Jump to content

Caterham R500 vikt....


Baging

Recommended Posts

Har kollat lite på Caterham's och bla. Brolunds som körde Roadsport förut, den vägde oxå under 510 kg. Till att börja med så anger ofta Engelsmännen torrvikt vilket då även är utan vätskor som oljor och kylavatten.

Sedan så har Caterham en lätt drivlina, gissar att dom hittar 20-30 kg mot tidigare motor/växellåde alternativ. Lätta hjul, när jag bytte ut mina 15" mot 13" så sparade jag över 20 kg. Deras båge är inte 45*2,5 som man måste bygga om man är amatör och ska ha vagnbok utan deras är typ 38*2,5, deras chassin är oxå den lilla smala varianten...o.s.v....

Vidare så är Engelsmännen lite viktoptimister (eller om dom översätter sina Pounds med 2 till 1), kolla in Ariel Atom som skulle väga 475 kg men som här i Sverige väger 575 kg...kollade in en identisk bil med min egen från England och den var 70 kg lättare än min trots att 90% av bygget var på samma grejor :blink:

Caterham uppger 575kg för en roadsport SV.

Min väger 567kg med rovermotor, vindruta, weather gear, värmepaket, 15" däck & halv tank.

SV chassiet kostar ca 25kg, vill man gå ner mer så får man skava lite vikt precis överallt - det finns inga stora vinster kvar att göra.

Det blir fort dyrt när man ska spara de sista grammen på varenda pinal :(

/Nisse...

Link to comment
Share on other sites

På detta tema stod jag en dag för länge sedan och jämförde Broman's styrlänkage (från ratt till växeln) och kunde konstatera säkert ett halvt kilo i skillnad pga de har rör, och Westfield, iafl på min bil, har en solid stång vilket ju är helt onödigt.

Westfield karosserna är aptunga och vi har dessutom dubbelt upp i form av alu-paneler dessutom. De flesta locosts samt Caterham har ju bara en alupanel.

Många små saker när ma jämför pryl för pryl på Caterham är betydligt längre utvecklat och "precis" på gränsen och ej överdimensionerat, vilket ju har direkt effekt på vikt. Detta är ju pga mer utvecklingstimmar, längre erfarenher, mer testande och förmodligen fokus på just vikt. Det är snyggt och imponerande, men inte på något sätt omöjligt att åstadkomma.

Edited by Kallerman
Link to comment
Share on other sites

Du har nog rätt kallermann, jag känner också att det måste vara bit för bit och gram för gram man skapar en viktoptimerad bil.

Så det är bara till att ta fram vågarna och börja skava gubbar! :racesmile:

Nu skall jag ner och skava av några gram till. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vilken R500 fick du vikten ifrån? Den första hade ju Rover K-motorn och den är nog bland det lättaste i bilmotorväg man har använt i sjuorna.

Link to comment
Share on other sites

Min Caterham S3 med Rover K-motor väger ca 520kg i gatgodkänt skick med helbur så jag tror inte det är orimliga siffor Caterham uppger.

Jämfört med min gamla locost så är Ramen betydligt klenare och skärmar och kaross lättare.

K-serien är lite lättare än Duratecen men de tjänar väl in nåt kilo nån annanstans, på min sitter det tex fortfarande torkarmotor och länkage till den kvar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...