Jump to content

Mittmotorbygge saab 2.0T motor


rollexe

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Tackar för fina kommentarer :)

Det är lättare att se hur bilen kommer se ut när den står ute och jag är nöjd ned utseendet. Om det blir karosser till salu får vi se. Ni får väll ställa er i kö :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu går det inte hålla sig längre, har haft många funderingar och tankar kring bygget under sommaren.

Har kollat och måttat runt motor och låda för ram och hjulupphägningen. Motorpaketet är inte optimalt för bygge med dubbla a-armar utan måste kompromissa i hur de ska se ut.

Jag har inte tidigare byggt något liknande och kommer därför att behöva tips och ideer på hur jag bygge bäst.

Som jag tänkt bygga så ska markfrigången vara 14cm (kan det vara lämpligt)och att jag bygger ramen runt motor och låda för att få ner tyngdpunkten, då får jag två alternativ att bygga hjulupphägningen.

Alternativ ett: Undre a-arm blir ca 350mm om jag vill ha den med fästpunkter på var sida om drivaxel.

Alternativ två: Att jag bygger längre a-armar men att båda fästpunkter ligger på en sida om drivaxeln.

Alternativ tre: Att jag höjer motor och låda med ca 5cm och därigenom kan bygga längre a-armar med fästpunkter på var sida.

Finns det några experter med bra förslag där ute :)

SL272494.jpg

SL272495.jpg

SL272496.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, undre bärarmslängden kan du såklart välja men den måste vara i "harmoni" med allt övrigt i framvagnen.

Är det inte bättre att kontakta pelle17B och utnyttja hans program CASIM för då kan du "kompromissa dig fram till bra bärarmsmått eller rättare sagt bra mått för bärarmens fästpunkter som i sin tur ger övre och undre bärarmslängder.

Programmet CASIM kan inte hyllas för många gånger så är det bara. Tack pelle17B (om jag får önska i CASIM och det får jag, sedan om jag får önskan uppfylld det är en annan sak. Det finns dock ett par förbättringar som skulle lyfta det än högre.)

Link to comment
Share on other sites

Jag har en kille som ska räkna på hjulupphägningarna fram och bak i ett program som heter Lotus shark, men måste ge han förutsättningarna innan och vet inte vilket av alternativen som är mest optimalt.

Är låg tyndpunkten viktigast eller långa a-armar eller att a-arman har fästpunkter på var sida om drivaxeln.

Link to comment
Share on other sites

långa armar är bra vid långfjädringsrörelse och långa ändrar Camber mindre än kortare. På en bil med kort fjädringsväg får man hitta det som passar till körstilen. men man kan ha lång nedre och kort övre (kortare än brukligt % sett)

Link to comment
Share on other sites

Jag har tänkt att ha dubbla a-armar och har kollat vidare och har hittat en lösning till att ha undre a-arm 390mm med fästpunkt på varje sida om drivaxel. Det borde räcka vad det gäller längden på a-armarna för att få en bra hjulgeometri.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jobbar vidare med hjulupphägningen och chassit

Har funderingar kring motorpaketet som ni där ute säkert kan svara på :thumbup:

Det är två saker som jag ej vet hur jag ska lösa och det är att drivaxeln lutar snett uppåt mot navet. Centrum mellan knutarna är 340mm på den kortare drivaxel och det skiljer 40mm i höjd, vilket kommer bli mera vid fjädring. Är det för mycket vinkel eller ska jag höja motor och låda så att drivaxeln är rak och därigenom höja tyndpunkten på bilen. Det andra som jag funderar på är mitten på motorpaketet, Om man har drivaxlarna som det ska vara så blir mitten på motorpaketet där jag har pinnen på bilden och det ser konstigt ut tycker jag, om jag byter plats på drivaxlarna flyttar jag mitten 40mm från lådan vilket jag tycker ser ut som mera i mitten.

Har även börjat titta på stolarna till bygget som jag kommer göra själv.

SL272504.jpg

SL272505.jpg

SL272508.jpg

SL272509.jpg

SL272510.jpg

Link to comment
Share on other sites

Först får du bestämma hur mycket fjädringsrörelse du kommer att ha.

Drivaxlarna är nästan aldrig helt raka på en bil. Men du måste ligga inom dess rörelse.

Link to comment
Share on other sites

Stolen är från eget huvud och bilder från nätet, jag kommer plasta stolarna. Kartong är bra när man provar fram måtten och formen på stolen. Kommer sen att bygga stolen i trä innan formen plastas.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det är full aktivitet i hjärnan men inte mycket att visa försöker få ihop hjulupphägningarna motorplacering och chassit. Men har gjort ett nytt chassi i skala 1/5 där jag tagit med nya ideer samt de bra tipsen från förra chassit.

Kom hjärna med synpunkter på nya chassit!!!

P8300034.jpg

P8300033.jpg

P8300032.jpg

P8300031.jpg

P8300030.jpg

P8300029.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det ser kanon ut, detta. :)

Nu har du kommit ganska långt i tankarna med ramen, men varför inte göra som Cealm funderar på, och hänga en dedion-axel bakom motorn? Då slipper du problem med korta a-armar. Nackdelarna är förstås att du inte kan få camberökning vid infjädring (kanske inte självklart att man vill ha ändå) och att det inte går att göra justeringar lika smidigt. Men det kanske är ett överkomligt pris mot att eventuellt brottas med korta bärarmar som ger oönskade camberörelse, spårviddsförändring, roll center-förflyttningar, osv.

Byta plats på axlarna ser ut som en bra idé. Undrar varför motorn inte sitter närmare mitten i Saaben?

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med utrymme för ben och fötter ?? Det ser ut att vara gjort för kortväxta personer ??

Och pedalstället, ska det vara fast monterat ?? På den engelska sportbilen Marcos är stolarna fast monterade-

i stället justerar man pedalstället framåt eller bakåt.

Link to comment
Share on other sites

Bra med synpunkter :thumbsup:

Vad det gäller utrymme för ben och fötter har jag ritat på bilden nedan. Mellan röda streck är det 150cm och det blåa strecket är utrymmet i sittbrunnen. Pedalstället kommer från saab 9000 och kommer sitta fast och glasfiberstolarna kommer att kunna bultas fast i olika possitioner. Ska under nästa vecka titta på ett annat bygge och kommer då kolla hur mycket utrymme jag behöver till föraren men tycker att runt 150cm borde räcka. Har även funderat på att förlänga dörrarna ca 10cm om det skulle behövas.

chassibild2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har länge funderat på tyngdpunkten på motorpaketet och att centrum ligger så snett på motorn och låda om man mäter från drivknutarna. Har idag kollat tyngdpunkten och kommit fram till att centrum ligger längre från lådan och kommer därför byta sida på drivaxlarna för att flytta centrum 4 cm från lådan. det blir ändå 4cm kvar till mitten på motorpaketet. Metoden är inte så exakt men visar klart att centrum ligger länge från lådan.

SL272515.jpg

SL272516.jpg

SL272514.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dax att uppdatera bygget

Har funderat mycket på bakvagnen A-armar eller de dion axel och som det ser ut kommer det bli dubbla a-armar bak, har varit kontakt med Peter grundaren av casim om hjulupphägningen och fått hjälp att ta fram a-armarna och har fått till bra värden som ska fungera bra tycker jag. Tackar så mycket för hjälpen Peter, kul med folk som har kunskaper.

Karossen har fått ändringar under hösten, har ökat längden mellan hjulaxlar till 2400mm, vinklat frånten något brantare, höjt dörrarna 30mm och ändrat på bakpartiet.

IMG_0245.jpg

IMG_0250.jpg

IMG_0251.jpg

IMG_0248.jpg

IMG_0246.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tackar för fina kommentarer, det motiverar :)

Nu är det ett tag sen jag uppdaterade min tråd, men jag har inte bara varit lat. Har tittat på bakvagnen och funderat fram och tillbaka angående de dion axel eller a-armar och har tillslut bestämt mig för a-armar. Har byggt om spindlarna till bultbara och även byggt nav. Tar tagit fram längder på a-armarna och byggt en jigg för att kunna bygga/ svetsa armarna fram och bak. Ska hämta rör nästa vecka om allt går som det ska.

PA190047.jpg

nav.jpg

hjul.jpg

jigg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har kvar fästögglorna på den svarvade spindeln och kommer att använda orginal saab 95 bromsok. Som handbroms kommer det bli antingen hydralisk eller ett extra bromsok för handbromsen och den kommer isåfall att sitta på andra sidan.

nav2.jpg

nav3.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ändrat lite på navet. Tror det blir starkare.

Har även gjort färdigt chassimodellen för att se hur det blir med ram och infästningar för a-armar.Tycker den har blivit vridstyv när jag vrider på den.

bildmedplt.jpg

bildram3.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dax att uppdatera bygget.

Har inte hänt så mycket med bilbygget utan det har blivit ett renoverat badrum istället. Hoppas det blir lite mera tid åt bygget nu. Har bestämt mig för att vänta med rambygget och istället göra färdigt karossen så att den går att gjuta i sommar. Kommer även att göra färdigt a-armar och fästen under våren, kommer även att gå en svetskurs på Ekerö under våren, har inga kunskaper i tigsvetsning och behöver förbättra migkunskaperna.Om det är någon kring Hässelby som är duktig på tigsvetsning och som är intresserad av att svetsa a-armarna mot betalning hör av er!

P1180094.jpg

P1180093.jpg

P1180090.jpg

P1180092.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har punktat a-armarna till bakvagn och även gjort färdigt uprightsen för svetsning. Lagerhållarne är klar med nya lager. Kommer att börja med a-armarna till framvagn så att allt är färdigt till svetskursen. Kommer att sätta upp a-armarna i jiggen igen då dom ska svetsas.

bildnavocharmar.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dax att uppdatera bygget :)

Har punktat färdigt alla a-armar och väntar på att svetskursen ska börja.

Har tittat närmare på chassit och hjulupphägningen bak, har fixerat uprightsen i rätt position.

Camber 2grader

Caster 0

toe in 2mm på däckbredd.

Eftersom jag har begränsade inställningar på toe in så är det viktigt att infästningarna i chassit är exakta.

bilda-armar.jpg

P2100100.jpg

P2100101.jpg

P2100103.jpg

P2100102.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om du gör övre bärarmsfästet mer triangelformat så slipper du böjpåkänningar i svetsen.

Med "triangelformat", menar jag att dra en vågrät linje från nederkanten och inåt, så kraften kommer rakt in. Ja, du fattar.

Link to comment
Share on other sites

Bra tanke, det ska jag ta med mig :thumbsup:

Jag kommer att göra bussningshållarna bultbara för att enklare kunna justera toe in. Provade att ändra olika toe in från 0 till 4mm på däckbredd och har kommit fram till att dom bultbara fästena inte behöver kunna flyttas så mycket som jag trodde. För toe in från 0 till 4mm behöver bara kunna flyttas 3mm i djupled och 5mm i sidled för att det ska fungera. Kommer att underlätta mycket om jag vill ändra toe in i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Om du gör övre bärarmsfästet mer triangelformat så slipper du böjpåkänningar i svetsen.

Med "triangelformat", menar jag att dra en vågrät linje från nederkanten och inåt, så kraften kommer rakt in. Ja, du fattar.

Hallå. Det där skulle jag gärna vilja ha en mera utförlig redogörelse av.

Om du kan förklara mera noga. Med "övre bärarmsfäste" så menar du alltså, den övre länkarmens

fäste i ramen, om jag förstår rätt ??

Link to comment
Share on other sites

Hallå. Det där skulle jag gärna vilja ha en mera utförlig redogörelse av.

Om du kan förklara mera noga. Med "övre bärarmsfäste" så menar du alltså, den övre länkarmens

fäste i ramen, om jag förstår rätt ??

Gjorde en ful-bild i P-shop.

post-3644-0-94258100-1328914556_thumb.jpg

Vet inte om det är superviktigt, men det är bättre att ta upp krafter i en rak linje. Just i det här fallet är det bara fråga om att göra om fästet lite. En liten, men kanske viktig, förbättring.

Link to comment
Share on other sites

Peter

Jag fattar inte heller vad du menar kan du förklara lite mer?

Jag håller också på med länkarmar till min Healey alltid bra med lite tips.

rollexe: jag gillar bygget skarpt snygga propotioner på karossen och SAAB komponenter är inte fel är själv lite insnöad på SAAB och Volvo.

//Micke

Link to comment
Share on other sites

Tackar för alla tips och fina kommentarer :)

Vad Peter menar om jag förstått rätt är att övre bärarns infästningen i chassit lutar lite neråt och för att det inte ska bli snetryck från bärarmen behövs infästningen bli lite mera trekantig för att ta kraften från bärarmen. Allltså bygga på nedre delen av infästningen så att den sticker nedanför bulten på bärarmen. Vet ej om det blir tydligare :D

Link to comment
Share on other sites

Har funderat och gjort en modell av hur det kan se ut med det bultbara bussningshållarna.

Svetsar in två rör i fyrkantsprofilen för att klara trycket när plåtarna bultas i chassit. Bussningen är 46mm bred och måste därför ha distansplattor som bygger totalt 16mm, men då blir det justerbart i båda riktningarna.

bultbar.jpg

bultbar2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har funderat och gjort en modell av hur det kan se ut med det bultbara bussningshållarna.

Svetsar in två rör i fyrkantsprofilen för att klara trycket när plåtarna bultas i chassit. Bussningen är 46mm bred och måste därför ha distansplattor som bygger totalt 16mm, men då blir det justerbart i båda riktningarna.

bultbar.jpg

bultbar2.jpg

Hallå. Om jag förstår rätt så vill du underlätta justering av Toe-in och Toe-out.

Vad är det som gör att inställningen inte ändrar sig ??

Andra hjulvinklar ?? Camber t.ex hur justerar du den ?? Tackar för bra bilder.

Link to comment
Share on other sites

Vad det gäller bakvagn så är tanken med castern ska vara noll och inte gå att ändra, vad det gäller cambern så går den ändra genom att man schimsar olika vid övre bussningshållarna i uprighten. Grundinställningen kommer vara 2grader. Vad det gäller toe in så kommer det inte att kunna ändras så mycket ca 0 -2grader mer än det tror jag inte behövs.

Tanken med bussningshållaren på chassit är att toe in ska gå att ändra utan att lossna för mycket. Om man har bultarna åt andra hållet så justeras toe in med att schimsa olika, då måste allt låsas mellan olika inställningar. Finns andra lösningar?

Blir det för stort tryck på hållaren så att den kommer att ändra läge då den bara är bultad i två bultar i ovala hål?

Link to comment
Share on other sites

Vad det gäller bakvagn så är tanken med castern ska vara noll och inte gå att ändra, vad det gäller cambern så går den ändra genom att man schimsar olika vid övre bussningshållarna i uprighten. Grundinställningen kommer vara 2grader. Vad det gäller toe in så kommer det inte att kunna ändras så mycket ca 0 -2grader mer än det tror jag inte behövs.

Tanken med bussningshållaren på chassit är att toe in ska gå att ändra utan att lossna för mycket. Om man har bultarna åt andra hållet så justeras toe in med att schimsa olika, då måste allt låsas mellan olika inställningar. Finns andra lösningar?

Blir det för stort tryck på hållaren så att den kommer att ändra läge då den bara är bultad i två bultar i ovala hål?

Känns lite "risky" att ha ovala hål, kolla hur mycket du behöver flytta för varje grad och låt laserskära ut bitar med runda hål för olika hjulvinklar istället. Efter att ha kört över ett gäng asfaltskarvar kan allt lossna....

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju göra som på de bilar som har justeringen på det sättet med en excentrisk (kraftig) bricka som sitter fast på bulten och som går mellan två klackar. Fast den sitter där mest för att underlätta justering, det är ju klämkraften i bulten som håller ihop bitarna. Se till att anliggningsytan är helt plan. Jag skulle svetsa i distansrören först och sedan planfräsa ytorna innan jag svetsade röret i ramen.

En annan variant är ju att som på tex Saab 9-5 att shimsa bakom lagret/navet för camber antingen mellan dom två övre eller dom undre bultarna.

Edit: De bilar jag tänker på har ju bulten till bussningen i ett ovalt hål och excenter brickor på den bulten. Alltså sitter fästet svetsat i ramen och bara ett ovalt hål, alltså det till bärarmsbussningen.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag hade tänkt mig en liknande konstruktion bak för att kunna justera camber och ev toe in.

jag har gjort brickor som har hålet excentriskt dessa tänkte jag svetsa fast på skruven (vid skallen) på länkarmsfästet i ramen har jag gjort avlånga hål samt ska svetsa på en klack som brickan stoppar mot.

När man ska justera lossar man muttern samt vrider skruven då kommer brickan att pressas mot stoppklacken och länkarmen flyttar sig.

Lite svårt att förklare ska försöka ta en bild på det och visa.

Jag vet att någon biltillverkare har samma konstruktion fram på fjäderbenet med excentriska brickor tror det är spår frästa i gängändan på skruven med en bricka som passar i spåren som också är excentrisk.

Kommer inte på vilken bil jag sett det på.

//Micke

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag hade tänkt mig en liknande konstruktion bak för att kunna justera camber och ev toe in.

jag har gjort brickor som har hålet excentriskt dessa tänkte jag svetsa fast på skruven (vid skallen) på länkarmsfästet i ramen har jag gjort avlånga hål samt ska svetsa på en klack som brickan stoppar mot.

När man ska justera lossar man muttern samt vrider skruven då kommer brickan att pressas mot stoppklacken och länkarmen flyttar sig.

Lite svårt att förklare ska försöka ta en bild på det och visa.

Jag vet att någon biltillverkare har samma konstruktion fram på fjäderbenet med excentriska brickor tror det är spår frästa i gängändan på skruven med en bricka som passar i spåren som också är excentrisk.

Kommer inte på vilken bil jag sett det på.

//Micke

Hallå! Ja det här problemet tål att klura på om man ska komma på en smart lösning.

Det som du kallar "bussningshållare" har ovala hål. Det känns lite osäkert.

En metod för att komma på lösningar på ett problem är sk. "Brainstorming"

Det jag kommer på spontant: så skulle det kanske gå att ha olika bussningshållare med bulthålet för själva bussningen

flyttat en bit så att det ger en förändring på Toe-vinkeln. Fast det kanske blir lite omständigt.

Eller att ha flera olika hål för bussningshållaren i ramen, som det går att flytta mellan. (Det låter också omständigt.)

Undrar om inte någon typ av schims skulle bli bra i alla fall ??

Link to comment
Share on other sites

Har funderat på övre och nedre fäste i chassit som ska bara bultbara. Ovala hål verkar osäkert om man inte kommer på någon lösning. Den övre infästningen kan vara bultbar på andra hållet (se bild) och att det är olika schimsplattor som styr toe in vinkeln,vet ej om påfrestningen i sidled blir för stor med endast två bultar i mitten av infästningen, den nedre infästningen (se bild) har tre bultar, den i mitten sitter kvar under justering och när inställningen är gjort bultas infästningen fast med dom två yttre bultarna med rätt schims.

Vad tror ni?

P2160107.jpg

P2160108.jpg

P2160106.jpg

P2160109.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fränt att du gör prov i trä (för d e d väl) själv hatar jag d matrialet går ju inte att ha till nått vettigt, antingen spricker skiten eller så är d krokigt :notworthy

Link to comment
Share on other sites

rollexe: Smart med trä. Delar också joaba´s konstaterande angående trä.

Du har tänkat att köra skruvade bärarmsfästen. Borrade hål och insvetsat runt rör i 4-kantrören som stöd? Bra idé. Alla har ju svetsat förut, så även jag men det här är ju produktutvecklingen och förenkling. Har du kollat (kanske finns i tråden) SFRO syn på det hela. Hoppas det är ett otvetydigt Ja.

Jag måste ta mig i kragen och gilla trä eller det gör jag men för vedeldning. Nu skall jag utveckla mig och gilla tillverkade trämallar för bärarmsfästen. Hmmm.. kanske kan låna dina när de riktiga är klara.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...