Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 11/29/2019 in Posts

  1. Här kommer höstens rapport. Vi börjar dock så långt bak som i juni, då vi började fixa och trixa med styrväxeln, i brist på andra delar vi väntade på. I samma veva tillverkade vi en ny jigg för länkarmsinfästningarna fram som skulle gå att dela så den kunde avlägsnas utan att bryta sönder den. Anledningen till den nya jiggen var att vi i samråd med vår SFRO-man beslutat att flytta infästningen för övre länkarm 15 mm bakåt vilket ska resultera i en teoretisk castervinkel i mitten av justeringsspannet på -10° ( 😮 ). Sedan återkom vi i november för att slutföra mock-up:andet av den bakre hjulupphängningen. Det har varit svårt att hitta en M18x1.5 gängstång som betecknas svetsbar, så det kan hända att vi slaktade en transit-led för att i alla fall kunna provmontera... För att göra en komplett provmontering tillverkade vi dummy-stötdämpare i åkhöjdslängd och monterade diff och drivaxlar => 😬 I monterat läge bottnar drivaxlarna mer eller mindre direkt i knutarna. Var i h-skotta ligger felet? Med korrigerade länkarmslängder ska det gå att använda standard-Sierra-längd på drivaxlarna i Haynes Roadster, och vi har varit medvetna om detta långt innan vi byggd länkarmsjiggar och länkarmar. Men vi kanske ändå har råkat titta på de icke korrigerade måtten? Tiden fanns tyvärr inte att undersöka detta närmare just denna gång. Fram då? Jo flytten av övre länkarmsinfästningarna gick bra, men när vi provmonterade länkarmar och spindel noterade vi att trots att övre leden var inskruvad så långt det gick sa redan ögonmåttet tydligt att cambervinkeln var positiv. 😣 Med samma totala längd på övre länkarm som i CAD:en ger 0° camber får vi i verkligheten ca +3° camber. En orsak är troligtvis att vi använder symetriska adaptrar för transit-leden i spindeln (de s.k. svamparna) medan geometrin i CAD:en troligtvis representerar en spindel med en off-set svamp. Men detta är väl normalt, eller hur? (="Bilbyggarens sång".) 👋 Så nästa gång vi har byggträff kommer måttstockarna gå varma, och kanske både metall och ritningar revideras. 🛠️ --- Nya styrdelar Kan styrväxeln passa här? --- Länkarmar och spindel bak Med drivaxel och dummy-stötdämpare på högersidan Så här stort avstånd är det mellan lagerhuset och spindeln innan drivaxeln trycks ihop och monteras, på högersidan. På vänstersidan är det än värre... För mycket i båda fallen! --- Delbar bakre del av nya länkarmsinfästningsjiggen fram Jiggen på plats och övre länkarmsfästen flyttade Utan jigg Hjulupphängning fram vänster provmonteras Ehurm... inte så bra.
    1 point
  2. Idag hällde jag i soppa och anslöt batteriet, varningsblinkersen gick igång direkt, men det var för att knappen var på... Enda problemet är att jag inte ämnat ansluta varningsblink, och när jag provade vanliga blinket så hände inget. Felsökning behövs... ☺️ Undrade även varför det tog sån himla tid för lilla soppapumpen att prima, nåväl körde startmotorn en stund och oljetryckslampan slocknade, Win!. Börade även få en misstanke och började googla; Tankanslutningen är till höger och swirlpoten är till vänster, soppapumpen försökte pumpa från swirlpot till tank. Inte konstigt att det var svårt att prima. Vände på den så funkade det bättre och helt plötsligt hoppade även huvudpumpen igång. Efter att ha primat några gånger började det plaska under bilen. Lite felsökning visade på läckage mellan rail o btr. Bara att dra åt förbandet så blev det tätt. Körde startmotorn lite till men motorn vill inte starta, men ärligt talat hade jag inte trott att det skulle gå så enkelt. Provade även lite övriga funktioner, bla tutan, det ska man inte göra inomhus utan hörselkåpor! 🤪 Halv/helljuset verkar inte funka och spolarpumpen går inte så det finns ytterligare felsökning att göra. Jag lyckades i alla fall hålla kvar den vita röken i kabelmattan och säkringarna så det är ju en win i sig, för att inte tala om instrumenten som lyste upp! 🎉 /T
    1 point
  3. Just nu kaos i bilfabriken. Skickat från min iPhone med Tapatalk
    1 point
×
×
  • Create New...