Jump to content

MEV Rocket


FilipD

Recommended Posts

Sitter en katalysator också. Den låter inte alls mycket. Funderar på en db-killer i ljuddämparen också.

Vet inte, tror det. KAn ha mätt fel. Är det inte 400mm till ytterkant

?

Link to comment
Share on other sites

Bosse är aktiv (om han inte har semester nu), så prata med honom. Jag har tyvärr inte tid att resa runt och besikta.

Om luft- och vattentempgivarna inte ger korrekta värden blir det hopplöst att mappa. Beroende på vilken version av MS du har finns det olika sätt att kalibrera för rätt givare. Med Ford-givare och äldre MS blir det mest rätt att ändra referensmotstånden i boxen, det finns färdiga kit att köpa för det.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Bosse är aktiv (om han inte har semester nu), så prata med honom. Jag har tyvärr inte tid att resa runt och besikta.

Om luft- och vattentempgivarna inte ger korrekta värden blir det hopplöst att mappa. Beroende på vilken version av MS du har finns det olika sätt att kalibrera för rätt givare. Med Ford-givare och äldre MS blir det mest rätt att ändra referensmotstånden i boxen, det finns färdiga kit att köpa för det.

Gustaf

Nej då tänkte jag ju åka upp med allt till dig. Trodde det var så man gjorde.

Ang. Givarna så lär jag inte lösa det. Jag kan inget om vilket motstånd är till vad eller hur jag hittar det :-/

Link to comment
Share on other sites

Vill du absolut komma hit, så går det att ordna tider i augusti men kolla hur Bosse har det först.

Givarna är inte så svårt, men vad är det för MS-version du har? Jag minns inte...

Har du ett MS1 så är detta kit rätt prylar;

https://www.diyautotune.com/product/megasquirt-ford-bias-resistors-39modkit-39/

Man kan förstås köpa samma motstånd på Elfa eller Digikey eller liknande, det är rätt enkelt att byta dem.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Absolut. Jag kollar med honom först, har gjort försök tidigare. Annars så är jag mer mobil än jag först trodde.

Har även skickat ett meddelande till Rickard som jag köpte Ms av för att se vilken givare han använde, om jag löser det med en annan givare istället.

Jag uppskattar dina inputs! De är ett MS1.

Läste detta, kan man kalibrera givarna?

"Note this is not required, you can recalibrate the MS to work with your stock sensors, this is just another way to go about it if you’d prefer not to mess with the calibration"

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Ja, man kan kalibrera men man ska då göra en kalibreringsfil som ska laddas in i MS. Jag tycker att det är enklare att byta två motstånd :-)

160-52-709 på Elfa, en femma plus moms.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Förstår dig :-) men jag är lite rädd att paja något.

Gjort test med givarna nu och ohmmätt dom. Och skrivit in värdena i easytherm, och lagt dom i mappen där mjukvaran ligger till MSet. Men när jag ska ladda in den så ska man välja COM 1-9. Om det är samma port som finns i tunerstudio när man söker upp en enhet heter den COM16, och det finns inget annat att välja på.

Tips?

Link to comment
Share on other sites

Kanske får bli så. Men vilket? Lufttempgivaren är inte Ford så den kommer väl bli fel oavsett. Även om jag byter motstånd. Den visar iofs inte så mycket fel. Det är vattnet som är helt åt skogen.

Easytherm verkade ju smidigt. Lyckats skapa filerna och så men får i te in det i boxen.

Jag har för mig att man ser vad motstånden heter på kretskortet? Så man vet vilket man ska byta.

Link to comment
Share on other sites

Bilen är snart klar, men jag måste laga en skärm. Den följde tydligen med ett varv i bromsbänken.

Vad är det att tänka på inför SFRO2? Vad händer om den ej blir godkänd? Måste den visas igen och tillkommer kostnad för det?

Behöver man mittbackspegel? den skulle inte hjälpa ändå.

Link to comment
Share on other sites

Bilen är snart klar, men jag måste laga en skärm. Den följde tydligen med ett varv i bromsbänken.

Vad är det att tänka på inför SFRO2? Vad händer om den ej blir godkänd? Måste den visas igen och tillkommer kostnad för det?

Behöver man mittbackspegel? den skulle inte hjälpa ändå.

Fint!

Bocka av alla anmärkningar du fick på SFRO1, men det har du säkert gjort. Annars är det att kolla igenom allt tre-fyra ggr till :)

Jag har nog bara läst om en som inte klarade SFRO2, har man följt besiktningsmannens råd så skall det inte vara några problem.

Kolla så hastighetsmätaren stämmer något sånär, framför allt om du skall göra ljudprov.

Jag tog med ALLA papper som skulle kunna tänkas behövas, mest för att det inte skall falla på det.

Enligt min besiktningsman krävs inte mittbackspegel, MEN du måste kunna ha det siktfältet det står beskrivet i VVFS. Köp en med sugkopp och tryck dit.

Gjort bullerprov?

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Normalt sett tillkommer ingen extra avgift för vår ombesiktning om det krävs, det är i så fall besiktningsmannens milersättning. Anmärkningar vid slutbesiktningen kan vara av två grader, kan man säga. Enklare anmärkningar låter vi besiktningsorganen kontrollera, mer allvarliga saker (som felaktig bromsbalans, för låg bromsverkan osv) får man återkomma till SFRO om.

Om en skärm lossnat vid mappning är det värt att se över fästena och se om de behöver stabiliseras mer för att inte vibrera sönder.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Håller på att fixa en ny skärm. Det var fästen i en svets som lossnade och gjorde så att skärmen vibrerade. Sen gjorde den ett varv i bromsbänken. Motorn går för övrigt kanon.

Tänkte köpa nummerskylthållare, vill helst ha små skyltar. I alla fall fram. Tror ni det är vettigt att köpa små skylthållare och hoppas på det bästa? Skulle vara bra bak med. Tänkte öppna upp där plåten ska sitta och göra ventilation. Under bänkningen sa han att det blev väldigt varmt under huven.

Även sänt ett mail till Bosse Andersson för att se om han har tid för SFRO2 och buller i september. Augusti är möjligt iofs.

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Håller på att fixa en ny skärm. Det var fästen i en svets som lossnade och gjorde så att skärmen vibrerade. Sen gjorde den ett varv i bromsbänken. Motorn går för övrigt kanon.

Tänkte köpa nummerskylthållare, vill helst ha små skyltar. I alla fall fram. Tror ni det är vettigt att köpa små skylthållare och hoppas på det bästa? Skulle vara bra bak med. Tänkte öppna upp där plåten ska sitta och göra ventilation. Under bänkningen sa han att det blev väldigt varmt under huven.

Även sänt ett mail till Bosse Andersson för att se om han har tid för SFRO2 och buller i september. Augusti är möjligt iofs.

Köp små skylthållare och sätt dit, du har inget o förlora på det. Sedan snackar du fint m besiktningsmannen, så får du kanske även välja slutsiffra!

Link to comment
Share on other sites

Formen för den nya skärmen härdar under natten. Tänkte gjuta skärmen i morgon

Små nummerplåtshålla sitter på. Fram skulle det väldigt fult med en stor.

Förstärk ett framskärmensfäste, sen tog svetstråden slut.

Fortsätter i morgon.

Byggt två nya skärmfästen till skärmarna bak. Ska göras klart i morgon.

Preliminärt SFRO2 5:e september. Har ansökt om ledigt från jobbet och fått det okejat, men vill ha det på papper först.

Bullerprovet görs av TESTA (SFRO "konkurrent") Av samma besiktningsman som gjorde min SFRO1. Någon gång i september också.

Lämnat bruksbilen på verkstad för lackering. Någon idiot drog en nyckel eller liknande över bl.a dörren

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ett tips när det gäller Nummerplåtshållare. Köp en skärbräda i plast.

Den rostar inte och du kan själv kapa till den som du vill ha den.

Ska man köpa en plast-skiva från en mtrl.-leverantör så blir det en stor skiva

som kostar pengar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Köpte små nummerplåtshållare och monterade. Bak kunde kanske en stor få plats men jag ville öppna upp hål där, så varmluften kan passera ut.

Skärmen är klar och lackad. Blev tyvärr inte hundra, men den kommer oavsett skilja sig från de andra tre. Så som vinterpyssel blir det att snygga till dom.

På måndag 5/9 gör jag SFRO 2, och jag tror allt är klart. Gått genom allt och vet inte vad jag kan ha missat. Som tur är behöver jag bara åka någon timme här ifrån nu.

Bullerprovet kommer TESTA att genomföra. Det blir samma person som gjorde min SFRO1. Han kommer ner så det blev ju en smidig lösning där också.

Har provkört en del, och visst har jag återstyrning, men det går kanske inte jämföra med en ny bil. Men det är rapp och fin i styrningen och väldigt exakt. När jag bromsar hårt låser jag däcken fram före bakdäcken. Parkeringsbromsen håller bilen i nerförslut. Ställde den på en lastkaj.

Alla lampor fungerar.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kör hårt och eftersom du är konstruktör kan du påpeka att den är anpassad för de mindre skyltarna och annat går ju inte att montera i hållarna.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Provad framför en dB-mätare förut, lite slarvigt. Inte rätt avstånd och så. Men låter för mycket. Ska klämma dit en ljuddämpare till.

Ska man ta en mindre diameter? Den som sitter nu är 2".

Insugsljud?

Sen låter ju själva motorn men det är svårt att göra något åt.

På tomgång är det 60 dB när de mätte en meter från avgasröret.

Förbi körning, med kanske 4 meter till mätaren 96 dB.

Link to comment
Share on other sites

Beroende på hur du gör ditt luftfilter kan insugsljud vara värre än avgas i ljudmätningen. Jag gjorde en "insugsdämpare" i form av ett plenum till mina R1-förgasare i väldigt tunt epoxi/glasfiber-laminat. Det sänkte insugljudet rejält! Typ "Hörselkåps-starkt" till "fanken vad mesigt det låter!!!!" när jag stod bredvid och finger-gasade.

Link to comment
Share on other sites

Satt dit en ljuddämpare till. Sista ljuddämparen till någon volvo, så det är inte "fritt blås" rakt genom. Nu kommer det inget muller/buller där ifrån.

Men ska väl försöka hitta på något för insugsljudet kanske. Det mesta ljudet kommer från själva motorn, och det är svårt att dämpa tänker jag.

Det ska på ett ändrör givetvis ;)

image_zpsmthnawzs.jpegimage%201_zpswklnf54a.jpeg

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Om du har plats unde motor kåpan så skulle det kanske gå att montera lite ljudisolerande matta typ.

Biltema ljuddämningsplatta 369221

Har använt den vid ett flertal tillfällen och den har mucket bra ljuddämpande egenskaper även om man inte kan montera på alla ytor pga utrymmes skäl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...