Jump to content

Locost+ZX12R


chrilla

Recommended Posts

Så där så, då va bygget igång då :thumbsup:

Motor, check.

Byggbeskrivning, check.

Referensmodell, check.

Och så fuska jag lite och köpte ett färdigt chassi, he he.

Fick tag i en fin referensmodell så man har något att drömma om under tiden.

Om det finns någon på forumet som har lite bilder på hur ni löste motorfäste för mc-motor skulle jag vara tacksam.

post-4829-0-02713600-1315313825_thumb.jpg

post-4829-0-43804300-1315313034_thumb.jpg

post-4829-0-98461000-1315313838_thumb.jpg

post-4829-0-93367300-1315313052_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack ska ni ha allihopa, ska uppdatera så mycket som jag hinner. Som vanligt går man ju händelserna i förväg och planerar lackering och däcksbredd.

Förresten någon som vet var man kan hitta skärmar som liknar Dax rusch, breda och tighta, vill ha en låg och bred seven.

Vad gäller kraftöverföringen så blir det en adapter som ersätter kugget, bara att bulta kardan rakt på. Quaife backväxel fixar backen.

Link to comment
Share on other sites

Det måste vara smidigt att vara så liten, kommer in överallt.

Ha ha, Tack för senast.

Har börjat bygga vaggan till bakaxeln nu och funderar på motorfästena, vart får man tag i ovala rör, ser ju lite smäckrare ut.

Ska doppa bromsoken idag tänkte jag ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 10 months later...

Har varit dåligt med uppdateringar här, men inte i garaget där händer det lite i alla fall.

SFRO 1an är klar så nu är det bara resten kvar.

post-4829-0-83780600-1356943679_thumb.jpg

post-4829-0-75703700-1356943846_thumb.jpg

Tyvärr så kommer man på nya idéer och får demontera och montera ett antal gånger. Just nu är det kylaren som fått byta plats. Tror jag har ett väldigt lågt chassi, har sänkt motorn så långt ner det går utan att den sticker ner för mycket under bilen, nu ca två cm, ändå ser det ut som det blir ett stort scoop för att klara luftrenare och spjällhus.

post-4829-0-68709700-1356944220_thumb.jpg

post-4829-0-66211800-1356944271_thumb.jpg

post-4829-0-94573400-1356944773_thumb.jpg

Fixade styrningen med en escort rattstång och många leder.

post-4829-0-59375400-1356944404_thumb.jpg

post-4829-0-37827400-1356944442_thumb.jpg

post-4829-0-06851900-1356944487_thumb.jpg

Backlådan hittade jag på engelska Ebay, har alldrig sett något liknande men den verkar vara väldigt robust. Besiktningsmannen tyckte det räckte med de övre fästena, själv är jag lite tveksam.

post-4829-0-40151300-1356944682_thumb.jpg

post-4829-0-02271900-1356944716_thumb.jpg

Har beställt kardan och adapter, sen är det bara fixa elen innan man kan provstarta, kan bli så man kan åka i sommar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har man legat hemma med influensan och klickat hem massa roliga grejer till projektet, fasen va dyrt det är att va sjuk. :)/>/>

post-4829-0-36539200-1364498077_thumb.jpg

post-4829-0-63961900-1364498107_thumb.jpg

post-4829-0-26837900-1364498123_thumb.jpg

Hittade en sjukt snygg och praktisk spak till backväxeln.

post-4829-0-48172500-1364498204_thumb.jpg

Fasen vet om det inte blir till att åka i sommar...

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr så kommer man på nya idéer och får demontera och montera ett antal gånger. Just nu är det kylaren som fått byta plats.

Exakt så försökte jag göra på min bil, för att flytta vikt bakåt, samt göra bilen "osårbar" ifall man råkar bonka i nosen under race.

Efter att ha experimenterat med olika "smarta" lösningar för att säkerställa att luften verkligen passerade genom kylaren insåg jag att det blev alldeles för krångligt att ha kylaren inne i chassiet.

Man vill vara 100% säker på att luften inte går jämte kylaren, samt att luften flödar genom kylaren på rätt håll. I värsta fall kan luften helt enkelt stå stilla.

Det hade gått att lösa, men med en massa kåpor och luftstyrningar hade bilen blivit svårmeckad och dessutom tyngre.

Får du det att funka så är det en riktigt rejsig lösning.

Link to comment
Share on other sites

Exakt så försökte jag göra på min bil, för att flytta vikt bakåt, samt göra bilen "osårbar" ifall man råkar bonka i nosen under race.

Efter att ha experimenterat med olika "smarta" lösningar för att säkerställa att luften verkligen passerade genom kylaren insåg jag att det blev alldeles för krångligt att ha kylaren inne i chassiet.

Man vill vara 100% säker på att luften inte går jämte kylaren, samt att luften flödar genom kylaren på rätt håll. I värsta fall kan luften helt enkelt stå stilla.

Det hade gått att lösa, men med en massa kåpor och luftstyrningar hade bilen blivit svårmeckad och dessutom tyngre.

Får du det att funka så är det en riktigt rejsig lösning.

Neej tyvärr så lyckades inte jag heller lösa kylningen på ett bra sätt, så nu sitter kylaren där fram igen, ha ha.

Men jag vet i fasen va det är för chassie jag har, tycker det är så smalt framtill, har en race kylare från en Honda Civic som ser ut att passa gott och väl på andra locost chassien men på min får den nätt och jämt plats. Lika så motorn, ser ut att sitta mer i mitten på andra, jag har min så mycket det går till vänster ändå så blir det ganska snäv vinkel på kardan. Den är 106cm över sittbrunnen så den borde va lika bred, har väl byggt fel någonstans.

Link to comment
Share on other sites

Jag har min kylare på min Dutton långt in och inga sidoplåtar och om jag nån gång haft lite temperaturökning så har det varit när bilen stått still på tomgång länge och aldrig vid körning. Luften har hittat in ändå men man måste ha så luften kan komma ut från motorrummet.

Link to comment
Share on other sites

Din ram är en så kallad Bokram byggd enl ritningar från Ron Chapman och är ganska smal i nosen

Ramen är en i en serie av 4st byggd av ett gäng i Skånska Tomelilla

Jag håller själv på att bygga en av dessa 4:a

Jag har sett ditt bygge i ett mycket tidigt skede nästan färdigbyggd med en Volvo B20

Lars

Link to comment
Share on other sites

Din ram är en så kallad Bokram byggd enl ritningar från Ron Chapman och är ganska smal i nosen

Ramen är en i en serie av 4st byggd av ett gäng i Skånska Tomelilla

Jag håller själv på att bygga en av dessa 4:a

Jag har sett ditt bygge i ett mycket tidigt skede nästan färdigbyggd med en Volvo B20

Lars

Tack för info, alltid kul att veta ursprunget och att det finns fler likadana. Som sagt så var den i princip färdigbyggd när jag köpte den, men jag hade lite andra ideer och har förändrat en hel del. Tex. så är det numer en blandning av Ron Champion chassi och Haynes Roadster fram och bakvagn, för att få ett lite lägre och bredare utseende. Så med facit i hand skulle det ha blivit enklare att bygga från skratch, för det mesta har byggts om eller bytts ut. Men det är väl det allt handlar om att hitta egna lösningar och få bygga en egen Seven.

Men även andra Ron Champion chassien ser ut att ha lite mer utrymme för just kylaren, men det kan ju vara noskon och huv som är lite lägre och smalare med.

//Chrilla

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så där så, fick den äntligen se lite solljus min Seven.

post-4829-0-95338500-1366568820_thumb.jpg

post-4829-0-81003600-1366568850_thumb.jpg

Tanken är nästan klar, bara en nippel till luftning. och lite el till pump och givare. Gorde en distans som jag montera pumpen i för att få en liten "sump".

post-4829-0-30164000-1366568872_thumb.jpg

post-4829-0-85677100-1366568896_thumb.jpg

post-4829-0-98245100-1366568927_thumb.jpg

Lackade om fälgarna med.

post-4829-0-41228800-1366568949_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Wohoo!! Första provkörningen och allt funkar perfekt. Tog en längre tur efteråt men utan någon som filmade, och jäklar vad det går undan. Tror inte jag varvade någon gång över 6000 men det sköt på rejält, det här kommer bli riktigt kul.

Locost ZX12R.wmv

post-4829-0-18491800-1370292786_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Har blivit mycket plastande på sistonde, råkade se en Donkervoort och fastnade tyvärr för bakljusen, så jag gjöt av en brandsläckare med samma dia som bakljusen.

post-4829-0-88639300-1377776228_thumb.jpg

post-4829-0-17015500-1377776276_thumb.jpg

Sen fick ju inte luftrenaren plats under huven, inte ens med scoop så blev tvungen att höja scoopet ca 4cm, skymmer sikten en aning, men får väl köpa sittkudde I värsta fall. Har läst att endel besiktar utan huv, kanske kan vara ett alternativ.

post-4829-0-02358600-1377776589_thumb.jpg

post-4829-0-01690900-1377776625_thumb.jpg

Har pressade plåt leder till styrning men de känns väldigt veka,

post-4829-0-62090600-1377777544_thumb.jpg

hittade ett annat alternative som ser betydligt bättre ut.

post-4829-0-00965500-1377777588_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Försöker va flitig i garaget men det ploppar upp massa nya måsten hela tiden, har fått lite färg på prylarna i alla fall.

post-4829-0-34476400-1380382369_thumb.jpg

post-4829-0-39420900-1380383129_thumb.jpg

Gjöt av bakstycket på bakljusen för att ha något att skruva fast dem i, och så skyddar det ju mot grus och fukt.

post-4829-0-94179200-1380382508_thumb.jpg

Plasta om scuttlen också, tyckte att rutan stod för rakt upp när den satt mot kanten som den var avsedd för. Skar helt sonika av en del, sen tejpade jag rutan och skruvade fast den där jag ville ha den och gjöt mot den, då fick man ju ett stabilt säte för rutan dessutom.

Ni som har ruta, ska man svetsa några förstärkningar från ramen upp till rutfästena eller räcker det att skruva direkt I Scutteln?

post-4829-0-06707900-1380382965_thumb.jpg

post-4829-0-52339300-1380382939_thumb.jpg

post-4829-0-28191800-1380383190_thumb.jpg

Gjorde en liten flipfront med, någon som har tips på väldigt svaga gasdämpare?

post-4829-0-87850100-1380383295_thumb.jpg

post-4829-0-39766400-1380383326_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter en veckas slipande och riktande och minst 3kg spackel är äntligen bakdelen färdig. Men den ser ganska bred ut, den blev ca 1.80 över baken, men det var enda lösningen när man har delad bakaxel och 9" breda fälgar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu så är i alla fall lacken klar, ska bara på lite orangea ränder också tänkte jag. Sen ska rutram bli svart och bågen funderar jag på att bara glasblästra, blir en snygg matt finish.

post-4829-0-93988800-1385583527_thumb.jpg

post-4829-0-83591300-1385583547_thumb.jpg

post-4829-0-78130700-1385583565_thumb.jpg

Har naturligtvis börjat lacka om min modell också, det svåra blir att få till scoopet så det ser likadant ut, och sen blir ju ränderna ganska smala.

post-4829-0-19777300-1385584332_thumb.jpg

post-4829-0-86175000-1385584367_thumb.jpg

Härnäst är det elen som ska fixas, hittade en stabil och vattentät kontakt som jag tänkte ha in till passagerarsidan och sedan sätta dator och all övrig el där. Blir bra om man vill ta ur motorn, bara lossa kontakterna och lyfta ur tänkte jag. Hittade blå strumpa till kablarna som matchar bilens färg också.

post-4829-0-88384800-1385584574_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Äntligen blev det snöfritt så man kan provköra, och j---ar va det går undan, längtar till bandagarna i sommar :racesmile:/>/>/>/>/>/>/>

Tyvärr sprutade det så mycket sten att bakskärmarna blev helt blästrade, bara att lacka om, men det va det värt!!

post-4829-0-79580600-1391977610_thumb.jpg

post-4829-0-63203800-1391977635_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gjorde ett studiebesök i ett annat garage och såg den här skönheten, en ÄKTA Lotus Super Seven från -59, och i fint skick dessutom. Tyvärr var den inte till salu, i alla fall inte för pengar, kanske om man erbjuder väldigt mycket pengar, men det är inget jag har...

post-4829-0-28150900-1392095800_thumb.jpg

post-4829-0-72571000-1392095809_thumb.jpg

post-4829-0-95405800-1392095821_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jaha, trodde nästa uppdatering av bygget skulle vara på en färdigbesiktigad bil, men icke, just nu haglar oturen oavbrutet.

Först gjorde jag bullerprov som jag i och för sig vann den dan, men nu ska det ju tyvärr inte låta högst...

Åkte genast hem och byggde nytt avgassystem, ringde tillbaka efter någon dag hoppfull om att det skulle fixa sig lite smidigt, men se där gick jag bet. Rüdow som är min besiktningsman hade hastigt och lustigt slutat :(/>/>/> , och tyvärr finns det ingen i Östergötaland från SFRO för tillfället. Så medans jag väntar på svar från ordförande så har jag provkört och ändrat lite andra detaljer. Och mitt i en provkörning så lät det lite konstigt tyckte jag, så jag stängde genast av och kolla tändstift mm. men inget konstigt så jag provstartade igen och då gick den nog bara några varv innan det tog tvärstopp i motorn. :banghead:/>

post-4829-0-91601000-1398760178_thumb.jpg

post-4829-0-96550900-1398760198_thumb.jpg

Men annars går det bra, och utvändigt tycker jag nog att den är klar :)/>/>/>

post-4829-0-14835500-1398760559_thumb.jpg

post-4829-0-64539900-1398760564_thumb.jpg

Men men, ny topp och kolv beställt, alla lagren såg nya ut så den ska nog snart vara på banan igen, lite mer tid i garaget än tänkt bara.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Christian, vad kul att se att du har kommit så långt med bilen och vad snygg den blev, det känns nästan lite vemodigt att se den nu, nästan som när man ser den där fula tjejen från högstadiet som blev jordens puma när hon blev 20... Skulle ha behållt den... ;-)

Då hade den garanterat inte vart halvklar än, starkt jobbat, hoppas att man kan få se den live någon gång.

Ha de! /Joakim

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...