Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 10/08/2020 in all areas

  1. Efter att varit intresserad av en Porsche som Palle på Bilteknik i Katrineholm hade till försäljning men "tyvärr" var tingad när jag kontaktade honom så slutade det med att jag lånade Fredrik Boivies (Super Tack) släp och drog upp min Seven till Katrineholm för lite översyn över vintern. När jag hämtade den var det en helt ny bil. Förutom justering av ventiler och förgasare så hittades en por i insuget (drog tjuvluft) som åtgärdades, kamremen byttes, blev uppdatering till ny tändning istället för en gammal klasisk. Bromsar och annat kollades över och byttes. Hade nämt att jag hade för avsikt att fixa T12BF framöver oxå, så en dag kom ett sms från Palle att dom fixat detta av bra farten, och att deras verkstad brukar vara fylld till bristningsgränsen med dyra sportbilar men att min Se7en troligtvis bland det roligaste han hade kört i hela sitt liv! Alltid kul när folk får upp ögonen och inser hur underhållande våra bilar är. Har ägt min Se7en sedan 2005 men denna säsongen har jag nog kört mer än dubbelt så mycket som jag gjort under alla tidigare år tillsammans. Som exempel blev det en spontan runda på 24mil en förmiddag efter jag lämnat kidzen och innan jag började jobba vid lunch. Detta blev bästa lösningen för mig då dagarna är fyllda med jobb och fritiden går åt till mina två små ungar. För en gångs skull insåg jag mina begränsningar tidsmässigt och lät någon annan göra jobbet och ångrar mig inte en sekund då Bilteknik verkligen levde upp till mina förväntningar.
    5 points
  2. Provade det idag genom att fylla med rödsprit och det var tätt och fint. 🙂
    2 points
  3. På en pinto sitter insug och avgasportar ganska långt ner, och nu när jag ska på med nytt insug behöver jag antingen höja motorn eller vinkla insuget ganska rejält. Jag kommer att göra lite av båda, höja så mycket jag kan och fortfarande vara under huven samt vinkla insuget en aning. Det som är begränsande idag är oljepåfyllning (trots ett nerkapat lågprofillock) samt gaswirekonsol. Konsolen kommer att utgå så kvar är oljelock. Oljelocket har genom historien placerats på diverse ställen men många har problem med olja i vevhusgaserna vid flytt. Min idé är att sätta bakom bakersta kamtornet, där borde det finnas lite skydd mot kastad olja. Jag vinner också höjd under huven ju längre bak jag kan få påfyllningen. steg ett, demontera röret som håller oljepåfyllaren mha roterande fil, hålet som blev kvar hade ganska kragade kanter, det smarta hade varit att köpa en frostplugg i lagom storlek, men då hade jag behövt vänta till dagen efter. Plan b; knäcka till en bit karosseriplåt med skiftnyckel och hammare så att den får en lagom radie runt kanten. och så lite silverlod på det Ny placering skulle bli i bakkant, men för att få lite mer stänkskydd och lättare att få i oljan ville jag också vinkla hålet. Detta åstadkoms men 38 mm 90 graders avgasrör med snäv radie. Lite hålborr, och så rörbiten som håller ordinarie oljepåfyllningslock, allt fäst med silverlod och mapgasbrännare. Lite roterande stålborste på det så blir det riktigt representabelt. Totalt blir det en sänkning motsvarande ca 3 cm, här är det provmontera med OE oljelock, mitt lågprofilslock sitter på bilen. Nu är det bara lack som krävs, försöker bestämma mig om det ska bli rallysvart eller något roligare. /T
    1 point
  4. ta en mycket mycket mindre turbo så den går att köra med mvh fredde
    1 point
×
×
  • Create New...