Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 04/04/2019 in all areas

  1. Hej, har nu varit lite intensiv även med mina mått mätt 😥 @Offroad , el är alldeles utmärkt för terrängkörning. Fullt moment direkt !! Kommer att ha 15 kWh, räcker för flera timmars crawlande 😀 Mvh Pär
    1 point
  2. Killen som hade Manton har sålt bolaget och maskinparken sedan ett par år tillbaka. Rent spontant hade jag satsat på en ny kardan, men det är jag det 😉
    1 point
  3. Var utanför Borås i söndags och hyrde byggbord och jiggar av Martin, det kommer spara så mycket tid. Idag körde jag hem motordonatorn, en 850 GLT från 1994. Karossen är hemsk, chassit jättemjukt, bromsarna dåliga och handbromsen obefintlig. Motorn går däremot fint och drar skönt genom registret. Den är dessutom fri från oljekladdl vad jag kan se hittills. Motor och motorel ska plockas och sen har den gjort sitt.
    1 point
  4. Att kunnandet finns betvivlar jag inte efter att ha läs div trådar, men datumet. Offroad fordon är ofta hybrider i någon mening. Fosilbränsle tills man inte kommer längre då drar man ut snöret på elvinchen.
    1 point
  5. Jag kan ju bidra med mitt perspektiv från att besikta, så gott det går... Mina erfarenheter: Vid byggbesiktning är det egentligen svårt att se ett tydligt mönster. Några återkommande saker är nämnda ovan, jag stöter ganska ofta på för kraftiga fjäder/dämparvinklar ("ligger ned") också, och så är det ganska vanligt att man inte har frigång för olika saker när det fjädrar/svänger (gärna samtidigt). Det förekommer också att man har för lite rörelsemån för fyrlänksstagen, alltså att "gaffeln" som de fästs i på bakaxel/ram är för smala så bussningshylsan (den yttre) tar i när det kränger. Tidigare var det ganska vanligt att styrväxelns infästning var klen så det ville flexa men det ser jag inte så ofta längre. Många Locost/Sevenramar mår också bra av extra trianguleringar, speciellt i kardantunneln. Men om det blir "krav" eller inte beror på en del annat i konstruktionen. Men det är värt att tipsa om dokumentet "Kit car analysis" som cirkulerat en del på nätet. Saker som styrradie/scrub radius och bump steer har de flesta byggare rätt bra koll på numera men visst förekommer det anmärkningar. Infästning och placering av bälten brukar jag resonera med byggaren om under byggbesiktningen, där behövs ofta hjälp för att få det bra. Vid slutbesiktning så är det nog vanligast med enklare anmärkningar som att man behöver klamra bromsrör och bränslerör bättre. Det är ganska vanligt att övergång mellan slang och rör inte är uppfäst eller stagad, det bör sitta fast precis vid kopplingen eller övergång så inte slangen bryter i röret. E-märkning och placering av belysning är också en grej som man ofta får justera. Vid körprovet är det som noterat ovan, inte ovanligt med svag rattåtergång. Bromsprestandan är ganska sällan ett problem på Locost men det förekommer, ofta har man då för lite bromsverkan bak vilket gör att man låser upp framhjulen för enkelt. En Locost har mycket vikt bak så det är andra krav på bromskraftfördelning jämfört med en vanlig frontmotorbil. Ibland händer det att man valt för stora/hårda däck som inte fungerar med en lätt bil men det är inte så vanligt. Ganska många glömmer att sätta rätt lufttryck i däcken, för högt tryck påverkar egenskaperna rätt mycket på en lätt bil. Det är inte heller helt ovanligt att man har fjädrar (och ibland stötdämpare) som är för mjuka så man får genomslag. Det blir speciellt känsligt om man byggt med kort fjädringsväg. Bullerprovet kan vara en utmaning men det beror mycket på motortyp. Bilar med turbo som spoolar snabbt är svårast, eftersom det är full gas från 50 km/h på tvåans växel så kan man hinna få upp mycket laddtryck och det är förstås svårare att dämpa ljudet då. Både insugsljud och avgasljud ställer till det. Till slutbesiktning och bullerprov kan det också vara värt att notera att det uppskattas om man som byggare ser till att bilen verkligen fungerar. Det låter kanske simpelt men bilar som tjuvstannar, har för klent batteri så man inte får igång den, får slut på bränsle eller har instrumentering som inte fungerar blir tröttsamt och det gör att det är svårt att bedöma funktionen. Motsvarande gäller funktion på koppling och växellänkage. Gustaf
    1 point
  6. Fick fixat lite idag med att få igång all belysning. Kabelskarvar plockades bort och ersättes med lödning och krympslang så nu är ljuset klart för besiktning. Tanken är att jag ska byta ut strålkastare och blinkers senare. Jag fick lite frågor via PM om motorinstallationen så jag lägger upp ett par bilder från när elen fixades.
    1 point
×
×
  • Create New...