Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 07/21/2017 in all areas

  1. Bilen lackad.. Lite inredningsjobb kvar, fixa en liten vindavvisare samt täcka skuffen med något... Vad rekommenderas, kapell, skiva? Fasiken vad kul det är att köra! :)
    3 points
  2. Bra tips med justerskruvarna, ska jag införa på min!
    1 point
  3. Lite nya bilder börjar bli lite ordning på bakändan nu ! Bakaxeln börjar bli klar efter ett antal försök med panhard fästet. Bara själva staget och fästet för det i chassit kvar att tillverka. fästet kommer att bli justering på Så här blir det med axeln på plats ! Och till sist mina fina fourlinkstag med ipressade bussningar till Volvo 850 från autopartsmarket.eu köpte samma fabrikat som BMW använder som orginal borde ju vara kvalitet på dom. Pressade i dom med verkstadspressen från vidaxl och där undrar jag bara en sak varför i hela fridens namn var domkraften i pressen fylld med diesel/brännolja istället för riktig hydraulolja ? Pris ? 1469 kr för hela pressen antagligen. Den är nu bytt, oljan alltså ! Så nu hänger axeln i fourlinken ! Har börjat med panhardstaget också trots att jag bara höftade måtten så blev det rätt bra ! en dryg centimeters frigång mot diffkåpan ! Staget klart! Lagren bytta på drivaxlarna! Den inverterade kick up'en Lagt igen rören i bak ändan samt strängsvetsat golvet tätare. Den här sjuan blir nästan en SUV med 15cm frigång fram och 16cm bak rollcenter fram hamnar på ca 85 mm bak vet jag inte riktig hur det ska räknas fram. Ännu en dag av ändringar ! Kom på att det är rätt olämpligt att ha infästningen för panhardstaget på höger sida av bakaxeln Med B18 motor så vill man ju ha plats för avgasröret på den sidan. Japp mitt ska gå hela vägen ut bakom bilen . så nu sitter fästet istället på vänster sida. Bild från sidan Mäter in övre A-arms infästningarna med en laserline. Fotomodellen är bror ?. Tillverkar främre nedre A-arms infästningar. Lite nytt! Sidoförstärkning, frigång kardan, infästning övre A-arms fäste. Dagens arbete ett djävla pill i rörbocken innan det fick duga. ser ut att passa fint med en Volvo 24 rattstång behöver bara skaffa en lite större hålsåg Lite uppdatering med nya länkade bilder. Hoppas bilderna syns annars behöver jag pilla med delningsinställningarna i Google foto Övre främre A-armsinfästning. justerbar 20 mm upp och 20 mm ner ner och 15 mm fram och 15 bakåt. borde ge bra inställningsmöjligheter och kostade bara nåt runt 1-1,5 kilo för båda. Huvud bromscylinder på plats samt hål för rattstång ! Pedalställ tillverkat. Nu med noskon. Bockjigg. Dags att kasta in lite nya bilder ! En bild på den slutgiltiga designen på framvagnen ställbar i längsled +- 15mm och i höjdled +- 20mm till det facila priset av nåt kilo. Motor och bakaxeli sina fästen två kardaner monterade som ska skarvas ihop med en svarvad adapter samt noskon dit lagd. Senaste bilden Lite nya bilder ! Början på övre A-armar främre röret 80 graders bockning Man kan ana vad det ska bli. Nu ska det bara byggas jigg också !
    1 point
  4. Hej igen! Jag har modifierat Biltema-bocken lite: 1. Satt dit justerskruvar för att ställa in mothållslinjalen. Så man inte behöver passa in linjalen mot plåttjockleken varje gång och hindra linjalen att glida iväg (tvingarna orkar inte hålla den) 2. Gjort mothållsarmar med hjul och gummifötter så att man kan inte behöver sätta fast bocken i en arbetsbänk och kan rulla in den under bänken när man inte behöver den. Man håller alltså emot med fötterna när man bockar. 3. Rundat av ändarna på linjalen så den inte fastnar om den kommer snett - ingen byrålåda. 4. Har inte gjort det (än) men man kan nog "boxa" balkarna så att de inte fjädrar undan lika lätt. Vilket gör att bockarna blir lite odistinkta när materialet är för tjockt. /P-G Skickat från min iPhone med Tapatalk
    1 point
  5. Hej! Jag har också Biltemas plåtbock. Har mest bockat Al-plåt och det har funkat bra. Största jobbet var tanken i 2 mm Al där jag utnyttjade hela bredden. Fast egentligen är den i klenaste laget. Har också fått använda extratvingar men tvivlar på att man kan bocka 1 mm järnplåt i större bredd än 100 - 200 mm. /P-G Skickat från min iPad med Tapatalk
    1 point
  6. Man bör kolla hur fjädringsvägen påverkas - med längre fjädrar så minskar man utfjädringsvägen vilket kan sabba vägegenskaperna helt om man har otur. Oftast är det bättre att flytta infästningarna för stötdämparna istället så man behåller samma fjädringsväg. Man behöver också kontrollera att inte några leder bottnar, och så är det ju smart att som Pac säger kolla hur fjädringen rör sig. Gustaf
    1 point
×
×
  • Create New...