Jump to content

HeVo mk1 3.0 2016 ***I Trafik***


Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Har börjat med lite inmätningar av motorplacering.

Motorns remskiva är nu 5cm bakom framhjulens centrum linje verkar rätt OK med tanke på vikt fördelning.

Skall nog gå att få plats för fötterna med.

Har räknat med 14cm markfrigång med tråget i samma höjd som undersida på rambalkar.

Lite bilder.

Foto0115_s.jpg

Foto0119_s.jpg

//Micke

Link to comment
Share on other sites

Har börjat med lite inmätningar av motorplacering.

Motorns remskiva är nu 5cm bakom framhjulens centrum linje verkar rätt OK med tanke på vikt fördelning.

Skall nog gå att få plats för fötterna med.

Har räknat med 14cm markfrigång med tråget i samma höjd som undersida på rambalkar.

Lite bilder.

Foto0115_s.jpg

Foto0119_s.jpg

//Micke

Link to comment
Share on other sites

Hej Micke!

Härligt att du har kommit igång och att motorn får en bra placering med tanke på viktfördelningen.

Är utrymmet tillräckligt upptill och då tänker jag på utrymme motor – motorhuv?

Ska bli spännande att följa bygget.

/ Leo

Link to comment
Share on other sites

Tjena Micke,

Kul, det här ska följas med spänning! Jag behöver all inspiration sam jag kan få fatt i... Tänker du bygga eget chassie? Vad skall du köra för hjulupphängningar?

MVH/ Jonas

Link to comment
Share on other sites

Hej

Motorn har ca:3cm tillgodo till huven som den sitter nu så det verkar helt OK.

Ramen kommer att byggas av 100x50x3 samt 50x50x3 hjulupphängning blir volvo 140 spindlar med dubbla a-armar liknande Locost.

Bak blir det 960 bakaxel klump med 960 upprights (delad bakaxel).

Motorn är en 960 6:a 2.5l växellåda M90.

Planerar att hämta lite material till ram nästa vecka.

/Micke

Link to comment
Share on other sites

Coolt, skall följas!!! Finns ju utrymme för pulver med den puffran. Jag ska försöka hålla min bil engelsk, därav TVR valet. Kul med olika varianter.

Jag har ju Hultens monocoque chassie men vad jag förstår så är det lite vekt. Kommer att förstärka chassit med en låg bur över dörrlinjen för förbättra vridstyvheten över dörrhålet.

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag kommer att bygga ramen på plattan som jag snickrat ihop.

Kapning av rör gör jag på jobbet där har vi kapar som går att ställa i vinkel.

Framvagn kommer att bli som en locost med dubbla A armar i 25x3 rör.

Hur va det hade du mätt axelavståndet?

Vad jag kan få ut av en orginal 3000 borde det vara ca:2330mm

Men när jag satt upp och provat karossen med dörrar och för att få hjulen att hamna något så när rätt i hjulhusen blir hjulbasen ca:2315mm

//Micke

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har börjat kapa rör för länkarms bussningar.

Det dök upp ett paket i brevlådan från England med.

Foto0143_s.jpg

Foto0145_s.jpg

Nu har du ju en mycket bra start till bärarmarna - ett roligt jobb där du ser resultatet direkt - det där kommer att bli bra

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Precist så är det Antas, som att bygga LEGO

Bara lite svårare att ta isär när man svetsat.(Fast man ibland limmade ihop LEGO:t)

Bygget fortskrider har börjat loppa ihop ramen.

Foto0157_s.jpg

Tomten kom tidigt i år då ska man bara lära sig att TIG svetsa!!!

Som tur är har jag en son som kan hantera den så han får svetsa länkarmar mm.

Foto0153_s.jpg

//Micke

Link to comment
Share on other sites

Jag har en sådan svets sen tre år tillbaka och den fungerar riktigt bra. Har svetsat en hel del aluminium, rostfritt och svartstål.

Har tillgång till en stor nyare Kemppi på jobbet och Kinesen är enklare att ställa in.

Link to comment
Share on other sites

Har nu provat svetsen och enligt min son fungerar den utmärkt.

Jag köpte den från Tyskland inkl ett paket med svetshjälm samt lite elektroder och andra tillbehör.

Gasen är Arcal TIG/MIG (Ar)från AIR LIQUIDE

Har själv provat lite och det skall nog inte bli några problem att lära sig (har svetsat en hel del MAG och pinne förr i tiden).

Aluminium verkar dock svårare vi hade inget bra material att prova på bar 3mm eloxerad plåt det bara fräste när man försökte svetsa i det.

Har ni några bra råd då det gäller inställningar samt elektroder och tillsats material.

Har ni inget att göra kan i fördriva tiden lite och läsa om min sons Volvo 142 på Sävar Turbo.

Volvo 142

//Micke

Link to comment
Share on other sites

Jag blir verkligen sugen på att komma igång när jag ser dina bilder men planen just nu är att börja svetsa till sommaren. Jag ritar och tänker och tänker om och ritar. Ursprungsplanen var ju att använda Jaguar fram och bakvagn men den har jag övergett för BMW istället.

Vad har du tänkt att använda för bakända?

/ Bengt

Link to comment
Share on other sites

När jag byggde min Seven lät jag Snowball racing korta av och slipa nya splines i Sierra axlarna. Jag har naturligtvis samma problem som du med mitt bygge men jag såg i nån tråd här på forumet om en firma som tillverkar nya axlar, jag tänker kolla vad de skall ha för jobbet.

Kommer du tiga ihop ramen?

/ Bengt

Link to comment
Share on other sites

Ramen kommer jag att MIG/MAG svetsa länkarmar och diverse fästen på ramen kommer att TIG svetsas.

Drivaxlarna får bli ett senare problem.

Funderar på kryss förstärkningen av ramen, jag läger ut en bild senare för kommentarer.

//Micke

Link to comment
Share on other sites

jo det lär det göra men varför inte fortsätta med det till hörnen?

Kanske en dum fundering men: på sevenbilar eftersträvar man att få till "trianglar" - vore det inte bättre att istället för 2 "tvärslår" bygga in några mindre "kryss" och på det sättet få till "trianglar". Större "öppningar" i ramen bör man försöka minimera (dvs göra dem mindre)

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då har man fått jobbat lite.

Nu skall ramen helsvetsas sedan ska jag börja på hjulupphängning fram har fårr rör bockade för övre länkarmar tänkte först ha de med raka rör men då blir det dåligt med plats för stötdämpare/fjädrar.

DSC_0020%20(2)_s.JPG

Har även fyndat på ebay fick ett par vindrute stolpar för 147$ inkl frakt.

Nu skall jag bara försöka få tag i ramen och ruta med.

DSC_0017%20(2)_s.JPG

//Micke

Link to comment
Share on other sites

Har nu svetsat nästan alla skarvar på ramen.

Började bygga jigg för främre övre länkarmar idag behöver notcha rören nu för att göra de färdiga.

var på jobbet en kväll och svarvade till camber justeringen.

En fråga angående svetsar på ramen får man slipa de som kommer under golvplåten innan SFRO 1 besiktningen? Har försökt att få tag i "min" SFRO gubbe (Peder) här i Halland men inte kunnat nå honom.

Lite bilder, det bockade röret skall kapas och notchas

DSC_0020%20(3)_s.JPG

Camberjustering med 32mm nyckelgrepp

DSC_0021%20(2)_s.JPG

Svetsat ram nästan färdigt det är bla några av dessa jag vill slipa till inna jag lägger på golvet.

DSC_0022%20(2)_s.JPG

//Micke

Link to comment
Share on other sites

"får man slipa de som kommer under golvplåten innan SFRO 1 besiktningen?"

Jag har svetsat plåt i golv och ryggplåt, en förutsättning för att få släta ytor att svetsa mot var att svetsfogarna måste slipas. Min SFRO-man hade inga synpunkter och/eller anmärkningar på detta.

Link to comment
Share on other sites

Som i de flesta fall. --- försökt att få tag i "min" SFRO gubbe (Peder) --- Gör upp med SFRO-besiktaren. Regelverket kan säga en sak men verkligheten kan formulera sig lite annorlunda. Ibland är det mycket bra ibland inte riktigt lika bra......

Link to comment
Share on other sites

Ska försöka att jaga tag i honom innan jag börjar med golvet.

Antas: Frågade du om att slipa svetsarna innan?

//Micke

Hmm...såvitt jag minns tror (!) jag att jag gjorde det.

Vid SFRO 1 ska ju allt vara svetsat och mitt golv och ryggplåt skulle alltså följdriktigt vara svetsade. Vid kontakter med en annan besiktningsman (inte han som gjorde SFRO 1) fick jag svaret att visst kunde man slipa svetsarna men lämna kvar några så att kvalitén kunde bedömas.

Jag lämnade alla svetsar oslipade utom de som var mellan chassirör och rygg- och golvplåtarna.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

--- du behöver ju inte ha golvet färdigt vid sfro1, du kan ju ha den bredvid och visa sfro killen. ---

Det är så olika vad som krävs. Reglerna, dvs det finstilta som krävs vid SFRO1 är nästintill färdigbil, fast nu raljerade jag, förlåt....

Numera är det väl preskiberat för bilen har regplåtar, V8an. För er som har varit uppmärksamma i min V8-byggtråd ser att det är YTTERST få bilder som visar framvagnen trots SFRO1 godkännade. Det finns om jag minns rätt två bilder som visar den även efter SFRO1 det fanns ingen framvagn, inga fästen inegn styrväxel ingenting kort och gott.. Uppmärksamma tittare kan upptäcka att den blev SFRO1 godkänd utan framvagn, utan bakvagn, således inga bromsar, vanliga eller handbroms inga motorfästen. Malmen till bilen var bruten och på väg till stålverket. Men mycket så som framvagn låg okapade i V70 bakluckan. Bakaxeln låg fastspänd med Biltema polyesterband i ramen utan K-länk fästen.

Jag har sagt det för och säger det igen, SAMMA REGLER, OLIKA TILLÄMPNING. Det var V8 SFRO1.

Ta ett resonemang, jag hade gjort det och fick komma med en rambit och fick SFRO1 godkänt. DEt var min andra (fjärde) bil så SFRO-besiktaren visste att den skulle bli godkänd och korrekt. Vilket den också blev.

Slutsats: Ta kontakt med SFRO besiktaren, gör upp med honom (henne) vad som gäller. Gör det och gör det som gäller bra. Då SFRO1 i hamn.

Eftersom det också är preskiberat nu (hoppas jag) så kan väl nämnas att min första bil gick igenom SFRO2 utan att vara SFRO2 klar. Det syns i CealmSeven-tråden också, ett elsystem som var en enda stor kabelhärna, endast bromsljus, blinkers och halvljus fungerade. DEt hade jag också gjort upp innan att bilen skulle komma så och frågan / påståendet blev bara, DEt är klart till regbes. Svaret var Ja och det var klart då. Men inte på SFRO2.

Med det här inlägget så kanske en del klarnar varför jag så många gånger svarar "oroliga" SFRO1 eller SFRO2 byggen, Ring och kolla med din besiktare gör upp vad som skall gälla eller gör exakt allt som står i SFRO-finstilta då kan man nästan göra SFRO1 och SFRO2 och regbes samtidigt. Fast bara nästan....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

För att få slut på mina spekulationer ska jag jaga tag i SFRO "mannen" jag vill börja med golvet innan SFRO1 för det kommer att behöva sitta på plats för att få dit torpedvägg mm.

Vi har nu provsvetsat" BenRoyal" (Stahlwerk) TIG svetsen. Fungerar ypperligt enligt min son, provkörde med fotpedal han sa att det var mycket lättare att reglera smältan med denna.

DSC_0024_s.JPG

//Micke

Link to comment
Share on other sites

Har inte varit så mycke garage tid senaste veckan pga utlandsresa med jobbet.

Han dock att testa plasma skäraren som är integrerad i TIG svetsen.

Har skurit ut i rambenen för diffklumpens gummi bussningar det är inte helt färdigt skall slipas till lite och svetsas i en plåt.

Sedan skall överfall tillverkas för fastspänningen.

Har även hunnit med att köra lite enduro i helgen äntligen dubbdäcks premiär, har inte kört sedan i slutet på november så man är lite mör i kroppen idag.

DSC_0025_s.JPG

//Micke

Link to comment
Share on other sites

Har kört lite avrostning på 140 spindlarna i veckan.

Fantastiskt vad man kan göra med vatten + kaustik soda + ström

Har en gammal batteriladdare som stod i bagaget på en Ascona jag köpte på 80 talet för att ha och köra folkrace med.

helt suverän laddare omställbar mellan 6-12-24V och laddar upp tlll 30A.

Har ca:17liter vatten tog 4 kapsyler kaustiksoda

Började med 12V då var strömen ca:15A hade detta ca:2 timmar sänkte sedan till 6V då blev strömen ca:8A lät det stå så i 8-9 timmmar.

efter sköljde jag av med vatten och man kunde med en morakniv bara skrapa av all rost i stora mjuka flagor samt torka av med trasa.

Tog ett litet tag med stålborsten blev nästan som nytt.

Foto0173_s.jpg

Avrostnings anläggning:

Foto0170_s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har kört lite avrostning på 140 spindlarna i veckan.

Fantastiskt vad man kan göra med vatten + kaustik soda + ström

Har en gammal batteriladdare som stod i bagaget på en Ascona jag köpte på 80 talet för att ha och köra folkrace med.

helt suverän laddare omställbar mellan 6-12-24V och laddar upp tlll 30A.

Har ca:17liter vatten tog 4 kapsyler kaustiksoda

Började med 12V då var strömen ca:15A hade detta ca:2 timmar sänkte sedan till 6V då blev strömen ca:8A lät det stå så i 8-9 timmmar.

efter sköljde jag av med vatten och man kunde med en morakniv bara skrapa av all rost i stora mjuka flagor samt torka av med trasa.

Tog ett litet tag med stålborsten blev nästan som nytt.

Foto0173_s.jpg

Avrostnings anläggning:

Foto0170_s.jpg

Imponerad på din rengöring - det är synd att den "göms" i din byggtråd - den borde ligga i en egen tråd. Tror att "alla" skulle vilja ha tillgång till den, den finns ju i din byggtråd men hur skall man hitta igen den om något år

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Elektrolys är en underbar metod, men jag har för mig att det bildas knallgas under processen så det är säkrast att hålla till utomhus.

Kengren: metoden finns beskriven på flera ställen på forumet så sök bara så får du veta allt om kemikalier, anslutning mm.

Micke: Vad får du för spårvidd på din kärra?

/ Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...