Jump to content

Velodromloppet på Gelleråsen


Tommy

Recommended Posts

Tidigt på Morgonen vaknade jag av ett telefonsamtal..... Det var kompisen Janne som ringde.

-Vad gör du? frågade han och jag svarade att jag sover!

-Men vad fn... det är ju fullt av sådana bilar här som du bygger skrek han i luren!

Var då? sa jag och vaknade till ordentligt.

-Jag sitter på Gelleråsläktaren och kollar in tidskvalen, släng dig i bilen och kom hit!

Sagt och gjort... En kopp fika och iväg till Gelleråsen. Gissa om jag var glad när jag kom fram, Vilken Racingdag!

Info om dagen: http://www.rhkswe.org/tracks/karlskoga.html

I klassen Standard/GT -1965 1300cc Blev det en dramatisk start! Jag har aldrig sett något liknande tidigare.

En av bilarna i starten fick stopp och det slutade med att 6 bilar blev inblandade i en otrolig krasch. Som tur var så blev det tydligen inga livshotande skador. Det största eldklotet hade lagt sig innan jag han upp med kameran!Se bild:

Se bild:

post-18-1086551141.jpg

Link to comment
Share on other sites

I klassen Roadsports A B C Dominerade 7:orna. Speciellt Christer Ahlmqvists från Växsjö´s Caterham som kunde ha kört 8:or runt de 2 porsche som var med! Och hade han haft ett varv till på sig hade han varvat den fina Peganon från Karlstad! Christers Caterham med (Jag tror) Honda Mc motor gick som ett "skollat troll" på banan. :thumbup: se bild från Depå:

post-18-1086552292.jpg

Link to comment
Share on other sites

2:a i klassen tror jag Janne Perssons Ester från Södertälje blev! en otroligt fin bil med VW motor... bra fart på den!

Om jag nu resultatplaserat någon fel ber jag om ursäkt, Skrev inte ner något utan försöker bara komma ihåg, vilket inte alltid är lätt!

Se bild:

post-18-1086552826.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag såg ett inslag på sporten om kraschen. Det var 2 brännskadade som fördes till sjukhus.

Synd på de fina bilarna också

Ja det var en riktig ruskig krasch! På banan var det ovist om vilka skador som uppstod. hoppas det gick bra! När det gäller bilarna var det några verkliga klassiker som tydligen fick ordentliga skador...skador och skador !! Det blev väl skrot! :(

Link to comment
Share on other sites

4 eller 5:a i klassen tror jag Bo Johanssons Locost kom med en zetech. När jag pratade med honom så berättade han att motorn var med orörd bottendel samt med en portat topp. Dubbla förgasare och Extraktor gjorde att det hela rullade på i en hisklig fart! Bo tycker jag har lyckats att bygga en fin bil både för landsväg och bana! Detsamma gäller Janne Perssons Ester från Södertälje.

Se bild på Bo´s Locost:

post-18-1086553588.jpg

Link to comment
Share on other sites

2:a i klassen tror jag Janne Perssons Ester från Södertälje blev! en otroligt fin bil med VW motor... bra fart på den!

Om jag nu resultatplaserat någon fel ber jag om ursäkt, Skrev inte ner något utan försöker bara komma ihåg, vilket inte alltid är lätt!

Se bild:

Snackade med honom i torsdags - 193 hästar och ca 550 kilo bil.

Går ruggigt bra....

Link to comment
Share on other sites

Här en blandad bild på några av 7:orna och på Pegano´n samt en Scatto T7, den sistnämnda med Volvo 16v motor.. Vet inte vad det igentligen är för bil men det såg nästan ut som en 7:a med täckande plastkit... hummm intressant var den i alla fall!

För den som ville fynda så fanns det lite begagnat godis.. här blev i alla fall jag ståendes en stund... :D

Mer info om Pegano Kit-cars på : http://www.pagano.se/frame.html

post-18-1086555472.jpg

Link to comment
Share on other sites

För den som tycker det går lite tungt i Garaget  :whip:  så kan jag varmt rekomendera en dag på racebanan... Funkade på mig i alla fall!  :D

Det är ett gammalt knep (i alla fall för mig)... Funkar lika bra varje gång! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...