Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Today
  2. Kjelland28

    Snygg bild

    Skulle vara intressant att se nån klättra in i en ! 🙂
  3. kengren

    Snygg bild

    Härlig stil
  4. Jörgen Granberg

    7ul1us S7 med saabturbo

    Skämmas ska du inte göra. Tänk om det hade varit jag som svetsat röret från början 😅
  5. PeerO

    Snygg bild

    Annorlunda design.
  6. Yesterday
  7. Christer J

    7ul1us S7 med saabturbo

    Tjusigt värre. Skäms nästan för före bilderna 🙄
  8. Jörgen Granberg

    7ul1us S7 med saabturbo

    Vi kör en liten uppdatering till. När jag köpte sjuan så nämnde Christer något om att kylaren fram kunde ha ett litet miniläckage. Nu när det är vinterfix så blev det dags att undersöka. Jag tog loss kylaren och trycksatte den först och sprutade på såpvatten. Inga bubblor avslöjade vart det i så fall kunde vara. Sänkte därför ner kylaren i vatten och trycktestade. Inte ett spår av läckage nu heller. Det fanns dock en aning fukt vid en av anslutningarna när jag demonterade kylaren så jag hoppas på att det bara är att dra slangklamret lite hårdare när det blir återmontering. I samband med demontering så märkte jag att gummiupphängningarna till kylarna såg lite trötta ut (inte riktigt så trött som på bilden för tryckröret lutar på gummit) Men det var hög tid att byta. De nya är lite mer stumma och jag hoppas att det därför håller längre. Hoppas också att det inte blir för stumt så det orsakar att något skakar sönder. Vet av erfarenhet från jobbet att vibrationer är en helt vetenskap och både för stumt och för slappt kan ha förödande effekter. Tack christer för tipset om art nr 63-102 på Biltema. Det här röret var synligt från sidan om man kollade in i framvagnen så när jag ändå hade lös kylaren så tänkte jag att jag kunde snygga till det lite. Här är väl en typisk grej som man kanske inte har tid att göra supersnyggt när man bygger en bil. Då vill man bli färdig någon gång och att putsa ett sånt här rör i flera timmar kanske man gärna hoppar över. Jag är ganska säker på att jag hade gjort så själv. Men nu är det vinterfix och jag har inte något emot att putsa i några timmar när jag får vara själv i garaget och lite bra musik i bakgrunden. Är snart klar med röret. Blir kanske inte 100% men det blev lite snyggare i varje fall.
  9. Hej, färdigmålat med svart undertill, smetade dit lite underredsmassa på utsatta ställen och snyggade till i motorrummet . Har även målat lite smådetaljer och tvättat hjulupphängningarna samt börjat montera framvagn ( inte samma puts som Jörgen... ). Mvh Pär
  10. steel

    7ul1us S7 med saabturbo

    Skitsnyggt, tror du skulle behöva komma hem till mig och fila lite på mina grejer oxå Mvh Pär
  11. fege

    R1 lutning??

    Lite sent på bollen men i alla fall... 🙂 Min sitter precis som din gör på bilden ovan (trågbotten plan). Jag har skvalpplåt i min och fyller den med olja upp till överkant av glaset. Har fungerat prickfritt hittills på bana både med R-däck och slicks.
  12. Christer J

    Kopplingsproblem

    Sliten lamell? I så fall hamnar solfjädern längre ut från början. Lagret ska inte trycka ihop solfjädern. Under den gröna damasken sitter en fjäder som ska hålla lagret framskjutet mot solfjädern för att inte få dödgång och glapp, Men inte mer än så.
  13. Karl-arne

    Kopplingsproblem

    Hej Christer Trodde det var så själv, men när jag frågade mekanikerna på Opel i Karlstad påstod de att den skulle ligga an för annars skulle det bara skaka och vibrera. Men även om den inte ska ligga på fjädrarna, varför frikopplas inte lådan förrän efter ett slag på 2 dm?
  14. Klubbsson

    R1 lutning??

    Tack för alla tips 🙂 Jag kan inte se några streck i glaset, hojen har jag inte kvar alla delar försvann ganska fort på blocket. Jag är förvånad hur mycket motor man kan få för så lite pengar, har kostat mig ca 2000kr och lite arbete. Cadmodellen jag har så sitter det ett annat oljetråg, det har ej en plan botten. Den ena vinkeln är som den på bilden men den andra vinkeln följer trågpackningen,dom två vinklarna möts på mitten, så jag antar att det finns flera varianter. Jag antar att den enda lösningen blir att procka loss tråget och kolla vart oljan tas, när man ändå är där och river så kan man ju sätta dit en skvalpplåt. Använder ni alla tillgängliga fästhål för att hålla motorn på plats? 4 grunda fram och två genomgående bak? Har sett lite varianter på det.
  15. vedde

    R1 lutning??

    Jag körde utan större problem med det som jag skrev - nästan horisontell trågbotten. Kolla i min tråd. /Vedde
  16. sorin

    R1 lutning??

    Har du inga nivå linjer på oljenivåglaset ? Har för mig att på CBR finns det så det är lättare att ha det rät vinklat .
  17. Kjelland28

    R1 lutning??

    Antar att det är oljetråget som styr lutningen men det är inte säkert att det ska vara i horisontalplanet utan det ska nog vara i en sån vinkel att oljan kommer dit den ska bäst (snabbast) kolla hur motorn satt i MC'n sen kan det ju ändå behövas nåt skvalpskott i tråget eftersom motorn nu kommer att utsättas för g-krafter 90 mot vad den är konstruerad för. 🙂
  18. Last week
  19. Christer J

    Kopplingsproblem

    Slaven ska inte pressa på solfjädern. I så fall är distansen för tjock. Vill minnas 13 mm distans på omega slavcylinder med 9000 svänghjul. 3/4" huvudcylinder
  20. Jörgen Granberg

    7ul1us S7 med saabturbo

    Dags för en liten uppdatering. Hade trevligt besök av Christer tidigare i veckan. Jättebra att kunna prata och diskutera lite kring sjuan. Det dyker lätt upp några frågor. Hittade lite extra tid och energi i veckan så jag har hunnit göra lite efter besöket. Började med att polera bakskärmarna en extra gång då jag fått in något skräp mellan våtslipapperet sist och det lämnade repor som vanliga poleringen inte tog bort. Tog fram det "tunga artilleriet" med lamullstrissa och Menzernas grövsta polish och körde igång. Avslutade med ett finare steg och lackskydd. Nu är nästan alla repor ett minne blott. Jag har riktat det här skärmstaget som av någon anledning svängde lite mycket utåt i nederkant. Detta är en bild före och efterbilden glömde jag så klart fota... Det nya batteriet dök upp samma dag som jag hade besök och när det kom så lyckades jag lista ut hur Odyssey datummärker sina batterier. Det gamla var ganska exakt 10 år gammalt. Det nya är tillverkat i Juli 2018. Märkte en himla skillnad i snurr på startmotorn gentemot det gamla batteriet. Båda styrstagens färg som kändes väldigt plastig hade släppt. Putsade ner ytan på stagen stagen och bättrade med lite ny färg. Vänstra staget efter bättring. Jag tog loss alla fyra hjulen och tvättade de noggrant både in och utsida. Skrapade bort gamla klistervikternas kletrester. Vilket är sjukt svårt att få bort. Fälgarna är i helt okej skick men det finns lite stenskott och skrapmärken. Så jag blandade på känn från tre olika bättringsfärger jag har för att få till rätt färgmatchningen. Tog sedan en konstnärspensel och försökte dölja märkena. Ovan är före och efter på ett exempel. Följer ett till exempel nedanför Ett tidskärvande pillergöra...
  21. Snyggt 👍 heralue ! De verkar ha koll. Kör på medelvärdet, LUPUS, man vill ju inte verka oseriös. Klart det ska vara symmetrisk. Mvh Pär
  22. Drivlinan borde ju vara symmetriska så jag röstar på medel värde ( om du svetsat rätt 😗)
  23. Hej, har idag plockat isär drivknutarna och mätt upp hur långa drivaxlarna ska vara. Har varit i kontakt med Fixit och ska mäta upp längden samt skicka upp knutarna så de kan tillverka nya med Teslas spline i ena änden och Corvette C5 i andra. Högra drivaxeln blev 623mm och vänstra 615mm. Frågan är hur jag mätt...borde kunna beställa 2 st på 619 mm, är ju medelvärdet ?? Nu julbord med jobbet, hua 😎 Mvh Pär
  24. Klubbsson

    R1 lutning??

    Hittade en gammal tråd på ett aktuellt problem men vad är slutsatsen? ● tråget? ● trågpackningen? ● Yammaha loggan? Skulle helst se att trågpackningen skulle funka som horizontalplan. Det logiska är nog dock som den står.
  25. steel

    Fox Relliant Elbil

    Hej, mailade Jack på EvTv angående CAnBus signalen som ska styra TCC laddaren. Inte ett pip.... hm... Lite osäker på nästa steg. Mvh Pär
  1. Load more activity
×