Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 09/25/2020 in all areas

  1. Här ska jag försöka lägga upp lite bilder på mitt bygge Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
    4 points
  2. Jag har förstått det som nedan: Om ni tittar på hur ett trepunkts rullbälte är konstruerat, så dras delen över höfterna åt automatiskt vid en kollision. Detta på grund av att det nedre fästet är utformat som en "löpögla" och höftdelen dras åt när överkroppen kastas framåt. Att bältet sitter väl åtdraget över höften (och inte över magen) är helt avgörande. Det är den enda del av kroppen som, i rimliga fall, klarar av att ta upp de krafter som genereras för att hålla kroppen på plats vid en kollision. Överdelen av bältet är sedan mest till för att själva överkroppen inte skall kastas framåt för mycket. Ett korrekt monterat fyr, fem eller sexpunktsbälte fungerar säkert precis lika bra om det är garanterat hårt åtdraget över höftpartiet (varje gång!). Detta går inte att garantera när olika personer med olika kunskapsnivå skall köra bilen och trepunktsbältet är som sagt innan i tråden "idiotsäkert" ur det perspektivet. Det lär vara grunden till kravet på trepunktsbälte. Resonemanget ovan bygger förstås på korrekt monterade och placerade infästningspunkter. Sitter bältet fel fungerar det inte som tänkt oavsett antal fästpunkter, så då spelar det nog ingen roll vilket bälte man väljer.
    1 point
  3. Då vart sista banträffen för året till ända. Falkenbergs Motorbana med Svkg i strålande höstväder kan inte bli bättre Körde i racepasset och Tiger B6 puttrade som vanligt på utan några problem. Hade personbästa på 52.41 som jag hade som mål att slå. Började med några 55-53 tider i början på stint 1 och avsluta med några bra varv: 50.93, 50.57, 50.10. Slutligen lyckades jag med 49.78 som bästa tid på första stinten och va riktigt nöjd Hade några riktigt roliga varv där jag körde jämnt med en riktigt fin, röd Porsche 911 gt3 som gick riktigt bra. Fantastiskt kul Film kommer.
    1 point
  4. Nämnde jag att det är skönt att bara få skruva ihop utan att först laga en massa rost? 😀 Ska kränga på däcken ikväll och sen får jag vänta lite på en liten hylsa till baknavet som någon tydligen glömde skicka med...
    1 point
  5. En SFRO representant kan säkerligen svara bättre och med mer precision, men jag skulle säga att det är om SFRO bedömmer det lämpligt för motorval i kombination med starkt chassi och bromsar.
    1 point
  6. Då var motorbyte på gång. Gamla motorn ute och utrymmet rensat och tvättat. Skickar med ett par bild på motor och v-låda med.
    1 point
×
×
  • Create New...