Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Today
  2. super7

    Vedde 7 Byggtråd - Duratec

    En av delarna som byts ut på en turbo motor vid trimning är att byta ut kammarna till sugmotor kammar. I regel så är det snällare kammar på en motor som har turbo från början.
  3. vedde

    Vedde 7 Byggtråd - Duratec

    Hej ja kopierar ju ett Locostbuilders bygge som har den mindre kompressorn men får ut ganska bra pulver vid 0,6 bar med Racelines 210 kammar: 291.2bhp @6,456rpm and 240.1lbft @6,333rpm at the flywheel. Which translates to 273.3bhp and 226.2lbft at the wheels. Kan ju bli ganska bra med en lite större kompressor och 1 bar tryck och samma kammar för att få till kraften lite, runt 300 vill jag ha eller som Caterham 620 som har 319 med samma motor. /Vedde
  4. Yesterday
  5. Jocke4U

    Niclas SGT-40

    Najs, vore kul med en uppdatering 😉
  6. steel

    El konverterad cross

    Hej, en bild till, bättre överblick. Mvh Pär
  7. steel

    El konverterad cross

    Hej, har byggt vidare med ramen. Vred och vände på batteripacken med controllern, laddare och dc-dc konverter i åtanke. Blev inge klokare av det. Bygger vidare med orginal konstruktion, tyngdpunkten blir långt ner med batterierna på "hyllan ", det blir inte speciellt brett och gott om plats för övrig elektonik ovanför motor och batteripack. Fick dit elmotorn hyfsat "rent ", sinnet är lugnt så då får övriga delar av kroppen vara nöjda 🙄 Har beställt de sista eldelarna idag. Nöd- / huvud kontaktor, precharge resistor, diod , dc-dc converter, säkringar och gashandtag. Ska bli spännande att koppla ihop allt, friskt kopplat hälften brunnet ☇☇🔥 Mvh Pär
  8. therealpinto

    Esther Seven #31

    Kardanfångare är ett kärt ämne 🙂 Tävlingsreglementen kan ställa lite hårdare krav men helt klart bör den vara så nära röret som möjligt, helst cirkulär och så ska den ju sitta så den fångar kardanen, och inte knuten. Lite svårt att se på bildernas perspektiv men den ser ju ut som att det går att förbättra en del. Min grundrekommendation är ju också att triangulera kardantunneln (gör underverk för styvheten i en sevenram) och gör man det så skyddar man också mot följderna av ett kardanbrott. Som tur är kan man fixa till detta relativt enkelt så det är väl bra att resonera om det vid en förnyad byggbesiktning. Gustaf
  9. HovstaSX360

    Vedde 7 Byggtråd - Duratec

    Det kan nog vara en bra ide att prova kompressorn med orginalkammarna först. En centrifugalkompressors laddtryck ökar ju med varvtalet så karaktären på motorn lär förändras även med orginalkammarna.
  10. guldgroda

    Esther Seven #31

    Lite godis 😊
  11. vedde

    Vedde 7 Byggtråd - Duratec

    Inte vad jag kan läsa mig till men jag kanske inte hittar rätt? Man behöver inte gå lika långt som i en sugmotor men lite mer än standard gissar jag gör ingen ledsen. /Vedde
  12. therealpinto

    Fördelare

    Inte direkta tips, det handlar ju om att gänga in en vakuumanslutning i varje runner i insuget, sedan dra dessa fyra slangar till en gemensam liten kammare och från den en slang till fördelarens vakuumklocka. Som strypning kan man använda till exempel munstycken/trådledare till migsvets. Vill man köpa en fördelningskammare så säljer en del tuningsiter något de kallar "vakuumstation", kan funka, alternativt så kan man också hitta förgreningsblock till pneumatik på till exempel Ebay ganska billigt. Sedan håller jag med om att ett tändsystem där man kan programmera en kurva är det bästa, men även det bör ha en vakuumsignal för att ge riktigt bra körbarhet och ekonomi. Gustaf
  13. Last week
  14. swedishGT40

    SwedishGT40 Scratchbygge

    Idag tog jag äntligen beslutet att ta bort röret i övre bärarmen och ersätta med en plåt och därmed fick jag frigången jag behövde för coilovers i fram också (och sparade ca 140gram 😂) Pringlesröret med lite isolering motsvarar 90mm fjäder ytterdiameter.
  15. janne85

    Spyder VX

    Då jag har insett att byggandet va roligare än att köra så ska bilen säljas till förmån för nytt projekt. Bilen är väldigt lik en super seven och mycket inspiration är taget därifrån. Ram i 30*30*2mm fyrkants profil. Bärarmar i 25*3mm hydraulrör Dubbla A-armar fram och bak. Gaz coilovers. Volvo 140 spindlar med 240 skivor och wilwood 4-kolvsok Egenbyggda uprights bak med ventilerade skivor och flytande 1-kolvsok, separat handbroms ok. Volvo 240 styrväxel med 2,5 varvs utväxling. 7*17" fälgar med 215/45-17 Nokian däck. VW 1,8 turbomotor med EcuMaster motorstyrning. Finns mycket att skriva. Hör av er för mer info. Bilen finns utanför Vara i Västra Götaland. Höstpris: 115 000kr Nås i första hand på pm eller kladdisen.85@gmail.com Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
  16. Mildseven

    Sevenbygge Med Swiftmotor

    Snygg mössa
  17. Janne E

    Fördelare

    Dessa fördelarna kommer härifrån.. http://www.h-h-ignitionsolutions.co.uk
  18. Janne E

    Fördelare

    Hade denna på min Pinto. http://www.burtonpower.com/bosch-ford-sohc-pinto-distributor-kit-road-rally-race-ft295k.html Dubbla 45:or riktigt bra topp med större ventiler o portad och en Kent kam FR33 även en riktigt bra bottendel gjorde att jag hade fin tomgång på 800varv och drog jämnt o fint till 7700....gissningsvis 160-180 häst. Så jag kan rekommendera denna men skall du bygga en värsting Pinto så tycker jag att du skall ha ett tändsystem som du lätt kan justera tändkurvan själv på. //Janne
  19. r Anders

    Sevenbygge Med Swiftmotor

    Idag har jag byggt en däckställning i släpet. Jag började med att förstärka skåpsidorna med formplyfa för att få stöd ner mot flaket. Därefter tog jag en aluminiumstege som jag bockade på längden, samt skruva fast 2 plankor på längden, och skruvade fast i formplyfan.
  20. Jespervejby

    Fördelare

    Har Du tips på grejer som funkar?vad skall köpas och hur skall det kopplas ? tack på förhand👍
  21. Säljer min bensintank pga ombyggnationer! Ca 500x230x180mm och en catchtank i botten. Byggd för att passa haynes roadster. Ca 21 liter. Tät och fungerar. 2st an10 i botten. 1st an10 i toppen plus avluftning. Ingår hållare och en 044 typ pump med filter. Och passande tankband. Finns i borgstena 700kr /Martin
  22. martin_ts

    Grill emblem 7

    Nu endast 70kr 🙂
  23. martin_ts

    Vw polo kylare. Ny

    Säljes 1st helt ny polo kylare. 300kr Finns i Borgstena. Kan skickas mot frakt
  24. swedishGT40

    SwedishGT40 Scratchbygge

    Någon som har coilover med 2,25" fjäder liggandes som man kan få låna lite snabbt för ett enkelt prov av frigång/passform för framvagnen? 8-12" lång där någonstans. Är inte så jättenoga. Behövs rätt så omgående.
  25. steel

    El konverterad cross

    trevee72: KonverterIng när det är som bäst 👍 Mvh Pär
  26. treevee72

    El konverterad cross

    Hej! Tack Pär. I mitt fall var det lite känsligt eftersom det är en veteranmotorcykel (Velocette LE 1950) och jag ville inte reta originalnördarna alltför mycket. Originalmotorn (på golvet) är utbytt mot en fejkmotor gjord av kasserade delar där elmotorn ersätter (och är måttlik med) svänghjuls-och generatorhus. /P-G
  27. steel

    El konverterad cross

    Tack, Jocke4U! trevee72: Vad snyggt 👍 En annan klass på ditt bygge ! Är själv mer " Quick and dirty ". Den där analyzern har jag på en converterad cykel, funkar kanonbra. Hittade dock en billigare som har en kraftigare/mer Amp shunt på Alibaba. Ska testa den först. stuff: 😀Så är det jämt, finns folk till allt. Gjorde klart batterihyllan, tog 2 mm plåt i botten och i framkant, onödigt grovt men lätt man kör på något i skogen och batterierna är inte billiga. Skar sönder ramen och svetsade dit. Plockade dit "batteripack " och motor. Ramen blir inte optimal, blir ett påplock av rör och förstyvningar. Ramen är ju tänkt för förbränningsmotor med allt vad det innebär. Börjar reta mig på det. Får se hur det går att få fast elmotorn, blir det för kladdigt vete tusan om inte jiggen åker fram igen🤔 Mvh Pär
  28. kengren

    Vedde 7 Byggtråd - Duratec

    Är det inte helt olika kammar när det gäller kompressor/turbo jämfört med att man kör utan. Finns det inte speciella kammar om man sätter dit turbo eller kompressor?
  1. Load more activity
×