Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 04/30/2016 in all areas

  1. Efter att fått grejat några timmar per dag i veckan så har det blivit lite gjort. Har fått helsvetsat bågen och fått dit strävorna. Gjort färdigt bältesfästen, gjort om rattaxeln då det blev lite låsningar i den gamla så styrningen gick trögt. Kollat över alla svetsar och hittade några ställen där det inte va svetsat. Lite bilder på diverse. Har även haft kontakt med Ludde på SFRO om byggbesiktning. Ska slå honom en signal imorgon bitti för att boka tid för SFRO 1. Skickat från min iPad med Tapatalk
    1 point
  2. Den här beskrivningen hade jag på hemsidan när jag krängde kitts. Hoppas den inehåller något matnyttigt Använder den själv med mycket gott resultat. Hjulinställning För besiktningen skall hjulinställningen utföras av ett proffs. Men man kan komma mycket nära själv med enkla medel. Toe in På MK indyn så rekommenderas det att använda 0 grader både fram och bak. Om man kör rejs kan man experimentera med lite toe out. För att ställa in toen så behövs två rätskivor materialvalet är ointressant så länge det är rakt. Några bagageremmar i gummi, 4 st skärbrädor i plast, lite olja gärna silikon, penna och mätverktyg. Placera hjulen på skärbrädorna. Två skärbrädor under varje hjul med lite olja emellan. Detta gör att hjulen går lätt att svänga. Fäst rätskivorna på hjulen med gummibanden. Kolla att de ej deformerar rätskivorna. Markera två mätpunkter framför hjulen där det går lätt att mäta och så långt emellan varandra som möjligt. Nu är det bara att mäta justera och räkna lite trigonometri. Om ratten ej stod rakt ställ den så och rita upp en rak linje på golvet och justera med en stor vinkelhake. Med denna metod kommer du otroligt nära om du är noggrann. Här skall det vara en skiss men jag får inte med densamma Hjulinstallning.doc Camber. För väg så rekommenderas vinkeln vara 1 grad och för bana 2 grader. Skaffa ett elektroniskt pass. Kolla att bilen står på ett plant underlag och justera. Det är viktigt att man mäter mot fälgen och inte mot däcket så jag använder två distanser som jag fäster mot passet Tidigare använde jag ett vanligt pass med två skruvar och med lite enkel trigonometri så gick det bra också. Caster Går inte att justera på ett helt riktigt sätt men vi rekommenderar att sätta svampen så hålet kommer så långt fram som möjligt Bump stear MK indyn är från början konstruerad för att minimera bumpstear men lite kan förekomma och tar man bort detta så förbättras köregenskaperna. Man kollar detta genom att ha kvar rätskivorna på hjulen. Palla upp bilen. Ta av framdämparna och placera en garagedomkraft under framhjulet som skall kollas. Nu kan du kolla hjulets hela fjärdingsväg och kolla eventuell bumpstear Lite kommer det att bli men justera bort så mycket som möjligt genom att placera brickor under styrväxeln. Tänk på att inte använda ändlägena utan var mest noggrann omkring hjulets normala position. Justera fjädrarna Justera bilen med hjälp av vågar vanliga hushållsvågar fungerar och försök få så jämt som möjligt mellan höger och vänstersidan samt fram och bak. Tänk på att det nog inte går att få viktfördelningen 50-50 på alla bilar utan att fjärdingsvägen blir lidande. Idealet är lika vikt på alla hjul med plana undre bärarmar. Tänk på att palla upp de hjul som inte står på vågen så bilen står plant. Om du har 4 lika höga träbitar som vågen är kan du väga alla hjulen i tur och ordning Lycka till MW-Sportbilar Michael Wänström
    1 point
×
×
  • Create New...