Jump to content

Stötdämpar lutning!


Pe3r

Recommended Posts

Hej!

snackat med min besiktnings gubbe idag, och jag ställde en fråga till honom!

mina stötdämpare fästen och bärarmar är gjorda precis efter boken, men då får den en lutning på ungefär 45 grader.

I sfros bygghandbok står det att de ska vara ca 20-30 grader.

Min fråga till er är då följande, finns det någon vettig lösning på detta problem? vill helst ha kvar mina stötdämpare!

Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

Jag flyttade in det nedre fäste på länkarmen och flyttade ut det övre fästet från ramen och landade på 30 grader, det funkar om man inte har för långa dämpare. Det var bara någon cm det handlade om. För min del funkade det då jag hade korta dämpare men annars hade det vart enklast att köpa ny dämpare i "rätt" längd, dämpare och fjädrar är kanske det sista man skall köpa när man vet vilken längd och hårdhet de skall ha. En vantskruv är mer lämplig under bygget.

Vad svarade din besiktningsgubbe på frågan du ställde till honom?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en liten undring här. Vad är anledningen till att man ska ha dämparna i 20-30 grader enl boken? En dämpare som är mer lutat blir ju det samma som mjukare fjäder och korstare slaglängd.

Mjukare fjäder löses ju genom å köpa hårdare fjäder. Kortare slaglängd löses ju genom kortare dämpare. Alltså borde det ju inte spela nån roll om dämparen har 0 grader eller 60 grader så länge den är anpassad för ändamålet. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Belastninen ökar väl i andra riktningar än fjädringsrörelsen ?

Såhär skriver Lars Andersson på Öhlins i Sverige när jag frågar om stötdämparlutning:

Hej Stefan.

Ursäkta det sena svaret.

Enligt oss och våra konstruktörer bör inte lutningen vara allt för kraftig då belastningen och

Kraften både på dämpning men framför allt ledlager blir allt för stor.

Vill man vara säker på att få en väl fungerande hjulupphängning utan inbyggda laster så bör inte lutningen vara allt för stor.

mvh/Best regards

Lars Andersson

Öhlins Auto Norden

Dagvindsgatan 10

SE-652 21 Karlstad

Sweden

Såhär tycker Therealpinto i en tråd på Rejsa: Länk!

På Haynes Roadster blir inte fjädringen Regressiv. Observera som han skriver att varje bil är unik, nu borde ju iofs alla Haynes Roadster vara "unika tillsammans" eftersom vi bygger efter samma ritning. Janne E:s bil har ju gått igenom i Laholm utan problem. Borde ju vara samma vägegenskaper på andra ställen i landet om man har byggt lika.

Som jag skrev i den andra tråden om det här ämnet tänker jag besikta först och bygga om sen om det behövs!

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Finns det någon som kan räkna på skillnaden om man t.ex. bygger en bil som väger 650kg med dämpare i 45° mot en bil som väger 900kg med 30° lutning på dämparna ? Tänker då på kraften över dämparen.

edit: ...eller hur mycket mer kraft det blir på stötdämparens leder ?

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Om jag bara gissar lite borde en dämpare i 45 grader generera en kraft som är 41 % större gentemot en rak dämpare, för en dämpare som sitter monterat i 30 rader blir samma kraft bara 14 % större, en markant skillnad.

Skulle man tycka att 60 grader är tufft ger det 110 % större kraft, i pricip det dubbla mot en i 30 grader.

Med den ökade kraften ökar även friktionen på lederna och med en ökad lutning ökar även behovet av mer rörelse i leden, jämför en rak dämpare som inte har någon eller mycket liten rörelse i infästningen. 20-30 grader är därför inte taget ur luften, problemet som jag ser det är det estetiska, med en smal ram och långa bärarmar får man en kraftig lutning, det går att lösa med att bygga ut övre fästet 1 dm eller så men hur snyggt blir det? Eller flytta in nedre fästet men då behöver man förstärka hela bärarmen.

(Men jag kan som vanligt ha helt fel och tar inget ansvar för denna text)

Kan tillägga att detta är rent statiskt med bil på plan mark, ingen hänsyn till när det fjädrat ner exempelvis 70 mm med förändrade vinklar mm. Kan även säga att det inte blir mer gynnsamt då, funkar det inte när den står still lär det inte göra den när man kör heller...

Edited by Pågen
Link to comment
Share on other sites

Såhär ser det ut med en dämpare i 30 graders lutning i max utfjädrat läge. Då har vi 23° vid rideheight. Eller tänker jag fel ? De påstådda 45° blir ju bara vid max utfjädring. Är det rideheight som räknas med de där 20-30° ? Gör jag rätt som mäter ifrån nedre leden på dämparen till inre infästningen för bärarmen ?

post-947-0-09902600-1315465291_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Första bilden har ett "Motion Ratio" på 0,54 så om ett framhjul har 200 kg last så påverkar det stötdämparen med 370kg.

Andra bilden har ett "Motion Ratio" på 0,66 så om ett framhjul har 200 kg last så påverkar det stötdämparen med 303kg.

Edited by kimmen
Link to comment
Share on other sites

Om jag inte tänker tokigt:

Om man har en last X på hjulet så är lasten på fjädern beroende på dess lutning = X/cos(vinkeln)

post-3718-0-03790900-1315482080_thumb.jpg

Ovanstående är om man utgår från att fjäderns infästning sitter ute vid spindelleden hjulets centrum, vilket den ju oftast inte gör.

Därför måste man kompensera för de olika avstånden till den inre leden. Om spindelleden hjulets centrum är L1 från inre leden och fjäderns infästning är L2 från inre leden så varierar kraften i fjädern som L1/L2 pga detta

post-3718-0-52245200-1315482054_thumb.jpg

Kombinerar man dessa två effekter får man fjäderns last = X*(L1/L2)/cos(vinkeln) = X/MR

(L1/L2)/cos(vinkeln) är det samma som 1/MR där MR är "motion ratio" (dvs hur mycket fjädern trycks ihop i förhållande till hur mycket hjulet rör sig upp/ner)

Vill man sen ha ut hjulkonstanten så tar man fjäderkonstanten gånger MR i kvadrat

Har man t ex

L1 = 360mm

L2 = 240 mm

vinkel 45 grader

får man MR = 0,47 vilket innebär att lasten på fjädern är drygt dubbla lasten på hjulet, och hjulkontanten mindre än en fjärdedel av fjäderkonstanten

Edited by Johan Lekås
Link to comment
Share on other sites

Tack för hjälpen! :)

Får dock inte till den där formeln - (L1/L2)/cos(vinkeln). Blir nånting på 2 för mig. Vad gör jag för fel ?

Nu när jag fattar det här så kan jag iofs använda autocad för att få ut mr, men det blir ju lite krångligt.

Hur står det eg till med de där 45° då ? Räknar SFRO dem vid full utfjädring eller vid rideheight ? I så fall blir det ju ännu mindre skillnad på kraften över stötdämparen.

Link to comment
Share on other sites

Får dock inte till den där formeln - (L1/L2)/cos(vinkeln). Blir nånting på 2 för mig. Vad gör jag för fel ?

Om du räknar (360/240)/cos(45grader) = 2,12 så räknar du rätt! MR = 1/(2,12) = 0,47

eftersom: (L1/L2)/cos(vinkeln) = 1/MR

Johan, jag tror vi kommer fram till samma sak på 2 olika vägar.

Det tror jag med! Du går en annan väg för att komma till MR (som också verkar stämma)
Link to comment
Share on other sites

Nu börjar jag ju få kläm på det här! :515:

På den övre framvagnen enligt bilden rör sig stötdämparen 74mm när bärarmen rör sig 90mm. Delar vi 74 med 90 får vi ut MR som blir 0,7.

Delar vi vikten på det hjulet, 200kg med 0,7 får vi 286kg som då är kraften över stötdämparen vid rideheight.

Övre: Mr=0,7 286kg

Undre: Mr=0,58 345kg

Skillnad i kraft: 59kg ~17%

För att få samma kraft över stötdämparen på den övre som den undre framvagnen behöver vi 82kg mer/axel. 41kg/hjul.

post-947-0-71965300-1315517551_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...