Jump to content

Protech vs Gaz vs Avo


janne85

Recommended Posts

Som rubriken påpekar så undrar jag om det är stor skillnad mellan Protech, Gaz, Avo?

Min Sfro kille tyckte att om jag hade budget så skulle jag uppgradera till andra stötdämpare istället för Gaz dämparna jag har nu, då han påpekade att han besiktigat byggen med Gaz och dom inte dämpat som dom skulle och när ägaren bytt till några andra dämpare så blev köregenskaperna mycket bättre.

Så frågan är om jag ska köpa en uppsättning Protech eller Avo dämpare och montera och sälja mina Gaz.

Ska man välja enkel eller dubbel justerbara? Ledlager eller bussningar? Alu eller stålkropp?

//Janne

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag har gaz bak av enklaste modell. AVO fram som läckte redan från start. Billiga och funktionella om man har låga krav..

det finns mycket att göra med hjul och chassieinställningar ofjädrad vikt osv som i många fall betyder mer än priset på dämpare, även om ett par med fler justermöjligheter säkert kan kompensera bättre för dåliga förutsättningar. Har du budget så satsa lite mer och du har bättre grejor och slipper byta när du vill vidareutveckla.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Helt klart spelar dämparna en viktig roll, men hur viktigt det är för dig beror helt klart på vart du vill nå med ditt bygge. Jag är nog böjd att hålla med Christer, börja åk med dina GAZ och känn på det. Om du får sådan sprutt på kärran och hjulställen att du upplever dem som en begränsning så byt när du är där.

Öhlins har finfina dämpare som faktiskt inte kräver mer av dig än 40kkr/hörn, när du är mogen för det. :)

P.S. Jag bytte från Bilstein till Öhlins "snik"-variant på min miata, bästa investeringen jag gjort i den bilen! Helt ny bil och "Herrejösses!!" vad den hänger i nu, oavsett underlag.

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte från GAZ som satt på min bil när jag köpte den till Caterhams Bilstein coils och Eibach fjädrar. Blev en STOOOR skillnad, speciellt på bana (blev en helt annan bil).

Link to comment
Share on other sites

Hade Gaz på förra bygget. Bussningarna verkade vara gjorda av lakrits liknande material. Bara vikten av bilen deformerade ”gummit” efter ett år. På nya bygget har jag valt Protech. Har ju inte kört med bilen än men rent visuellt känns Protech mycket bättre och till ungefär samma pris. Alu istället för eloxerat stål dessutom.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla synpunkter. Kör på mina GAZ i början och om det skulle vara så att jag upplever att de inte håller eller presterar som jag vill så blir det en uppgradering i senare skede.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Får väl ge en synpunkt...jag har GAZ Gold och har haft sedan start för 5 år sedan.

Har justerat till hårdare fjädrar fram och lite hjulvinklar genom åren.

Efter dagens kinnekullekörning och mitt personbästa på 58.75 på ~700 kg bil exkl. en halvfet förare med tung högerfot utan optimala spårval så skulle jag säga att GAZ kan leverera.

Så jag säger att har du redan GAZ så kör på dessa, och lär dig massa.

Jag hade jäkligt svårt att komma ner under minuten....att piska runt ~700 kg .....utan att byta dämparna....andra delar går att byta. Sen handlar det en del omprogrammering i huvudet också....4-hjulssläpp närmare 200 km/h under bron är aldrig roligt, speciellt om man ha lite lynnig bil. Min är rätt snäll men det kittlar ordenligt i magen kan jag lova ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...