Är ju lite tråkigt när inte byggtrådarna får ett slut. Även om inte jag är den mest aktiva "forums postaren" så läser jag desto mer.
Med det sagt så tänkte jag att det är dags att jaga ikapp i byggtråden även på forumet.
Bilen har nu i veckan blivit reggad och skyltarna är på väg!
Men innan vi bildmässigt är där så får vi backa bandet lite och ta vid där det förra inlägget slutade.
Efter samtliga delar varit på lackering var det dags att ta fram nit hammaren, för nu skulle det slås nit.
Nitarna inne i bilen ville vi ha olackade, medans de på utsidan skulle lackas. Detta resulterade i ett väldans pusslande och klara instruktioner till lackeraren.
Samtliga yttre plåtar från sittbrunnen och bakåt är nitade och sedan lackade.
Andra detaljer som nitats är motorkåpan, torpedväggen, framskärmarna, luftburk och diverse andra smådetaljer.
Efter att de yttre plåtarna nitats klart var det dags att släpa bilen till lackeringen för sista gången. Efter en hel del maskerande och lite färg var bilen nu färdig lackerad!
Efter detta väntar timmar efter timmar med glädjefylld montering! Det svåra var att alltid tänka två steg framår så att man inte montera en del som hindrade eller försvårade monteringen av en annan.
Plåten för elcentralen kändes dock som en ganska säker del att börja med. Där efter monterades bränslepump, bränslerör och den stora ryggplåten nitades fast.
img]
Bränsletanken monterades och därefter monterades världens tyngsta bakaxel (i alla fall i en bil som ska anses vara av lättviktstyp).
Men bakaxeln på plats, kunde även framvagnen provisoriskt monteras för att kunna rulla ut bilen och inspektera den på egna hjul i solljuset.
Med bilen rullbar var det nu möjligt att hänga i motor och v-låda. Där efter kunde ett tiotal små delar monteras. Men även elsystemet kunde finna sin plats i bilen igen.
Även pedalstället och bromsrör kunde nu monteras och bilen börjar nu ta form på riktigt.
Sedan monterades grenrör, turbo, intercooler och tryckrör. Kylaren med tillhörande komponenter fann även dem sin plats.
[img]
Med motorn monterad så var det även möjligt att hänga på samtliga plåtar o kåpor på lösen för kunna få beskåda den påklädd!
Det har även tillkommit lite nya givare sedan den var ihop för nästan 4 år sedan. Vi kan nu mäta EGT på samtliga cylindrar.
Med bilen allt mer komplett så närmade det sig uppstart med stormsteg. Efter lite spridare problem vilket berodde på att en spridare kärvat ihop pga att vi inte gjorde rent spridarna tillräckligt innan den plockades isär sist så starta den.
Efter en varmkörning och kontroll så bokades mappningstid.
Sedan lastades bilen på släp och kördes ner till Jönköping för mappning och effektmätning.
Effekten slutade på hela 213 hjulhästar!
Med detta gjort så bokades SFRO 2 och några veckor senare så var vi och besökte Gustaf utanför Västerås för en slutbesiktning och nu i veckan så reggbesiktades den. Så nu väntar jag på att skyltarna ska komma på posten och håller tummarna att november kommer att innehåller soliga dagar med 20 plusgrader. 😁