Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 01/01/2016 in all areas

  1. Är du en sån som bara vill få det klart och inte bry dig om insprutet och vad du själv kan få ut av tex loggningen osv ? =) [Detta behöver du bara läsa om du vill få koll på bitarna i insprutet] Jag verkligen du ska kika lite närmare på funktionerna. Kolla tex hur loggningen ser ut i MS, Emu ecu och några till, exempelvis haltech, link o vipec, vems, gems, motec, aem, maxxecu osv. Loggning är ju kul för att tex utvärdera sin egna körning eller hur bilen mår 1 år efter mappning. (jag vill vara så opartisk det går, men kan inte låta bli att komma med det som jag anser är fakta EDIT: [Jag vill dock påpeka att jag fortfarande är opartisk då det finns dom som jag nämner nedan som "bra loggning" kan bli avhängda på andra funktioner eller pris i de som inte har så bra loggning]) Haltech, Link/Vipec, Gems, Motec, AEM har klart bättre system för att hantera logg än ex MS, Vems, Ecumaster EMU och Maxxecu. Dock en stor svaghet i logg för gems o aem är markeringen av aktiva celler när man kikar i loggen. Men man kan göra så mycket annat i de loggsystemen att det lätt väger upp (tex rita banor med gps/g-sensorer och utvärdera sin körning, samt egna ekvationer på loggad data, skapa video osv). Ecumaster har istället möjlighet att markera aktiva celler vid logg/mappning men loggen är spartansk och svår att överskåda och blir hopplös om man vill jämföra mycket data eller flera repor ovanpå varandra. Så det beror helt på vad man vill få ut av det. Det tråkiga är ju när man som kund inte vet vad man har möjlighet att få ut och då kanske ställer lägre krav än man kan göra för att hitta rätt i sin hobby :) Andra funktioner att jämföra än bara loggning är tex accpump, kallstartsfunktioner, finess i flexifuel möjlighetern, antal in/utgångar som du har nytta av och vad du kan göra med de i insprutet (inte bara 25 temp ingångar;)) , antilagg/flatshift, laddtrycksstyrning, "safe"-funktioner (tex fel lambda på hög last, lågt oljetryck på höga varv) Det finns några stycken insprut som kommer sticka ut :) och dom som kommer sticka ut skulle inte jag vara rädd att handla begagnat iaf. Det krångliga för dig är att om du köper ett värsting motec och åker till en expert på bara megasquirt så är det troligen så att du skulle kunna få en bättre mappning på megasquirten. Ett exempel på att "nyast" inte är bäst är Autronic tycker jag. Det är gammalt och jag tycker inte det hänt så mycket de senaste 10 åren på det. MEN det hänger fortfarande med i toppen av nämnda styrsystem i finess och flexibilitet för att det var så pass bra redan från början. Det ser dock förskräckligt ut :) till o med så att det blir svårt att jämföra funktioner mellan olika insprut.
    2 points
  2. +1 på det. Sen en sak att tänka på är hur intresserad man är av att lära sig insprutningen. Som i mitt fall så hittade jag ett begagnat Motec m48 2003 startade upp se7en med det sommaren 2005 och körde sedan så fram till 2010. Hade då hittat ett M400 till rätt kurs mycket mera funktioner i det än M48. Vintern 2012 ringde en rally åkare och frågade om jag kunde hjälpa till att starta upp en Golf Kit Car då han fått tips av en annan kille som också håller på men insprutning , han gjorde adapterhärvan till Golfen men hade inte möjlighet att starta upp bilen. Klart att det lät intressant, några kvällar senare så gick bilen mappen var från en annan bil med lite modifieringar.Efter det har jag hjälpt några andra rally åkare med diverse olika bilar. Den bil det lagts ner mest jobbb på är en Seat Kit Car många timmars mappande ute i urskogen på diverse rallyvägar. Det blir roligt att se när den skall bromsas i rullande landsväg hur mycket som hittas då. //Nisse
    1 point
  3. Börja prata med den som ska mappa. Många mappare tar inte i vissa system tex megasquirt
    1 point
×
×
  • Create New...