Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 10/22/2020 in all areas

  1. Är ju lite tråkigt när inte byggtrådarna får ett slut. Även om inte jag är den mest aktiva "forums postaren" så läser jag desto mer. Med det sagt så tänkte jag att det är dags att jaga ikapp i byggtråden även på forumet. Bilen har nu i veckan blivit reggad och skyltarna är på väg! Men innan vi bildmässigt är där så får vi backa bandet lite och ta vid där det förra inlägget slutade. Efter samtliga delar varit på lackering var det dags att ta fram nit hammaren, för nu skulle det slås nit. Nitarna inne i bilen ville vi ha olackade, medans de på utsidan skulle lackas. Detta resulterade i ett väldans pusslande och klara instruktioner till lackeraren. Samtliga yttre plåtar från sittbrunnen och bakåt är nitade och sedan lackade. Andra detaljer som nitats är motorkåpan, torpedväggen, framskärmarna, luftburk och diverse andra smådetaljer. Efter att de yttre plåtarna nitats klart var det dags att släpa bilen till lackeringen för sista gången. Efter en hel del maskerande och lite färg var bilen nu färdig lackerad! Efter detta väntar timmar efter timmar med glädjefylld montering! Det svåra var att alltid tänka två steg framår så att man inte montera en del som hindrade eller försvårade monteringen av en annan. Plåten för elcentralen kändes dock som en ganska säker del att börja med. Där efter monterades bränslepump, bränslerör och den stora ryggplåten nitades fast. img] Bränsletanken monterades och därefter monterades världens tyngsta bakaxel (i alla fall i en bil som ska anses vara av lättviktstyp). Men bakaxeln på plats, kunde även framvagnen provisoriskt monteras för att kunna rulla ut bilen och inspektera den på egna hjul i solljuset. Med bilen rullbar var det nu möjligt att hänga i motor och v-låda. Där efter kunde ett tiotal små delar monteras. Men även elsystemet kunde finna sin plats i bilen igen. Även pedalstället och bromsrör kunde nu monteras och bilen börjar nu ta form på riktigt. Sedan monterades grenrör, turbo, intercooler och tryckrör. Kylaren med tillhörande komponenter fann även dem sin plats. [img] Med motorn monterad så var det även möjligt att hänga på samtliga plåtar o kåpor på lösen för kunna få beskåda den påklädd! Det har även tillkommit lite nya givare sedan den var ihop för nästan 4 år sedan. Vi kan nu mäta EGT på samtliga cylindrar. Med bilen allt mer komplett så närmade det sig uppstart med stormsteg. Efter lite spridare problem vilket berodde på att en spridare kärvat ihop pga att vi inte gjorde rent spridarna tillräckligt innan den plockades isär sist så starta den. Efter en varmkörning och kontroll så bokades mappningstid. Sedan lastades bilen på släp och kördes ner till Jönköping för mappning och effektmätning. Effekten slutade på hela 213 hjulhästar! Med detta gjort så bokades SFRO 2 och några veckor senare så var vi och besökte Gustaf utanför Västerås för en slutbesiktning och nu i veckan så reggbesiktades den. Så nu väntar jag på att skyltarna ska komma på posten och håller tummarna att november kommer att innehåller soliga dagar med 20 plusgrader. 😁
    5 points
  2. Bra fråga tycker jag. Vill man ha enkelt så är det troligen en tank som gäller. På GT40 är det dom dubbla tankarna som ställer till det. Jag tror på beprövade lösningar, höll själv på att spåra ur lite Från början ville jag undvika returen till catchtanken för uppvärmningens skull men det tror jag var feltänk då det hela tiden flödar in sval soppa från lågtryckspumpen som spär ut det varma. Viss uppvärmning blir det men marginellt. Mitt förslag ser ut som nedan. Lågtryckssida: Grovfilter och en lågtryckspump som inte släpper igenom soppa bakvägen, alt. behövs backventil. Pumpen och catchtanken dimensioneras så att soppan inte tar slut i catchtanken beräknat på snittförbrukning och hur länge man maximalt tänkt köra på fullgas. Retur till tanken på passagerarsidan och om den är full flödar överskottet över tillbaka till förarsidan. Är den inte full så funkar den som luftledning. Högtryckssida: Pump i catchtanken och ett finfilter till sprutet, regulator och retur tillbaka till catchtanken. Nackdelar/fel? Påpeka dom då det alltid är bättre att "mota Olle i grind" och nyttigt med en diskussion. Det finns ju flera lösningar och varianter som fungerar väl men helt okomplicerat med sprut och dubbla tankar är nog svårt att uppnå Edit: kan för lite om olika fabrikat för att komma med något vettigt.
    1 point
  3. Idag så har tanken och kylet börjat komma på plats. funderar på flipp nos !
    1 point
  4. SFRO 1 avklarat! :racesmile: Med bara några små anmärkningar. Känner mig mycket stolt! :D
    1 point
×
×
  • Create New...