Jump to content

Caterham clone med B230FK, snart med ny motor


Jari

Recommended Posts

Efter att ha arbetat med min Caterham kopia till och från i några år utan att ha kommit någon vart, hittade jag en annons på Blocket på en perfekt färdig bil. En Caterham kopia med rätta färgerna och med en motor bättre än den jag hade tänkt bygga in i min bil, en Volvo B230FK (alltså med turbo), så blev det affär för 2 dagar sedan. biggrin.gif/>/>
http://www.garaget.org/?car=256489

Bilen är alltså en kopia av en Caterham, med rätta måtten och mycket äkta delar använt.
Motorn kommer från en Volvo 940LTT med 135hk original, fast denna har BSR chip och BSR wastegate klocka med starkare fjäder Så effekten bör väl ligga på ca 200-210hk (kanske mer, laddar ca 1,1Bar).
Till detta har en Volvo M47 låda byggts in, troligtvis med med en turbo tryckplatta och lamell (men är osäker på det eftersom kopplingen känns väldigt tungtrampad).
Bak sitter det en Sierra diffklump i dedion bakaxel.
Fram ser det ut att sitta Caterham original länkarmar och original krängningshämmare.
Sedan sitter det Spax coilovers runtom.
Karosserit kommer från Caterham original: Noskon, skärmar,huv, ruta, båge är originaldelar. Hela sidorna är i rostfritt, istället för aluminium (bara för att få lite extra vikt).
Till en av dem fina delarna hör Foggersystemet med sprinkler i hela motorrummet, bra att ha ifall olyckan skulle vara framme.

Just för tillfället är den inte besiktad i år, men besiktning är bokad till 29/7. Sedan är det bara att njuta av fina sommardagar. smile.gif/>/>

Skall lägga upp mer bilder så snart kameran är framme.

Edited by Jari
Link to comment
Share on other sites

Jari: Trevlig bil du skaffat, noterade också --- (bara för att få lite extra vikt)--- Det är också en trevlig och uppskattad inställning...... För säkerhetsskulle du har väl dragkrok också hoppas jag. Lycka till 29 juli så du får med dig ett godkännande att köra.

Link to comment
Share on other sites

Jari: Trevlig bil du skaffat, noterade också --- (bara för att få lite extra vikt)--- Det är också en trevlig och uppskattad inställning...... För säkerhetsskulle du har väl dragkrok också hoppas jag. Lycka till 29 juli så du får med dig ett godkännande att köra.

Vad menar du med dragkrok?

Vikten som har byggts in i bilen i form av rostfritt och aningen grövre rör på vissa ställen, är p.g.a. motorns effekt. Den behövde väga 660kg.

Link to comment
Share on other sites

Grattis till en kanonbil!

Dragkroks-syndromet på sjuor är något som främst är beläget i Arboga-trakten. Finns någon "smittad" i Trollhättan men annars tror jag det är ganska sällsynt åkomma på denna biltyp ;)

Link to comment
Share on other sites

Grattis till en kanonbil!

Dragkroks-syndromet på sjuor är något som främst är beläget i Arboga-trakten. Finns någon "smittad" i Trollhättan men annars tror jag det är ganska sällsynt åkomma på denna biltyp ;)

Ahh!

Nej för fasen, ingen dragkrok på denna!!

Nu ska jag ut till garaget för att montera besiktningsavgassystemet. Ljudet med den som sitter på just nu är aningens högt.

Link to comment
Share on other sites

Men det finns många som önskar att de har en dragkrok.........och vissa har, till och med flera...

Du menar att den låter så pass att SBP i en vanlig kontrollbesiktning kommer blir gramse på dig?

Lycka till med besiktningen.

Link to comment
Share on other sites

Ahh!

Nej för fasen, ingen dragkrok på denna!!

Äh, strunta i dragkroken. Det är sådant råttsoffor och traktorer skall ha... ;)

Jag såg hur bilen skymtade till på blocket. Den ser väldigt välbyggd ut.

Grattis Jari!

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Äh, strunta i dragkroken. Det är sådant råttsoffor och traktorer skall ha... ;)

Jag såg hur bilen skymtade till på blocket. Den ser väldigt välbyggd ut.

Grattis Jari!

Den är RIKTIGT bra byggd. Jag har kollat på en hel del byggen som man undrat vad folk har tänkt på när dom byggdes.

Cealm: Jag vill inte riskera något, dessutom är den reggad med det större systemet som slutar bakom bilen.

Link to comment
Share on other sites

Jari: Ok då, då slipper du krok.

Det viktiga är att man trivs med bilen man har och det tror jag du redan gör och det blir nog än mer trivselfaktor när den är körbar på gatan 29 juli.

Link to comment
Share on other sites

Helrätt motorval. :thumbsup:

Bor i Brastad så det hade vart kul att se din bil live någon dag? Du e välkommen å kika på min halvfärdiga och dricka en kopp kaffe om du känner för det. :)

Link to comment
Share on other sites

Kul med flera bilar som har dom "rätta" måtten och färgerna! :prop:

Hoppas att få se den "live" någon gång :)

Jag jobbar i Göteborg, så det kan tänkas att man kanske tar bilen till jobbet någon fin dag.

Jag har en till "bil" i garaget med rätta måtten, men den kommer jag troligtvis sälja. Den har rätt motor och växellåda också, en Rover K1.6 med Typ9 låda (med lång 1:a)

Kilkenny: Tackar för kaffeinbjudan, det är inte helt omöjligt att man tar en tur mot kusten.

Link to comment
Share on other sites

du kan ju alltid titta på min seven då vi ändå bor i samma stad, bara och pingla en signal..

jörgen

0733-328258

Kul med fler 7:or i samma stad. Finns det fler?

/Jari

Link to comment
Share on other sites

Inte samma stad men jag håller till i Alingsås, Tobias i Grästorp, Stefan i Lidköping, Mattias i Ingared,....med flera... så det finns en del i området. Jörgen åkte precis då han var här på besök :)

Link to comment
Share on other sites

Nu var den godkänd i kontrollbesiktningen!!

Killen på bilprovningen var mäkta imponerad av bygget. Vi blev tjatandes om bilar och byggen i drygt en halvtimme.

Så nu är det bara att montera tillbaka det andra avgassystemet och ta bort strypningen, sedan är det bara att ut och ÅKA!! :eclipsee_steering: :D

Link to comment
Share on other sites

Premiärdagen blev inte så lyckad som jag hade hoppats på.

På väg ut till Ralphsdäck hoppade ett rådjur upp på vägen (precis vid Ralphsdäck), hann inte reagera alls och lyckades pricka rakt på den. Noskon, en framskärm och en strålkastare gick åt skogen. :(

Som tur är klarade sig allt annat.

Så det blev inte några R-däck denna gången, utan ett samtal till Gunnars Garage och beställde nya delar istället.

Edited by Jari
Link to comment
Share on other sites

A va f-n. ja de jäkla gazellerna hoppar ju bara rakt ut.

jag har såna här. vet inte om de funkar men hade en del djur kring bilen innan jag satte dit dem och har inte haft efter det.Tur eller?

Det kan räcka att de funkar 1 gång

http://www.prylix.se/ad8213

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

A va f-n. ja de jäkla gazellerna hoppar ju bara rakt ut.

jag har såna här. vet inte om de funkar men hade en del djur kring bilen innan jag satte dit dem och har inte haft efter det.Tur eller?

Det kan räcka att de funkar 1 gång

Haft körkort i drygt 20år och kört mycket bil genom åren och aldrig kört på något djur förrän nu. Och så ska det ske på premiärturen med nya skönheten :(

Så nu får man hoppas att man klarar sig i 20år igen då.

Link to comment
Share on other sites

Fint bygge! Varifrån köpte du den? Är det en "Dösjebro" månne?

Tur det inte gick värre med rådjuret. Man sitter ju rätt oskyddat...

Link to comment
Share on other sites

Fint bygge! Varifrån köpte du den? Är det en "Dösjebro" månne?

Tur det inte gick värre med rådjuret. Man sitter ju rätt oskyddat...

Köpte den av en i Göteborg, men den är byggd av en herre i Växjö. Men jag tror inte det är en av Dösjebro bilarna (denna blev färdig 2007), den andra jag har i garaget däremot är en av dom :)

Det kunde ha gått riktigt illa vid krocken om rådjuret hade rullat upp på bilen, nu sprang den åt sidan precis när jag träffade den.

Link to comment
Share on other sites

A va f-n. ja de jäkla gazellerna hoppar ju bara rakt ut.

jag har såna här. vet inte om de funkar men hade en del djur kring bilen innan jag satte dit dem och har inte haft efter det.Tur eller?

Det kan räcka att de funkar 1 gång

http://www.prylix.se/ad8213

Det var ju en jäkla smart pryl om den bara funkar. Var hittar man sådana, för jag ser inte att det går beställa från Prylix på något sätt?

Är den inte för dyr, så är det ju en ganska bra grej att sätta på bilen. Man kommer ju ändå köra mest på småvägar utan viltstängsel.

Link to comment
Share on other sites

jag köpte några stycken här om året och gav under 100:- lappen st. det blir några ljud toner. men det finns fler fabrikat och vet inte hur de funkar. Jula har väl nån eller om det var claes ohlson?

sök på viltvarnare

Link to comment
Share on other sites

Det var ju en jäkla smart pryl om den bara funkar. Var hittar man sådana, för jag ser inte att det går beställa från Prylix på något sätt?

Är den inte för dyr, så är det ju en ganska bra grej att sätta på bilen. Man kommer ju ändå köra mest på småvägar utan viltstängsel.

Man kan trycka på länken "skicka meil till Jan"

Link to comment
Share on other sites

Attans vad tråkigt men som sagt tur att det gick som det gick (tur i oturen)...får hoppas man aldrig får träff på en älg (bara med bössa i så fall :) )

Link to comment
Share on other sites

Attans vad tråkigt men som sagt tur att det gick som det gick (tur i oturen)...får hoppas man aldrig får träff på en älg (bara med bössa i så fall :) )

Älgen kör man ju under ;)

Link to comment
Share on other sites

Köpte den av en i Göteborg, men den är byggd av en herre i Växjö. Men jag tror inte det är en av Dösjebro bilarna (denna blev färdig 2007), den andra jag har i garaget däremot är en av dom :)

Det kunde ha gått riktigt illa vid krocken om rådjuret hade rullat upp på bilen, nu sprang den åt sidan precis när jag träffade den.

Hmm... Växjö... då har denna bilen kanske ett halvsyskon med en turbomatad opelmotor? :)

Link to comment
Share on other sites

Kul med fler 7:or i samma stad. Finns det fler?

/Jari

Min med. Fast den är inte riktigt färdig än (lack å besiktningar kvar) så den står ute på såtenäs för tillfället där jag bygger.

Link to comment
Share on other sites

Grattis, där har du en fin sjua, min byggkompis har byggt den.

Jaså har du Karl-Johan som byggkompis?!

Jag har hört att han håller på med något nytt bygge, som också ska vara något extra kul.

Bilen är riktigt fint byggd. Men mycket speciella lösningar, det märker jag nu när jag håller på att täta kylet efter rådjurskrocken. Det är trångt och mycket små finurliga lösningar på det mesta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Får uppdatera lite vad som har hänt senaste veckorna.

Nu är äntligen mina glasfiberdelar beställda, tyvärr blev det att Gunnars Garage inte hade det liggandes på hyllan utan fick ta hem det från England.

Strålkastaren är däremot redan på väg hem.

Har även lagt en beställning på nya fälgar. Det blev 15" Compomotive ML. Tyvärr har dom 14dagars tillverkningstid + frakt när man gör en specialbeställning som min. :( (vill ha på nya hjulen nu)

Till dessa har jag redan köpt nya Yokohama 048:or, det blir 195 fram och 225 bak.

Väntar på mer delar från England. Beställde lite "Caterham" delar, så som växelspaksknopp med logo, grillemblem, ventilhattar (istället för döskallarna).

Sedan köpte jag en liten rolig pryl, en prestandamätare. Var tvungen att testa den direkt.

Fick som bäst 5,1s 0-100km/h, då med kass start och mina halkiga Nankang däck. Det skall nog kapas en del tid när väl R-däcken sitter på plats.

Tätningsförsöket av kylet fick jag ge upp, det var för trasigt. IC:n hade gått in i cellpaketet med ett vasst hörn och det blev för mycket kemisk metall som täckte cellerna.

Men lyckades hitta ett helt nytt Volvo 340 kyl på skroten i Alingsås för 700kr (nypris 3500kr) :) Den lilla modifiering jag fick göra på den kostade 200kr hos Kylarservice. Så det blev inte så blodigt dyrt som jag trodde från början och nu sitter det ett sprillans nytt kyl på bilen också (istället för det snart 30år gamla kylet som satt på).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Äntligen har mina Compomotive ML fälgar kommit från England!!

Var tvungen att åka förbi Ralpsdäck direkt idag och få monterat på R-däcken, sedan direkt hem för att montera på dom på bilen.

Blev bra mycket snyggare!

http://s1031.photobucket.com/albums/y379/jari_k/?action=view&current=_DSC3174_3.jpg

Var på Kinnekulle för några helger sedan och körde. Tvingades att köra med Nankang däcken, men lyckades ändå köra bästa varvet på 60s blankt! Resten av varven låg på 1.04-1.06

Körde ifrån många vassa bilar :D

Det blev totalt 6 pass á 20min utan minsta problem.

Nu blir det nog ingen mer bankörning i år. Men nästa år, då j..lar!! :eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fick äntligen lite nya delar till bilen.

- Det damp ner ett paket från England med ett litet batteri, på 5,3kg!!

- Sedan kom det ett paket till fast lite större, var ca 50x70x100cm. Det var 1st noskon från GunnarsGarage som kom. Nu skall den lämnas på "gulrands" lack (om jag nu inte gör det själv).

Har börjat kika på Aero screen, fast jag tycker dom är lite väl dyra om man skall köpa från Caterham eller från Fluke Motorsport.

Kollar även på stolar, eftersom det bara sitter ett ryggstöd + dynor i den just nu. Hade varit roligare med riktiga "sitta still" stolar. Hittade ett företag i England som tillverkar glasfiber kopior på Tillett B6 för ca 2500kr/par inkl. frakt.

Har en på jobbet som har en sådan i sin Lotus Elise som jag funderar på att provsitta innan jag bestämmer mig.

Under vinter skall tråget tas ner för att modifieras, tappar oljetryck vid kraftiga vänstersvängar och inbromsning. Skall i med skott och kolla över skvalpplåt.

Sedan lurar jag på om man inte skulle börja leta efter en större turbo och spridare. Börjar ju redan vänja mig vid effekten ;)

En Mitsubishi TD04-16T med aningen större spridare och en mappning på det hade ju inte skadat. Då borde man närma sig 250-260hk

Det tillsammans med en lättning till under 600kg hade suttit som fläskläpp! :eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då har man äntligen kommit igång ordentligt med vinterns uppdateringar.

- Oljetråget är nere för att kollas över. Det fanns lite skott i den, men det måste förbättras eftersom jag tappar oljetryck ibland.

- Noskonen är inlämnad på lackering av det gula.

- Batteriet håller på att passas in. Det skall bytas lite kablar och göras nya fästen. Sparade 10,1kg på bytet.

- Turbomätaren är bytt från en Biltema mätare till en VDO mätare, så nu matchar den resten av VDO mätarna.

- Brytarna har bytts mot lite snyggare och kraftigare.

- Reservhjulet med hållare borttaget och flyttade på nummerplåten, bytte samtidigt mot en liten skylt. Sparade 15,3kg på att ta bort hjulet.

Rörstumparna som syns på bilden skall snyggas till och skumtejpen skall bort.

- Sedan har gummimattorna tagits bort, tyckte det köndes onödigt att ha dessa och dom vägde en hel del. Även stolskontruktionen gjorts enklare. Sparade totalt 10kg på inredningsjobbet.

Totalt har jag bantat bort 40kg på alla modifieringar hittills!! 20kg till så jag är rätt sida 600kg :)

Får väl se om man kan beställa en aero screen till den, får försöka övertala sambon om att jag måste få spendera 8000kr på en nödvändig bantningskur ;)

post-611-0-67840200-1326054463_thumb.jpg

post-611-0-17796600-1326054474_thumb.jpg

post-611-0-79131200-1326054480_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Vart har du köpt mätarna?

Alla förutom turbotryck satt i redan när jag köpte bilen. Jag tror att det är gamla Volvo GT mätare.

Tryckmätaren köpte jag via mitt jobb på KGK, bra med personalrabatter :) Kolla in Autoexperten.se, där hittar du dem flesta VDO mätarna.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för batteri du skall köra med?

Ett 20Ah batteri som jag hittade på ebay.

http://www.ebay.co.uk/itm/WESTFIELD-CATERHAM-7-DAX-LOCOST-KIT-CAR-LIGHTWEIGHT-5-3KG-RACING-BATTERY-MLR-NM-/150731029571?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item231844fc43

Bra pris, även med frakt till Sverige. Blir visserligen dyrare än att köpa ett MC batteri på t.ex. Biltema.

Sedan får vi se om det funkar bra i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Nu är även oljetråget modifierat, får testa till våren om det funkar bättre. Väntar bara på en ny packning, sedan skall den på plats igen.

Väntar även på svar ifrån en plastgjutare om han kan göra en vindavvisare åt mig.

Hittade F1 speglar i äkta kolfiber idag, men vill inte beställa dessa förrän vindavvisare är på plats. Dessa vägde bara 114g/st :)

Link to comment
Share on other sites

Hade sådana speglar från början, värdelösa, man ser ingenting i dom, plus att bilprovningen inte godkände dom. Mina var dock i vanlig plast och inte i kolfiber, men de grammen lättare dom är så känns det samma som att tömma plånboken på småmynt innan man åker...

Lite hård diss kanske men de fungerar bäst om man sitter nära dom som i en formelbil, men inte i en sjua..

Före:post-19-0-68708400-1326701867_thumb.jpg

Efter:post-19-0-99004100-1326701877_thumb.jpg

Edited by svante
Link to comment
Share on other sites

hur har du moddat tråget ? bild kanske ? :)

Ska se om jag kan ta några bilder. Men jag har bara modifierat befintliga skvalpplåtarna lite, för att få oljan att lättare rinna ner från övre plåten och bakåt till pickupen.

Ska prova med detta annars blir det till fundera om och kanske tillverka ett helt nytt tråg med gångjärnsluckor runt pickupen.

Men sedan märkte jag att jag har kört med ca 0,5L för lite olja. Eftersom tråget är plant i botten och mindre än original, så stämmer inte markeringen på stickan.

Har gjort en egen markering för maxnivån.

Link to comment
Share on other sites

Ska se om jag kan ta några bilder. Men jag har bara modifierat befintliga skvalpplåtarna lite, för att få oljan att lättare rinna ner från övre plåten och bakåt till pickupen.

Ska prova med detta annars blir det till fundera om och kanske tillverka ett helt nytt tråg med gångjärnsluckor runt pickupen.

Men sedan märkte jag att jag har kört med ca 0,5L för lite olja. Eftersom tråget är plant i botten och mindre än original, så stämmer inte markeringen på stickan.

Har gjort en egen markering för maxnivån.

Här är lite bilder också.

I den övre plåten fanns inte alla små hål förut, så oljan kunde inte rinna ner ordentligt.

Under plåten finns en vägg så som röda strecken visar, denna skall väl förhindra att oljan slungas framåt vid inbromsning. Även detta är lite modifierat så att oljan lättare kan rinna bakåt.

Tråget är som synes ganska platt, lite djupare i bakkant.

post-611-0-20665500-1326835628_thumb.jpg

post-611-0-31246900-1326835637_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...