Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Past hour
  2. Har faktist kört en locost metod pensel och hamerite färg 😃
  3. Vilken målningsmetod använde du och typ av färg ?
  4. Today
  5. Upphängd för isärtagning och färdig målning av hjulupphängning etc.
  6. Yesterday
  7. Fram ändan börjar blir ganska klar för stunden, iallafall karossmässigt.
  8. Jb har väl självplock men vänta lite till det blir lita bättre väder
  9. Bromsarna fram har varit lite krångel att lösa. Det är väldigt dåligt med plats så jag måste ha en skiva som bygger väldigt lite inåt. Första skivorna jag köpte som var till någon Mercedes hade gott om plats mellan ok och fälg, men det begränsa styrningen rätt mycket då det blev dåligt med plats mellan ok och stötdämpare så dom gick bort. Peppe med den vita Skodan hade byggt med någon Audi/VW skiva som ev kunde funka. 312mm och rätt bredd för oket men tveksam om oket skulle få plats med mina fälgar men det fick bli såna iaf. Vill använda BMW e39 oken för att jag har dom och för att dom väger ganska lite. Så nu har jag karvat fram ett par ok hållare och fått dit dom. Det blev över förväntan och det fick nästan plats 😄 Har för mig kravet är minimum 8mm till ok adapter eller minns jag fel? Det är fel skruvar/muttrar men det fixas senare. Ok och hållare fick plats men inte fjädern så jag gjorde några 3mm spacers så nu fick den plats med. Provade med Biltemas universal spacers som jag hade liggande men dom är så fula så jag gjorde några egna. Hade god marginal på skrubbradien så det ska nog inte va några problem men några mm spacers. Sen har jag börjat passa in fronten. Kapade loss plåten där lampor/grill sitter från donatorbilen. Det kändes lättast att göra så jag slipper göra fästen för lampor och huvlås mm. Nedre fästena är på plats men får avvakta lite med dom övre tills jag har rörbocken på plats igen. Skämbreddarna fram kommer att bli lite mekk att fåtill känns det som. Bak passa dom rätt bra men fram är lite oklart 😄
  10. Så där då var scuttlen klar då 🙂 Blev så här på bilen, instrumenten förskjutna 5cm mot passageraren så att man ska se varvräknaren tydligt, Oljetryck och oljetemp hamnar framför ratten, nödvändiga brytare under instrumenten. svetsade färdigt kylar fästet och kollade hur det blev. svetsade dit lite fästen för bromsrör och kabelhärvor också. Översiktsbilder Allt började med det här
  11. Det är heller inget dumt förslag, kan va lite svårt att komma in på skrotgården bara men värt ett försök
  12. Fräst upp hålen i kylaren, dags o fixa luftnippel och sen helsvetsa.
  13. Annars så finns det värmeskyddsplåtar på vissa skrotbilar som inte är så skadade typ i kardantunneln. Jag har använt sådana åk förbi JB bildemontering i Jönköping
  14. En krokig raka, är bäst att undvika 😂 Värmeskyddsmatta är ingen dum ide, särkilt den från speeding som är tunn då det inte är så mycket plats. Så en tänkbar konstruktion kunde va en aluminiumplåt som täcker stötte delen av ovansidan på växellådan, på den klistras mattan. Eftersom jag planerar att ha en diffusor som täcker hela underredet motor/växellåda får jag nog sätta ett antal NACA duct för att få luftcirkulation runt motor och vxl.
  15. Det är klokt att skydda lådan från strålningsvärme så slipper den bli krokig i slutet på rakorna. Jag vet inte vilket som är bäst, det beror nog på hur mycket luft som flödar mellan låda och ev. skyddsplåt. Varför inte båda om man är osäker tänker jag? En tunn plåt som inte behöver poleras med ett lager självhäftande värmeskyddsmatta, så slipper man kladda ner lådan. Tänker typ sådan som finns bl.a. på Speeding - Värmeskyddsmatta . Nu inbillar jag mig att det inte borde vara jättekritiskt med just din ljuddämpare som är placerad så långt bak men även rören före strålar ju värme.
  16. Last week
  17. Mer pappslöjd [emoji16] har även reglat om lite i kardantunneln. Fick nedslag vid byggbesiktningen att det var lite trångt för höger knä. Har fixat till det lite bättre.
  18. Tjena, på gång med locost ninja bygge och det är full rulle i garaget. Nu behöver jag karosseri delar som scuttle, huv mm. hör av dig om har grejer som ligger 🙂
  19. Fick dit bromsrören i dag. ATE bromsrören var bra att jobba med.
  20. Det är mycket jobb för att skapa ett avgassystem, det mest utmanande har varit att pussla ihop mitt söndersågade grenrör. Det är inte klart ännu men jag har skarvat ihop 3 av 4 rör med nio skarvar/svetsar nu har jag bara fem skarvar kvar. Jag tröttnade lite på grenröret och gav mej på ljuddämparen och up-pipen. Jag insåg att det blir lättare att göra det sista på grenröret om jag har motorn upp och ner i en motorställning. Nu vet jag att grenröret går fritt från ramen och att det går demontera utan att lyfta motorn däremot är det inte säkert att det går byta oljefilter utan att lossa grenröret lite, vi får se senare. Jag är nöjd med ljuddämparen och dess placering, jag ska göra någon form av värmebarriär mellan ljuddämpare och växellådan. Undrar vad som är effektivast en polerad plåt emellan eller en isoleringsmatta på vxl. Jag provmonterade bågen men svetsar fast den senare när jag fått hem säkerhetsbältet. Min plan är att montera rullen till bältet i bågen någonstans, kanske i ett tvärrör. Kanske bäst att beställa lite aluminiumplåt till bränsletanken så jag inte står utan jobb, tänkte svetsa tanken i 2,0mm 1050 alu.
  21. Igår blev det lite mer jobb på torkar arrangemanget, fick upp motorn ända upp i hörnet. I morgon blir det lite pill med instrumentet.
  22. Ser bra ut men för att skydda dina högtryckspumpar borde man kanske satt 100 micron filter mellan catch-tank och Bosch-pumparna och innan fuelrailsen 10 micron filter för att skydda spridare.
  23. Jag har hämtat röret och kan konstatera att det är ett mycket väl utfört jobb och jag är mycket nöjd.
  24. Har justerat lite för instrumentlådan och plocka i torkararmaturen Sen var jag bara tvungen att hänga dit instrumentet Och så här ser det ut från förarplatsen, ska nog dra det lite åt höger, ca 3-5 cm. tror oljetryck och temp hamnar framför ratten.
  25. Tömmer lite i garaget. komplett framvagn med volvo 140 spindel och med kvitto och material spec. Ca avstånd mellan bromsskivor är 144.5 cm. pris 3000kr SÅLD saab 2.0t motor fult fungerande och uppmålad, komplett med turbo. pris 2500kr saab 2.3t motor med trasigt topplockspackning men komplett. pris 1000kr bromsok rx7 i aluminium med nya bromsklossar. pris 1000kr SÅLDA intercooler från Audi Ombyggd på ena anslutningen. pris 200kr nya bromsskivor Saab 95 pris 200kr för båda katalysator universal ny pris 150kr skickas ej utan hämtas på plats i Hässelby och motorerna finns i Norrtälje.
  26. Efter alla bra synpunkter så har jag funderat ett varv till och justerat bränslesystemet något. Förpumparna är nu utbytta mot mindre micropumpar placerade internt i catchtanken. Regulatorn flyttad till efter fuelrailsen.
  27. Jag tog och 3D printade en lampa med lite mått från nätet med en design som jag tycker är snygg. Diametermåttet var 5 3/4" och när den väl var printad kändes den alldeles för stor men väl på plats så känns den helt ok i relation till karossen.
  28. Det var ett tag sedan jag uppdaterade här men det har hänt en del med bilen sedan sist! För det första är ursprungskontrollen godkänd. Den andra stora grejen är att avgassystemet är tillverkat. Detta gjordes som två parallella rör med katalysatorer, ur miljönsynpunkt, och två dämpare längst bak. Styrningen är nu helt fixad, genom att ta en högerstyrd variant och vända den upp och ned. Då denna var kortad när jag köpte den behövde jag förlänga den igen. Karossen har nu mätts in och monterats helt. Därmed har också dörrarna monterats och fästs. Har också börjat montera frampartiet. Detta genom att kapa loss delar av 480:n där frampaneler och framkofångaren är infästa och sedan bara passa in hela detta paket mot bilen, istället för att passa in varje panel separat. Härnäst är det dags att bygga klart bash bars fram och bak för att sedan montera ner allt och svetsa det sista. Därefter är det dags att lacka ramen.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...