Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Yesterday
  2. Här vill jag göra ett instick med en fråga, varför ska man ha S och IG kopplat till generatorn jag har bara kopplat L och B+ och det laddar och verkar fungera. Är det något jag har missat? Kommer inte lampan tändas vid uteblivande laddning? Hoppas det är ok med lite trådkapning men det kom väldigt lämpligt.
  3. Flowmaster HP-2 fungerar bra, man slipper resonans varvtal och ljudet blir rakt av en funktion av gaspådrag och varvtal
  4. Efter att ha fått motorstopp två gånger en bit hemifrån så insåg jag att generatorn knappt laddar nåt. Felsökte kort men en ny Ladd-regulator kostade lika mycket som en ny generator på biltema. Pallade inte krångla mer utan åkte till biltema och handlade en 63-614. Såklart passade den inte på fästet som jag anpassat för en gammal suzuki swift-generator. Gjorde ett nytt av lite plattjärn. Samt en ny spänn-arm Ska putsa lite grann på dom men det hela funkade och nu laddar generatorn! /G Bonus, kopplingsschema och testprotokoll för generatorn:
  5. Jag måste byta ut min icke fungerande TPS som har suttit på en Suzuki brygga, vad kan jag byta till? Räknar med att få mecka med anpassningen. För det finns väl ingen som har nå´n till försäljning? /bengt
  6. Motorn är tagen från en donatorbil i höstas och förvarad inomhus i uppvärmt garage därefter. Komplett elsystem med alla boxar, samtliga kablar uppmärkta vid demontering. Bilen kördes hem innan demontering. Med kylare, intercooler, manöverpaneler, knappar, spakar mm. Finns även en adapterplatta för att montera motorn på en Volvo röd växellåda. Även röd växellåda finns (M46 med overdrive om jag inte minns fel). Som avslutning vill jag tillägga att jag är i desperat behov av plats och kommer ta nästan alla bud på motorn. Adapterplattan och M46-lådan är en annan femma. Där vill jag nog gärna ha så pass mycket pengar att jag inte behöver må illa efteråt. 1000kr eller bästa bud, erbjudande eller skamligt förslag 1500kr för adapterplatta 500kr för M46 (om det nu faktiskt är en M46, det vet nog någon som kan Volvo. Men 4-växlad med overdrive i alla fall) Fredrik 0704-838334
  7. Anekdot på ämnet ampere . När vi var 18 år började man köra dB race tävlingar hos den lokala leverantören. För att ha en chans att vinna behövde man mycket grejer och en bil. Detta löstes med en lång helg , mycket spånskiva , en Golf typ 1 med 1 månad kvar på besiktningen ( innan skrot) och ett gäng personers bil sterosaker + lite PA grejer . I princip hela bilen var en bas låda och en liten person fick köra för att stolen inte gick att backa -2 x 10" i varje dörr, -8 X 15" bakom föraren -6 X 10" i bandpass låda bakom. Lång historia kort ... slutstegen krävde ström och 6 stycken nya fina inlånade traktor batteri ställdes i en ny svetsad reservhjuls låda och åtminstone ett optima i fram på orginal platsen . Det innebär att det troligen var 160 x 6 amp parallel kopplat bak och kanske ytterligare 100amp i fram . 😎 Någon var ombedd att koppla in en FET strömbrytare och denna nyckel lades alltid på en bänk när vi skruva. ( säkert tänkt i allafall ) Vid ett av dessa "säkra" skruvande tappade jag en fast nyckel av mellan storlek ( ca 15 ) ner till de "säkra" kablarna . Tänkte inte så mycket på det ( var ett lite konstigt ljud) men senare detektera näsan att något måste brinna. Nyckel var borta och den s.k elektrikern hade kopplat bort enbart de framre batteriet 🙄 , de andra 1000 amperen var LIVE Så en 15 ring nyckel är en lagom smält säkring till 1000 amp
  8. En kompis fick bilden av sin bekant 🙂 Ett vanligt fullstort bilbatteri var det i alla fall. Tror inte mitt MC-batteri hade lyckats bränna av nyckeln.
  9. Jag testar om modellen fungerar - när jag är nöjd så kan jag ladda upp den på Thingiverse! Ritade upp det i Inventor. Använder oftast Fusion360 (gratis) men pillade ihop det över lunchen på jobb-datorn där jag har Inventor. Smidigt att kunna göra små anpassade plast-grejer faktiskt! /Gustaf
  10. Jag har inte polskydd på min, men det verkar vara en bra idé. Är det din nyckel som blivit grillad!? Jag har också gräsklipparbatteri, så jag lånar gärna modellen om du kan ladda upp den nånstans. :) Vad använde du för modelleringsverktyg? En kompis hjälpte mig med en saknad detalj till ett bakrutejalusi och då använde vi Openscad. . Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
  11. Fulade ihop ett litet polskydd - får se hur det passar!
  12. Japp, så får det bli, tack
  13. Har fortfarande orginalinsuget med orginal förgasare och orginal anslutningar så vet inte om jag kan hjälpa dig så mycket där. Om ingen annan här har koll på gängorna i misab-insuget så får du tyvärr riskera att det slabbar lite vatten och plocka ur pluggen/bulten och mäta
  14. Hej Christoffer, precis så tänker jag med, kanske utan expansionskärlet men i övrigt samma. Vilket anslutning satte du i insuget? typ av gänga osv.? I mitt fall är den även pluggad i underkant, vågar inte lossa på den för då läcker det väl ut kan jag tro...
  15. Vattnet kommer ut ur blocket mitt emellan insugskanal 2 och 3 så det skulle kunna vara den stora bulten precis nedanför texten 2990 OM ditt insug har kanal där. Jag drog slang bakåt därifrån. Rundande baksidan på blocket och sedan under avgasgrenröret ner till vattenpumpen. Mitt bakom blocket satte jag ett T-stycket där jag anslöt en slang till expansionskärl som placerades på torpedväggen.
  16. Bra och fina förklaringar @guldgroda , supertack. Tack även @tpau & @therealpinto för input, 🥳 Ingen som råkar veta vilken anslutning man skall använda i insuget för kylvattenevakueringen?
  17. Finns lite bra läsning här: http://www.s262612653.websitehome.co.uk/DVAndrews/wateroil.htm
  18. Jag har haft flera rakaror dämpare och det ser ut att kunna passa med såna på mitt nya projekt också. Funkar fint.
  19. Last week
  20. Precis så, kärlet har ett dykrör så att det suger på botten, därmed suger det tillbaka den mängd kylvätska den behöver (så länge det finns tillräckligt i kärlet). /T
  21. Tackar. Nu blev det inte den bilen då den såldes innan jag han dit. Nu blev det en 9000, -96:a, som står och väntar på att donera motor mm. Kommer att påbörja det arbetet nästa helg. Bilder kommer då. //Mats
  22. Apple Racing har inga 2" dock, sist jag kollade iaf. Jag har två stycken runda från Rakarör som jag fick ihopsvetsade till en lång dämpare. Tror det var 400+250mm. Det blev mycket bättre än den gamla jag hade, fast skam vore väl annars när volymen blev typ den dubbla. Ganska tungt också. Simons är väl inte direkt kända för att vara bäst på att dämpa ljudet, de ska väl låta "sportigt" :) Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
  23. Hmmm @tpau, det kanske är klokt att låta överskottet ta vägen nånstans. Men kopplar du bara "övertrycket" genom den transparenta slangen till kärlet? Drar systemet själv tillbaka vattnet sen då?
  24. Apple racing brukar vara bra grejer. Hade det på en av mina tidigare bilar och det funkade bra.
  25. Igår gick min bil igenom T12BF. Tidigare varje år så har jag monterat/avgassystem för att klara besiktningen. Jag har besiktat med en Volvo-dämpare och ett Simons ljuddämpare, ljudnivån har varit behaglig men jag tycker inte att det har sett speciellt snyggt ut (en rund och en oval dämpare). Mellan besiktningarna så har jag kört med dubbla simons dämpare, i mitt tycke lite för mycket ljud. Skulle vilja köpa en ljuddämpare som är snygg och som dessutom inte är alltför bullrig. Rakarör har en rund kromad ljuddämpare som ser snygg ut men hur är det med ljudet (dB) eller finns det någon annan dämpare som inte kostar "skjortan".
  26. Hej, Nej, det är inte tillgängligt. Endast för SBP personal. Dekra kanske har ett eget Besikta ett eget osv.. det är väl till för att effektivisera verksamheten och då vill man inte dela med sig.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...