Jump to content

Någon som bygger Healey?


ktm_micke

Recommended Posts

Jag har resonerat med Stefan om denna för 1 månad eller 2 sedan. Har också fått ett pris på den (lägre än det i annonsen). Priset var så bra att det kliade rejält men avståndet var (nog) det som "räddade mig".

Jag har räknat in de bilar jag har och 12 stycken just nu (körbara eller på väg att bli körbara). Då skulle en till bil bli förhållandevis lite procentuellt sett. Men jag har skippat idén.

Bilen är fin så vill du ha den modellen finns bara ett svar, Köp den! Den finns till salu nu och sommaren är på väg.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag pratade han som har den i Varberg jag tror det var november tycker att priset är lite i överkant.

Hur det än är e de mycke jobb (och pengar) kvar att få den besiktigad både av SFRO och SBP

Jag är inne på att bygga från början med att göra ramen själv.

Som donator funderar jag på en volvo 960 med 2,5L och manuell låda.

Har sett att Härdplastteknik her en Hult Healey någon som vet mer om den?

//Micke K

Link to comment
Share on other sites

Har sett att Härdplastteknik her en Hult Healey någon som vet mer om den?

//Micke K

Det är den karossen jag har, de gjorde karosserna åt SW-Chassi i Hult, dvs den "äkta" Hult-Healeyn

Om du kollar min bild och jämför med den på blocket i området där dörrarna svänger in mot instrumentbrädan ser du ett fel som alla Hult- Healey dras med. De måste ändrat axelavståndet något för monterar man karossen så att hjulhusen centreras med hjulen glappar dörrarna 10-15 mm. De flesta har då bara skjutit fram bakdelen med förskjutningen av sargen som följd.

Bygger du eget chassi så slipper du korrigera karossen som jag gjorde.

Du har väl läst Bengt Norells tråd?:

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=3682

/Anders

Edited by AndersK
Link to comment
Share on other sites

Anders vad är det för ram/hjulupphängning är det egen konstruktion?

Vad har du för motor/växellåda?

Har läst Bengts tråd vad har han för ram/motor/växellåda?

Hur långt e era byggen gångna?

Finns det några bra ritningar på chassie?

//Micke K

Link to comment
Share on other sites

Jonas, ja det är den kanten.

Jag köpte färdigt chassi så det är Volvo 140 framvagn och 164 bakaxel så jag har inga ritningar.

Motorn är en 2,2 liters Volvo (borrad och portad B20) men jag har två ämnen till en S40 2,0T motor stående (kommer senast från den välrenomerade bilfabrikören i Arboga) som jag tänkte lägga i.

Bengt kommer att bygga eget chassi och satsar på att bygga på Jaguar delar.

När jag pratade med honom senast låg hans projekt lite på is i väntan på att avsluta ett annat.

Jag har SFRO 1 klar, men bygget stod still i 10 år och jag försöker komma igång igen på allvar nu.

Har haft svårt att lägga så mycket tid jag vill i garaget men det känns som det är på gång igen.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Cealm får man vara nyfiken och fråga vad du skulle få ge för den i Varberg?

Ang härdplastteknik karossen stämmer spårvidden med Volvo 140 serien utan att modifiera framvagn?

Pratade med härdplastteknik glömde att fråga om spårvidd han hade dock en kaross stående.

Var hittar man rutram grill och andra detaljer finns det någon kitcar firma i England som har detta?

//Micke K

Link to comment
Share on other sites

Karossen är klar för 140 spårvidden. De breddade den innan de gjorde formarna.

Delar till Healey, Jaguar, MG, Hundkoja hittar man hos SC Parts i Crawley UK

www.scparts.co.uk

Jag har köpt massor av dem utan problem. (Allt är mer eller mindre handgjort med engelsk kvalitet så utförandet kan variera lite, om ni förstår vad jag menar... ;) )

Rutramen är dock ett problem, jag vet ingen som nytillverkar den. Har en norsk vän i branschen jag bett leta efter en åt Bengt men inget napp än.

Du kan ju försöka få tag i Mats Svanberg eller Lennart Waerme (osäker på stavningen) som gjorde Hult-Healeyn, SW Chassi hette deras företag. Inte troligt att de har någon liggande men personen som gjorde ramarna åt dem kanske kan göra nya.

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Jag har en kompis som har byggt färdigt ett ett Hult healey objekt som han köpte för några år sedan.

Hans är grön och har en volvo B230 turbomotor. Riktigt trevlig bil som både går att glida med och gasa på lite om man vill det.

Han bor här i Ljungby så det är inte så långt om du vill komma i kontakt med honom.

Link to comment
Share on other sites

Vet bara att han köpte den som ett halvfärdigt insomnat bygge. Han har monterat motor och drivlina, fixat och lackat kaross och gjort all inredning mm.

Tror han köpte färdig ruta och rutram från england om jag inte minns fel.

Han heter Kent Beide, ring honom och hör, han tycker säkert det är skoj med nån som är intresserad av hans bil.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

ooups !

här fanns en tråd som jag missat, kul att fler tänker sig att bygga Healey. Som Anders skrev har jag inte börjat bygga än men jag har fått tag på mycket delar, faktiskt det mesta som blänker på karossen. Just nu väntar jag på kromringen runt grillen från en kille i USA, Rutram och Windowpillars hittade jag i Uk. Jag har också fått tag i lösa skärmar i glasfiber som jag tänker använda för att göra gjutmallar till hjulhusen för att ta bort skärmbreddarna, en liten fixidé jag har.

Ramen blir egensvetsad med framvagn från Jaguar, jag hade tänkt mej Jaguarbakaxel men har blivit avrådd av Ludde på SFRO, just nu funderar jag att bygga en De dion med BMW delar, bredden kan bli ett problem men någon kanske vet hur man kortar BMW-drivaxlar? Motor och låda blir troligen BMW M50b25.

Jag fick tag på en Hultkaross tack vare en vaken medlem här på forumet, innan dess hade jag jagat Härdplastteknik för att få fram pris och mer fakta kring mått osv. han sa också att han hade en chassiritning nånstans men återkom aldrig trots att jag tjatade,så till slut tröttnade jag. Det skulle vara trevligt om vi som bygger Healeys kan hålla kontakt och tipsa varandra, Anders har väl kommit längst så han tycker jag att vi utser till Nestor. :thumbup:

// Bengt

Link to comment
Share on other sites

Planering pågår kan man säga.

Letar efter lämplig donator hade tänkt använda volvo 960 har hittat några lämpliga så man får väl snart slå till MEN.

Men har börjat att vela först tänkte jag 3.0 (150Kw 204hk) + automat detta ger vikt på ca: 1000kg kanske skall man gå på 2.5 (125kw 170hk) + manuell och hamna på vikt ca 830kg.

Bengt köpte du rutram och windowpillars begagnade? har du några tipps var man skall leta?

Ramen tänkte jag göra själv men själa lite ideer från någon cobra ram troligen Autofab.

Link to comment
Share on other sites

Thomas & Bengt Norell: Även Gustaf Ridderstolpe nämnde något som Jaguar-bakaxel och SFRO-synpunkter men eftersom jag inte hade en sådan på Cobra-replikan så blev det inget fortsatt resonemang. Exakt vad synpunkten var lade jag dessvärre aldrig på minnet. Jag har dock något lite minne av svetsning i förhållande till det moment som V8-or kan producera.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Man ska inte korta o svetsa i dem. de finns i olika längder (bredder)

E-type S-type Mk X Xj6-12 m.m sedan ska man om man har den fast i ramen vara extra noga med inlining med främre staget. Mk X t.ex. har 265 hkr och väger (om jag inte minns fel över 2 ton fullastad)

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte mejlet från Ludde i den här datorn men som jag minns var det väghållning och komfort som talade emot Jagga axeln samma gällde också äldre BMW axlar, hans förstaval var Volvoaxeln 1031 i fyrlink och Corvetteaxel. När det gäller delar är det Ebay som gäller, det mesta jag fått tag i är begagnat, rutram och pillars finns nog inte nytillverkade.

/Bengt

Edited by Bengt Norell
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tänkte bara väcka lite liv i tråden.

Donator bil inköpt blev en 960 -95 2,5 manuell.

Kaross hämtas hos Härdplastteknik troligen i slutet på veckan.

Sen är det bara att börja skruva isär 960:in

Åtekommer med mera rapporter

//Micke K

Link to comment
Share on other sites

Härligt !!

Det skall bli mycket intressant att följa ditt byggande. Jag har kollat cobraramen du nämnde och den ser verkligen gedigen ut. Tänker du cada först eller bygger du direkt? Om du är intresserad så har jag cadat av en gammal AH 100 karossritning som finns på nätet. I och för sig en 2 sitsig och ingen 3000 men den hjälper till att hålla ordning lite grand på var saker skall sitta.

När jag läser tråden så skriver Anders att de breddade karossen innan de gjorde formarna, gäller det bara skärmbreddarna eller har de breddat själva karossen också? Jag har min kaross lagrad i Mjölby så jag kan inte kontrollmäta mot min ritning.

Hälsningar

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Bengt var hittade du rutram?

Ramen kommer jag att bygga på en spånplatta som byggbord tänker lyfta upp motor + låda för att bygga ramen runt dem så tight som möjligt.

Har varit i Ljungby och inspekterat Kent:s bygge fick även en åktur suget att börja bygga blev inte mindre av det.

Var igår och tittade på en annan Hult Healey med rover V8 kunda ta lite foto då karossen var avlyft.

Bengt blir nog bra med BMW motor.

Fallfrukt!!DSC_0121-800-600.JPG

//Micke

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut att bli en trevlig höst i garaget. Lägg gärna in några bilder på ramen du fotade.

Jag hade ju tänkt mig en De-dion med BMW delar men jag tror att det blir svårt att få till 4-linken så nu har jag tänkt om och bygger med dubbla a-armar och Sierradelar istället. Jag var i Tranås igår och hämtade en bakaxel från en Sierra 2.9, demontering pågår.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Jag håller som sagt på att rita min ram och nåt som ställer till det är att inte veta fälgarnas offset. Jag har tänkt att ha knock-off ekerfälgar. Hubbar och fälgar finns i USA och uk, Dayton och MWS men det är hopplöst att få tag på mått. jag har också mejlat Ekerhjulservice på Ekerö utan framgång. Har ni nnågra tips om hur jag löser detta?

Hälsningar

Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Häpp,

Hittade denna eminenta tråd lite sent kanske... Det var jag som köpte den där Hulten i Varberg för vad som kan antas vara ett rasande överpris. Min tanke var att fixa finishen, besikta och sedan rulla ut på vägarna. Ack vad jag bedrog mig! Efter sju sorger och åtta bedrövelser har jag konstaterat att inget håller måttet. Bilen är rena skiten... Nu väntar total rivning och göra om och rätt den här gången. Ska bygga en egen framvagn på Mustang 2 komponenter samt en 8.8 bakaxel med LSD. Spårvidden skall göras något smalare än 140. Det blir saftiga problem med att får till skojiga fälgar då karossen inte medger något utstick om man behåller 140 komponenterna. Roverpuffran som satt i var slut och kopplingen rasade efter en liten lugn provtur. Ny motor är införskaffad, det blev en 400 motor från en TVR med tillhörande Tremec T5 låda. Ska prova om jag får igång skiten med ett MSII med digital motorstyrning och insprut.

Så kan det bli, den sista idioten är kanske inte född än men det sitter en här i alla fall :-) Hoppas nu bara att jag orkar ro i land när man satt fan i båten...

Delar gärna med mig av erfarenheter om någon är nyfiken. kommer kanske att fortsätta posta äventyret här.

BTW: forumet är ganska långsamt (serverhastigheten alltså). Är det någon som vet varför?

MVH/ Jonas (i Linköping)

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag tänkte försöka vinna tid... Fick bara en massa lustiga byten, inga skojiga åkdon alls! Som sagt, grunden är bra och det kan bli en riktigt, riktigt bra bil men insatsen i form av nödvändigt jobb var mycket större än jag väntat mig. Jag tycker ju att det är kul att mickla men min tanke låg runt ett par hundra timmar men sanningen ligger närmare 1000 om det skall bli pull hundra (vilket jag vill ha). Jag har byggt lite hojar innan så det här kommer att bli en intressant erfarenhet.

MVH/ Jonas

Link to comment
Share on other sites

Jonas hur är hjulbasen på din bil kollar man på en "orginal 3000" är hjulbasen ca: 2335mm

men det snackas om kortare hjulbas på Hult Healeyn det var något med framkanten på dörrarna man kan se det på bilden här lite högre upp.

Vet du vad din bil väger?

Vad det gäller insprut/motorstyrning titta på VEMS (www.vems.hu). Jag har installerat detta på min sons bil (volvo 142 med B23 turbo) samt hans kompis BMW E30 (m20b20) lite tröskel att komma över innan man kommer igång men nu tycker jag att programvaran VemsTune är helt OK.

VEMS:et har många funktioner med bra pris.

/Micke

Link to comment
Share on other sites

Micke,

Jag ska kolla hjulbasen.. Bilen står inte hemma just nu utan hos en god vän för totalslakt :) Har hört om problemet med dörrarna på Hulten och jag har just fenomenet på dörrlinjen. Jag hade tänkt att fixa de genom att kapa upp och plasta om. Passningen är sådär på karossen så jag räknar med att få lägga lite jobb där. Hur är din kaross? Gjuter Härdplastteknik insidor/förstärkningar till huv och skufflucka numera?

Min bil väger runt 900 just nu.

Tack för tipset om VEMS, ska kollas upp! Anledningen till MSII var att det finns mycket som prefab i England. Då får man rätt kontakter mm till spridare/givare. Man vill ju att det ska se lite proffsigt ut också. En trevlig feature var att jag kunde få med ett antal basmappar, köra lite och sedan maila tillbaka A/F-filen. Firman kollar sedan och uppdaterar min mapp som återigen skickas tillbaka per mail. Coolt tyckter jag!

MVH/ Jonas

Link to comment
Share on other sites

Hej

Passningen på karossen har jag inte hunnit kolla så värst nogrant ännu.

Måste finslipa kanterna på dörrarna de är bara grovslipade så de passar inte riktigt med karossen ännu.

Insidor för huv och baklucka vet jag inte om han har det sitter inget på de jag köpte.

Dörrarn är förstärkta med någon form av inplastad försytyvning på insidan.

Angående insprut tycker jag det verkar lite trögjobbat att behöva maila A/F värdena och få de korrigerade.

I VemsTune finns det en autotune funktion som fungerar ganska bra.

Sedan är det tändmappen man får jobba med en knacksensensor är till bra hjälp till det.

Vems har även färdiga kabel stammar med alla kontakter du behöver.

//Micke

Edited by ktm_micke
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Har varit på lite semester så jag har kopplat av från bilbygge.

Såg att där var en annan vindrute ram nu på Ebay med spräckt ruta för 350 pund.

Kan den vara värd det?

Kapade lite rör för länkarmar igår ska snart ge mig på rören till ramen.

//Micke

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Hej,

Ser att det är en gammal tråd men gör ett försök. 
jag har en Hult healey byggsats som är till salu. Hyfsat komplett med mycket Volvo delar. B20 med weber 45or

Vet ni någon som letar får ni gärna höra av er!

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...