va enda alternativet om det ska bli lätt och billigt. En kompis tipsa om att det fanns liknande bygge på rejsa, och där fanns ju byggtråd på nästa precis så som jag tänkt mig. Snodde några idéer från deras byggen och nu har jag kommit igång att bygga lite. Satte en total budget på 50tusen reggad och klar. Reg mm kostar ca 11-12tusen så byggbudget på strax under 40tusen är det som gäller. Har lite små grejer som blivit över som jag tänkt använda så det underlättar budgeten lite. 4 donatorbilar har inhandlats och slaktas. Efter att jag sålt kattar och tomkarosser, batterier och sorterat ut och sålt 50kg aluminium hamna jag på plus knappt 1800:- för alla 4 bilarna. BMW 525i -01 tagit motor/låda pedaler bromsar styrning mm (trasig topppackning på denna motorn) BMW 523i -97 utan motor/låda. Tagit bakvagn styrning bromsar. Skoda pickup som jag ska ta plåtdelar från. VW Caddy pickup som jag tar kaross ifrån. Så det kommer blir pickup med BMW 2,5l 6a, manuell låda med BMW e39 sedan bakvagn, rör chassie, Miata NB framvagn med BMW e36 nav och 17" BMW fälgar. Just nu har det kostat knappt 24tusen och då finns förutom donatorbilarnas delar. 17" BMW fälgar med nya däck 245/40/17" + en omgång 8x18" som ev inte kommer används. BMW M54b25 motor i bra fungerande skick (förhoppningsvis) Omprogramerad databox till motorn Coliovers Miata NB framvagn E36 hjullager/nav Rör till chassiet 21m 40x2mm + 18m 40x40x2mm + 6m 45x2,5mm Bromsar fram/bak + bromsslangar Delar till kardan Styrleder + spindelleder Acewell mätare och snap-off nav och ratt Så budgeten hålls ganska bra såhär långt. Några bilder på donator objekten 🙂 Blev "klar" med detta bygget tidigare iår. Reggad som personbil men den går mest i skogen. Den är lite kall att åka i nu när det inte är 20+ längre, så nu behöver jag en rolig gatbil med rutor och värmepaket också 😄
    3 points
  2. Jag har fått ok på kollapsbarheten av styraxeln och polyretanbussningar nu så det blir lite extra jobb men det känns överkomligt jämfört med att behöva bygga om alla länkarmarna.
    3 points
  3. Idag var det byggbesiktning ! 😃 ...och det gick inte alls bra....saker jag trodde var OK var fel och de saker som jag trodde skulle kollas mer på accepterades utan problem. Jag listar punkterna här så kanske nån kan kommentera eller komma med tips. 1. Sierrans rattaxel, han undrade om själva axeln i röret är kollapsbar eller om det bara är ytterdelen? Jag var osäker så jag får kolla upp detta. Kan triangeldelen i framkant tryckas in i röret? 2. Mina delrinbussningar i länkarmar och uniballs dömdes ut. Måste vara gummibussningar vid infästning mot ram. Väldigt stort jobb att bygga om om jag inte kan hitta gummibussningar som passar mina dimensioner. Detta är väl den anmärkning som känns jobbigast. 3. Vinkeln på bakre stötdämpare/fjäder ifrågasattes. Den kunde dock accepteras med förbehållet att provkörningen avgör om det känns ok eller inte. 4. Övre fästpunkt för säkerhetsbälte behövde flyttas upp ca 50 mm. Enkelt fixat. 5. Ytterligare triangulering av ram "kryss" på var sida om motorn. Relativt lätt att fixa 6. Justera en fästpunkt för en bromsslang. 7. Addera ett extra bromsrörsfäste + fixera röret mellan huvudbromcylinder och reduceringsventil. Sen fick jag ju även den del beröm som förstärkningen av främre stötdämparfäste, bra scrubradie och den generella ergonomin i förarplatsen.
    3 points
  4. Precis jag har en byggtråd på fb med mycket bilder och info om min andra bil. Har kommit igång lite med byggandet. Fram och bakvagn sitter där dom ska. Fästen för motor och låda är färdiga. Miata framvagnen är breddad 60mm och motorn sitter 30mm offset. Fick kapa ur i subframen för att få fram motorn lite till. Har hittat ett par bromsskivor fram som har mindre totalbredd för att inte ta i spindeln, dom är till Mercedes så dom är nästan bult on. Behövde bara svarva upp centrum och borra om dom till 5/120. Inte helt säker på att det går att ha dom men det får vi se senare. Karossen väger 81kg men då ska det kapas lite till i hjulhusen och under bakrutan. Bakvagnen väger strax över 100kg med ok och de ventilerade skivorna. BMW e36 nav passa ganska bra på Mazda spindlarna. Motorn är ca 65cm hög och den fick så klart inte plats under ramen till vindrutan med den höjden jag hade tänkt mig så jag fick höja karossen 40mm. Fortfarande problem med hur jag ska fåplats med mekanismen till vindrutetorkarna men det löser sig nog 😄 Fälgarna är BMW E39 msport 8x17" med 245/40 däck. Ville ha bredare men man kan inte få allt när det finns en tajt budget. Samma fälgar finns från E39 sedan bak som är 9x17 men det är svårt att fåtag på till rätt pris.
    2 points
  5. Styrelsen har planer på att anordna en superstagekörning i Emmaboda 29/5 nästa år och vill gärna veta hur många som är intresserade att vara med och köra. Eftersom det kostar en del att hyra banan vill vi gärna veta hur stort intresset är innan vi skriver på avtalet. Anmälan i denna tråd är inte bindande utan är endast för att bestämma hur vi går vidare. Intresserade: 1. Micke Lvov GT40 2. Berne Fransson Esther/Ford Mustang
    1 point
  6. Gällande 2. Kan du köpa såna här med rätt gänga att ersätta dina uniballs med? https://www.amazon.com/Forged-4-Bar-8-18-Thread-Plated/dp/B075NFMGTW https://www.ebay.com/itm/R-3-4-4-Link-Bar-Rod-End-Urethane-Bushings-5-8-thru-bolt/263809460186?_trkparms=aid%3D1110006%26algo%3DHOMESPLICE.SIM%26ao%3D1%26asc%3D225073%26meid%3Deaa22436b04c435d822f3324d30073d2%26pid%3D100005%26rk%3D2%26rkt%3D12%26mehot%3Dco%26sd%3D223726862408%26itm%3D263809460186%26pmt%3D1%26noa%3D0%26pg%3D2047675%26algv%3DSimplAMLv5PairwiseWebWithDarwoV3BBEV2b%26brand%3DChassis+Tech&_trksid=p2047675.c100005.m1851 Jag googlade på: threaded urethane bushing /T
    1 point
  7. Angående rattaxeln, så triangeldelen kan tryckas in i själva röret. https://ford.7zap.com/en/car/78/no/0/1980/17162/74511/ Inte så lätt att se på sprängskissen men det är så kollapsfunktionen är gjord. Gustaf
    1 point
  8. Tack för tipsen, applicering väntas bli under kommande vecka. Just nu slipas chassiet från svetsar och preppas för appliceringen. Det är måååånga svetsar o slipa...
    1 point
  9. Är ju lite tråkigt när inte byggtrådarna får ett slut. Även om inte jag är den mest aktiva "forums postaren" så läser jag desto mer. Med det sagt så tänkte jag att det är dags att jaga ikapp i byggtråden även på forumet. Bilen har nu i veckan blivit reggad och skyltarna är på väg! Men innan vi bildmässigt är där så får vi backa bandet lite och ta vid där det förra inlägget slutade. Efter samtliga delar varit på lackering var det dags att ta fram nit hammaren, för nu skulle det slås nit. Nitarna inne i bilen ville vi ha olackade, medans de på utsidan skulle lackas. Detta resulterade i ett väldans pusslande och klara instruktioner till lackeraren. Samtliga yttre plåtar från sittbrunnen och bakåt är nitade och sedan lackade. Andra detaljer som nitats är motorkåpan, torpedväggen, framskärmarna, luftburk och diverse andra smådetaljer. Efter att de yttre plåtarna nitats klart var det dags att släpa bilen till lackeringen för sista gången. Efter en hel del maskerande och lite färg var bilen nu färdig lackerad! Efter detta väntar timmar efter timmar med glädjefylld montering! Det svåra var att alltid tänka två steg framår så att man inte montera en del som hindrade eller försvårade monteringen av en annan. Plåten för elcentralen kändes dock som en ganska säker del att börja med. Där efter monterades bränslepump, bränslerör och den stora ryggplåten nitades fast. img] Bränsletanken monterades och därefter monterades världens tyngsta bakaxel (i alla fall i en bil som ska anses vara av lättviktstyp). Men bakaxeln på plats, kunde även framvagnen provisoriskt monteras för att kunna rulla ut bilen och inspektera den på egna hjul i solljuset. Med bilen rullbar var det nu möjligt att hänga i motor och v-låda. Där efter kunde ett tiotal små delar monteras. Men även elsystemet kunde finna sin plats i bilen igen. Även pedalstället och bromsrör kunde nu monteras och bilen börjar nu ta form på riktigt. Sedan monterades grenrör, turbo, intercooler och tryckrör. Kylaren med tillhörande komponenter fann även dem sin plats. [img] Med motorn monterad så var det även möjligt att hänga på samtliga plåtar o kåpor på lösen för kunna få beskåda den påklädd! Det har även tillkommit lite nya givare sedan den var ihop för nästan 4 år sedan. Vi kan nu mäta EGT på samtliga cylindrar. Med bilen allt mer komplett så närmade det sig uppstart med stormsteg. Efter lite spridare problem vilket berodde på att en spridare kärvat ihop pga att vi inte gjorde rent spridarna tillräckligt innan den plockades isär sist så starta den. Efter en varmkörning och kontroll så bokades mappningstid. Sedan lastades bilen på släp och kördes ner till Jönköping för mappning och effektmätning. Effekten slutade på hela 213 hjulhästar! Med detta gjort så bokades SFRO 2 och några veckor senare så var vi och besökte Gustaf utanför Västerås för en slutbesiktning och nu i veckan så reggbesiktades den. Så nu väntar jag på att skyltarna ska komma på posten och håller tummarna att november kommer att innehåller soliga dagar med 20 plusgrader. 😁
    1 point
  10. Jag förstår inte riktigt var du vill ha sugpassningen och vilken typ av länkhuvud du tänker dig. Om det är skruven som går genom centrum (kulan) på länkhuvudet och klämmer fast i chassiinfästningen så behöver det inte vara sugpassning. Det är i grunden ett friktionsförband där den plana delen på ”centrumkulan” ligger an mot chassifästet direkt eller via distansbrickor. Dvs kraften ska inte gå ut mot skruven utan tas upp mellan kula och chassi. Hela principen bygger på att du har rätt förspänning på skruven. Det får absolut inte röra sig där, då är det fel. T.ex. i ett M12 länkhuvud använder du en vanlig M12. Dimensionen M10, M12 etc. länkhuvudet bestäms av lasten. Själv kör jag M12 i bärarmarna på alla ställer utom övre-yttre bak där jag har M14 och 8.8 skruvar (både insex och sexkant beroende på åtkomst).
    1 point
×
×
  • Create New...