Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 04/23/2020 in all areas

  1. Lite uppdateringar ser att det var ett tag sen jag la till nåt här. Har bytt till nya packboxar och nya lager, har också svetsat om en del svetsar som jag inte var nöjd med. Sen vart det montering bromsar och sen nya hjulbultstubbar med M12 fingänga samma som 740 axeln bak, stubbarna till bakaxeln passar direkt i naven till 140 spindlarna ! 🙂 Japp ena lagret sitter fast på axel men jag gör inget åt det nu ! inväntar bara den sista hjulbultstubben, av nån anledning så saknades det en i paketet sen på med skivor fram och ok runt om, fälgar och sen ner på golvet ! Har en topp till B18 motorn på väg som ska skickas till Krilles motor för renovering, B20 ventiler, planing och portning. resten av motorn ska upp i motorstället och få ny kam lättade lyftare lättat svänghjul och när toppen kommer så finns det ett par nyrenoverade SU och en F-kam som ska på.
    2 points
  2. Ramen testar du lättast genom att spänna fast två rejäla plankor, en mellan främre stötdämparinfästning och en mellan bakre. Sen belastar diagonalen med diverse järnskrot du har i garaget. Om du vet vad järnskrotet väger mäter nedböjningen och lyckas räkna på hävarmar o vridcentrum kan du få ett riktvärde på hur mycket ramen vrider sig i Nm/grad Bland annat Australien har riktlinjer för hur vridstyv en ram bör vara. /T
    1 point
  3. Om man väljer att sätta fast golvplåtarna ordentligt så kommer de att hjälpa till med styvheten, så det är ju lämpligt att göra det. Det kan vara svetsat eller limmat med starkt lim och nitar, stålplåt eller aluminium. Till stor del beror valet av hur man bör göra på vad det är för typ av bil man bygger. Hur tung totalt sett? Hur tung och vridstark motor? Hur greppiga däck kommer man köra med? Allt sånt påverkar om man ska kunna ge riktigt bra råd. När det gäller förstärkning av ramen så är mitt grundtips att man definitivt bör triangulera kardantunneln och försöka få in mer stag i "motorrummet" så man får färre/mindre öppna rektanglar, mer slutna trianglar. Använd skruvade stag om det behövs för att kunna monter/demontera motor/växellåda etc. Gustaf
    1 point
  4. Du bör snacka med din besiktningsman för att få bästa svaren men nej den är inte strukturell ur detta avseende om du kan påvisa att resterande av ramen är good enough. Jag har bara svetsat 1mm stålplåt precis där man själv sitter då jag vill ha den strukturellt bättre ifall man åker ut i skogen. Jag kommer köra 1mm alu på resterande där jag vill ha för luftflöde och liknande.
    1 point
  5. Hemåt från stugan igen😁 först 3.an från 2000 rpm nästan full gas. Sen sen 2.an upp till 7000 rpm.
    1 point
  6. Hittade en action kamera som jag köpte lagom till att bilen fick sina skyltar ( men försvann vid flytten från lägenheten.) filmade årets första tur igår.
    1 point
×
×
  • Create New...