Kanske fel tråd , men sorry , trots det tok coola bygget 👍 så öppna du sorin dörren till lite filosoferande på nästa bygge...
Tesla är oslagbar i ren teori , de över dimensionera ju från start ( de måste ) , De andra kör ju fortfarande med lite logik , typ ge inte bort pengar i hw 🤔
mao , de andra lägger sig under gränsen de vill tjäna pengar, leaf motorn klarar jätte kortvarigt 300 HP sedan dör den magnet döden. 😫
Tesla motorn är däremot en squirell motor = inga magneter att pajja = tortera lite mera , om inte det smälter i rotorn kör vidare .
Kostnaden är sämre verkningsgrad men överdimensionerar man batteri oxå 😝
Men ska man va samsad är det i slutändan kylning av allt som jag tror är hemligheten. Min gissning är att nästa steg vi ser på oem sida är högre kontinuerlig effekt = autobahn= konkurrera riktiga bilar , och då tror jag våra hemma byggda bilar helt plötsligt blir mer rätt . Kullen med en leaf tar dig två varv sedan fika 40 min
Just nu är det lite teknik nörderi på hemma bygge fronten , om två-tre år är det på riktigt, och dagens tekniken finns på skroten om 5 ...
Exempel , den drivlinan ca 2014 jag skruvar i på 120hp och kanske 10 -15 mil körning kan med 2019 och dagens prylar ( samma motorfäste samma batteri skal) ge 200 HP och 30 mil )
Vi följer nästan dator lagen x 2.5 på batteri kwh . Hur många företag har missat den dator lagen . ( de finns inte längre)
5 år halva priset på batteri och det ser ut att öka. Räkna på vad det innebär. Vad tror ni kostar pengar i en tesla att tillverka ?
Hm läste detta nu igen , kanske borde flytta detta till elfundamentalist tråden 😉 Om den finns
För övrigt syggt bygge Sorin , jädrigt väl planerat