Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Today
  2. Jag beställde ifrån Fast road cars i England. Jag kollade med Sellholm, Misab, Trendab och KG, men bara på hemsidan, å där verkar det inte finnas iallafall. Tänkte att man skulle slippa att köpa ifrån England men tji fick jag. Verkar inte vara så många som använder Weber45 och elektronisk tändning där ut😝 Är inte det, det senaste😆 Ja, iallafall är det ju hardcore rått med Weber45!!! Nu är den beställd iallafall. Tack Bengt för tipset!
  3. Ooh, ebay har jag inte tänkt på! Lite saftigt pris kanske men jag ska titta lite där. Jag har fått för mig att miata-lådan sätter växelspaken längre bak än type-9an? Hittar inga mått på den lådan.... redan type-9an sätter spaken 100mm längre bak än det jag vill ersätta så om miata-lådan är längre bak så blir det jobbigt... är inte NC-lådan fysiskt större också?
  4. Vad sägs om en spansk en... https://www.ebay.de/itm/274777877238?hash=item3ffa09aaf6:g:xOIAAOSw7vxgkCy1 Eller annars en från en 2-liters NC miata? /T
  5. Jag har diskat och diskat på huset, men det blir inte rent från oxid och fossiliserad jord. Är det någon på norrort som har ett blästerskåp som jag kan få låna lite tid i mot skälig ersättning? Skicka ett PM i sådana fall. /T
  6. Jag hade en tro att type-9-lådor var ganska enkla att hitta men det verkar börja ta slut med gamla fordar som skrotas! 😬 Så, för att vara lite extra tydlig - letar fortfarande Type-9-låda 🙂 /Calle
  7. Hela bakvagnen är Subaru Outback 2015. Skivorna bak har dia 300.
  8. Nu närmar sig resan slutet , reggning bokat 😊
  9. Har inte mätt men skillnaden är nog inte jättestor i så fall om du har 10-12cm. Mellan rattaxel och styrväxel har jag en helt annan lösning än Corsa C, som jag inte kan dra mig till minnes just nu😳. Hittade en tråd vid googling på "ön där dom vill vara för sig själva", som styrker resonemanget. Det handlar om "Spontan rattaxelkollaps". https://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/threads/steering-movement.337622/
  10. Sen är det 35 mm till nere vid knutarna teleskopiska spleens, men det är säkert lika på din.
  11. Ja så kan det ju säkert vara,,, nu har inte jag mätt exakt men det ser ut att kunna trycka ihop 10-12 centimeter, vet du ungefär hur st deformationszonen är på den varianten som du har? Benny
  12. Tack för ditt svar!😃 ja din konstruktion ser väldigt vettig ut! Ja det gör ju ingenting att konstruktionen går trögt att trycka ihop, Vid en kollision blir det ju stora krafter, mvh Benny...
  13. Aha, Det är option på ställbar ratt som gör att i princip hela rattaxeln ser annorlunda ut, ser lite ut som man då fått offra lite längd på kollapsbarheten?
  14. Låter som en bra plan Arto, ut o kör nu 😁
  15. Arto

    Artos SGT40

    Tack Örjan, jag får återkomma när jag kört lite mer. Nu när man har hittat rätt höjd på styrväxeln och gärna vill behålla den tänker jag att pitmanarmen är bästa stället att justera bumpstear. Ställbarhet på Caster finns det gott om. Det hela är ingen stor fråga för tillfället, vill ut och köra istället, Det kan ju hända att man vill passa på att ändra något annat på samma gång, när man sedan ev. börjar skruva....
  16. Älskar att du inte gräver ner dig 🙂 Hade det varit jag hade min fru nog grävt ner mig. Hon pratar fortfarande om när jag eldade upp ett lipo-batteri i trapphuset när vi bodde i lägenhet för 10-11 år sedan. Visst, det kom brandbilar, ambulanser, poliser o.s.v, men de behöver också träna ibland...
  17. Hej, Den kommer från Corsa c 06a med ställbar ratt vinkel, annars ser den lite annorlunda ut, jag förstår vad du menar jag har du själv sätt dem utan tilt vinkel. Benny...
  18. Okej det låter kanon, ja det sitter Knut teleskopiskasta spleens och Knut, Dock är slaglängden på splitsen bara 35 mm, men i rätt vinklar på stången så kanske det funkar, alltså att de kan vika sig. jag ska ta en diskussion med Marlon. tack för ditt svar Gustaf , det är till stor hjälp när man ska tänka och fundera!😃
  19. Jag känner igen kilformen med plastbiten som ska släppa vid påfrestning från "rätt håll" men i övrigt ser din rattaxel ganska mycket annorlunda ut än vad min gör (som kommer från Corsa C). Vilken modell kommer denna från?
  20. I parkeringsfart får man ta i lite men annars är det lätt, till och med väl så lätt i högre fart
  21. Just nu jobbar jag för att kunna byggbesikta bilen inom en snar framtid, det som är kvar är framförallt att montera pedalstället. Men har inte hunnit med att skriva ikapp byggtråden till där jag är egentligen 😅
  22. Hej Benny ! Jag kan inte säga att jag är expert på detta men se det så här en kollapsdel måste kunna kollapsa så mycket att du inte blir spetsad av rattstången innan några större komponenter i bilen typ motor och växellåda fångar upp krockvåldet, vid min SFRO 1 besiktning så pratade vi en del om det, och vi kom fram till att jag behövde en 200 mm lång teleskopisk del för kollapsen. å andra sidan har du kuggstången nära motorblocket så kan man kanske behöva mindre. I min tråd locost old style finns det bilder på min egentillverkade kollapsdel den är tillverka i svetsbart material samt har
  23. Som du säger kan man se av konstruktionen att övre delen är gjord för att kunna glida framåt i bilen, exakt konstruktion är ju svår att veta utan att ta isär men "alla" moderna rattstänger är gjorda på det sättet - slår man i ratten ska översta delen tryckas ihop. Har du en teleskopdel längre ned också som kan tryckas ihop bör det vara helt OK. Gustaf
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...