Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 11/30/2019 in all areas

  1. Förra helgen var jag ner till Skåne och hämtade en ny motor, med en del godis inuti. Det blev en till B230FK. Nyligen genomgången med nya H-profilstakar, X-honad, nya ACL lager, ARP-bultar till stakar och topp, A-kam och ställbart kamdrev. Sitter en standard 530 topp på den, tror inte det är gjort något med den. Idag rev jag isär den lite för att kolla skicket på den, det såg riktigt bra ut. Planen är att göra i ordning den till en mer säker motor. Toppen ska bytas mot en annan 530 turbotopp som jag har liggandes. Den ska få starkare fjädrar och min Enem V16 Turbo kam (som sitter i bilen idag). Sedan skulle jag vilja ta ur stakar, kolvar och kolla/justera vikten på dom, så att allt blir bra balanserat. Tanken är man ska kunna varva motorn lite mer, vet inte riktigt hur högt man vågar varva. Har idag varvat 7000 med nuvarande motor enligt loggar från bankörningar. Funderar även på att svarva ett av mina svänghjul, för att ta av lite vikt. Sedan ska det på en starkare tryckplatta (har haft lite problem med kopplingsslir när man har laddat på ordentligt på 3:an, 4:an och 5:an). Nästa steg efter motorn blir montering av ett Megasquirt. Har haft ett MS med bredbandslambda liggandes i garaget i några år. Igår kom det även ett paket med lite lämpliga sensorer till det. Sedan får man väl kolla över kylaren, funderar på ett tjockare Caterham kyl från Radtec. Även intercoolern ska bytas mot ett effektivare, samt att rör/slangar ska göras om.
    2 points
  2. Den lever!!! 🎉😁🏎 Jag har grubblat på varför det inte funka att starta, den fick soppa, det känndes på lukten så det måste svara gnista som saknas. i går kväll försökte jag justera grundtändning men insåg att jag aldrig drog tändspolen, började ifrågasätta om jag haft sönder någon kontakt under alla i och urmonteringar av kabelmattan men mätte upp att jag hade ström till fördelare och tändspole. Fords EEC IV är ju inte så avancerat så jag tror inte den behöver mer för att det ska komma en gnista, så länge tändspole o tändmedel fungerar som den ska. Började läsa på en massa om felsökning och hur man felsöker en TFI modul osv. laddade för mycket felsökning idag, men vaknade redan mitt i natten med en uppenbarelse! Räkna antal sladdar till tändspolen och fundera på vad som är fel här.... I min iver att få till ett bra system med välfungerande jord har jag permanentjordat tändspolens minuspol! Tändspolen skjuter ju när tändmodulen bryter jorden till tändspolen och så hade jag deaktiverat det med att koppla en permanentkabel, snacka om tankevurpa.... 😂 Plockade loss den svarta kontakten och motorn började hosta på andra varvet på startmotorn. Bara lite mer justering av fördelaren så hade jag fungerande tomgång så jag kunde finjustera tändning. och just det, hel/halv ljus var rätt kopplat me de billiga nya reläer jag köpt fungerar inte. Några gamla skrotreläer så fungerar halv/helljus. Nu är det bara blinkers och torkare kvar! /T
    1 point
  3. Ja man måste vara väldigt uppmärksam när man läser haynes boken! På sida 64 i boken finns en bra ritning som är korrekt på bakre bärarm. Där anges det att CC mellan bussningarna ska vara 391mm På sida 65 beskrivs det hur man skall konstruera jiggen. Jiggens totala längd är 465mm minus 50mm i fyrkants rören som används som stoppar och minus radien på bussningarna. 465-50-33.7=381mm! Så bygger du efter jiggen på sida 65 blir dom 1cm för korta. Tur att Mats har byggt sina i en jigg där dom bör bli 391mm 🙂 /Martin
    1 point
×
×
  • Create New...