Jump to content

Mittmotorbygge saab 2.0T motor


rollexe

Recommended Posts

Lägger upp en tråd på detta forum för att få respons och tips under bygget. Har även en tråd på rejsa men vill ta del av kunskaperna på detta forum också.

Beskrivning av bygget

Mittmotorbygge med Saab 9000 2.0 t (lätttrycksturbo) vilket kommer att vara donator bilen till mycket av delarna.

Chassi

Rörrams konstruktion.

Kaross

Egen byggd

Motor och låda

Saab 9000 2.0t (lätttrycks turbo på 150hk)

Framvagn

Spindlar volvo 140 med ventilerade skivor och 240 bromsok (4kolv, 2krets) Dubbla a-armar egen konstruktion.

Bakvagn

Framnav Saab 95 med drivknut från saab 900 och drivaxlarna från 9000. Vilket passar varandra och dessutom ökar spårvidden 40mm.

Vikt strävar efter ca 700kg eller mini vikt mot 150hk, tomvikt 640kg tjänstevikt 720kg.

Det som hänt hittills är att jag börjat med karosspluggen och tittat på hjulupphägningen (ska få det simulerat) och börjat med en modell av chassit i skala 1/5.

post-4678-0-81285600-1302270653_thumb.jpg

post-4678-0-29432800-1302270723_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Trevligt bygge, välkommen till det här forumet också rollexe.

trevligt bygge- kan du inte hålla dig på detta forum - jag kommer att följa din resa

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Lite mera info om hur det gått hittills.

Rutan kommer ifrån en Lotus Elise och jag har fått måttat av den, har även byggt en rutmall.Karossen är i 6 delar front, bakparti, trösklar och dörrar.

Visar med bilder :D

post-4678-0-73071400-1302337463_thumb.jpg

post-4678-0-96427900-1302337541_thumb.jpg

post-4678-0-14505500-1302337628_thumb.jpg

post-4678-0-63650800-1302337713_thumb.jpg

post-4678-0-10225100-1302337878_thumb.jpg

post-4678-0-39493600-1302337944_thumb.jpg

post-4678-0-61285400-1302338026_thumb.jpg

post-4678-0-60680600-1302338102_thumb.jpg

post-4678-0-91899600-1302338195_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lite mera info om hur det gått hittills.

Rutan kommer ifrån en Lotus Elise och jag har fått måttat av den, har även byggt en rutmall.Karossen är i 6 delar front, bakparti, trösklar och dörrar.

Visar med bilder :D

mycket imponerande - jag vill se mer

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Fin "bil". DEt kommer blir en intressant fortsättning med tråden, det är jag helt övertygad om. Varför ser pluggtillverkning så lätt ut men är så förbaskat svårt att göra. Eller så är det bara min totala ovana i ämnet.

Edit tillägg: --- Framnav Saab 95 --- Menar du gamla V4 95 eller Saab 9-5?

Det ser intressant ut för mig med naven fast i en annan typ av bygge.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Utöver Sevenbilar och annat jag bygger eller vill bygga så vill jag bygga en hybridbil. Det kan vara vara en VW Polo / Golf, Peugeot 205, Daewo Matiz eller liknande. Det skall vara en framhjulsdriven bil. Jag behåller ordinarie drivlina men byter och gör om bakdelen.

Kellys hemsida Kelly. Navmotorer börar så smått dyka upp både prisvärda och funktionella men då mäste man tillverka lite mer som bromshållare mm mm. De nav du hade eller andra passande kan monteras in och sedan ätter man in dubbla permanentmagnet motorer, de är små men kraftiga och prisvärda genom att såga och bygga lite i bakdelen på bilen. vips så har man en hybrid.

Lite tyngre än om man kör hel eldrift men ändå lockande. När jag besiktade härom sistens så var det en Peugeot 205 inne för kontroll. Upplyft och fin var den. Såklart man dök in under och kollade hur den bilens bakdel såg ut. Såg bra ut med bultade nav.

Det här är sånt som jag tänker ständigt på, jag har några kärror som skall få regplåtar men det går bara inte att sluta tänka på olika projekt.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tänkte lägga upp flera bilder men det gick inte verkar som jag använt för mycket MB. :(

Vad kan vara fel?

när jag skulle lägga ut bilder så blev jag rekommenderad att använda photobucket.com en gratisserver som man lägger upp bilderna på. när man sedan skriver ett inlägg på vårt forum så går man ut på photobucket och kopierar img code - denna img code klistrar man sedan in i sitt inlägg - det känns lite klumpigt från början men det fungerar bra

kenneth

ps det finns också någon tråd på vårt forum som förklarar detta bättre ds

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har jobbat med chassit till bygget. Har ej byggt något liknande förut och tar därför gärna emot förslag till förbättringar :) Lättare att ändra denna modell en den i full skala

chassi2-1.jpg

chassi.jpg

chassi4.jpg

chassi3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dom där snedsträvorna som löper förbi kardantunneln på utsidan borde du kunna kombinera med själva tunneln, så får du mer plats för sätena.

Nä förresten, jag ser fel, tror jag. :)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Har jobbat med chassit till bygget. Har ej byggt något liknande förut och tar därför gärna emot förslag till förbättringar :) Lättare att ändra denna modell en den i full skala

Hallå!

Jag såg att det fanns en artikel i branchtidningen för uppfinnare och konstruktörer:

Uppfinnaren & Konstruktören. Artikeln hette; Modellen: Från ide till färdig produkt.

www.uppfinnaren.com

Sen kan jag rekommendera boken: Racing and Sportscar Chassis Design.

Författare är de båda före detta Lotuskonstruktörerna Mike Costin ? och Keith Duckwort ? (De bildade senare firman; Cosworth)

I boken ser man bilder på bl.a Lolas olika chassin och chassin från andra racingbilar och sportbilar.

Boken tar upp lämpliga rördimensioner och lämpligt mtrl. och hur man kan sammansfoga rör och även förstyvande plåtsektioner.

Men den boken är nog omöjlig att få tag i idag. Undrar om inte Belo nämnde att han hade en kopia på den boken ?

(förresten; Tack Belo för åkturen uppe vid Gelleråsen för några år sedan.) Jag skulle ev. kunna dra kopior ur boken och skicka.

chassi2-1.jpg

chassi.jpg

chassi4.jpg

chassi3.jpg

Link to comment
Share on other sites

hej, ursäkta offtopic(?) men blev intresserad av boken/kopia, hur kan man få tag på en sådan? :)

MVH Emanuel

Hallå!

Ja du kan ju höra med MarGie Bookshop i Sthlm. om den möjligen går att beställa.

www.margie.se

Den kanske går att beställa från någon engelsk bokaffär annars, eller lägg in en annons på e-bay.

Eller det kanske går att göra en lista på välsorterade bokaffärer i England och sedan höra med dem,-

en i taget.

Jag ber om ursäkt ang. författare. Författare till denna bok är: Michael Costin och David Phipps !

Det var ev. Michael Costins bror och Keith Duckworth som startade firman; Coswort.

Hoppas det löser sig.

Edited by Tabac
Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat med modellbygget. Eventuella förbättringar kanske kan ses lättare om man ser var på ramen du har tänkt dig fästen till hjulupphängningar, stötdämpare, motor osv?

Link to comment
Share on other sites

Tackar för förslagen till förbättringar.

Ritat in punkter för motorfästen (gul), stötdempare (blå) och infästning för a-arm (röd)

Vad det gäller bak kommer främre delan av a-armen att gå rakt ut och stötdämparen ligger i linje med denna fästpunkt om ni förstår vad jag menar. :)

chassiritadepunkter2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hallå!

Ja du kan ju höra med MarGie Bookshop i Sthlm. om den möjligen går att beställa.

www.margie.se

Den kanske går att beställa från någon engelsk bokaffär annars, eller lägg in en annons på e-bay.

Eller det kanske går att göra en lista på välsorterade bokaffärer i England och sedan höra med dem,-

en i taget.

Jag ber om ursäkt ang. författare. Författare till denna bok är: Michael Costin och David Phipps !

Det var ev. Michael Costins bror och Keith Duckworth som startade firman; Coswort.

Hoppas det löser sig.

hej!

tack för tipsen, letandet är verkligen något man kan utveckla.

lycka till me byggandet rollexe, följer tråden me stort intresse!

Link to comment
Share on other sites

den där boken är inte lätt att få tag på - det är många år sedan den trycktes - begagnade finns på amazon

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Daps&field-keywords=+Costin+och+Phipps&x=0&y=0

Skall man investera/placera pengar i böcker så tror jag att denna bok är en bra investering - den blir nog svårare och svårare att få tag på

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

hej!

tack för tipsen, letandet är verkligen något man kan utveckla.

lycka till me byggandet rollexe, följer tråden me stort intresse!

den där boken är inte lätt att få tag i "samlarvärde?"

se sökresultat på amazon http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Daps&field-keywords=+Costin+och+Phipps&x=0&y=0

kenneth

Link to comment
Share on other sites

den där boken är inte lätt att få tag i "samlarvärde?"

se sökresultat på amazon http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Daps&field-keywords=+Costin+och+Phipps&x=0&y=0

kenneth

hm ja det låter knepigt men det är inte boken i sig jag är intresserad av utan mer kunskapen i ämnet.. några tips?

jag hoppas inte trådförfattaren tar illa upp :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Har ändrat lite på chassimodellen efter förslag. Har även byggt upp för tröskeln och hoppas att en svag punkt vid dörrfäster är bättre.

Jag är också intresserad av förslag till förbättringar men det gör inget om andra för hjälp med sina frågor på denna tråd.

Mera förslag till förbättringar :)

P5030002.jpg

P5030001.jpg

Link to comment
Share on other sites

Clueless om det är kunskap du är ute efter så kan du googla bokens titel "racing and sportcar chassie design" med tillägget pdf - så kommer du att hitta många ställen där denna pdf-fil finns - tyvärr så vill nog många av sajterna ha betalt i någon form - personligen så har jag laddat ner filen (132 Mbyte) gratis på någon sajt men kommer inte ihåg på vilken. Boken är på 85 sidor och ger en mycket bra beskrivning av sportvagnens utveckling fram till 70-talet

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Har ändrat på modellen och tagit bort tröskelhållaren, tycker inte den gjorde något på styvheten. Satt dit lite stag i framändan.Nu känns modellen vridstyv men tar ändå gärna emot förbättringar

Det som är den svaga punkten nu är vid dörrfästet men det kommer att tittas över när chassit byggs och man ser hur mycket plats det finns till stag som styvar upp det.

P5040001.jpg

P5040002.jpg

P5040003.jpg

P5040004.jpg

P5040005.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har ändrat på modellen och tagit bort tröskelhållaren, tycker inte den gjorde något på styvheten. Satt dit lite stag i framändan.Nu känns modellen vridstyv men tar ändå gärna emot förbättringar

Det som är den svaga punkten nu är vid dörrfästet men det kommer att tittas över när chassit byggs och man ser hur mycket plats det finns till stag som styvar upp det.

P5040001.jpg

P5040002.jpg

P5040003.jpg

P5040004.jpg

P5040005.jpg

Hallå!

Det finns en Webbsida med mycket text och mycket bilder där du kanske kan få några bra tips.

www.mulsannescorner.com

Link to comment
Share on other sites

Kommer att lägga bygget på is över sommaren då det blir tillökning i famlijen men har sågat isär karossen för att till hösten göra färdigt alla delar för avgjutning. Kommar även då att börja med chassit om allt går efter planerna.

P5110001.jpg

P5110002.jpg

P5110005.jpg

P5110006.jpg

Link to comment
Share on other sites

En liten fundering: Måste du ha öppningsbara dörrar?

Bilen ser ju inte ut att bli särskillt hög så då kanske det går att klättra i och ur precis som man göra med en super seven. Om du kunde skippa dörrarna så går det ju att bygga chassits sidor högre och därmed styvare

Link to comment
Share on other sites

Har haft funderinga kring detta och tror att det blir bättre med öppningsbara dörrar, det blir lite för högt att "gå" in i bilen. Överkanten på dörren är ca 75cm. Tycker även att det känns som mera bil med öppningsbara dörrar. Om jag senare märker att chassit blir för svagt får jag väll ändra mig.

Link to comment
Share on other sites

Har ändrat på modellen och tagit bort tröskelhållaren, tycker inte den gjorde något på styvheten. Satt dit lite stag i framändan.Nu känns modellen vridstyv men tar ändå gärna emot förbättringar

Det som är den svaga punkten nu är vid dörrfästet men det kommer att tittas över när chassit byggs och man ser hur mycket plats det finns till stag som styvar upp det.

Känns smickrande när nån tar ens råd på allvar (hoppas jag tänker rätt typ :unsure: )

Lite fler idéer i bifogad bild

Karossen: Fantastisk känsla för form du har! Snyggt!

post-3718-0-27219100-1305230575_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har ändrat på chassimodellen och har en fråga om det går att ha plåten på detta vis eller om det blir mycket svagare. Tanken är att denna plåt blir hållare till tröskeln. Kommer att ha större rör vid den svagare punkten så att belastningen blir upp och nertill på röret som förslaget innan.

Jobbar lite med karossen när tid finns så att det ev under hösten går att plasta av den.

P5180002.jpg

P5180003.jpg

P5180004.jpg

P5180001.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har ändrat på chassimodellen och har en fråga om det går att ha plåten på detta vis eller om det blir mycket svagare. Tanken är att denna plåt blir hållare till tröskeln. Kommer att ha större rör vid den svagare punkten så att belastningen blir upp och nertill på röret som förslaget innan.

Jobbar lite med karossen när tid finns så att det ev under hösten går att plasta av den.

P5180002.jpg

P5180003.jpg

P5180004.jpg

P5180001.jpg

Hallå! Jag är ingen chassi-expert på något vis. Men Domnarvet har tagit fram en plåt som är

tre gånger starkare än ett vanligt plattjärn. Jag tror den kallas "Domexplåt". Så det går säkert

att få den tillräckligt stark om man vet hur man ska göra. Hur man ska få den att bli en del av

konstruktionen.

Sportbilen "Dodge Viper" som vann SM för några år sedan, där den ena föraren hette Thed Björk-

den hade dörrtrösklar gjorda av Titanplåt. Jag vet det eftersom jag pratade med den person

som tillverkade dessa dörrtrösklar. Titan är ju ett dyrt material, så det behöver man ju inte

ha naturligtvis. Om man inte jagar vikt förstås.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...