Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 04/29/2020 in all areas

  1. Ok mät så får vi räkna lite och se vad som passar mitt "McSorley" chassi är 1168 mm brett i bak delen och det är egentligen lite för brett för att köra med 140 spindlar och 140 offset som jag gör. Jag kommer ha 23 mm mellan däcksida och chassi stillastående med 240/740 offset så ökar det med 18 mm per sida har jag för mig
    1 point
  2. Rota runt i natt och hitta formler , och jo man behöver ta hänsyn till tunna ytor lite beroende på om my är 0.15-0.17 ( tabell värde värsta fallet våt oljad yta "hårt" stål ) tar det ca 1200 Nm per axel Men mer troligt är att ytan är torr och då är friktionen ca 0.45+ enligt tabeller och då överför den min 3600 Nm max möjligt moment ut från motor är 2240/2 = 1120 per axel (kopplings dropp omöjligt ) så i princip är jag på gränsen med väl insmorda axlar innan pluggsvets , med torra axlar en säkerhets faktor 3 redan i press passningen. Plugg svets på det troligen axeln som går av innan skarven någon får gärna kontroll räkna 🙂 spänning i snittet moment kuriosa säger att 83.3 grader i temp skillnad axel / rör räcker för fri på pressning , så kanske det dubbla blir bra så man hinner göra det oxå
    1 point
  3. Då testar vi , precisions svarvning Med presspassning 40mm grepp bredd på diam 40mm t= 6mm 4/100 + i grepp Vad blir då detta i moment innan säkerhets svets ? Någon som har sin karlebo i närheten och kommer ihåg hur man räkna spänning i tunna presspassnings förband ! Googlat formler en bra stund nu men hittar ingen för ”tunna” hylsor eller är det inte tunna i detta fall och man kan förenkla ?
    1 point
×
×
  • Create New...