Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 07/25/2019 in all areas

  1. Då var det dags att uppdatera lite. Sedan 2012 har bilens körbarhet utvecklats, Bilen är kvick som en sjua bör vara men jag upplever ofta att den inte är speciellt snabb. Den lilla M42B18 motorn från BMW 318IS E30 på kanske 140Hk gör sitt bästa för att accelerera bilen, men har inte någon chans mot motorstarka "vanliga" bilar. Och eftersom att varje kotte idag verkar förvänta sig att en sjua är vrålsnabb så får man nästa skämmas lite.... Seven är ingen sleeper längre.. Så nu är det dags, det skall bli motorbyte i Stadig Seven. Effektmål 240hk-300hk. I cirka 1 år har flera alternativ övervägts: M42B18 - Turbokonvertera en likadan motor som sitter i bilen. Visat sig att 318IS inte är så vanliga och de motorer/bilar som finns är i sammanhanget dyra. Nissan 200SX SR20DET - Sällsynta i Sverige, går att importera från Japan via USA/Canada men priserna ligger på 30 kkr + moms och tull. Peugeot XU/EW - Spännande alternativ men kräver speciallösning för bakhjulsdrift samt att "rätt" motorer är dyra/sällsynta i Sverige. Honda S2000 F20C - Minns när dessa låg på 30 kkr komplett men dessa tider är förbi. I Sverige verkar de mycket sällsynta och internationellt ligger de på 50-60kkr Honda K20/K24 - till en början en "ekonomisk" lösning men har förstått att man skall använda K20A2 toppen och dessa är betydligt dyrare än en "vanlig" K20A3. Kräver även här en lösning för bakhjulsdrift. Både Sug och Turbo alternativ har övervägts. Ford Duratec - I dessa kretsar en välkänd motor. Ni som är frälst på Duratec får gärna föreslå en Locost lösning. SAAB 2,3 Aero - 250Hk original och det går att köpa en komplett bil för 3-4 KKR, Bakhjulsdrift genom Opel Omega låda. (Rätta mig gärna ni som vet om även 9-5 motorn passar) kommer förmodligen välja en välkänd ECU som mappas på rullande landsväg. totaltsett ett svårslaget alternativ när det kommer till Hk/kr. Sammanfattningsvis ser det just nu ut som att det blir en SAAB motor i bilen. Återstår dock att se exakt vilken då SFRO/SBF även skall godkänna detta. Men kan säkerligen komma på andra tankar snart.... Lärdomarna och förbättringstankarna har dock ej stannat vid motorn. Jag kör idag med en "vindavvisare" dvs en framruta, detta fungerar hyffsat mot insekter. Men som ni seven ägare känner till så stoppar det inte vattnet varken när man kör eller står parkerad. Här behövs alltså kapell. Detta innebär också: Vindrutetorkare, Spolare och värmepaket. Samtliga förändringar innebär omregistrering och senast jag undersökte så skall väl en Seven bli "besiktningsbefriad" om den registeringsbesiktats efter 2018-06-01? Tanken är att jobba med förbättringarna under vintertid men att köra bilen som den är under sommaren tills dess allt är färdigt för nyregistrering. För dig som tog dig tiden att läsa ner hit, tack och hoppas du även har tid att lämna en kommentar. //Jesper
    4 points
  2. Utlandssemestern avslutas i Cape Town och bokade in ett besök på CAV (Cape Advanced Vehicles) [emoji41][emoji38] Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
    2 points
×
×
  • Create New...