Jump to content

Lite donatorfunderingar


papabear

Recommended Posts

Hej alla!

Jag har hängt här på forumet och läst, inte riktigt allt, men mycket, och det börjar bli dags att göra något åt suget.

Det lilla jag har att kalla plan är följande:

Dala7-ram

Motor från Volvo 850

Låda och bakaxel från 740/940

Tyvärr har jag ängnat för mycket tid åt datorer istället för att hänga i farsans garage, så jag har lite dåligt med bilkunskap.

Mina första frågor är kring motordonatorn; hur mycket extrajobb ger jag mig själv, och hur funkar det med motorstyrningen på mordernare bilar?

Kan man plocka över styrsystem från donatorn eller kommer den vägra sammarbeta om minsta sensor skiljer från orginalinstallationen?

Finns en intressant -93:a på blocket som jag tänkte hugga på om ingen har några bra invändningar.

/Greger

Link to comment
Share on other sites

Tar du hela motorstyrningen så ska det funka, men det finns andra alternativ också, köpa eller bygga annat ECU t.ex. Megasquirt.

Link to comment
Share on other sites

Tar du hela motorstyrningen så ska det funka, men det finns andra alternativ också, köpa eller bygga annat ECU t.ex. Megasquirt.

Detta är en fråga som åxå bekymrat mig :banghead: Jag vill ju va ännu besvärligare och använda mig av BMW komponenter och då är det ju Vanos på deras motorer, erkänner villigt att jag faktiskt inte vet hur en Vanos fungerar, om den är av centrifugaltyp eller om den är elektronisk men moderna bilar har ju ofta kodade nycklar och massa andra grejer som inte gör det helt enkelt...???? eller?????

Link to comment
Share on other sites

ja men ska du har BMW motorstyrning så är det inga problem. ska du inte ha den så får du antingen låsa vanos eller ordna styrning separat för det. BMW har haft olika styrning. Rolls Royce har gjort någon till M3

Det brukar vara så att en elektromagnet öppnar oljeflöde så kammen vrider sig och ändrar tiderna. detta för att de ska gå fint på låga varv samtidigt som det ska ge bra med effekt på högre varv

Link to comment
Share on other sites

ja men ska du har BMW motorstyrning så är det inga problem. ska du inte ha den så får du antingen låsa vanos eller ordna styrning separat för det. BMW har haft olika styrning. Rolls Royce har gjort någon till M3

Det brukar vara så att en elektromagnet öppnar oljeflöde så kammen vrider sig och ändrar tiderna. detta för att de ska gå fint på låga varv samtidigt som det ska ge bra med effekt på högre varv

Har en 328 e46 med M52 motor som skulle kunna bli donator men när man kollar på kablaget till motorn blir man fundersam på om man någonsin får igång den igen utan "alla" orginal kablar och givare... :icon_oops:

Så efter att ha läst här i några veckor börjar man ju fundera på om MS eller något annat är ett alternativ.

Edited by TonysGarage
Link to comment
Share on other sites

Crap. Det var en flera saker som verkade konstigt med den bilen, så det blir att avvakta till nån annan go'bit dyker upp.

Tack för svaret Thomas.

Är det nån skillnad på nyare modeller, eller är det same same?

Link to comment
Share on other sites

BMW har ju en separat härva för motorstyrningen. bara att plocka ur. sedan brukar det gå till kontaktblock på motorn. ofta rund stor kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Crap. Det var en flera saker som verkade konstigt med den bilen, så det blir att avvakta till nån annan go'bit dyker upp.

Tack för svaret Thomas.

Är det nån skillnad på nyare modeller, eller är det same same?

Jag kan inte volvo modellerna särskilt bra men någonstans på vägen från 850 till V70 kom busssystemen. Om du vill köra orginalelektronik så håll dig borta från en CAN-buss baserad bil. För att motorn skall snurra på en sådan måste du i princip ta med dig hela elsystemet från donatorn eller vara en hejjare på att programmera/hitta genvägar.

Link to comment
Share on other sites

Kan man bara CAN-bus så är det ett kanonbra system som, hur konstigt det än låter, är väldigt logiskt och enkelt. Men det krävs en hel del innan man förstår sig på det, men när väl poletten har trillat ner så får man en riktig "aha".

Men det finns ju som sagt enklare system, som MS :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Motordonator är nu inköpt! Blev en risig 850 från -93.

Kul. Vi är två gubbar i södra dalarna som också håller på att bygga varsin sjua. Baserade på 850 motor, M90 växellåda och 940 axel. Ska bli kul att följa ditt bygge. Kent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...