Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 03/06/2018 in all areas

  1. Hej, nu har det varit dåligt med garagetid. Influensa, tjänsteresa och sportlov. MEN nu är vi på gång igen. Har på nytt ändrat mig gällande laddaren, en Chevy Volt laddare på 3,3 kWh som ska ladda ett batteripack på 85 kWh blir nog en aning segt. Köpt ett styrkort av Damien Maguire som nu knäckt Teslas gen 2 laddare vilket då kommer attt ge 11 kWh i stället Dessutom har jag fått koll på det här med SUPERCHARGING Det hela styrs i Teslas High Voltage Junction Box. Sitter två solenoider ( US model ) och fyra solenoider i EU modellen. Dessa solenoider styrs utifrån vilken spänning och strömstyrka som laddporten får. Vid supercharging dras dessa solenioder och ombord laddaren kopplas ifrån och laddning sker med DC direkt via elskenor ( bushbars ) till batteriet. Jag har tyvärr köpt en US HVJB box på EBAY, skräp, men har fått tag på ett komplett EU kit med HVJB, laddport och kablage. Nu ska " bara" styrningen till för när solenioderna ska dras. Vid AC laddning behövs ej detta. Funderat en del kring placeringen av laddare och HVJB. Kommit fram till att kablaget får avgöra detta då dessa är klara med skruvfästen och att de är avskärmade osv. Kommer att lägga dessa i motorhuven på en hylla. Behöver bygga en motorhuv ändå, gör den lite högre och får då plats med all elektronik där. _________________ Mvh Pär , 14 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
    1 point
  2. Det enda coolare än bilbygge, skulle vara flygplan, företrädelsevis med jetmotor. Är det ett sådant du bygger i garaget, eller har du någon ännu bättre ursäkt att inte bygga bil?? Om inte, börja omedelbart bygga bil igen!
    1 point
×
×
  • Create New...