Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Yesterday
  2. Nu har jag gjutit alla delarna till de böjda vingarna jag behöver , plus en extra som jag kan testa limning och utföra förstörande prov på.
  3. Tack för inläggen om glasrutorna. 🙂 Verkar inte vara så lätt o fixa fram sådär bara, får kanske gå till en glasfirma o kolla. Dock vore det intressant om man kunde få till en i lite värmetåligare plast för o spara vikt, återstå att se vart jag landar dock. Idag tog jag o ritade upp justerfästet och örat till bakkant av knivkrängarna, dom är skickade till utskärning så jag kan svetsa in dem när grejerna finns klara och därmed få iväg krängarna på lackering och stänga den punkten. Lägena är 90, 67.5, 45, 22.5, 0° vinkel. Beställt hem spärrbult 6x16 för att snabbt och enkelt kunna skifta läge när man så önskar. Justerfästet blir i 10mm och örat i 6mm stål som svetsas in i röret.
  4. Toppen tack 🙂 tyckte allt rören såg mer rejäla ut än 25x25.
  5. Teslamotorn kan ge 220kW alltså 300hk. På mina BMW i3 34kWh batterier så är nominella spänningen 364V och batterierna kan ge 409A peak. Så 364Vx409A/1000 = 149kW *1,36 = 202hk. Om man räknar med att bilen kommer att väga lite mer än original så tror jag ändå att jag kommer ändå vara inom 15kW per 100kg tjänstevikt. Så i mitt fall kommer systemeffekten begränsas av batterierna
  6. Hej! Trevligt med fler som upptäckt Midlana. Mina dim på botten ram ( Fyrkants rör) är KKR 40X40X3 S355J2H Centrum balk ( Fyrkantrör) är KKR 50x50x3 S355J2H Buren är R38x2,5CF Stålrör ST37,4, först tänkte jag lämna iväg och få det det bockat. Men kunde inte finna någon i mitt närområde, så jag diskuterade med en som har byggt en dragster om att bocka själv. Och så blev det, fick byggt om en gammal rör bock och gjorde några test bockningar innan jag jag gjorde det skarpt. Men det blev bra även om det inte var lätt!
  7. Vilket intressant bygge det kommer att följas.👍 tanken om det blir något mer projekt är att bygga med elmotor. har en fråga hur det fungerar med vikt/hk med elmotor, gissar att en tesla motor har bra med hk i förhållande mot en bubblas vikt? Är det svårt att få igenom som amatörbyggt fordon?
  8. Fundera på vilken luftfilterna du får i hål ovanpå noskonen. I bakändan av noskonens ovansida och framkant huv är det ett lågtrycksområde Se bilder jag snott från nätet Rött är övertryck och grönt är undertryck. Högtrycket framför rutan har ju inte du men förklarar varför bilar tar in kupeluft där
  9. vet ej om man kan söka på denna beteckning.
  10. Det beror väl helt på vad du har för bil och vart påfyllningen ska placeras, nedan finns lite inspiration. https://www.carbuilder.com/uk/fuel-caps
  11. Gammal tråd de vet jag. Men kändes dumt och göra en ny. Någon i Kalmar län som bockar? 🙂
  12. Någon som har ett bra förslag till bränslepåfyllning? Från vilken bil har ni tagit delarna? Bilder? Tanklock. Påfyllningsrör/slang.
  13. Det kommer bli en trevlig mix av miata, saab 900, volvo 240 och ford sierra men också opel corsa. Tanken är att bygga egna spindlar men inte bestämt vad jag ska utgå ifrån för lager/nav än.
  14. Inte missat det bygget 🙂 Kul att redan ha en som kommer följa. Ska beställa midlana boken inom kort. Samt inhandla lite bra ha grejer framöver och städa i ordning garaget innan allt drar igång helt. Men ska iväg och hämta ett locost chassi i början på maj. Inte för jag ska bygga en locost men var lite bra och ha grejer med i paketpriset. Motor har jag redan och lite annat. Växellådan blir audi 01E låda helst en dqs.
  15. Antar att du kollat in Peter Björks bygge på YouTube? Det är väl tekniskt sett ingen Midlana, men det är en rakställd motor i alla fall.... I övrigt är det troligen mitt nästa bygge (om jag överlever det pågående), så jag följer gärna din process.. Jag tror jag siktar på en Saab 9-5 2,3 som donator...
  16. Ja absolut 🙂 Finns så mycket kul byggen och studera. Man plockar lite idéer lite överallt och blandar ihop i en egen mix. Planera kan man nog aldrig göra för mycket så kommer nog hamna där med och känna så.
  17. Planeringen är ju ganska rolig den med, såhär i efterhand ser jag att jag borde planerat mer.... 😄
  18. Härligt när det går framåt 🙂 Kollat igenom din tråd och längtar tills man själv kommer igång. Men är ju redan igång fast med planering och det är ju viktigt det med.
  19. Hejes! Kul med ett midlana bygge 🙂 Är själv i planeringen av ett midlana bygge. Va kör du för dimension på fyrkantsrör? Samma som vid locost? Köpte du buren eller fick du den special bockad och vad för dimension? 🙂 Vore evigt tacksam för svar så jag kommer vidare. Inväntar midlana boken
  20. Nästan klar med andra sidan.. Mycket rör blir det...
  21. Håller på med lite småplock. Målat lister, insida dörrar. Mm.
  22. Last week
  23. Nu händer det saker, nya anslutningar på kylare och intercooler svetsade- tack Marcus A! Nya styrförlängare på gång - tack Mats för svarvhjälp! Sen ska noskonen kortas invändigt och tightas till. Oljekylare till kompressorn uppflyttad och kommer få egen lufttillförsel via intag ovanpå noskonen. Ska försöka hinna få bredda min double bubble så jag kan byta bort den gamla. Lite är på gång men största är nog nya spindlarna - blir spännande att testa. /Vedde Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
  24. Idag kom jag äntligen igenom hela kretsschemat för elen i bilen och har summerat ihop för o lägga beställningen så jag kan bygga kabelhärva. Jag tänker lite på bakre rutan till huven, vart fixade ni andra som byggt era replikor fram denna? Jag har ingen liggandes som jag köpte med från start, och skeppa en bakre ruta separat känns onödigt dyrt och krångligt. Finns det någon som tillverkar i Lexan kanske? @Arto du har ju gjort en del rutor i plast, gjorde du även bakre huvens ruta i plast? Då är jag intresserad om du har tankar på att tillverka fler 🙂
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...