Förra helgen var jag ner till Skåne och hämtade en ny motor, med en del godis inuti.
Det blev en till B230FK. Nyligen genomgången med nya H-profilstakar, X-honad, nya ACL lager, ARP-bultar till stakar och topp, A-kam och ställbart kamdrev.
Sitter en standard 530 topp på den, tror inte det är gjort något med den.
Idag rev jag isär den lite för att kolla skicket på den, det såg riktigt bra ut.
Planen är att göra i ordning den till en mer säker motor.
Toppen ska bytas mot en annan 530 turbotopp som jag har liggandes. Den ska få starkare fjädrar och min Enem V16 Turbo kam (som sitter i bilen idag).
Sedan skulle jag vilja ta ur stakar, kolvar och kolla/justera vikten på dom, så att allt blir bra balanserat.
Tanken är man ska kunna varva motorn lite mer, vet inte riktigt hur högt man vågar varva. Har idag varvat 7000 med nuvarande motor enligt loggar från bankörningar.
Funderar även på att svarva ett av mina svänghjul, för att ta av lite vikt. Sedan ska det på en starkare tryckplatta (har haft lite problem med kopplingsslir när man har laddat på ordentligt på 3:an, 4:an och 5:an).
Nästa steg efter motorn blir montering av ett Megasquirt. Har haft ett MS med bredbandslambda liggandes i garaget i några år. Igår kom det även ett paket med lite lämpliga sensorer till det.
Sedan får man väl kolla över kylaren, funderar på ett tjockare Caterham kyl från Radtec.
Även intercoolern ska bytas mot ett effektivare, samt att rör/slangar ska göras om.