Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 04/30/2019 in all areas

  1. Om jag förstått det rätt så är självutjämning rätt så svårt. Oftast tar man för klen diameter i anslutning. Man brukar rekommendera minst 50mm ledning, och det blir fläskig ledning att förlägga i våra trånga bilar 😁 Just nu lutar det åt en lågpump från vänster till höger tank och sen högtryckspump i högra tanken(gärna inbyggd surgetank längst bak i utrymmet) Men återstår detaljer o saker o klura på
    1 point
  2. Batteriets kapacitet (Ah) skall inte spela någon roll utan det är hur mycket ström det kan lämna under en kort stund som blir avgörande. Hur mycket ström ett startbatteri kan ge kallas normalt "CCA" (Cold Cranking Amps). Om startmotorn är specad till 2kW så kan den ge bra mycket mer än så under en kort stund. Normalt blir det en ordentlig strömtopp precis när den skall börja rotera. Om den skulle förbruka 2kW vid 12V blir det 167A men jag skulle tro att du är närmare 6kW eller mer och vid 12V blir det då 500A. Effekten i W delat på spänningen i V ger strömmen i A, alltså P/U=I. Vid 500A så blir det knappt 1V spänningsfall i kablarna vilket nog kan fungera men är åt det klena hållet. Jag tror att det är batteriet som är begränsande, det orkar inte leverera den strömmen som startmotorn vill ha och därför sjunker spänningen. Utväxlingen till backen är också avgörande för hur mycket ström startmotorn förbrukar men börja med att mekaniskt frikoppla startmotorn och se om den fungerar som den ska i luften, mest för att utesluta att det är något fel i den. Funkar detta, montera tillbaka startmotorn igen. Har du ett vanligt startbatteri till en bil, testa med det. De brukar kunna ge iaf 500A. Fungerar det så vet du att det är batteriet som spökar. Funkar det inte kanske du har för liten nedväxling från motorn till diffen. Om du sedan vill ha ett litet och lätt batteri som ändå kan ge mycket ström så bör du nog titta på ett litiumbatteri istället för bly men då kommer det kosta en del också. Annars låter ett Optima Yellowtop 38Ah som en bra förslag, CCA 575A.
    1 point
  3. idag fick jag packboxarna så nu sitter motorn i bilen, verkar kunna fungera med längden på insugen så jag slipper ta upp hål i huven monterat dom nya bromsvätskebehållarna känns mycket bättre och stabilare. Är det någon som har någon luftbox liggandes kan jag vara spekulant på den? Luftfiltret som jag har blir för trångt mot huven det blir trångt mellan torped och motor. får tillverka en vinkel profil som täcker springan mellan tråget och svepet.
    1 point
  4. Jag fick låna hem denna från jobbet, ett riktigt as till maskin men jädrar vad lätt det går att kapa. 🙂
    1 point
  5. Fredag 26/4 drog jag och grabben igång, mäta, köpa, mäta kapa.... blev väl ca 3 timmar innan hungern satte stopp men vi fick ihop en bit. På lördagen fortsatte vi med bottenlagret och dagen avslutades med lite nästning av delar. På söndagen var jag själv i garaget och pysslade med front ramen större delen av dagen, den är lite pysslig att få till men det gick tillslut men jag fick göra om FF3 en gång efter en felkapning.....😫
    1 point
  6. Svets hammare , stålborste , högtryckstvätt och svordomar över vissa fastrostade Opel lösningar på konstruktionen . Men nu är det grov kapat, grov rengjort ( bläster senare) . Magiska måttet är 143 cm fälgkänt . Får bli lite svetsklämmor och testa när de riktiga smalare 15” fälgarna kommer och däcken kommer på
    1 point
  7. Här är min bild på min nya bil !! (använd er fantasi) 🙂
    1 point
×
×
  • Create New...