Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Past hour
  2. Jag har en helt ny Zetec blacktop 2.0 och en ny Quaife escort styrväxel 2.4 varv som jag vill sälja. Motor: 16000:- (Retroford vill ha 2900 pund innan skatt och frakt) Styrväxel: 2000:- Mvh Marcus
  3. Today
  4. Hej Vill du komma och kika på den, det börjar bli vår nu och bilen är sänkt till 120 k kr ! Mvh Robert
  5. Yesterday
  6. Jag använde en gammal kraftig rörbockare för 20 mm och värmde rören vid bocken.
  7. Last week
  8. Nä tillverkar data är ju alltid korrekta ( vw med flera ) 🤫 Men är väl egentligen inget jätte problem om det blir påbackning , räcker ju att lägga till en lös LCD display eller helt enkelt rita om sista 120 siffran till 180, skala som inte är linjär på slutet finns ju hos många biltilverkare.
  9. I väntan på diverse delar så påbörjades montering av paneler vänster fram, alla behöver någon form av modifikation. För att uttrycka det milt, blev även stort uttag efter flytten av styrväxeln. Kommer justeras efterhand.
  10. 3 Korta steg hur man bygger svänghjul: 1. Stor metallbit 2. Ritning 3 CNC Sedan be en bön att det passar…
  11. Mixtrar med avgassystemet, har lyckats få tag på alla pusselbitar och skall bygga en atrapp för att gå till grenröret. Kollektorn har även fått en ny frisyr, 15cm kortare. Blev 3” V-bandklämma och uttag för lambda efter klämman.
  12. Texten direkt från TSFS: 3 § Hastighetsmätaren ska befinna sig i förarens direkta synfält och ska kunna avläsas såväl i dagsljus som i mörker. Hastighetsområdet ska vara så stort att det omfattar den av tillverkaren angivna högsta hastighet. "Av tillverkaren angivna högsta hastighet" är ju i sig lite flytande, om du är tillverkare och anger en hastighet som bilen överträffar...vem ska kolla? Spontant skulle jag tro att en mätare som maxar på 130 km/h kanske inte ifrågasätts i en VW Typ 1, Saab 92 eller liknande men i en GT40 🙂
  13. Du ska ha en motorkod stämplad på blocket: https://www.projectbobcat.com/guides/ford-zetec-engine# På ett "öra" till växellåda,NGB, NGC, EBBC, EBBD, EDBA, EDBB eller EDDA - EDDG ska vara 2.0 enligt den listan. Gustaf
  14. Kan jag se utvändigt om min Ford zetec blacktop är en 1.8 eller 2.0?
  15. 1 st bottenplatta med trattar för gsx 750 spjällhus mot klr insugsplenum med cc mått på 89mm pris 500kr plus ev frakt 0702785111
  16. Detta blev för övrigt min aurdino lösning , i min värld en ful lösning med ett RC servo för 20:- , låter dock lite så stepper är nog klart bäst. Gör dock jobbet IMG_2196.MOV
  17. En följd fråga på användandet av gamla hastighets mätare , måste de visa absolut max hastighet på bilen. ( regg fråga ) Det finns ju en text som säger man aldrig får visa för lite hastighet mot verkligheten men gäller det även vid typ 300 blås eller var går gränsen ? Jag löser 130kph men inte just nu 145 som är max ( OEM strypt orginal)
  18. Ja, oroväckande tyst är det... 🙂 Det har tyvärr varit en hel del på jobbet ett tag och så skulle det stickas emellan med lite renovering hemma. Men lite verksamhet på tankeplanet har det varit så snart blir det garagetid och lite mer handfasta framsteg hoppas jag. Bra med någon som "sparkar på" där bak så fortsätt så @Arto 😁
  19. Tjenare, Gubben (undertecknad 😉 ) har återigen skaffat en ratt/pedaler till datorn och funderar på om jag ska ta det en nivå till och montera nån typ av racingstol. Viktigt är att det är billigt, några tips var man kan köpa en stol? / Jocke
  20. Tycker det är oroväckande tyst här på forumet, snickras det något? Eller sker allt kanske i smyg?😱
  21. Vart inte så illa som jag trodde med lådan, sticker ut lite men helt ok...
  22. Efter 47h och 55 minuter slet jag bort vacuumpåsen och ställde in hela formen i frysboxen. Idén med det är att den 3D printade plasten krymper mer än polyesterplasten. I vilket fall som helst gick det väldigt lätt att plocka ut pluggen och kolfiberdelen ur formen. Några små luftbubblor finns det mitt i detaljen men hela den ytan ska sågas bort eftersom det är luftinsläppet, i övrigt blev delen bättre än förväntat, jag är väldigt nöjd 😄.
  23. Jag ser här på forumet att många har problem med att välja spindlar till sina byggen. Man försöker hitta spindlar som ger rätt ackermann, skrubradie, front/bakstyr, hjulbultdelning och antal utan att finna något som uppfyller alla krav. Med dagens nya integrerade hjulnav kan man fritt välja hjulbultdelning och bultantal som passar till de tilltänkta fälgarna. Eftersom de flesta är för framhjulsdrivna bilar har de splines för drivaxeln. Drivaxelns mutter har som funktion att hålla ihop lagren så de inte glappar. Man måste därför tillverka en axeltapp för att uppfylla detta ändamål. Sedan konstruerar man uprights som uppfyller de önskade kraven på roll centre, ackermann, skrubradie o.s.v. Så här har jag gjort: Hjulnav Toyota Avensis 2015. Här är några exempel på uprights: Som ni ser är det inga problem att få till önskad geometri. Hoppas detta kan vara till hjälp för någon. /Jan
  24. Bakskärmarna plastade. Navbult till framnaven svarvade. Drogs till 216Nm. Navringar svarvade. Har börjat bredda och förlänga framskärmarna.
  25. Hej Min Lotus är till salu. Motor Volvo block B23A, uppborrad till 96,6 mm, toppen är en sk. svanhalstopp från b23e med pluggade spridarhål och bra dubbla Weber 45 förgasare, härligt ljud.. Bak / Frambroms: 240 Turbo. Bilen går bra och väldigt rolig att köra
  26. En hel del ombyggnationer har det blivit under vintern, Hade en del kyl problem under sommaren som var, Så det blev att lära sig svetsa aluminium och bygga en egen kylare, och då fick modifiera intercoolern också, och ni växellåda ZF 6växlad så man får 0,83 på 6'an , och breddade V70 fälgar (plåt) för att få 16 tum runtom, sedan gick jag ner på 2,5 tums ljuddämpare för att få lite behagligt när man åker längre sträckor, men det blev också en 3 tums vrålapa som är laddtryckstyrd, och lite inredning, mycket annat också.
  27. Hej! Har tagit fram en första prototyp, av en växel mekanism, använt material från en gammal etikett maskin, där fanns bra aluminium material. Kommer att tillverka två olika växelspakar, med olika hävstångs höjd. Har även sågat ur två olika växel väljare, försökte fräsen ut den på jobbet, men det blev inte så snyggt som jag hade önskat. Men det går nog att putsa upp. Nästa steg är bakre och främre support och vajer fäste. Var ju bara tvungen att testa montera, kan bli coolt!
  28. Synd att man bor i fel ända av landet, annars hade jag lätt köpt den 😍
  29. ojj det där är ju en gammal dröm kaross. En jädra tur det står massa andra project i kö innan. De blri ganska bra färdiga 🙂
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...