Lite nya bilder börjar bli lite ordning på bakändan nu !
Bakaxeln börjar bli klar efter ett antal försök med panhard fästet.
Bara själva staget och fästet för det i chassit kvar att tillverka. fästet kommer att bli justering på
Så här blir det med axeln på plats !
Och till sist mina fina fourlinkstag med ipressade bussningar till Volvo 850 från autopartsmarket.eu köpte samma fabrikat som BMW använder som orginal borde ju vara kvalitet på dom. Pressade i dom med verkstadspressen från vidaxl och där undrar jag bara en sak varför i hela fridens namn var domkraften i pressen fylld med diesel/brännolja istället för riktig hydraulolja ? Pris ? 1469 kr för hela pressen antagligen. Den är nu bytt, oljan alltså !
Så nu hänger axeln i fourlinken !
Har börjat med panhardstaget också trots att jag bara höftade måtten så blev det rätt bra ! en dryg centimeters frigång mot diffkåpan !
Staget klart!
Lagren bytta på drivaxlarna!
Den inverterade kick up'en
Lagt igen rören i bak ändan samt strängsvetsat golvet tätare.
Den här sjuan blir nästan en SUV med 15cm frigång fram och 16cm bak rollcenter fram hamnar på ca 85 mm bak vet jag inte riktig hur det ska räknas fram.
Ännu en dag av ändringar ! Kom på att det är rätt olämpligt att ha infästningen för panhardstaget på höger sida av bakaxeln Med B18 motor så vill man ju ha plats för avgasröret på den sidan. Japp mitt ska gå hela vägen ut bakom bilen . så nu sitter fästet istället på vänster sida.
Bild från sidan
Mäter in övre A-arms infästningarna med en laserline. Fotomodellen är bror ?.
Tillverkar främre nedre A-arms infästningar.
Lite nytt!
Sidoförstärkning, frigång kardan, infästning övre A-arms fäste.
Dagens arbete ett djävla pill i rörbocken innan det fick duga. ser ut att passa fint med en Volvo 24 rattstång behöver bara skaffa en lite större hålsåg
Lite uppdatering med nya länkade bilder. Hoppas bilderna syns annars behöver jag pilla med delningsinställningarna i Google foto
Övre främre A-armsinfästning. justerbar 20 mm upp och 20 mm ner ner och 15 mm fram och 15 bakåt. borde ge bra inställningsmöjligheter och kostade bara nåt runt 1-1,5 kilo för båda.
Huvud bromscylinder på plats samt hål för rattstång !
Pedalställ tillverkat.
Nu med noskon.
Bockjigg.
Dags att kasta in lite nya bilder !
En bild på den slutgiltiga designen på framvagnen ställbar i längsled +- 15mm och i höjdled +- 20mm till det facila priset av nåt kilo.
Motor och bakaxeli sina fästen två kardaner monterade som ska skarvas ihop med en svarvad adapter samt noskon dit lagd.
Senaste bilden
Lite nya bilder !
Början på övre A-armar främre röret 80 graders bockning
Man kan ana vad det ska bli.
Nu ska det bara byggas jigg också !