Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Yesterday
  2. Hej Jag har en del synkringar (mässing) lager mmtill typ 9 lådan / Bengt Metz ex caterham ägare
  3. Köpt varor som man får betala moms på, sen moms o tull igen i Sverige... Inte kul, och troligen fel 😯
  4. @sorin - hur mycket vill du ha i Kr och kan du skicka med posten? Jag behöver modifiera vilken jag än köper och din verkar bra kvalitet till bra pris??[emoji16] Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
  5. Hej, Morty har rätt M8x50 men det står inte orginal kvalitet på skallarna. Köper 24st M8x50 12.9 insex och drar med moment. Tack för all hjälp! Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
  6. Jag kan hålla med Morty att enklast är att gå tillbaks till början och göra det som det var gjort då, använd orginalskruv och dra till orginal moment, det brukar fungera i 95% av fallen. Tror inte att mer motoreffekt ger en väldigt mycket större påkänning. Däckens grepp är det som sätter gränsen för hur stor påkänning du får och där har du väl inte ändrat så mycket ? Det du kallar hårt med spärrskaftet tror jag inte kommer upp mot 40 Nm, använd momentnyckel så får vi se om det inte löser sig.
  7. Sen är ju momsen högre i SWE (25%) jämfört med UK (20%) + tullavgifter. Men som ni säger, kolla alternativa ställen inom EU men sen är det vissa delar som bäst finns i UK. Bara att bita ihop 😉
  8. Dubbelmomsa från USA har jag inte varit med om
  9. Jag har Bilsport & MC utan chassinummer dvs en byggförsäkring, inte stött på någon beloppsgräns än. Ange också att du är medlem i Locost Sweden så blir det nog lite rabatt. Har räckt med diverse foton så här långt (som jag har fotat och skickat)
  10. Och där gick turbo nummer 2 🙂 förvisso också original och kom från en bil med 25k mil. Och ett ladd som kan slå något över mot 1.4 pga av slangarna men sedan ligger stabilt på 1.2 för att sjunka mot höga varv. Denna kändes ok ut från start. Har gått över slangar och rör och kan inte se fel. Kan det ändå vara något eller har jag haft otur? Det är alltså glapp i båda leder nu och den trycker igenom olja till avgassidan framförallt på tomgång. Insuget är relativt rent i jämförelse. tips?
  11. Tror jag har ca 5mm på A och 25mm på B. Tänker att det är viktigt att inte få spänning på rutan och att ramen är stabil och inte sviktar.
  12. De hade skruvar ur sig men jag hade inte dragit mer än "hårt" med spärrskaftet innan. Med mer pulver i motorn verkar det viktigare att de sitter för att undvika haveri. Jag mäter och återkommer här imorrn Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
  13. Är momentet någorlunda rätt är det sällan just det som spökar om bultar lossnar. Jag skulle tro att dina anliggningsytor är något ojämna, det kan göra att man får sättningar i förbandet. Mängden olja ganska betydelselös men sorten kan göra att man får ändra momentet. MOS fetter och Vax kräver mindre moment.
  14. Idag fick jag resultat av dragprov på leden med följande slutsats från SFROs representant:"...vid ca fyra +ton kryper kulan sakta igenom vilket kan anses acceptabelt." Vid drygt 40 kN kryper således leden ur hylsan i ett segt förlopp, så antagandena i min överslagsberäkning ovan var lite konservativa. Troligen tar stålet i ytterhöljet lite högre last än 300 MPa, snarare ca 400 MPa vid genomplasticering (alternativt att kilverkan i kontaktvinkeln mellan kula och hölje är lite felbedömd). Det visar också att kulans tapp är gjord av hög kvalitet eftersom det klarar 40 kN på 78 mm2 tvärsnitt (513
  15. Vad jag vet så sitter det 12:9 som standard. Enklast är att börja med att återställa med rätt utgångsläge innan man överanalyserar. Min rekommendation, rengör ytorna och gängorna, montera nya M8x50 12:9 med ytterst lite olja på gängorna och momentdra till 40 Nm. Om inte det fungerar, så börja analysera varför det som fungerar för så många andra inte fungerar för dig.
  16. Hej @vedde Jag får den till 32mm /7 Sorin
  17. Har skruvarna lossnat eller har dom gått av eller fått midja ? Om du mäter upp så vi är säkra på vad du har för dimension och vilken skruv klass det är så ska jag läsa av i mina gamla volvotabeller vad som rekommenderas. Om man har bra gängingrepp och inte är så rädd om bitarna så kan man göra lite prov för att se var ditt brottmoment ligger sen använder man 55% av det som montagemoment. vill du gå den här vägen så behöver du dra av ca 10 stycken skruvar för att få ett bra medelvärde. Tänk på att skruvförband mår bra av så lite smörja som möjligt men de ska heller inte vara helt torra. klart
  18. Arto

    Däck GT40?

    BF Goodrich Radial T/A 2st 235/60R15 och 2st. 295/50R15. Lämpliga att använda som byggdäck men har gott om mönster kvar. 250kr.st. 070-568 26 65
  19. jag kan kolla efter 16.00 och återkommer .
  20. Har du måtten mellan fästöronen? Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
  21. Hej Den verkar glappa och hoppa fram istället för en jämn kurva som man borde ha. Det gör att gången hoppar och hackar då lambda fladdrar. Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
  22. Hej, Jag är på G att gjuta av min vindruta för karossbygget och undrar lite över några mått. Hopps du kan hjälpa mig med vilka mått du använt (A resp B, samt om du har några andra tips)? Skickat från min iPhone med Tapatalk
  23. Jag har en ny https://www.atpower.com/products/wabash-sensor-971rps för halva priset om den skulle passa . // Sorin
  24. JaBa

    Lotus 23 - Belo

    Snyggt jobbat!
  25. Last week
  26. BeLo

    Lotus 23 - Belo

    Äntligen! Efter en pers av kapande och slipande så har jag äntligen två bakre uprights. Garaget ser ut som en krigszon så som jag har smutsat ner. Nu blir det till att städa och sedan gå vidare med A-armar i aktern. Beställning av länkhuvuden från MecMove är gjord (inte billigt!), samt gängtappar M12x1,5 höger och vänster för tillverkning av gängändarna. Jag ser verkligen fram mot att få hänga dit bakhjulen, även om det fortfarande är långt dit. /Bengt
  27. Glappar den på spjällaxeln eller är den på väg att ge upp?
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...